کانترپوینت: افزایش استفاده از سنسورهای تصویر 1 اینچی در گوشی‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint
واحد خبر mobile.ir : قابلیت عکاسی با استفاده از گوشی هوشمند یکی از مهم‌ترین زمینه‌های رقابت میان شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون به شمار می‌رود؛ چنان که این شرکت‌ها می‌کوشند با ارائه تجربیات عکاسی حرفه‌ای به مصرف‌کنندگان، به ویژه در مدل‌های پرچم‌دار، جایگاه خود را در بازار تقویت کنند. این رقابت اخیرا به استفاده فزاینده از سنسورهای تصویری به بزرگی ۱ اینچ انجامیده است. به عنوان نمونه گوشی‌های پرچم‌دار جدید Xiaomi 13 Pro و X90 Pro و +X90 Pro محصول ویوو به حسگر IMX989 سونی مجهز شده‌اند که با اندازه 1 اینچی به سنسور دوربین دیجیتال DLSR‌ شباهت دارد و نقطه عطفی در توسعه سنسورهای عکاسی در گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود.

Xiaomi 12S Ultra

تحلیل‌گران موسسه کانترپوینت چندی پیش در گزارش خود از وضعیت بازار سنسورهای تصویری در سال 2022 به رکود فروش سنسورهای تصویری CMOS پرداخته بودند. مطابق این گزارش، سونی تنها برندی به حساب می‌آید که در سال 2022 موفق شده رشد درآمد از راه فروش حسگرهای تصویری را تجربه کند و عمده این افزایش به فروش سنسورهای تصویری این شرکت به اپل باز می‌گردد. این موسسه پژوهشی به تازگی در تحقیقی به افزایش استفاده شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند از حسگرهای تصویری 1 اینچی پرداخته‌ است که در ادامه آن را مرور خواهیم کرد.

تاریخچه استفاده از سنسورهای با قطر 1 اینچ در گوشی‌های هوشمند

شرکت‌های گوشی‌ساز سال‌هاست که تلاش می‌کنند گوشی‌های هوشمند خود را به سنسورهای تصویری CMOS با اندازه بزرگ مجهز کنند. به طور مثال شرکت پاناسونیک در سه‌ماهه چهارم سال 2014، گوشیLumix DMC-CM1 را با یک دوربین 20.1 مگاپیکسلی مجهز به حسگر تصویر 1 اینچی معرفی کرد. این مدل، که برخی آن را camera phone نامیده‌اند، از برخی تنظیمات و عملکردهای حرفه‌ای به همراه لنزهای لایکا بهره می‌برد. محصول پاناسونیک در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند آن دوران، ضخامت بیشتر و وزن بالاتری داشت و تلاش شرکت ژاپنی برای ترکیب توانایی خود در تولید دوربین دیجیتال با طراحی گوشی‌های هوشمند اندرویدی را نشان می‌داد. البته این مدل تنها در ژاپن به فروش رسید و با وجود نوآوری، چندان موفق از کار در نیامد.

Panasonic Lumix DMC-CM1

در سال‌های اخیر هم کمپانی شارپ گوشی هوشمند Aquos R6 را در سه‌ماهه دوم سال 2021 میلادی عرضه کرد که به سنسور تصویر 1 اینچی Exmor RS سونی مجهز بود. علاوه بر این، شرکت سونی نیز در سه‌ماهه چهارم همین سال اسمارت‌فون Xperia PRO-I را با حسگر مشابه به بازار ارائه کرد. در محصولات شارپ و سونی از حسگرهای تصویری اختصاصی دوربین دیجیتال استفاده شده و میزان فروش آن‌ها نیز تا پایان سال 2022 حدود یکصد و سی هزار دستگاه بوده است.

تا پیش از معرفی این سنسور سونی، بزرگ‌ترین حسگر تصویر برای عکاسی با موبایل، GN2 سامسونگ با سنسوری به بزرگی 1/1.12 اینچ و وضوح 50 مگاپیکسل بود که در Mi 11 Ultra و نسخه Pro آن محصول شیائومی و Magic4 Ultimate آنر به کار گرفته شد. بر اساس گزارش سرویس نبض بازار موسسه پژوهشی کانترپوینت، اسمارت‌فون‌های مجهز به حسگر تصویری GN2 تا سه‌ماهه چهارم 2022 به مجموع فروش 3.46 میلیون دستگاه دست یافته‌اند. اینک معرفی حسگر IMX989 که توسط سونی در سه‌ماهه دوم سال میلادی گذشته عرضه شده، ثبت تصاویر موبایلی را به طور رسمی وارد عصر تازه‌ای کرده است. در حال حاضر، مدل‌های مجهز به این حسگر 1 اینچی نمونه‌های پیشرفته‌ای همچون Aquos R7 شارپ، 12s Ultra شیائومی،X90 Pro و +X90 Pro ویوو و Xiaomi 13 Pro را در بر می‌گیرد. مطابق آمار کانترپوینت، مجموع عرضه مدل‌های مجهز به سنسور IMX989 تا فصل پایانی سال 2022 به حدود پانصد و سی هزار دستگاه رسیده است.

ارتقای کارایی

یک حسگر تصویر با مساحت بزرگ می‌تواند تاری پس‌زمینه عکس‌ها را بهبود بخشد. به علاوه، حسگر تصویری بزرگ در یک محیط تاریک یا با اجزای زیاد و پیچیده جلوه‌های (effect) بهتر و زمان انتظار کوتاه‌تری را برای گرفتن عکس ارائه می‌دهد. همچنین در عکس‌های گرفته شده با دوربین مجهز به سنسور بزرگ، اطلاعات دقیق‌تری ثبت می‌شود. به این ترتیب شکاف میان عکس‌های گوشی و دوربین‌های دیجیتال در حال کمتر شدن است و گوشی‌های هوشمند با استفاده از سنسور تصویر 1 اینچی با فرمت اپتیکال، بیش از هر زمان به قابلیت‌های حرفه‌ای عکاسی نزدیک می‌شوند.

حضور سنسورهای تصویری بزرگ در گوشی‌های هوشمند نه تنها سبب افزایش قیمت این محصولات می‌شود، بلکه طراحی داخلی این محصولات نیز دشواری‌هایی را در پی خواهد داشت. اما برای شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون که به دنبال بهبود کیفیت عکاسی و متمایز ساختن سبد محصولات خود هستند، حسگر تصویری بزرگ راهکار قابل توجهی به نظر می‌رسد. به این ترتیب در سال 2023 باید در انتظار معرفی و عرضه محصولات پرچمدار بیشتر، با تکیه بر سنسورهای تصویر 1 اینچی باشیم.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا