مایکروسافت در قلب بازی‌های پرتابل: بازی‌های اندروید در ویندوز 10 و 11، چانه‌زنی با اپل بر سر Xbox

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/9/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : بازی Game ، اندروید Android ، گوگل پلی Google Play ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، اپل Apple ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : امکان نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی یکی از هیجان‌‌انگیزترین خبرهایی بود که در زمان معرفی ویندوز 11 در ژوئن 2021 اعلام شد. این قابلیت که البته نه با حضور Play Store‌ بلکه با استور آمازون امکان‌پذیر می‌شد جدا از برنامه‌های اندرویدی، دسترسی به بازی‌های این سیستم‌عامل را نیز در پی داشت و ویندوز 11 را به گزینه هیجان‌انگیزتری نسبت به نسل قبلی آن بدل می‌ساخت. حالا در جریان رویداد Game Awards یکی از سخن‌گویان گوگل، خبر جالب‌توجه دیگری را در این زمینه منتشر کرده که مطابق آن بازی‌های حاضر در فروشگاه Google Play از سال آینده به‌صورت native و بدون نیاز به تغییر روی ویندوز 11 و ویندوز 10 در دسترس قرار خواهند گرفت!

همزمانی اعلام این خبر با افشا شدن تلاش‌های پی در پی مایکروسافت برای ارائه بازی‌های Xbox روی فروشگاه App Store شرکت اپل از اهمیت بسیار بالای مبحث بازی برای مایکروسافت و تلاش این شرکت برای نقش‌آفرینی هرچه بیش‌تر به‌‌خصوص در زمینه بازی‌های پرتابل سخن می‌گوید. قرار گرفتن گوگل در کنار مایکروسافت برای ارائه بازی‌های Google Play در استور ویندوز 10 و 11 شاید نشانه‌ای از تلاش گوگل برای عقب نیفتادن از آمازون و بازاری به گستردگی سیستم‌عامل ویندوز بوده و احتمالا در آینده نزدیک شاهد حضور کامل Google Play در ویندوزهای مایکروسافت نیز باشیم.

این حضور برخلاف قرارداد رسمی مایکروسافت و آمازون البته هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده و سخن‌گوی گوگل نیز بدون ذکر جزییات تنها به این موضوع اشاره کرده که بازی‌های مذکور از طریق یک اپلیکیشن گوگلی که برای ویندوز 10 و 11 توسعه پیدا کرده است در اختیار کاربران مایکروسافت قرار می‌گیرد. این حضور برای مثال به این‌صورت خواهد بود که می‌توان یک بازی را روی یک دیوایس اندرویدی (گوشی، تبلت و موارد مشابه)، آغاز کرد و سپس آن را در یک کامپیوتر دسک‌تاپ یا نوت‌بوک ویندوزی ادامه داد.

همانطور که اشاره شد، گوگل هنوز اطلاعات بیشتری را در مورد این تلفیق ارائه نکرده و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بیش‌تر را به آینده موکول کرده است؛ آینده‌ای که شاید نه‌تنها بازی‌های اندرویدی، بلکه اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل را نیز مستقیما از سمت گوگل در اختیار ویندوزی‌ها قرار دهد.

در تحول دیگری مرتبط با مایکروسافت و سیستم‌عامل‌های پرتابل، وب‌سایت The Verge افشا کرده که شرکت اپل بارها درخواست مایکروسافت برای قرار دادن بازی‌های اختصاص Xbox در فروشگاه App Store سیستم‌عامل iOS را رد کرده است؛ این رد درخواست در حالی صورت گرفته که مایکروسافت چندین بار شرایط اپل در این زمینه را پذیرفته است. این اطلاعات که The Verge آن‌ها را از طریق ایمیل‌های افشا شده در جریان دادگاه Epic Games در مقابل Apple به‌دست آورده، نشان می‌دهد که مایکروسافت برای هرچه شیرین‌تر کردن این معامله، از ارائه بازی‌های پیشرفته AAA اختصاصی Xbox به کاربران آیفون نیز صرفنظر نکرده است. این بازی‌ها طبق نظر مایکروسافت قرار بوده که به‌جای اجرا روی گوشی‌های کاربران عملا روی پلتفرم xCloud (بازی‌های ابری Xbox) اجرا شده و سپس از طریق سرورهای مجهز به پروسسورهای کنسول‌های Xbox One و Xbox Series X به آیفون‌های کاربران استریم ‌شوند.

این سیستم پیشرفته در صورت حصول توافق مابین مایکروسافت و اپل این اجازه را به کاربران آیفون می‌دهد که نسخه‌ای از بازی‌های پیشرفته مثل Halo Infinite را از خود App Store خریدارای کرده و از آن مثل یک اپلیکیشن iOS عادی و بدون نیاز به پرداخت حق اشتراک 14.99 دلاری Xbox Game Pass Ultimate استفاده کنید.

ایمیل‌هایی که در این مطلب از آن سخن به میان آمده مابین لوری رایت (Lory Wright)، مسئول توسعه کسب و کار مایکروسافت و چندین عضو کلیدی از تیم App Store اپل انجام پذیرفته و از فوریه 2020 مجموعه‌ای از نگرانی‌های مایکروسافت بر سر قرار دادن مجموعه‌ای ارزشمند مملو از بازی‌های Xbox در اپلیکیشن‌های جداگانه و مستقل App Store را نشان می‌دهد. این نگرانی تا اندازه‌ای بود که لوری رایت از «پیچیدگی و مدیریت ساخت صدها تا هزاران اپلیکیشن»، چگونگی آپدیت هریک از آن‌ها برای برطرف ساختن باگ‌ها و این موضوع که چگونه آیکون این همه برنامه می‌تواند به یک صفحه هوم به‌هم ریخته در سیستم‌عامل iOS منجر شود سخن به میان آورده است. رایت در ادامه نتیجه‌گیری کرده که مسائل اشاره شده در نهایت منجر به «نا امیدی و سردرگمی» برای مشتریان شده و تجربه‌ای سطح پایین‌تر را برای دیوایس‌های اپلی در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها ایجاد می‌کند.

جالب این‌که تا ماه مارچ سال قبل، مایکروسافت عملا از امکان ساخت این صدها تا هزاران اپلیکیشن یکتا برای قرارگیری در App Store سخن به میان می‌آورده به این شرط که به‌جای قرار دادن کل سازوکار استریم بازی‌های ابری درون هریک از آن‌ها، این برنامه‌ها بیش‌تر حکم یک میان‌بر را داشته باشند و برای نمونه نیز به چگونگی کارکرد اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم‌عامل watchOS اپل استناد شده است. به‌گفته مسئول توسعه کسب و کار مایکروسافت، برای ایجاد یک تجربه بهتر برای کاربران یک برنامه تکی که از آن با عنوان «اپلیکیشن فنی استریمینگ» یاد شده با حجم تقریبی 150 مگابایت نیاز خواهد بود و دیگر اپلیکیشن‌ها در حالی تنها نزدیک به 30 مگابایت حجم دارند که دیگر نیازی به آپدیت کردن آن‌ها بعد از به‌روزرسانی اپلیکیشن اصلی استریمینگ نیز وجود ندارد.

نگفته پیداست که هیچ‌یک از این پیشنهادات از سوی اپل تأیید نشده و مایکروسافت نیز در نهایت ضمن رد کردن دستورالعمل‌های جدید App Store، در اکتبر 2020 ورژن مبتنی بر وب xCloud را معرفی کرد که آوریل امسال در دسترس قرار گرفت. مایکروسافت به‌گفته وب‌سایت The Verge، اپل، را بر هم زننده این معامله معرفی می‌کند چرا که این شرکت اصرار داشته که تمامی بازی‌ها، کل و ساز و کار استریم بازی را در خود داشته باشد و با هیچ شرایط دیگری به‌جز این مورد موافقت نکرده است.

اپل اما داستان دیگری را روایت می‌کند چرا که به‌گفته مارک گریم (Mark Grimm) مدیر بخش بازی‌های فروشگاه App Store، مسئله جای‌گذاری کدهای استریمینگ در هریک از اپلیکیشن‌ها تنها دلیل به نتیجه نرسیدن این ماجرا نبوده و در حالی‌که لوری رایت نظر مثبتی نسبت به این ماجرا داشته و در حال یافتن راهی برای گنجاندن کدهای استریم در هر برنامه بوده، مسئله مهم دیگری بروز کرده است؛ این مسئله به‌طور مشخص به پول و سهم دو شرکت از پرداخت درون‌برنامه‌ای یا IAP اشاره می‌کند؛ جایی‌که مایکروسافت نمی‌خواسته تا گزینه پرداخت درون برنامه‌ای را در هریک از بازی‌های به‌صورت جداگانه بگنجاند. پیشنهاد مایکروسافت در این زمینه این بوده که کل پرداخت‌های درون برنامه‌ای روی سیستم‌های خود این شرکت انجام شود و سپس با اپل در مورد سهم این شرکت گفت‌وگو شود. نظر Grimm در این زمینه جالب‌توجه است: «آن‌ها تلاش نمی‌کنند که [گزینه] پرداخت به ما را دور بزنند [بلکه] تلاش‌ها بر این است که حجم زیادی از کار API [برای ایجاد تغییرات در هر اپ] را دور بزنند.»

کریم چاودری (Kareem Choudhry) معاونت ارشد کلاد گیمینگ مایکروسافت با رد ادعای اپل در زمینه دخیل بودن IAP در اخذ تصمیم نهایی در این زمینه می‌گوید: «دلیل رد [این پیشنهاد] با قابلیت‌های پرداخت درون برنامه‌ای غیر مرتبط بود؛ [چرا که] ما در حال حاضر بازی‌های ابری ایکس‌باکس را از طریق یک اپلیکیشن تکی Xbox Game Pass در Google Play Store بدون فعال بودن IAP ارائه می‌دهیم و اگر اجازه داده شود همن کار را از طریق اپ استور نیز انجام خواهیم داد.»

مایکروسافت البته هنوز دست از تلاش‌های خود برای حضور در App Store برنداشته و در گفت‌وگو با The Verge از ادامه تلاش خود برای یافتن «تصمیمات قابل اجرا» که به این شرکت اجازه حضور در App Store را بدهد، سخن گفته است. این تصمیمات قابل اجرا البته کاملا به نفع اپل نیز به‌نظر می‌رسد چرا که مطابق گزارش‌های مختلف، درآمد اپلیکیشن‌های مرتبط با بازی در App Store بیش از هر گونه دیگری از اپلیکیشن در این فروشگاه بوده و تلاش برای گسترش آن با تعریف همکاری جدیدی با مایکروسافت، کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.