معرفی Moto G Stylus 2022 – نسل سوم گوشی‌های قلم‌دار موتورولا

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، استایلوس (قلم) Stylus ، هلیو جی 88 Helio G88 ، Motorola Moto G Stylus 2022 ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : قلم استایلوس یکی از لوازم جانبی کاربردی برای گوشی‌های هوشمند است که البته کمتر شرکتی این گزینه را به کاربران خود ارائه می‌کند. شاید سامسونگ با عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به قلم مشهور S Pen نام‌آشناترین برند در این زمینه باشد، اما سایرین نیز کم‌وبیش در این حیطه ورود کرده‌اند. اوایل فوریه 2020 بود که موتورولا با تولید اسمارت‌فونی به نام Moto G Stylus نخستین گوشی قلم‌دار خود را وارد بازار کرد. یک سال بعد، نسخه به‌روزرسانی‌شده این گوشی با نام Moto G Stylus 2021 معرفی شد. حال باخبر شدیم، موتورولا روز پنجشنبه 3 فوریه 2022 (14 بهمن 1400) از نسل سوم این گوشی هوشمند تحت عنوان Moto G Stylus 2022 پرده‌برداری کرده است.

اسمارت‌فون Moto G Stylus 2022 دارای بدنه‌ای پلاستیکی بوده و در دو رنگ آبی تیره (Twilight Blue) و نوعی صورتی موسوم به Metallic Rose به تولید می‌رسد. طبق ادعای شرکت سازنده، بدنه دستگاه مجهز به پوشش آب‌گریز یا water repellent بوده و در برابر ریخته شدن اتفاقی یا پاشیده شدن ملایم قطرات آب و یا نم‌نم باران مقاومت می‌کند. البته به گفته موتورولا، همین مقاومت نیز ممکن است با گذشت زمان، کاهش پیدا کند. نمایشگر Moto G Stylus 2022 یک نمونه ال‌سی‌دی 6.8 اینچی با رزولوشن +FHD (معادل 1080×2460 پیکسل) است. این نمایشگر – که شرکت سازنده آن را MaxVision می‌نامد – دارای نسبت تصویر 20:9 بوده و 89 درصد از سطح بدنه را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است، نرخ به‌روزرسانی در این نمایشگر به 90 هرتز افزایش یافته است.

در قسمت پردازش Moto G Stylus 2022 شاهد به کارگیری تراشه 12 نانومتری Helio G88 هستیم (به جای اسنپ‌دراگون 678 که در مدل سال 2021 استفاده شده بود). این چیپ‌ست روی کاغذ حداقل در بخش پردازشی از هسته‌های قدیمی‌تر بهره می‌برد و در حالی‌که در Snapdragon 678 شاهد حضور 2 هسته A76 و 6 هسته A55 بودیم، در G88 نوع هسته‌های قوی‌تر به A75 تقلیل پیدا کرده است. بدین‌ترتیب طبق برخی داده‌ها Helio G88 تنها 68 درصد از عملکرد اسنپ‌دراگون 678 را داراست. البته در برخی دیگر از بنچمارک‌ها (مثل PCMark for Android) تراشه Helio G88 سرعت بالاتری را نسبت به اسنپ‌دراگون 678 ثبت کرده است. البته شکی نیست که Helio G88 پردازنده گرافیکی سریع‌تری دارد. حافظه داخلی Moto G Stylus 2022 همان 128 گیگابایت است که با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان آن را تا 512 گیگابایت دیگر ارتقا داد. اما حافظه رم دستگاه از 4 به 6 گیگابایت افزایش یافته است.

تعداد دوربین‌ها در Moto G Stylus 2022 از 4 دوربین به 3 دوربین کاهش پیدا کرده است. دوربین اصلی رزولوشنی معادل 50 مگاپیکسل داشته و گشودگی دیافراگم آن f/1.9 است. عضو بعدی یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2 و میدان دید 118 درجه) است که همزمان نقش دوربین ماکرو را ایفا می‌کند. در نهایت می‌رسیم به یک دوربین عمق 2 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4. از جمله قابلیت‌های مجموعه دوربین می‌توان به حالت شب (Night Vision)، تایم-لپس، برداشت همزمان با دوربین‌های جلو و عقب (Dual Capture)، حالت پانوراما، برجسته کردن یک رنگ در عکس (Spot Color) و ضبط ویدئوی FHD با سرعت 60 فریم در ثانیه اشاره کرد. ناگفته نماند، یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی (f/2.2) نیز در حفره مرکزی قرار گرفته است (بر خلاف مدل قبلی که حفره دوربین در سمت چپ قرار داشت).

یکی دیگر از موارد ارتقا یافته در Moto G Stylus 2022 باتری است که ظرفیت آن از 4,000 به 5,000 میلی‌آمپر ساعت افزایش یافته است. طبق ادعای موتورولا این باتری (در صورت استفاده متعارف) تا دو روز دوام خواهد داشت. بد نیست در اینجا به قلم استایلوس نیز اشاره کنیم که در قسمتی از خود بدنه نگه‌داری می‌شود. شاید این قلم در حد و اندازه‌های S Pen نباشد، اما تجربه استفاده از آن روی این گوشی به مراتب نسبت به استفاده از S Pen روی پرچمدارهای سامسونگ ارزان‌تر بوده و نیاز کاربر را تا حد زیادی بر طرف می‌کند. از جمله کاربردهای این قلم می‌توان به ویرایش راحت اسکرین‌شات و یادداشت‌برداری آسان (بدون نیاز به قفل‌گشایی گوشی) اشاره کرد.

سیستم‌عامل Moto G Stylus 2022 اندروید 11 است، در صورتی که انتظار می‌رفت شاهد اندروید 12 باشیم. پوسته اختصاصی موتورولا – یعنی My UX – نیز در این دیوایس فعال است. البته به گفته موتورولا، این رابط کاربری عاری از هر گونه اپلیکیشن اضافی بوده و تجربه‌ای نزدیک به اندروید خالص را به کاربران ارائه می‌کند.

حسگر اثر انگشت Moto G Stylus 2022 روی لبه آن تعبیه شده و گزینه دیگر احراز هویت، تشخیص چهره (Face Unlock) است. شرکت سازنده در معرفی این محصول به وجود قابلیت امنیتی ThinkShield نیز اشاره کرده است. اسمارت‌فون جدید موتورولا تنها یک سیم‌کارت پذیرفته و تکنولوژی ارتباطی آن 4G است. نبود ارتباطات نسل پنجم در سال 2022 (حتی برای یک گوشی رده‌پایین) نیز کمی عجیب به نظر می‌رسد (مقایسه کنید با اسمارت‌فون ارزان‌قیمت Galaxy A32 5G که بیش از یک سال قبل به ارتباطات نسل پنجم مجهز شده بود). بلووث 5.0، جک هدفون، پورت USB-C و مسیریاب‌های GLONASS ،GPS و Galileo از دیگر گزینه‌های ارتباطی این دیوایس محسوب می‌شوند. ناگفته نماند، این گوشی فاقد NFC است.

گوشی هوشمند Motorola Moto G Stylus 2022 تنها در یک پیکربندی – با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی – به تولید می‌رسد. کاربران آمریکایی هم‌اکنون می‌توانند این محصول را پیش‌سفارش دهند، اما ورود رسمی این مدل به بازار از 17 فوریه (28 بهمن) آغاز خواهد شد. قیمت این گوشی 299 دلار اعلام شده و عرضه آن در خارج از بازار آمریکا هنوز مشخص نیست. در پایان لازم به ذکر است که هرچند Moto G Stylus 2022 با این قیمت یک گوشی با ارزش خرید بالا محسوب می‌شود، اما اگر آن را در کنار Moto G Stylus 5G – که اوایل ژوئن سال گذشته معرفی شد – قرار دهیم، کار مقایسه کمی سخت‌ می‌شود، زیرا با انتخاب Moto G Stylus 2022 از نمایشگر بهتری بهره‌مند می‌شوید، اما ارتباطات 5G و حافظه داخلی بیشتر را از دست خواهید داد.

منبع : Motorola


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا