معرفی اکسسوری Xperia Stream – پلتفرم استریم بازی و فن خنک‌کننده برای Xperia 1 IV و نسخه جدید گیمینگ

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : لوازم جانبی accessories ، بازی Game ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : اوایل می 2022، سونی از یک پرچمدار پیشرفته با نام Sony Xperia 1 IV رونمایی کرد. وجود تراشه قدرتمند Snapdragon 8 Gen 1، نمایشگری با وضوح 4K و مجموعه اپتیکی متشکل از 4 دوربین، همگی از یک پرچمدار تمام‌عیار حکایت می‌کنند. حال، کمپانی سونی روز دوشنبه 12 سپتامبر 2022 (21 شهریور 1401) از نسخه گیمینگ این گوشی با عنوان Xperia 1 IV Gaming Edition پرده برداری کرد. اما همزمان با این گوشی – که تفاوت چندانی با نسخه استاندارد ندارد – سونی از یک دیوایس جانبی با نام Xperia Stream نیز رونمایی کرد. این اکسسوری مخصوص نسخه عادی و گیمینگ این گوشی بوده و علاوه بر اینکه یک پلتفرم برای استریم بازی محسوب می‌شود، نقش خنک‌کننده گوشی را نیز ایفا می‌کند.

همان طور که گفته شد، گوشی هوشمند Xperia 1 IV Gaming Edition از نظر مشخصات، تفاوت محسوسی با نسخه استاندارد ندارد. در Xperia 1 IV Gaming Edition مثل نسخه استاندارد شاهد استفاده از تراشه Snapdragon 8 Gen 1، نمایشگر اولد 6.5 اینچی با وضوح 4K (معادل 1644×3840 پیکسل) و باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی هستیم. سه دوربین 12 مگاپیکسلی و یک سنسور عمق در پشت دستگاه و یک دوربین 12 مگاپیکسلی دیگر نیز در جلوی دستگاه به چشم می‌خورد. شاید تنها تفاوت بارز Gaming Edition نسبت به نسخه استاندارد، افزایش حافظه RAM از 12 به 16 گیگابایت باشد. این گوشی تنها در یک پیکربندی با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی به تولید می‌رسد.

اما آنچه که بیش از معرفی خود این گوشی جلب توجه می‌کند، اکسسوری جدید سونی با نام Xperia Stream است. همان طور که در مقدمه هم ذکر شد، Xperia Stream یک پلتفرم برای استریم بازی و همچنین یک سیستم خنک‌کننده بوده که در حال حاضر فقط با Xperia 1 IV سازگاری دارد. می‌توان گفت این دیوایس جانبی مثل یک قاب محافظ نیز عمل کرده و گوشی درون آن جای می‌گیرد و انرژی آن از طریق اتصال به خود گوشی (از طریق درگاه USB) فراهم می‌شود. طبق ادعای سونی، در ساخت این محصول از بازخورد تیم حرفه‌ای Scarz (از نام‌های معروف در مسابقات بازی‌های رایانه‌ای) نیز کمک گرفته شده تا این اکسسوری ارگونومی بهتری داشته و به راحتی از دست سر نخورد.

سیستم خنک‌کننده Xperia Stream شامل یک فن بوده و هوا را در سرتاسر طول گوشی به جریان می‌اندازد. به نظر می‌رسد سونی این دیوایس جانبی را برای جبران برخی کاستی‌های Xperia 1 IV طراحی کرده باشد، زیرا طبق بررسی‌های انجام شده روی Xperia 1 IV، این گوشی ظاهرا از نظر خنک‌کنندگی عملکرد نسبتا ضعیفی داشته و حتی با اجرای بازی‌های سبک نیز داغ می‌کند. به لطف اپلیکیشنی به نام Game Enhancer – که روی Xperia 1 IV نصب می‌شود – کاربر می‌تواند کنترل سیستم خنک‌کننده را در دست بگیرد. هرچند که ظاهرا سرعت گردش فن را به شکل دستی هم می‌توان تنظیم کرد.

اما جنبه دیگر کارایی این اکسسوری – که نام دستگاه هم از آن گرفته شده – به استریم بازی مربوط می‌شود. برخلاف بسیاری از کنترلرهای موبایل، Xperia Stream هیچ دکمه‌ای نداشته و در قسمت پایینی آن چهار درگاه دیده می‌شود که عبارتند از جک 3.5 میلی‌متری هدفون، خروجی HDMI، پورت اترنت و پورت USB-C. این بدان معناست، که شما خیلی راحت می‌توانید با اتصال Xperia 1 IV به یک مانیتور یا تلویزیون بازی را روی نمایشگری بزرگ‌تر انجام داده و در طی این مدت گوشی نیز می‌تواند در حال شارژ شدن باشد. البته لازم به ذکر است حداکثر کیفیت خروجی 1080p/120Hz خواهد بود.

زمان دقیق عرضه این محصول مشخص نیست، اما سونی آن را 23,100 ین ژاپن قیمت‌گذاری کرده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 161 دلار آمریکا. البته، کاربرانی که به گوشی Xperia 1 IV نیز علاقه‌مند هستند، می‌توانند این گوشی را به همراه Xperia Stream (به شکل باندل) به قیمت 175,000 ین ژاپن (تقریبا 1,225 دلار آمریکا) خریداری کنند.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا