معرفی سری Huawei Mate 50 با پردازنده Snapdragon 8+ Gen 1 و دوربین 50 مگاپیکسلی با دیافراگم متغیر

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، Huawei Mate 50 ، Huawei Mate 50 Pro ، Huawei Mate 50 RS Porsche Design ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی در روز سه‌شنبه 6 سپتامبر 2022 (15 شهریور 1401) از سه گوشی 4G جدید سری میت رونمایی کرد. این سه‌مدل شامل Mate 50 Pro ،Mate 50 و نسخه پورشه دیزاین می‌شود که این آخری به‌صورت رسمی، PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 50 RS نامیده می‌شود. Mate 50 Pro و نسخه پورشه دیزاین امکانات تقریبا یکسانی را ارائه می‌‌کنند و در هر دو از نمایشگرهای 120 هرتزی با لبه‌های خمیده و سیستم پیشرفته تشخیص چهره استفاده شده است. پرچم‌داران جدید هواوی به قابلیت ارتباطی ماهواره‌ای ویژه‌ای مجهز شده‌اند که در مواقع نبود سیگنال به کمک کاربران می‌آید. شارژهای 66 واتی و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم دیگر ویژگی مشترک این سه مدل است.

پیش از پرداختن به هر نکته دیگری در مورد گوشی‌های سه‌گانه جدید هواوی، ذکر این نکته کاملا اهمیت دارد که طبیعتا از امکان ارتباطی 5G در این سه مدل خبری نیست و با وجود استفاده از پیشرفته‌ترین راه‌حل پردازشی حال حاضر دنیای اندروید یعنی Snapdragon 8+ Gen 1، تحریم‌های آمریکا همچنان مانع دستیابی هواوی به فناوری 5G بوده و خانواده جدید Mate 50 نیز حداکثر از امکان ارتباطی 4G پشتیبانی می‌کنند.

صحبت در مورد اعضای جدید این سری را با ساده‌ترین آن‌ها یعنی Mate 50 آغاز می‌کنیم و سپس Mate 50 Pro‌ و نسخه پورشه دیزاین (که در اکثر مواقع گوشی‌های یکسانی محسوب می‌شوند) را در کنار هم بررسی می‌کنیم.

Huawei Mate 50

طراحی جدید خانواده میت 50 در هر دو عضو عادی و پروی این سری به وضوح به چشم می‌خورد جایی‌که دوربین‌های بخش پشتی در یک دایره بزرگ برجسته قرار گرفته‌اند و فلش‌های LED نیز بر بالای آن‌ها دیده می‌شود. میت 50 با وجود شباهت به نسخه پرو با یک نگاه از برادر بزرگ‌تر خود متمایز می‌شود جایی‌که جدا از حفره پانچی بالای پنل که جایگزین ناچ ذوزنقه‌ای بزرگ نسخه پرو شده، با حذف لبه‌های خمیده صفحه‌نمایش در نسخه پرو با یک یک پنل تخت و بدون خمیدگی در میت 50 روبرو می‌شویم که نسبت به Mate 40 پیشین این سری نیز ظاهر ساده‌تری دارد.

این گوشی که در دو رنگ مشکی و نقره‌ای ارائه می‌شود با حضور یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، حالا ابعاد بیش‌تری داشته و سنگین‌تر شده است. طول و عرض دستگاه به‌ترتیب 161.5 و 76.1 میلی‌متر است که هر دو نسبت به قبل بیش‌تر شده‌اند اما ضخامت 7.98 میلی‌متری Mate 50 در مقایسه با ابعاد 8.8 میلی‌متری (یا 9.2 میلی‌متری با توجه به جنس بدنه) میت 40 کاهش پیدا کرده است. وزن گوشی 206 گرم اعلام شده که اختلافی حداقل 18 گرمی با میت 40 دارد.

بدنه گوشی با استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم است که هواوی آن را برای غوطه‌وری در آب شفاف و ساکن (static water) با عمق 2 متری برای 30 دقیقه مناسب می‌داند.

قبل از بررسی سایر قسمت‌های این گوشی بهتر است با بخش تصویری و دوربین‌های آن بیش‌تر آشنا شویم جایی‌که با اتمام همکاری هواوی با لایکا حالا مفهوم تازه‌ای از سوی این شرکت با نام XMAGE تعریف شده که خود آن را عصر تازه‌ای از تصویربرداری موبایلی می‌خواند. در ساختار این گوشی از سه دوربین شامل یک دوربین اصلی، یک دوربین تله‌فتو و یک دوربین اولتراواید استفاده شده که هر سه دارای مکانیزم فوکوس خودکار بوده و بدین‌ترتیب از برخی از گوشی‌های پرچمدار بزرگ نیز شرایط بهتری را ارائه می‌کنند.

دوربین اصلی یک نمونه 50 مگاپیکسلی جدید RYYB مجهز به لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS است که لنز مقابل آن در شش پله مختلف از f/1.4‌ تا f/4.0 گشوده شده و بدین‌ترتیب اختیار عمق میدان و میزان محو شده‌گی سوژه‌ها کاملا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. دوربین دوم یک 13 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 ‌و پشتیبانی از فوکوس خودکار برای گرفتن عکس‌های از فاصله بسیار نزدیک است و یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتوی پریسکوپی با f/3.4 و لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) نیز این مجموعه را تکمیل می‌کنند. فاصله کانونی لنز این دوربین 125 میلی‌متر بوده و بدین‌ترتیب 5 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌کند.

صفحه‌نمایش 6.7 اینچی OLED گوشی نسبت به Mate 40 با پنل 6.5 اینچی کاملا بزرگ‌تر شده اما با ارتقاء وضوح به 1224×2700 پیکسل فشردگی بالاتری را برابر با 442ppi ارائه می‌کند. نرخ رفرش این پنل حداکثر 90 هرتز بوده و تماس‌های انگشت را نیز حداکثر با نرخ 300 هرتز برداشت می‌کند. سیستم کاهش نور این پنل از نوع PWM است اما با فرکانس بالای 1,440Hz با حداقل پرش و فلیکر شرایط ایده‌آلی را برای اکثر کاربران فراهم می‌کند. هواوی اطلاعات بیش‌تری در مورد این پنل 10 بیتی منتشر نکرده است.

بالای صفحه‌نمایش به دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار دستگاه با f/2.4 بر می‌خوریم که ظاهرا برای تشخیص چهره ساده نیز به‌کار می‌رود و از اسلوموشن،‌ دنبال کردن هوشمند چشم‌ها، برداشت پرتره، تایم‌لپس و AR Lens پشتیبانی می‌کند. سنسور اثر انگشت نوری این گوشی نیز درون همین پنل قرار دارد.

پردازنده Mate 50‌ همانطور که گفته شد Snapdragon 8+ Gen 1 است که با وجود آن‌که در پردازش و گرافیک تفاوتی با نمونه حاضر در دیگر پرچمداران ندارد اما مودم 5G از آن حذف شده است. این گوشی به 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی مجهز است و با کمک اسلات حافظه اختصاصی NM Card نیز می‌توان 256 گیگابایت دیگر به این حافظه افزود.

ظرفیت باتری این مدل از 4,200mAh میت 40 به 4,460mAh رسیده که البته هنوز برای این سایز صفحه‌نمایش چندان حجیم به‌نظر نمی‌رسد. شارژر همراه این گوشی نیز قدرتمندتر شده و حالا از توان 66 واتی برخوردار است. این مدل از شارژ بی‌سیم پر سرعت 50 واتی و شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند.

میت 50 به وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، پورت USB-C با استاندارد سرعتی USB 3.1 Gen1، اتصال NFC‌ و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دقیق دو فرکانسی مجهز شده اما از جک هدست در آن خبری نیست.

در حالی‌که همگان منتظر مشاهده قابلیت احتمالی ارتباط ماهواره‌ای خانواده آیفون 14 اپل در رویداد 7 سپتامبر این شرکت هستند، هواوی در این زمینه پیش‌دستی کرده و خانواده میت 50 را با امکان اتصال به سیستم ماهواره‌ای چینی BeiDou روانه بازار کرده است. برای برقراری این اتصال البته به اپلیکیشن ویژه‌ای نیاز است و می‌توان از آن ظاهرا تنها برای ارسال SMS و موقعیت مکانی در مواقع اضطراری و در دسترس نبودن سیگنال رادیویی استفاده کرد.

هواوی در مقابل نام سیستم‌عامل میت 50 تنها به پوسته EMUI 13‌ اشاره کرد اما باتوجه به جایگاه دستگاه می‌توان انتظار مشاهده نسخه متن باز اندروید 12 را داشت که البته طبیعتا خبری از اپلیکیشن‌های گوگل در آن نیست. میت 50 در نسخه پایه 128 گیگابایتی با قیمت 4,999 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 719 دلار آمریکا) به بازار چین عرضه می‌شود و از امکان عرضه و قیمت احتمالی آن در دیگر بازارها هنوز خبری در دست نیست.

Mate 50 Pro‌ و Porsche Design

طبیعتا در میت 50 پرو و نسخه پورشه دیزاین آن با مشخصات پیشرفته‌تری نسبت به میت 50 عادی روبرو می‌شویم که در اکثر قسمت‌‌ها از طراحی و شکل ظاهری گرفته تا استحکام بدنه، صفحه‌نمایش و دوربین‌ها گسترش پیدا کرده‌اند. میت 50 پرو در بخش پشتی به میت 50 شباهت دارد اما نسخه پورشه دیزاین مثل همیشه با طراحی خاص این قسمت در یک نگاه متمایز می‌شود.

در بخش رویی شرایط در این دو گوشی یکسان بوده و هر دو از یک پنل با لبه‌های خمیده و ناچ ذوزنقه‌ای شکل باریکی در بالا بهره می‌برند. میت 50 پرو در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و نارنجی ارائه می‌شود که این آخری نه‌تنها با پوششی از جنس چرم گیاهی در بخش پشتی برخوردار است بلکه می‌توان آن را در آب شفاف ساکن با عمق 6 متری برای 30 دقیقه فرو برد. دو رنگ دیگر مثل میت 50 تا عمق 2 متری آب برای 30 دقیقه بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند.

Mate 50 RS پورشه دیزاین در دو رنگ آبی/مشکی و ارغوانی ارائه می‌شود که هر دو تا عمق 6 متری برای 30 دقیقه ضد آب باقی می‌مانند. طول و عرض میت 50 پرو و نسخه پورشه دیزاین یکسان و برابر با 162.1 و 75.5 میلی‌متر است اما نسخه پورشه طبیعتا ضخامت بیش‌تری دارد و ضخامت 9.92 میلی‌متری آن نسبت به 8.5 میلی‌متر میت 50 پرو کاملا بیش‌تر است. این تفاوت طبیعتا در وزن نیز تکرار می‌شود و در حالی‌که میت 50 پرو با وزن 205 گرم (209 گرم در نسخه شیشه‌ای) گوشی چندان سبکی نیز به حساب نمی‌آید، مدل پورشه با وزن 232 گرمی کاملا از آن فراتر رفته است.

در این دو مدل نیز پس از معرفی ظاهری بهتر است بالافاصله به‌سراغ جذابیت اصلی این پرچمداران یعنی بخش دوربین‌ها برویم جایی‌که دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی RYYB مجهز به OIS‌ و دیافراگم متغیر f/1.4 تا f/4.0 در این دو مدل نیز تغییری نکرده و همان دوربین 13 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 نیز در هر دو گوشی حضور دارد. دوربین تله‌فتو اما در هر دوی این گوشی‌ها نسبت به میت 50 متفاوت بوده و با یکدیگر نیز تفاوت دارند؛ Mate 50 Pro با یک دوربین تله‌فتوی پریکسوپی 64 مگاپیکسلی با f/3.5 و ساب‌پیکسل‌های RYYB ارائه می‌شود که از OIS‌ پشتیبانی می‌کند. این دوربین از فاصله کانونی 90 میلی‌متری برخوردار است و بدین‌ترتیب 3.5 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌دهد.

در Mate 50 RS پورشه دیزاین از دوربین تله‌فتوی RYYB پریسکوپی دیگری استفاده شده که از وضوح 48 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم لنز f/3.0 برخوردار است و بار دیگر با فاصله کانونی 90 میلی‌متری، 3.5 برابر زوم اپتیکال دارد. این دوربین به‌قابلیتی تحت عنوان Super TeleMacro مجهز شده که می‌توان از آن برای گرفتن عکس‌های بسیار ریز میکروسکوپی سود جست.

صفحه‌نمایش 10 بیتی OLED هر دو گوشی 6.74 اینچی با لبه‌های خمیده و وضوح 1212×2616 پیکسل است که از نرخ رفرش 120 هرتزی برخوردارند اما شرکت سازنده اشاره‌ای به فناوری LTPO در این میان نکرده و احتمالا امکان تطبیقی بودن نرخ رفرش و کاهش آن به مقادیر بسیار کم مثل دیگر پرچمداران بزرگ بازار در آن پیش‌بینی نشده است. این صفحه‌نمایش همچون میت 50 از سرعت برداشت تاچ 300 هرتزی و مکانیزم کاهش نوری PWM با فرکانس 1,440 هرتزی برخوردار است. در بربدگی بالای صفحه‌نمایش به‌جز دوربین سلفی مکانیزم تشخیص چهره سه‌بعدی دستگاه نیز قرار گرفته که سرعت و دقت بسیار بالاتری نسبت به دوربین‌های عادی در تشخیص چهره کاربران دارد.

روی این صفحه‌نمایش با شیشه مقاوم موسوم به Kunlun Glass پوشیده شده که به‌گفته هواوی اولین شیشه‌ای‌ست که از کمپانی SGS سوییس گواهی 5 ستاره مقاومت در برابر افتادن را کسب می‌کند.

پردازنده Snapdragon 8+ Gen 1 در این دو گوشی مثل میت 50 بوده و تفاوتی از این لحاظ ندارد. نسخه پرو به 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی مجهز است که این میزان در نسخه دو سیم‌کارته این گوشی به 512 گیگابایت نیز می‌رسد. در Mate 50 RS پورشه دیزاین حافظه رم به 12 گیگابایت رسیده و حافظه داخلی آن نیز 512 گیگابایت است. هر دو این مدل‌ها از کارت حافظه اختصاصی NM Card تا ظرفیت 256 گیگابایت پشتیبانی می‌کنند.

ظرفیت باتری این دو گوشی 4,700 میلی آمپر ساعت است و هر دو نیز از شارژر سیمی 66 واتی و شارژ بی‌سیم 50 واتی همراه با شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی می‌کنند.

در امکانات ارتباطی میت 50 پرو و نسخه پورشه دیزاین آن تفاوتی نسبت به میت 50 وچود ندارد و در این جا نیز از وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، اتصال NFC، مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی و پورت USB-C با استاندارد سرعتی USB 3.1 Gen1 در غیبت جک هدست پشتیبانی می‌شود.

امکان ارتباط ماهواره‌ای و ارسال پیام و موقعیت مکانی بدون نیاز به پوشش شبکه نیز در این دو گوشی طبیعتا در دسترس قرار دارد.

Huawei Mate 50 Pro‌ در نسخه پایه 8GB/256GB از قیمت 6,799 یوانی (978 دلاری) برخوردار است و برای تهیه Mate 50 RS پورشه دیزاین باید رقم بسیار گزاف 12,999 یوانی (1,869 دلاری) را پرداخت کرد.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا