Kantar BrandZ: اپل ارزشمندترین برند جهان در سال 2022

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/3/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، آمار Statistics ، اپل Apple ، آمازون Amazon ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : مجموعه Kantar Brandz وابسته به موسسه پژوهشی Kantar در روز چهارشنبه 15 ژوئن (25 خرداد) گزارش خود را از رتبه‌بندی ارزشمندترین برندهای جهانی در سال 2022 منتشر کرد. این مجموعه در گزارش خود اپل را به عنوان ارزشمندترین برند جهان معرفی کرده که در مسیر تبدیل شدن به نخستین شرکت با ارزش برند بیش از یک تریلیون دلار گام برمی‌دارد. این در حالی است که سال گذشته کمپانی آمازون ارزشمندترین برند دنیا لقب گرفته بود و اینک با دو پله سقوط، جایگاه سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. گفتنی است غول کوپرتینویی پیش از این و در سال 2015 نیز رتبه نخست ارزشمند‌ترین برند جهان را از آنِ خود ساخته بود و حالا بعد از 6 سال این عنوان را باز پس گرفته است.

بر اساس گزارش این موسسه، غول فناوری آمریکایی با تکیه بر وجوه تمایزبخش و تنوع سبد نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و سرویس‌های خود، به ارزش برندی معادل 947.1 میلیارد دلار دست یافته است. گفتنی است اپل در سال 2021 نزدیک به 800 میلیون مشترک در سرویس‌های سرگرمی و کلاد خود داشته و فیلم CODA این شرکت در سال جاری میلادی به نخستین نمونه از یک سرویس‌ استریم تبدیل شد که توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را به دست آورد.

گوگل نیز با ثبت یکی از سریع‌ترین نمونه‌های رشد در این فهرست، به رتبه دوم صعود کرده و ارزش برند خود را با 79 درصد رشد به 819.6 میلیارد دلار رسانده است. مجموعه اپلیکیشن‌های مرتبط با بهره‌وری (productivity) و کار این شرکت که به بخشی ضروری از زندگی مصرف‌کنندگان در سراسر جهان تبدیل شده‌اند، از جمله علل این رشد سریع به شمار می‌رود.

جایگاه 1 تا 10 ارزشمندترین برندهای جهانی در سال 2022 از نگاه Kantar BrandZ

بر اساس یافته‌های پژوهش Kantar، ارزش ترکیبی 100 برند برتر جهان در طول سال گذشته با 23 درصد افزایش به 8.7 تریلیون دلار رسیده که نشان از اهمیت قدرت برند برای ادامه موفقیت در شرایط اقتصادی ناپایدار دارد. به گفته مارتین گوئه‌ریرا (Martin Guerrieria) رئیس Kantar BrandZ، گزارش جهانی این مجموعه در سال 2022، بر اهمیت برندسازی در جهت کمک به بقای شرکت‌ها در بازار پرشتاب امروزی تأکید می‌کند. از دید او، برندها معمولاً بزرگ‌ترین دارایی کسب‌وکارها هستند و ارزش زیادی به ترازنامه آن‌ها می‌افزایند. گوئه‌ریرا در ادامه می‌افزاید: «در دوران تردید، تصمیمات مدیران برای سرمایه‌گذاری در زمینه بازاریابی با معیارهای اثبات‌شده قابل پشتیبانی است. ارزش‌گذاری‌های Kantar BrandZ به وضوح نشان می‌دهد که بازاریابی مناسب چگونه با ارزش برند در کوتاه و بلندمدت ارتباط دارد».

بر اساس شاخص جدید پایداریِ Brandz که توسط موسسه Kantar به کار گرفته می‌شود، مایکروسافت، Zara و IBM در زمره پایدارترین کمپانی‌های حال حاضر به شمار می‌روند. تسلا نیز با رشد چشمگیر خود در یک سال گذشته، یکی از موفق‌ترین شرکت‌های این فهرست بوده که رتبه برند خود را با 18 پله صعود، از 47 به 29 رسانده است. امری که در پی افزایش بیش از دو برابری روند فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال 2021 محقق شده است.

در میان برندهای لوکس (Luxury)، لویی ویتون (Louis Vuitton) نخستین برندی است که با ارزشی در حدود 124.3 میلیارد دلار، به رتبه دهم جهانی دست یافته است؛ مسئله‌ای که رشد بازار محصولات لوکس را در سراسر جهان و به ویژه چین نشان می‌دهد. این شرکت فرانسوی حدود 64 درصد رشد ارزش برند خود را در سال جاری تجربه کرده و نخستین برند اروپایی است که از سال 2010 تاکنون به جمع ده شرکت برتر راه یافته است.

