ایده کوالکام برای تشکیل کنسرسیومی از چند شرکت برای خرید دسته‌جمعی Arm

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، آرم ARM
واحد خبر mobile.ir : کمپانی بریتانیایی Arm یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه طراحی محصولات نیمه‌رسانا در دنیا محسوب می‌شود. این کمپانی – که 31 سال قبل در کمبریج انگلستان پایه‌گذاری شد – از سال 2016 تحت تملک شرکت ژاپنی SoftBank قرار دارد. در سپتامبر سال 2020، کمپانی آمریکایی Nvidia مدعی شد که قصد دارد مجموعه Arm را به قیمت 40 میلیارد دلار از SoftBank خریداری کند. اما کمی بعد گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد برخی کمپانی‌ها – مثل کوالکام، گوگل و مایکروسافت – نه تنها از این اتفاق خوشحال نیستند، بلکه تلاش می‌کنند تا این معامله به نتیجه نرسد. تا اینکه کمیسیون تجارت فدرال آمریکا موسوم به FTC وارد عمل شد و علیه این قرارداد شکایت کرد.

در نهایت معامله 40 میلیاردی بین SoftBank و Nvidia به دلیل آنچه نهادهای نظارتی ایالات متحده آن را مسائل ضدرقابتی نامیدند، با شکست روبرو شد. اما SoftBank همچنان به دنبال واگذاری Arm است. در این میان، طبق خبری که به‌تازگی از سوی فایننشال تایمز منتشر شده، یکی از مدعیان اصلی خرید Arm، کمپانی آمریکایی کوالکام است. البته با توجه به شکست Nvidia در تلاش خود برای خرید Arm، کوالکام به‌خوبی می‌داند که خرید مستقیم Arm امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، کوالکام ایده جدیدی برای رسیدن به هدف خود دارد؛ طبق این ایده – که صرفا حربه‌ای‌ست جهت دور زدن قوانین نظارتی آمریکا – برای خرید Arm باید کنسرسیومی شامل چند کمپانی تشکیل شده و هر کدام بخشی از سهم Arm را خریداری کنند.

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا نهادهای نظارتی ایالات متحده با خرید Arm توسط یک شرکت مخالفند؟ همان طور که می‌دانید، Arm نقشی کلیدی در صنعت طراحی تراشه در سرتاسر جهان ایفا می‌کند. به همین دلیل، چنان‌چه فقط یک شرکت تولید تراشه (مثل Nvidia یا کوالکام) تمام مالکیت آن را در اختیار بگیرند، این امر امتیاز بسیار بزرگی تلقی شده و رقابت را برای سایر کمپانی‌ها دشوار می‌کند (لازم به ذکر است، SoftBank تراشه تولید نمی‌کند).

Cristiano Amon مدیر عامل کوالکام

به گفته کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، مدیرعامل کوالکام، چنان‌چه کمپانی‌های زیادی در خرید Arm مشارکت داشته باشند، Arm همچنان مستقل مانده و مانعی برای خرید آن وجود نخواهد داشت. کریستیانو آمون در گفتگو با فایننشال تایمز، ضمن ابراز علاقه برای سرمایه‌گذاری در Arm، این شرکت بریتانیایی را دارایی مهمی خواند و وجود آن را برای توسعه صنعت کوالکام ضروری دانست. البته فقط مدیرعامل کوالکام نیست که ایده خرید گروهی Arm را در سر دارد.

پارک جونگ-هو (Park Jung-ho)، از مدیرعاملین SK Hynix (کمپانی تراشه‌ساز کره‌ای) هم طرفداران این ایده است. پت گلسینگر (Pat Gelsinger)، مدیرعامل اینتل، نیز پیش از این از برنامه خود برای تشکیل کنسرسیومی از مشتریان Arm خبر داده بود. نکته جالب آن است که مدیرعامل اینتل چند روز پیش برای دیدار با لی جائه-یونگ (Lee Jae-yong)، رییس هیئت مدیره سامسونگ، و برخی مقامات اجرایی بخش تراشه‌های این شرکت، به کره جنوبی سفر کرده بود. شاید همزمانی تصمیم برای تشکیل کنسرسیوم خرید Arm و سفر مدیرعامل اینتل به کره جنوبی، یک تصادف باشد، اما اگر قرار باشد چندین شرکت بزرگ فعال در حوزه تراشه، به شکل دسته‌جمعی اقدام به خرید Arm کنند، به احتمال زیاد یکی از آنها سامسونگ خواهد بود.

در حالی که کمپانی‌های مثل کوالکام، اینتل، سامسونگ و SK Hynix از تشکیل کنسرسیوم برای خرید Arm صحبت می‌کنند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که SoftBank (مالک کنونی Arm)، قصد دارد با عرضه اولیه سهام Arm به بازار بورس، این کمپانی را به یک شرکت سهامی عام تبدیل کند. ظاهرا SoftBank قصد دارد سهام Arm را در بازار بورس نیویورک عرضه کند، اما احتمالا این اقدام SoftBank را با مشکلاتی مواجه می‌کند، زیرا با توجه به اصالت بریتانیایی Arm، دولت بریتانیا خواستار عرضه سهام این شرکت در بازار بورس لندن خواهد شد.

در حال حاضر، سرنوشت نامعلومی در انتظار Arm قرار دارد. در این میان، یکی از مهم‌ترین عوامل آن است که SoftBank – که شاهد افت شدید ارزش سرمایه‌گذاری‌اش بوده – به دنبال نقد کردن سرمایه خود است. در پی برکناری نافرجام مدیرعامل زیر مجموعه چینی SoftBank که حاضر نشد سمت خود را ترک کند، این شرکت در حال دست‌وپنجه نرم کردن با بازوی سرکش چینی خود است تا کنترل اوضاع را مجددا در اختیار بگیرد.

منبع : Financial Times


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا