هزینه 474 دلاری اپل برای ساخت آیفون 14 پرو مکس؛ 3.7 درصد گران‌تر از iPhone 13 Pro Max

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/25
برچسب‌ها : Apple iPhone 14 Pro Max ، Apple iPhone 13 Pro Max ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : یکی از تحقیقات معمول پس از معرفی گوشی‌های پیشرفته و پرچمدار، محاسبه قیمت تمامی قطعات داخلی آن‌هاست که با عنوان صورت‌حساب ترکیبی قطعات یا BoM شناخته می‌شود. منابع مختلف هر سال این تحقیق را به‌خصوص برای آیفون‌های اپل انجام داده و آن را با قیمت‌های سال گذشته مقایسه می‌کنند. در این نوبت در گزارشی از مجموعه کانترپوینت اطلاعاتی در مورد قیمت قطعات داخلی iPhone 14 Pro Max یعنی پیشرفته‌ترین گوشی حال حاضر اپل، ارائه شده است. مطابق این گزارش قیمت قطعات داخلی نسخه پایه 128 گیگابایتی این گوشی نسبت به همتای سال پیش آن 3.7 درصد افزایش پیدا کرده که این با توجه به یکسان بودن قیمت فروش این دو مدل به‌معنای حاشیه سود کم‌تری برای اپل است.

بنابر گزارش کانترپوینت ساخت یک گوشی آیفون 14 پرو مکس 128 گیگابایتی با قابلیت ارتباط نسل پنجمی mmWave هزینه‌ای نزدیک به 474 دلار را به این شرکت آمریکایی تحمیل می‌کند و همین نسخه 128 گیگابایتی با تکنولوژی 5G ساده‌تر و معمول‌تر sub-6GHz با هزینه 454 دلار ساخته می‌شود. در این شرایط با توجه به آن‌که مطابق گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2022، بازار آمریکا همچنان با اختلاف بزرگ‌ترین بازار این شرکت به حساب می‌آید و در این بازار نسخه فایو جی mmWave به‌صورت گسترده در دسترس قرار دارد، کانترپوینت از سهم 44 درصدی گوشی‌های mmWave در کل محصولات اپل سخن به میان آورده و بدین‌ترتیب هزینه ترکیبی ساخت یک گوشی آیفون 14 پرو مکس 128 گیگابایتی را در کل 464 دلار تخمین می‌زند. مقایسه این رقم با نسخه مشابه آیفون 13 پرو مکس سال گذشته از افزایش 3.7 درصدی هزینه‌های اپل حکایت دارد که کانترپوینت آن را به افزایش قیمت قطعاتی مثل نمایشگر، دوربین و پروسسور نسبت می‌دهد. سهم برخی از این قطعات که در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم در هزینه نهایی ساخت دستگاه مطابق نمودار زیر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سهم قطعات مختلف در هزینه کلی ساخت یک آیفون 14 پرو مکس

چیپ‌ست پردازشی

A16 Bionic اولین پروسسور 4 نانومتری کلاس A شرکت اپل است که با تجهیز به 16 میلیارد ترانسیستور 6.7 درصد ترانسیستور بیش‌تری نسبت به A15 Bionic سال قبل داشته و در نتیجه در پردازش، گرافیک و هوش مصنوعی دست بالاتر را در اختیار دارد. این چیپ‌ست که امسال برخلاف گذشته تنها در آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس ارائه شد،‌ طبق محاسبه کانترپوینت نزدیک به 11 دلار قیمت بیش‌تری را برای ساخت نسبت به A15 Bionic طلب می‌کند و همین موضوع سهم پروسسور در کل هزینه‌های ساخت آیفون 14 پرو مکس را از 18 به 20 درصد ارتقاء داده است.

نمایشگر

صفحه‌نمایش یکی از اصلی‌‌ترین تغییرات آیفون‌های پروی شرکت اپل نسبت به گذشته است؛ جایی‌که ناچ نازیبای بالای صفحه‌نمایش بالاخره جای خود را به یک حفره بیضی‌شکل کوچک‌تر داده که علاوه بر زیبایی بیش‌تر، قابلیت نرم‌افزاری جدیدی را نیز به نام Dynamic Island ارائه می‌کند. روشنایی نقطه‌ای این پنل (در حالت HDR و فضای خارجی) نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و گزینه همواره روشن یا always-on display نیز به لیست امکانات امکانات آن افزوده شده است. این تغییرات سهم نمایشگر در هزینه کلی قطعات تشکیل‌دهنده آیفون 14 پرو مکس را مطابق آمار کانترپوینت از 19 درصد سال گذشته به 20 درصد ارتقاء داده است.

دوربین اصلی

بعد از صفحه‌نمایش مهم‌ترین تغییر در ساختار آیفون 14 پرو مکس به دوربین اصلی آن تعلق دارد که برای اولین بار در یک گوشی آیفون از وضوح بالاتر از 12 مگاپیکسل برخوردار شده است؛ سنسور 48 مگاپیکسلی دوربین اصلی دستگاه، 65 درصد بزرگ‌تر از حسگر دوربین اصلی آیفون 13 پرو مکس بوده و پیکسل‌های 2.44 میکرونی آن (پس از ترکیب چهارگانه پیکسل‌ها در وضوح 12 مگاپیکسل) نیز نسبت به پیکسل‌های 1.9 میکرونی مدل پیشین در همین وضوح با افزایش چشمگیری روبرو شده‌اند. این دوربین با این‌‌که در محصولی با نام اپل قرار دارد اما سازندگان فراوانی در برپایی آن نقش دارند که از آن جمله باید به سونی به‌عنوان سازنده حسگر، Largan Digital ،Sunny Optical و GSEO به‌عنوان تأمین‌کنندگان لنز 7 مرحله‌ای پیشرفته مقابل سنسور و LG Innotek سازنده ماژول دوربین اشاره کرد.

دوربین سلفی مجهز به فوکوس خودکار گوشی نیز تغییر کرده و لنزی 6 مرحله‌ای با دیافراگم بازتر f/1.9 (در مقایسه با لنز 5 مرحله‌ای با f/2.2 در نسل قبلی) دارد. Sunny Optical و GSEO دو تأمین‌کننده اصلی لنز دوربین سلفی به‌حساب می‌آیند. تمامی تغییرات دوربین در آیفون 14 پرو مکس منجر به افزایش 6.30 دلاری هزینه‌‌های این قسمت شده و 11 درصد از کل هزینه‌های ساخت این گوشی را به خود اختصاص دهد. (مقایسه کنید با سهم 10 درصدی دوربین در آیفون 13 پرو مکس)

ارتباطات رادیویی

هزینه ترکیبی ارتباطات رادیویی در آیفون 14 پرو مکس نسبت به نسل قبلی آن به گفته کانترپوینت با کاهش 13 درصدی روبرو شده که این گزارش علت آن را به‌ کم‌تر شدن قیمت فناوری 5G در نتیجه‌ی محبوبیت این فناوری نسبت می‌دهد. Skyworks ،Qorvo ،Qualcomm و برادکام تأمین‌کنندگان قطعات و تجهیزات رادیویی آیفون 14 پرو مکس به‌حساب می‌آیند.

رم - حافظه داخلی و مجموعه متنوعی از تأمین‌کنندگان

اپل در طی سال‌های گذشته به سیاست همیشگی خود برای دسترسی به طیف متنوعی از تأمین‌کنندگان ادامه داده و آیفون 14 پرو مکس نیز از این قاعده مستنثی نیست؛ این سیاست در سمت قطعات مرتبط با حافظه به دو شرکت KIOXIA و سن‌دیسک برای تأمین حافظه NAND Flash تکیه دارد و برای تأمین رم‌های LPDDR5 نیز از سامسونگ، مایکرون و SK hynix استفاده می‌شود. NXP و برادکام تأمین‌کننده اتصالات بی‌سیم و کنترلرهای تاچ و نمایشگر بوده و Knowles ،Goertek ،Cirrus Logic و AAC نیز در طرح‌های مرتبط با بخش‌های صوتی دستگاه دخیلند. در نهایت باید از دو مجموعه TI و ST Micro نام برد که در تهیه آی‌سی‌های مدیریت باتری و توان به‌یاری اپل شتافته‌اند.

قطعات طراحی شده در خود شرکت اپل

اپل به‌جز استفاده از توان طراحی و ساخت دیگر شرکت‌ها، برخی از قطعات مهم و اساسی خود را به‌صورت مستقل طراحی می‌کند که در صدر آن‌ها باید به پروسسورهای سری A اشاره کرد. سهم این قطعات در هزینه‌های کلی ساخت آیفون 14 پرو مکس طبق محاسبه کانترپوینت افزایش یافته و به 22 درصد رسیده است. از جمله این قطعات به‌جز پردازنده می‌توان به مدار مجتمع مدیریت توان (PMIC)، چیپ‌های صدا، اتصالات و کنترلرهای تاچ اشاره کرد.

افزایش هزینه قطعات داخلی آیفون‌های اپل برای نسل‌های بعدی احتمالا معنایی جز بالاتر رفتن قیمت تمام شده دستگاه نخواهد داشت اما در حالی‌که رده پرو و پرو مکس با قیمت‌های پایه فراتر از هزار دلار احتمالا درجه آزادی بالاتری برای تثبیت قیمت با وجود افزایش هزینه قطعات داخلی خواهند داشت، تحمل این هزینه‌ها برای آیفون‌های ساده‌تر در صورت برخورداری از امکانات فعلی سری پرو (مثل صفحه‌نمایش Dynamic Island و دوربین 48 مگاپیکسلی) احتمالا آسان نبوده و مشاهده قیمت‌های بالاتر در این رده در سال‌های آینده چندان دور از انتظار به‌نظر نمی‌رسد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا