انویدیا، مجموعه Arm را با قیمت رکوردشکن 40 میلیارد دلار خریداری می‌کند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : انویدیا Nvidia ، آرم ARM
واحد خبر mobile.ir : نزدیک به دو ماه پیش بود که بلومبرگ برای اولین بار از تمایل انویدیا برای خرید ARM و گفت‌وگوهای اولیه این شرکت با SoftBank‌ به‌عنوان مالک Arm خبر داد؛‌ این خبر با پیشرفت مذاکرات و نشانه‌هایی از سوی طرفین،‌ رویه جدی‌تر به خود گرفت تا این‌که شرکت انویدیا بالاخره در روز دوشنبه 14 سپتامبر 2020 (24 شهریور 1399) در یک بیانیه رسمی بر این ادعاها صحه گذاشت و از امضای یک قرار داد قطعی با SoftBank برای خرید Arm به مبلغ کلی 40 میلیارد دلار خبر داد. این قرارداد که برخی آن را بزرگ‌ترین نمونه در صنعت نیمه‌هادی‌ها می‌نامند البته هنوز در ابتدای راه بوده و به تأیید رگولاتوری در کشورها و مناطق مختلف نیاز دارد.

جنسن هوانگ (Jensen Huang) بنیان‌‌گذار و مدیرعامل انویدیا در نامه‌ای خطاب به کارکنان این مجموعه با اشاره به امضا شدن یک قرارداد قطعی برای خرید Arm‌ از تاریخچه و عمکلرد درخشان Arm در زمینه ساخت CPU که به حضور پردازنده‌های این مجموعه در بیش از 180 میلیارد کامپیوتر تا به امروز انجامیده ‌است یاد کرد و Arm را محبوب‌ترین CPU در جهان دانست. هوانگ از پیوستن انویدیا به Arm در عصر هوش مصنوعی که از نگاه وی «قدرتمندترین نیروی تکنولوژی عصر ما» نام می‌گیرد سخن گفته و افزود: «اَبَر کامپیوترهای هوش مصنوعی با یادگیری از دیتا، امکان نوشتن نرم‌افزاری را دارند که هیچ انسانی قادر به آن نیست. به‌طرز شگفت‌انگیزی نرم‌افزار AI با دریافت و اراک محیطی، بهترین نقشه را استنتاج کرده و هوشمندانه [در جهت آن] اقدام می‌کند. این‌گونه جدید از نرم‌افزار، محاسبات [کامپیوتری] را به هر گوشه‌ای از جهان گسترش می‌دهد [و] روزی از روزها تریلیون‌ها کامپیوتر اجراکننده AI، یک اینترنت جدید – اینترنت اشیا – را شکل خواهند داد که هزاران بار از «اینترنت افراد» امروزی بزرگ‌تر است.»

Jensen Huang بنیان‌‌گذار و مدیرعامل انویدیا

هوانگ در ادامه صحبت‌های خود از افزوده شدن تیم هوش مصنوعی انویدیا به اکوسیستم Arm خبر داد جایی‌که تعداد توسعه‌دهنده‌گان این شرکت از رقم 2 میلیون فعلی به 15 میلیون برنامه‌نویس نرم‌افزار افزایش پیدا خواهد کرد. دفتر مرکزی Arm در کمبریج انگلستان باقی خواهد ماند و نام Arm و رویه همکاری آن با دیگر شرکت‌ها در زمینه اعطای مجوز نیز با تغییری روبرو نخواهد شد.

روند تسویه‌حساب و پرداخت مبلغ مورد توافق مابین Arm و SoftBank با مجموعه‌ای از پول نقد و سهام صورت می‌پذیرد که شامل 21.5 میلیارد دلار سهام عمومی انویدیا و 12 میلیارد دلار پول نقد می‌شود که از این آخری 2 میلیارد دلار آن در زمان امضای توافق قابل پرداخت خواهد بود. انویدیا همچنین 1.5 میلیارد دلار دیگر نیز به کارکنان Arm در قالب ارزش سهم اعطا خواهد کرد. شرکت ژاپنی SoftBank همچنین امکان دریافت 5 میلیارد دلار دیگر را نیز در قالب بند موسوم به earn-out این قرارداد خواهد داشت. مطابق earn-out خریدار تضمین می‌کند که در صورت افزایش ارزش مجموعه خریداری شده و رسیدن آن به یک حد مشخص، مبلغ دیگری را نیز به فروشنده پرداخت کند.

سهام SoftBank به‌‌گزارش Bloomberg پس از اعلام این خبر با 10 درصد افزایش روبرو شد که از واکنش مثبت بازار به پیوستن Arm به انویدیا حکایت دارد.

اهمیت مجموعه Arm در صنعت نیمه‌هادی بسیار بیشتر از درآمدی‌ست که این شرکت از طریق فرایند اعطای مجوز به سازندگان و فروش طراحی پروسسور به‌دست می‌آورد؛ فناوری این شرکت در دل بیش از 1 میلیارد گوشی هوشمندی که سالیانه به فروش می‌رسند قرار داشته و چیپ‌ست‌هایی که از ساختار و کدهای نوشته شده Arm بهره می‌برند تقریبا در همه‌جا از تجهیزات غول‌آسای کارخانه‌ای گرفته تا لوازم خانگی حضور دارند. مدیرعامل انویدیا در زمینه اهمیت Arm از آن با عنوان شرکتی با دسترسی بی‌نظیر یاد می‌کند که هیچ شرکت دیگری در تاریخ فناوری، مشابه آن دیده نمی‌شود.

شرکت ژاپنی سافت‌بنک در سال 2016، مجموعه Arm را با پرداخت مبلغ 31.6 میلیارد دلار خریداری کرد که در آن زمان به‌عنوان بزرگ‌ترین خرید در صنعت نیمه‌هادی به شمار می‌رفت. با افزایش این رقم به 40 میلیارد دلار اما حالا این رکورد جابجا شده و در اختیار شرکت انویدیا قرار گرفته است.

فرایند تأیید رگولاتوری در این قرارداد نیز بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد جایی‌که جدا از کشورهای آمریکا، بریتانیا و چین، اتحادیه اروپا نیز باید این روند را به‌صورت جداگانه تأیید کند. این روند در کشور چین با توجه به مشکلات مابین این کشور و آمریکا احتمالا چندان آسان نخواهد بود و مدیرعامل انویدیا نیز در همین رابطه از تمرکز و صرف وقت برای هماهنگی با واحدهای رگولاتوری در چین سخن گفته است. نهایی شدن این قرارداد ظاهرا به 18 ماه زمان نیاز دارد و احتمالا به‌طور کامل در اوائل سال 2020 تکمیل خواهد شد.

منبع : Nvidia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا