منابع خبری: احتمال توقف کامل اعطای مجوز صادرات به هواوی از سوی دولت آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : چین China ، آمریکا USA ، نسل چهارم 4G ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : پس از آن که در سال 2019 و ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده کمپانی هواوی را در فهرست سیاه تجاری خود قرار داد، تأمین‌کنندگان ناچار شدند برای ادامه همکاری با این شرکت چینی مجوزهای خاصی را دریافت کنند. این مجوزها در ابتدا به شرکت‌هایی مانند AMD، اینتل و کوالکام داده شد، البته در خصوص کوالکام، تنها تراشه‌های نسل چهارم گوشی‌های هوشمند را در بر می‌گرفت که در گوشی‌های اخیر سری P و Mate شاهد حضور آن‌ها بودیم. اعطای این مجوزها در دوران ریاست جمهوری جو بایدن نیز ادامه یافته است. حال اما آگاهان بازار از قصد آمریکا برای گسترش فهرست اقلام ممنوعه خبر می‌دهند.

به گفته یکی از منابع آگاه، موارد جدیدی از جمله فناوری نسل چهارم، وای‌فای 6 و 7، فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی و همچنین رایانش ابری و محصولات با عملکرد بالا در فهرست تازه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار خواهد گرفت و همینک نیز صدور مجوز برای محصولات جدید سازگار با فناوری 4G متوقف شده است.

از سوی دیگر، ظاهرا وزارت بازرگانی دولت بایدن به دنبال لغو همه مجوزهایی است که پیش‌تر صادر شده است و حتی اگر آن‌ها را به طور مستقیم لغو نکند، در نهایت پس از انقضای تاریخ، نسبت به صدور دوباره آن‌ها اقدام نخواهد کرد. همچنین به گفته برخی افراد مطلع، دولت بایدن به طور مشخص مانع صدور مجوز برای فروش و صادرات اقلام بیشتر به هواوی از سوی شرکت‌های آمریکایی شده است.

به گفته یک سخنگوی وزارت بازرگانی ایالات متحده، مسئولان «به طور مستمر سیاست‌ها و مقررات ما را ارزیابی می‌کنند»، اما این شخص در مورد مذاکرات با شرکت‌های خاص اظهار نظری نکرده است. هواوی و کوالکام نیز درباره احتمال دور جدید محدودیت‌ها، که توسط بلومبرگ و فایننشال تایمز افشا شده، سخنی نگفته‌اند.

در مقابل مائو نینگ (Mao Ning)، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، از مخالفت حزب کمونیست با سوء استفاده ایالات متحده از مفهوم امنیت ملی برای سرکوب غیرمنطقی شرکت‌های چینی سخن گفته است. به گفته او، این اقدام «برخلاف اصول اقتصاد بازار و قوانین مالی و تجارت بین‌المللی است، به اعتماد جامعه جهانی در محیط کسب‌وکار ایالات متحده آسیب می‌زند و برتری‌جویی آشکار در حوزه فناوری به شمار می‌رود.»

همان طور که اشاره شد، با وجود تحریم آمریکا علیه هواوی، برخی از تولیدکنندگان همچنان می‌توانستند پس از دریافت مجوز، بخشی از تجهیزات مورد نیاز شرکت چینی را تأمین کنند. چنان که به عنوان مثال، تامین‌کنندگان، مجوزهایی را به ارزش 61 میلیارد دلار برای فروش تجهیزات مخابراتی به شرکت هواوی در فاصله آوریل تا نوامبر 2021 دریافت کرده بودند.

با این حال، دولت بایدن در اکتبر 2022 کنترل‌های صادراتی جدیدی را در مورد تجهیزات مورد استفاده برای تولید قطعات نیمه‌رسانا وضع کرده است؛ محدودیت‌هایی که در مورد فناوری‌های 14 نانومتری و در برخی موارد 16 نانومتری اِعمال می‌شود. بلومبرگ هم به تازگی در گزارشی مدعی شده است که ژاپن و هلند نیز در مسیر نبرد فناوری علیه چین به آمریکا خواهند پیوست و مانع از صدور تجهیزات به این کشور خواهند شد؛ تلاش‌هایی که با هدف از بین بردن صنعت نیمه‌رسانا در چین انجام می‌شود.

با وجود همه محدودیت‌ها، هواوی در دسامبر 2022 مجموع درآمد خود را 91.53 میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با سال 2021 و دوره اوج تاثیرگذاری تحریم‌های ایالات متحده که فروش شرکت را به یک سوم رساند، کاهش اندکی یافته است.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا