آشنایی با نسخه نخست پیش‌نمایش اندروید 13 برای توسعه‌دهندگان

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : گوگل در روز 10 فوریه سال جاری میلادی (21 بهمن 1400) از ارائه نسخه اولیه پیش‌نمایش اندروید 13 برای توسعه‌دهندگان خبر داد. از آنجا که این نسخه‌‌ تنها برای توسعه‌دهندگان طراحی شده، از طریق آپدیت‌های معمول در دسترس نیست. با این حال نسخه تازه اندروید چند تغییر اساسی را در بر دارد که بر شیوه استفاده از گوشی‌های هوشمند اندرویدی اثرگذار است. تغییراتی که از میان آن‌ها می‌توان به بهبود حریم خصوصی و امنیت کاربران، امکان انتخاب رنگ آیکون تمامی اپلیکیشن‌ها بر اساس رنگ پس‌زمینه صفحه اصلی، اتصال به وای‌فای‌های اطراف بدون نیاز به مجوز دسترسی به مکان کاربر و تنظیم زبان در هر اپلیکیشن بدون توجه به زبان سیستم اشاره کرد.

گوگل در پی آن است که سیستم‌عامل جدید خود را، برخلاف اندروید 12، در دو مرحله برای توسعه‌دهندگان ارائه دهد و سپس یک نسخه بتا را در آوریل (یک ماه زودتر از زمان انتشار در سال 2021) و بعدی را در ماه می به طور رسمی عرضه کند. به علاوه بر اساس نقشه راه کمپانی آمریکایی، اندروید 13 حوالی ژوئن و جولای 2022 مرحله ثبات را طی می‌کند و نسخه نهایی احتمالاً اوایل آگوست به طور رسمی منتشر خواهد شد، در حالی که پلتفرم پیشین یعنی اندروید 12 در اکتبر 2021 در اختیار عموم قرار گرفته بود.

انتشار سریع‌تر نسخه جدید اندروید در شرایطی صورت می‌پذیرد که اندروید 12L، نسخه اختصاصی این سیستم‌عامل برای دستگاه‌های دارای صفحه‌نمایش بزرگ، همچنان در حال توسعه است. نسخه‌ای که بنا بر اعلام گوگل، شاهد حضور برخی از ویژگی‌های آن، از جمله بهبود پشتیبانی از تبلت‌ها، دستگاه‌های تاشو و اجرای بهتر برنامه‌ها در کروم‌بوک، در اندروید 13 هم خواهیم بود.

در ادامه با برخی از ویژگی‌های نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید آشنا خواهیم شد:

انتخاب رنگ آیکون اپلیکیشن‌ها بر اساس رنگ پس‌زمینه صفحه اصلی

به گفته دیوید بورک (Dave Burke)، معاون مهندسی گوگل، یکی از بارزترین تغییرات اندروید 13 به استفاده از ویژگی رنگ پویای زبان طراحی Material You باز می‌گردد که به طور پیش‌فرض رنگ را از تصویر پس‌زمینه صفحه اصلی یا home screen انتخاب و آن را به آیکون‌های تمام اپلیکیشن‌ها (و نه فقط اپ‌های گوگلی) اِعمال می‌کند. به این ترتیب توسعه‌دهندگان باید یک آیکون تک‌رنگ را برای هر اپ ارائه دهند؛ زیرا ترکیب آیکون‌ها، با رنگ‌های متفاوت و نامتناسب، ظاهر چندان زیبایی نخواهد داشت. این ویژگی در ابتدا تنها برای گوشی‌های پیکسل در دسترس خواهد بود، اما گوگل از همکاری با شرکای خود برای ارائه آن در دستگاه‌های دیگر نیز سخن گفته است.

انتخاب عکس و ویدئو بدون نیاز به مجوز دسترسی به گالری عکس‌ها و فیلم‌ها

گوگل مانند نسخه‌های پیشین، در اینجا نیز بر حفظ حریم خصوصی و امنیت تأکید بسیاری داشته است. به عنوان مثال، امکانی جدید برای انتخاب عکس و ویدئو در اندروید 13 وجود دارد که به کاربر امکان می‌دهد عکس‌های خود را از روی دستگاه یا کلاد با یک اپلیکیشن به اشتراک بگذارد؛ بدون آن که نیاز باشد مجوز دسترسی به کل عکس‌ها و تصاویر خود را در اختیار آن اپلیکیشن قرار دهد.

اندروید پیش‌تر این ویژگی را برای اسناد و اشتراک‌گذاری فایل‌ها به کار گرفته بود، اما کاربرد آن برای عکس و ویدئو قابلیت تازه‌ای است که امنیت کاربران را بیش از پیش تأمین خواهد کرد. توسعه‌دهندگانی که بخواهد از این ویژگی استفاده کنند، باید با یک API جدید این کار را انجام دهند و برنامه آن‌ها نیازی به گرفتن مجوز برای مشاهده همه عکس‌ها و ویدئوها نخواهد داشت. گوگل در پی آن است که این قابلیت را از طریق آپدیت‌های گوگل پلی برای تمام دستگاه‌های مجهز به اندروید 11 و بالاتر (به جز اندروید Go) فعال سازد.

اتصال به وای‌فای‌های اطراف بدون نیاز به مجوز دسترسی به مکان کاربر

گوگل دسترسی اپلیکیشن‌ها برای اتصال به وای‌فای مجاور را، بدون نیاز به مجوز دسترسی به مکان کاربر، ساده‌تر کرده است. پیش از این، برنامه‌ها نمی‌توانستند بدون درخواست مجوز دسترسی به مکان کاربر، اطلاعاتی را درباره اکسس ‌پوینت‌های پیرامونی به دست آورند.

تنظیم زبان در هر اپلیکیشن بدون توجه به زبان سیستم

از سوی دیگر، برای افرادی که با چند زبان به زندگی و کار می‌پردازند، اندروید 13 تنظیمات و ترجیحات خاص مرتبط با هر زبان را در خود جای داده است. به این ترتیب طراحان اپ می‌توانند امکانی در اختیار کاربران قرار دهند تا زبانی متفاوت از زبان سیستم را برای کار با برنامه مورد نظر انتخاب کنند. برای این ویژگی هم یک API خاص، مشابه با آن چه در کتابخانه Google’s Jetpack نیز موجود است در نظر گرفته شده است.

سفارشی‌سازی منوی تنظیمات سریع

گوگل در نسخه تازه سیستم‌عامل خود این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده تا بتوانند ارائه tileهای مربوط به تنظیمات سریع (Quick Setting) را برجسته‌تر سازند. این ویژگی پیش از این نیز در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار داشت و طراحان می‌توانستند تنظیمات سریع و سفارشی را ارائه دهند، اما بسیاری از کاربران حتی از وجود چنین تنظیماتی بی‌اطلاع بوده‌اند. حال در اندروید 13 توسعه‌دهندگان یک API جدید در اختیار دارند که امکان درخواست از کاربران برای افزودن مستقیم tileهای سفارشی و مورد نظر خود به منوی تنظیمات سریع را فراهم می‌آورد.

مطابق اعلام گوگل، در نسخه تازه اندروید تلاش‌های مرتبط با پروژه Mainline ادامه پیدا کرده است؛ طرحی که در سال 2019 آغاز شده و با کمک آن گوگل می‌تواند، بدون نیاز به انتظار برای عرضه به‌روزرسانی توسط شرکت‌های سازنده، به طور مستقیم بخش‌های مشخصی از سیستم‌عامل اندروید را از طریق گوگل پلی به‌روزرسانی کند. به این ترتیب اکنون ویژگی‌های جدیدی همچون انتخاب عکس یا photo picker و OpenJDK 11 به طور مستقیم و از طریق به‌روزرسانی ماژول‌های موجود در اختیار کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر قرار می‌گیرد. به علاوه ماژول‌های جدیدی همچون بلوتوث و Ultra-wideband نیز به ویژگی‌های اندروید افزوده شده تا دامنه عملکرد هسته قابل ‌به‌روزرسانی اندروید گسترش بیشتری یابد.

گوگل تست بسیاری از تغییرات انتخابی اندروید 13 را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر کرده و فهرستی از گزینه‌های قابل انتخاب را برای طراحان در نظر گرفته است. مطابق اعلام شرکت، آن دسته از توسعه‌دهندگان که دارای گوشی‌های Pixel 4 XL ،Pixel 4a ،Pixel 4a 5G ،Pixel 5a 5G ،Pixel 6 ،Pixel 6 Pro و Pixel 4 هستند، می‌توانند نسخه پیش‌نمایش اندروید 13 را نصب کنند.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا