معرفی MatePad SE – جدیدترین تبلت اقتصادی هواوی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/2/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، Huawei MatePad SE ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : تبلت‌های هواوی عمدتا با نام MediaPad به تولید می‌رسید، اما چند سالی‌ست که برخی تبلت‌های این شرکت با نام MatePad (پیشوند مورد استفاده در لپ‌تاپ‌های هواوی) نیز وارد بازار می‌شود. کمپانی هواوی به‌تازگی از یک تبلت جدید به نام Huawei MatePad SE پرده برداشت. این تبلت را می‌توان جایگزینی ارزان‌قیمت‌تر برای MatePad 10.4 و MatePad 11 دانست. همان‌طور که از پسوند SE پیداست، با یک تبلت اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه روبرو هستیم. MatePad SE در دو نسخه وای-فای و LTE به تولید رسیده و عرضه آن در حال حاضر محدود به بازار داخلی چین است. در ادامه با معرفی مشخصات و امکانات بیشتری از این تبلت جدید با ما همراه باشید.

در مقایسه با مدل‌های قبلی، MatePad SE طراحی نسبتا جمع‌وجوری دارد. این تبلت در ابعاد 240.2×159×7.85 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن حدود 450 گرم اعلام شده است. ال‌سی‌دی 10.1 اینچی این تبلت از نوع IPS و با رزولوشن FHD (معادل 1200×1920 پیکسل) است که تراکم آن را به 224ppi می‌رساند. نسبت تصویر نمایشگر 16:10 بوده و 77.4 درصد از سطح بدنه را تشکیل می‌دهد. از جمله مشخصات مهم نمایشگر می‌توان به فیلتر نور آبی با تأییدیه از TÜV Rheinland آلمان اشاره کرد. حالت e-book و حالت تاریک (dark mode) نیز در کاهش آسیب به چشم کاربر بی‌تأثیر نیستند.

چیپ‌ست 14 نانومتری Kirin 710A پردازش این تبلت را بر عهده دارد. این تراشه از 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی Cortex-A53 تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G51 است. تبلت جدید هواوی دارای 4 گیگابایت حافظه RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است که با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان آن را تا 512 گیگابایت دیگر ارتقا داد.

مثل عمده تبلت‌های اقتصادی، در اینجا نیز با یک مجموعه دوربین بسیار ساده مواجه هستیم. در پشت دستگاه یک دوربین 5 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و مجهز به فوکوس خودکار قرار گرفته است. HDR، حالت حرفه‌ای، عکاسی زمان‌گریز (تایم-لپس)، زیباسازی پوست، عکس دینامیکی، تکنولوژی تشخیص لبخند، عکاسی پانوراما و قابلیت افزودن واترمارک از جمله امکانات این دوربین به شمار می‌روند. ناگفته نماند، در حاشیه بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی (f/2.4) به چشم می‌خورد.

MatePad SE با یک باتری 5,100 میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌شود که به استاندارد شارژ 10 واتی مجهز شده است. این باتری از طریق کابل OTG امکان شارژ معکوس سیمی با توان 5 وات را فراهم می‌کند. گفتنی‌ست، دو اسپیکر با صدای متقارن (symmetrical sound) برای این تبلت پیش‌بینی شده‌اند. این اسپیکرها مجهز به سیستم صوتی Huawei Histen 7.0 بوده و تنظیمات صوتی Golden Ears (محصول کمپانی معتبر Harman Kardon) روی آنها اعمال شده است.

به جای اندروید 12، هواوی این تبلت را با پلتفرم نرم‌افزاری HarmonyOS 2 وارد بازار می‌کند. البته با توجه به امکان نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی (البته بدون ضمانت اجرای همگی آن‌ها!) روی HarmonyOS، می‌توان گفت این پلتفرم نیز نسخه‌ای متن‌باز از اندروید است. هواوی امکانات فراوانی را برای HarmonyOS 2 ذکر کرده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نرم‌افزار آموزشی Baby Paradise (مخصوص کودکان) اشاره کرد. همان طور که در مقدمه هم گفته شد، MatePad SE در دو مدل وای-فای و LTE به تولید رسیده است. بلوتوث 5.1، پورت USB-C و مسیریاب‌های BeiDou ،GPS و GLONASS سایر گزینه‌های ارتباطی این تبلت را تشکیل می‌دهند.

تبلت MatePad SE در رنگ آبی تیره (Deep Blue) وارد بازار می‌شود. فروش رسمی این محصول در چین از 6 می 2022 (16 اردیبهشت 1401) آغاز می‌شود. نسخه وای-فای این تبلت با پیکربندی 4GB/128GB به قیمت 1,499 یوان چین به فروش می‌رسد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 226 دلار آمریکا. مدل LTE این تبلت نیز (با همان پیکربندی) 1,699 یوان (257 دلار) قیمت‌گذاری شده است. درباره عرضه MatePad SE در خارج از چین، هنوز مطلبی از سوی هواوی عنوان نشده است.

منبع : Huawei