از سوی دیگر شرکت‌های تازه‌واردی نیز در فهرست Kantar در سال 2022 میلادی به چشم می‌خورند که در زمینه‌های صنعتی متفاوتی فعالیت می‌کنند. به طور مثال، شرکت آرامکو (Aramco) که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید انرژی و مواد شیمیایی جهان به شمار می‌رود، امسال رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده است. کمپانی خدمات و مشاوره Infosys هند نیز برای نخستین بار با کسب رتبه 64 در فهرست 100 برند برتر جهان قرار گرفت و Mercado Libre، بزرگ‌ترین اکوسیستم تجارت و پرداخت آنلاین آمریکای لاتین هم با رشد ارزش برند خود، بر جایگاه 71 در فهرست 100 برند ارزشمند تکیه زده است.

در کنار این شرکت‌ها، برندهای چینی هم با وجود مواجهه با چالش‌های جدی ناشی از همه‌گیری کرونا، همچنان با قدرت در فهرست حضور دارند و در میان آن‌ها نام هلدینگ Tencent با رتبه 5 و Alibaba با رتبه 9 بیش از دیگران جلب نظر می‌کنند. چین همچنین تنها بازاری به حساب می‌آید که در بخش رسانه و سرگرمی با برندهای آمریکایی رقابت می‌کند و شرکت‌های WeChat و TikTok از این کشور، به ترتیب جایگاه‌های پنجم و نهم این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

از لحاظ سرعت رشد ارزش برند، فعالان بخش تکنولوژی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان لوکس، به ترتیب با 46 و 45 درصد، سریع‌ترین سرعت رشد را داشته‌اند. برندهای بانکی با 30 درصد و خودرویی با 34 درصد، در این دوره افزایش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که برندهای بخش پوشاک (با 20 درصد) و مراقبت شخصی (با 17 درصد)، نسبت به صنایع مورد اشاره، رشد محدودتری را تجربه کرده‌اند. به علاوه مطابق گزارش Kantar و بر اساس دسته‌بندی بخش‌های مختلف، شرکت Wells Fargo تنها برند جدید شماره یکی است که در بخش بانکی از رده دوم به جایگاه نخست رسیده و جایگزین شرکت ICBC چین شده است.

مطابق تحلیل کارشناسان Kantar BrandZ، همه‌گیری جهانی کرونا با ایجاد شرایط ویژه روند رشد تجارت الکترونیک را در بخش خرده‌فروشی تسریع کرده است. از این رو برندهایی که از ارتباطات قوی‌تری با مصرف‌کنندگان برخوردارند، در حفظ رشد آنلاین و بهبود جایگاه خود عملکرد مطلوبی داشته‌اند.

از سوی دیگر، برندهایی که سبد متنوعی از محصولات را به مشتریان ارائه می‌کنند و به نوآوری و تنوع‌بخشی به این سبد ادامه می‌دهند، نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. این امر به ویژه در خصوص شرکت‌هایی همچون اپل، گوگل و آمازون، که در طیف وسیعی از خدمات، شامل فناوری، سرگرمی و پرداخت فعالیت می‌کنند، نمود بیشتری یافته است. در واقع برندهایی که متکی به یک دسته یا بازار خاص هستند، بیشترین ریسک را متحمل می‌شوند، در حالی که سرعت رشد ارزش برند شرکت‌های فعال در حوزه‌ها و بازارهای گوناگون در سال 2022 بیشتر بوده است و این گروه بخت بیشتری برای تحقق رشدی بالاترین از میانگین دارند.

به گفته تحلیل‌گران این مجموعه، برندها برای فعالیت در بازار پرتحول و پرشتاب امروز، باید اعتماد را به عنوان ابزار ایجاد ثبات و اطمینان‌پذیری حفظ کنند. امروزه شرکت‌ها بیش از گذشته نیازمند توجه به جنبه اجتماعی اعتماد نسبت به برند خود هستند و باید فراسوی تولید محصول، به بازتاب عملکرد خود در بازار نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. این امر ممکن است گاهی به ادغام یک آرمان اجتماعی در تمامیت کسب‌وکار شرکت بینجامد. امری که به عنوان نمونه در شرکت Nike و تعهد مداوم آن به الهام بخشیدن و نوآوری برای همه کاربران و نه تنها ورزشکاران، به ویژه در دختران و اقلیت‌ها، قابل مشاهده است.

منبع : Kantar