معرفی Phantom X2 و Phantom X2 Pro – نخستین گوشی با دوربین پرتره مجهز به لنز جمع‌شونده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/9/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 9000 Dimensity 9000
واحد خبر mobile.ir : برند چینی تکنو، از سازندگان گوشی هوشمند است. اگر احتمالا تا به حال نام این برند را نشنیده و یا اسمارت‌‌فونی با این نام را از نزدیک ندیده‌اید، به این دلیل است که عمده فعالیت تکنو به بازارهای آفریقا و آسیای جنوبی مربوط می‌شود. لذا، نمی‌توان مشخصات چندان بالایی را از گوشی‌های تکنو انتظار داشت. البته سال گذشته فانتوم – که زیرمجموعه تکنو محسوب می‌شود – برای اولین بار با عرضه اسمارت‌فون پیشرفته‌ای با نام Phantom X، تصور همگان را نسبت به تکنو تغییر داد. فانتوم در راستای ارتقاء جایگاه محصولات خود، روز چهارشنبه 7 دسامبر 2022 (16 آذر 1401) از مدل‌های جدیدتر این گوشی با نام‌های Phantom X2 و Phantom X2 Pro پرده برداشت.

طراحی

هر دو اسمارت‌فون Phantom X2 و Phantom X2 Pro طراحی نسبتا یکسانی داشته و از لحاظ ظاهری نسبت به مدل سال گذشته (یعنی Phantom X) شکیل‌تر به نظر می‌رسند. یکی از مهم‌ترین عناصر زیبایی این گوشی‌ها به بدنه یک‌تکه و خمیدگی نمایشگر آن مربوط می‌شود. جالب است بدانید، نمایشگر گوشی در لبه‌ها دارای خمیدگی 71 درجه است که از نظر کارشناسان علم ارگونومی، یک زاویه طلایی محسوب می‌شود. رعایت این نکات در طراحی این دو گوشی، دیپلم افتخار Loop Design Awards در سال 2022 را برای تکنو به ارمغان آورده است.

Phantom X2 در رنگ‌های نقره‌ای (Moonlight Silver) و خاکستری (Stardust Grey) تولید شده و Phantom X2 Pro علاوه بر رنگ خاکستری در رنگ نارنجی (Mars Orange) نیز وارد بازار می‌شود. قاب پشتی در مدل نارنجی‌رنگ این گوشی از پلاستیک‌های بازیافتی (به دست آمده از بطری‌های پلاستیکی رها شده در اقیانوس هند) ساخته شده که طبق ادعای شرکت سازنده، در مقایسه با پلاستیک‌های معمولی می‌تواند میزان انتشار کربن را تا 38 درصد کاهش دهد. ناگفته نماند، این دیوایس‌ها در ابعادی برابر با 8.9×72.65×164.61 میلی‌متر طراحی شده و ظاهرا حدود 200 گرم وزن دارند.

نمایشگر

Phantom X2 Pro به یک نمایشگر AMOLED با قطر 6.8 اینچ مجهز است. این نمایشگر – با نسبت تصویر 20:9 – دارای وضوح +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) بوده و نرخ به‌روزرسانی آن 120 هرتز اعلام شده است. اما در Phantom X2 شاهد نمایشگری کوچک‌تر (6.6 اینچ) با همان وضوح فول اچ‌دی پلاس و نرخ به‌روزرسانی کمتر (90 هرتز) هستیم. البته، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت دیوایس‌های جدید تکنو آن است که نمایشگر هر دو گوشی با پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شوند.

پردازش

در ساخت هر دو گوشی از چیپ‌ست Dimensity 9000 مدیاتک استفاده شده است. این چیپ‌ست نخستین تراشه 4 نانومتری در صنعت محسوب شده که از 15.3 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است. Dimensity 9000 ساختاری متشکل از سه کلاستر دارد: کلاستر قوی‌تر دارای یک هسته Cortex-X2 با حداکثر فرکانس 3.05 گیگاهرتز، کلاستر متوسط متشکل از سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و نهایتا کلاستر ضعیف‌تر که از چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A510 تشکیل شده است.

پردازش گرافیکی در این چیپ‌ست بر عهده تراشه 10 هسته‌ای Mali-G710 است که در مقایسه با نسل قبل از آن، عملکردش تا 30 درصد بهبود یافته و میزان مصرف آن 35 درصد کمتر شده است. در هر دو گوشی 256 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 3.1) پیش‌بینی شده است. اما تفاوت دیوایس‌ها به مقدار حافظه رم آنها مربوط می‌شود؛ جایی که Phantom X2 Pro از 12 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR5) بهره می‌برد، اما Phantom X2 رم 8 گیگابایتی دارد. البته نکته مثبت در آنجاست که در Phantom X2 می‌توان تا 5 گیگابایت (به شکل مجازی) به حافظه RAM دستگاه اضافه کرد.

طبق ادعای تکنو، هر دو گوشی موفق به گذراندن تست fluency طی یک بازه زمانی شبیه‌سازی‌شده 36 ماهه در کمپانی TÜV Rheinland شده‌اند. این بدان معناست که حافظه داخلی این دو دیوایس، حداقل تا 36 ماه دچار مشکل خاصی نخواهد شد.

دوربین

بدون شک، مهم‌ترین بخش در Phantom X2 Pro و نقطه اصلی تفاوت آن با Phantom X2، مجموعه دوربین آن است. در ساختار مجموعه دوربین Phantom X2 Pro از سه دوربین استفاده شده است: دو دوربین 50 مگاپیکسلی و یک دوربین 13 مگاپیکسلی. علی‌رغم وجود دو دوربین با رزولوشن و دیافراگم یکسان، قابلیت‌ها و امکانات آنها کاملا متفاوت است. دوربین اصلی این مجموعه دارای رزولوشن 50 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.9 بوده و از سنسور ISOCELL GNV تشکیل شده است. اما آنچه تکنو علاقه دارد آن را به رخ همگان بکشد، این دوربین نیست، بلکه دوربین 50 مگاپیکسلی دوم است.

دومین دوربین 50 مگاپیکسلی در پشت این گوشی در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/1.49 قرار گرفته، اما ماهیت آن کاملا متفاوت بوده و با داشتن یک حلقه تزئینی به دور لنزش، از سایر اجزای مجموعه دوربین متمایز شده است. در واقع، این دوربین 50 مگاپیکسلی وظیفه برداشت پرتره را بر عهده داشته و افکت بوکه را در پس‌زمینه عکس ایجاد می‌کند. البته بر خلاف بسیاری از دوربین‌های عمق که پس از برداشت تصویر اصلی، الگوریتم بوکه را در پس‌زمینه اعمال می‌کنند، در اینجا این کار کاملا به شکل سخت‌افزاری و با روشی منحصربه‌فرد انجام می‌شود.

تفاوت این دوربین پرتره با دوربین‌های پرتره دیگر در آن است که لنز این دوربین از نوع جمع‌شونده (retractable) است. به عبارت دقیق‌تر، زمانی که اپلیکیشن دوربین را در حالت پرتره قرار می‌دهید، لنز دوربین از بدنه دستگاه بیرون آمده و پس از غیرفعال کردن، مجددا به جای خود بازمی‌گردد. البته شیائومی نیز دو سال پیش از یک دوربین واید با لنز 120 میلی‌متری جمع‌شونده رونمایی کرده بود، اما این دوربین هیچ‌گاه از مرحله پیش‌نمایش فراتر نرفت.

علاوه‌بر جمع‌شوندگی لنز، نکته منحصربه‌فرد دیگر درباره این دوربین آن است که این دوربین پرتره با گشودگی f/1.49 بیشترین گشودگی دیافراگم لنز را در بین دوربین‌های پرتره گوشی‌های هوشمند دارد. این میزان از گشودگی با توجه به فاصله کانونی 65 میلی‌متری این لنز، بسیار قابل توجه است. برای مقایسه بد نیست بدانید لنز تله‌فوتو در Galaxy S22+ با فاصله کانونی 70 میلی‌متری، گشودگی f/2.4 دارد. Xperia 5 IV نیز دارای لنزی 60 میلی‌متری با گشودگی f/2.4 است.

گشودگی زیاد دیافراگم لنز در دوربین پرتره Phantom X2 Pro دو مزیت دارد؛ مزیت اول – که بدیهی به نظر می‌رسد – آن است که نور بیشتری به سنسور دوربین آن می‌رسد. اما مزیت دوم حاصل دیافراگم باز و سنسور بزرگ 1/2.7 اینچی است: عمق میدان کمتر (معادل 18.9 سانتی‌متر) که موجب ایجاد افکت بوکه طبیعی می‌شود. ناگفته نماند، این دوربین پرتره، با داشتن فاصله کانونی 65 میلی‌متری، به اندازه کافی بلند هست که بتواند نقش یک لنز تله‌فوتو را نیز ایفا کند؛ وجود زوم اپتیکال 2.5 برابری گواهی‌ست بر این ادعا.

علاوه بر این دو دوربین 50 مگاپیکسلی، در پشت دستگاه یک دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی نیز قرار دارد. این دوربین مجهز به فوکوس خودکار بوده و از پس عکاسی ماکرو نیز برمی‌آید. نهایتا به جلوی گوشی می‌رویم؛ جایی که در حفره مرکزی بالای نمایشگر یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد. وجود فلش ال‌ای‌دی، زیباسازی هوشمند با هوش مصنوعی و همچنین افزودن آرایش با هوش مصنوعی، از جمله امکانات این دوربین سلفی به شمار می‌روند.

در گوشی Phantom X2 مجموعه دوربین متفاوتی را شاهد هستیم. دوربین اصلی در این مجموعه رزولوشن 64 مگاپیکسلی دارد. نقطه قوت این دوربین، بهره‌مندی از سنسور RGBW است. W در اینجا کوتاه‌شده white (سفید) بوده و به زیرپیکسل سفید این دوربین اشاره دارد. میزان جذب نور در این سنسور تا 60 درصد بیشتر شده است. لازم به ذکر است، بر خلاف لنز تمام پلاستیک دوربین اصلی در نسخه پرو، در ساختار لنز این دوربین 64 مگاپیکسلی، یک المان شیشه‌ای نیز به کار گرفته شده که ورودی نور را تا 30 درصد افزایش می‌دهد.

یک دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی به کمک این دوربین می‌آید (همان دوربین اولتراوایدی که در نسخه پرو استفاده شده بود). سرانجام نوبت به دوربین عمق می‌رسد که در Phantom X2 به یک دوربین 2 مگاپیکسلی محدود شده است (مقایسه کنید با دوربین پرتره 50 مگاپیکسلی در ورژن پرو). ناگفته نماند، در جلوی Phantom X2 نیز همان دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی به همراه فلش کار شده است.

باتری و سایر مشخصات سخت‌افزاری

وظیفه تأمین انرژی در هر دو گوشی بر عهده یک باتری 5,160 میلی‌آمپر ساعتی است. این باتری از استاندارد شارژ 45 واتی پشتیبانی کرده و با 20 دقیقه شارژ کردن، می‌توان ذخیره باتری آن را به 54 درصد رساند. فول‌شارژ باتری نیز 1 ساعت طول می‌کشد. حسگر اثر انگشت در هر دو گوشی قاعدتا باید زیر لایه نمایشگر آنها قرار گرفته باشد. ناگفته نماند، علی‌رغم اینکه Phantom X2 و نسخه پروی آن فاقد هر گونه درجه حفاظت IP بوده و مقاومت چندانی در برابر آب و گرد و خاک ندارند، یکی از مسئولین تکنو مدعی شده که لنز جمع‌شونده دوربین پرتره در Phantom X2 Pro در برابر آب و گرد و خاک مقاومت می‌کند.

سیستم‌عامل و ارتباطات

هر دو گوشی با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری HiOS 12 وارد بازار خواهند شد. این پوسته اختصاصی امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به مترجم داخلی، اسکن اسناد، تبدیل متن به PDF و دستیار صوتی Ella (با پشتیبانی از 200 زبان در بیش از 180 کشور) اشاره کرد. ناگفته نماند، هر دو گوشی از ارتباطات نسل پنجم، وای-فای، بلوتوث و NFC بهره می‌برند.

عرضه و قیمت

گوشی‌های هوشمند Phantom X2 و Phantom X2 Pro از پایان ماه دسامبر در کشورهایی از قبیل هند، نیجریه، کنیا، عربستان سعودی، کلمبیا، ترکیه و فیلیپین عرضه خواهند شد. البته پس از مدتی، فروش این محصولات در بیش از 60 کشور دیگر (از جمله کشورهای غربی) نیز آغاز خواهد شد.

در حال حاضر فقط قیمت‌های مربوط به بازار عربستان اعلام شده است. طبق این قیمت‌گذاری، Phantom X2 Pro با قیمت 3,499 ریال سعودی به فروش می‌رود که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 930 دلار آمریکا. با توجه به اینکه تنها مشخصه منحصر به فرد در این گوشی دوربین پرتره قوی با لنز جمع‌شونده است، پرداخت مبلغی در حد 930 دلار برای خرید آن کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. Phantom X2 نیز 2,699 ریال سعودی (717 دلار آمریکا) قیمت‌گذاری شده است.

منبع : Phantom