معرفی Snapdragon 8cx - نخستین تراشه اختصاصی کوالکام برای PC

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، ویندوز 10 Windows 10

واحد خبر mobile.ir : سال‌هاست که مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها در پی یافتن راهی هستند که از طریق آن بتوان ویندوز را روی تراشه‌هایی غیر از پردازنده‌های با معماری x86 – که معمولا توسط اینتل و AMD ساخته می‌شود – اجرا کنند. در همین راستا مایکروسافت در دسامبر 2016 اعلام کرد که قصد دارد به منظور اجرای ویندوز 10 روی پردازنده‌های اسنپ‌دراگون، با کوالکام وارد همکاری شود. حال، پس از گذشت یک سال، این همکاری به ثمر نشسته است. کمپانی کوالکام در روز پنجشنبه 6 دسامبر 2018 (15 آذر 1397) در آخرین روز از رویداد Snapdragon Tech Summit – که در جزیره مائوئی واقع در ایالت هاوایی برگزار شد – از Snapdragon 8cx، نخستین پروسسور اختصاصی خود برای PC رونمایی کرد.

Introducing Qualcomm Snapdragon 8cx Compute Platform

می‌دانیم اسنپ‌دراگون 850 نسخه به روزرسانی شده اسنپ‌دراگون 845 برای استفاده در دیوایس‌های موبایل محسوب می‌شود، اما در مورد اسنپ‌دراگون 8cx قضیه کاملا فرق می‌کند. طبق ادعای کوالکام، تراشه اسنپ‌دراگون 8cx – با برخورداری از معماری پردازنده‌های ARM – از همان ابتدا برای PCهای مجهز به ویندوز 10 طراحی شده است (نه دیوایس‌های موبایل). البته قبل از این هم، لپ‌تاپ‌های Asus Nova Go و Samsung Galaxy Book 2 با تراشه‌هایی بر مبنای معماری پردازنده‌های ARM به تولید رسیده بودند، اما پروسسورهای این دو لپ‌تاپ، تراشه‌هایی بودند که اساسا برای اسمارت‌فون طراحی شده بودند. مطمئنا برای به‌کارگیری معماری ARM در PCها، این روش در درازمدت جواب نخواهد داد.

به گفته شرکت سازنده، عملکرد اسنپ‌دراگون 8cx، دو برابر اسنپ‌دراگون 850 خواهد بود. اگر این ادعا صحت داشته باشد، باید این تراشه را به معنای واقعی کلمه قدرتمند نامید. البته شواهد و قرائن، ادعای فوق را تأیید می‌کند. زیرا از یک سو، به گفته کوالکام، عملکرد اسنپ‌دراگون 8cx در هنگام اجرای اپلیکیشن‌های بومی Windows ARM، با عملکرد پردازنده Core i5 سری U (محصول اینتل) رقابت می‌کند. از سوی دیگر، می‌دانیم نمره بنچمارک اسنپ‌دراگون 850 در پردازش چند هسته‌ای از نمره بنچمارک Core i5-6300U بالاتر بوده و در تنها در پردازش تک‌هسته‌ای است که SD850 کمی عقب‌تر قرار می‌گیرد. با این حساب، می‌توان اسنپ‌دراگون 8cx را در حد و اندازه‌های نسل هشتم Core i5 دانست.

Introducing Qualcomm Snapdragon 8cx Compute Platform

بنا بر آنچه در وب‌سایت اصلی کوالکام آمده، واحد پردازش گرافیکی در اسنپ‌دراگون 8cx، قدرتمندترین GPU ساخته شده در تاریخ شرکت کوالکام است. این واحد پردازنده Adreno 680 نام داشته و ضمن اینکه سرعت عملکردش دو برابر GPU نسل قبل آن ذکر شده، بازدهی آن نیز نسبت به بازدهی GPU به کار گرفته شده در اسنپ‌دراگون 850 تا 60 درصد ارتقا یافته است. سایر مشخصات گرافیکی این GPU نیز قابل توجه است: ترانزیستورهای بیشتر (تا 2 برابر)، پهنای باند حافظه بیشتر (تا 2 برابر) و نهایتا برخورداری از جدیدترین APIهای DX12.

اسنپ‌دراگون 8cx یک تراشه 8 هسته‌ای‌ست که کوالکام در ساخت آن از هسته‌های Kryo 495 (سریع‌ترین CPU Kryo کوالکام) استفاده کرده است. به گفته شرکت سازنده، در طراحی این CPU، کش لایه‌های دوم و سوم و همچنین کش سیستم بزرگ‌تر بوده و لذا عملکرد چندوظیفه‌ای یا مالتی‌تسکینگ راحت‌تر خواهد بود.

Introducing Qualcomm Snapdragon 8cx Compute Platform

با توجه به پشتیبانی اسنپ‌دراگون 8cx از نسل دوم USB 3.1 (روی Type-C) و نسل سوم PCI-E، کاربر می‌تواند انوع و اقسام لوازم جانبی را به PC متصل کند. همچنین، پشتیبانی از درایوهای SSD از نوع NVMe با سرعت بیشتر (به جای eUFS کندتر) استاندارد ذخیره‌سازی در PCهای مجهز به اسنپ‌دراگون 8cx را بهبود بخشیده است.

در زمینه‌های صوتی و تصویری نیز، کوالکام با دست پر ظاهر شده است. اسنپ‌دراگون 8cx از دو نمایشگر 4K HDR پشتیبانی کرده و از شتاب‌دهنده سخت‌افزاری برای پخش ویدئوی 4K HDR با سرعت 120 فریم در ثانیه بهره می‌برد. پشتیبانی از صدای Hi-Fi را نیز نباید فراموش کرد. با توجه به تجهیز اسنپ‌دراگون 8cx به کُدک صوتی Aqstic و کدک aptX HD (هر دو، انحصاری کوالکام)، PCهای مجهز به این تراشه می‌توانند کیفیت صوتی بی‌سیم قابل قبولی را از طریق اسپیکرهای خارجی و جک‌های هدفون ارائه کنند. لازم به ذکر است، وجود پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon 685، کار با دستیارهای دیجیتال الکسا و کورتانا را راحت‌تر می‌کند. عملکرد هوش مصنوعی این تراشه نیز بر عهده نسل چهارم موتور AI کوالکام است.

با توجه به لیتوگرافی 7 نانومتری اسنپ‌دراگون 8cx، کم‌مصرف بودن این تراشه بدیهی‌ست. چه در هنگام اوج پردازش و چه در حالت استندبای، "اسنپ‌دراگون 8cx انرژی را سر نمی‌کشد، بلکه جرعه جرعه می‌نوشد." این تعبیری‌ست که کوالکام در توصیف مصرف انرژی این تراشه جدید به کار برده و مدعی شده که باتری دستگاه با یک بار شارژ کردن، تا چند روز دوام خواهد داشت (البته عمر باتری به تنظیمات، نوع استفاده و سایر عوامل بستگی دارد). ناگفته نماند، برخورداری تراشه جدید کوالکام از تکنولوژی Quick Charge 4+، شارژ سریع PC را تضمین می‌کند.

Introducing Qualcomm Snapdragon 8cx Compute Platform

با توجه به ید طولای کوالکام در تولید تراشه‌های موبایلی، باید انتظار داشت که همان سطح از قابلیت‌های سلولی و بی‌سیم، در این تراشه جدید نیز اعمال شده باشد. علاوه بر پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5.0 و وای-فای a/b/g/n/ac/ad کوالکام در ساخت این تراشه جدید، از مودم Snapdragon X24 LTE نیز استفاده کرده است. این نخستین مودمی‌ست که با پشتیبانی از شبکه ارتباطی Cat.20 LTE به تولید رسیده و از لحاظ نظری می‌تواند امکان دانلود با سرعت 2 گیگابیت در ثانیه و آپلود با سرعت 316 مگابیت در ثانیه را فراهم ‌کند. البته از سوی دیگر وجود این مودم، تلویحا به پشتیبانی نکردن Snapdragon 8cx از 5G نیز اشاره می‌کند.

اما بد نیست نگاهی بیندازیم به نام این تراشه. حرف c از کلمه compute – به معنی پردازش – و حرف x از کلمه extreme – به معنای منتهی درجه یا حداکثر – گرفته شده، زیرا به گفته کوالکام، تراشه اسنپ‌دراگون 8cx، از لحاظ عملکرد و سرعت، قوی‌ترین پروسسوری‌ست که کوالکام تاکنون با معماری ARM طراحی کرده است.

ظاهرا اسنپ‌دراگون 8cx نخستین اسنپ‌دراگونی‌ست که تأییدیه Windows 10 Enterprise را دریافت می‌کند و لذا این امر برای کسب‌وکارهایی که به پلتفرم PC همیشه متصل یا always-connected علاقه‌مندند، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

Introducing Qualcomm Snapdragon 8cx Compute Platform

نخستین PCهای مجهز به اسنپ‌دراگون 8cx، در سومین فصل از سال 2019 وارد بازار خواهند شد، اما نام و شرکت سازنده آنها، هنوز مشخص نیست. هرچند در ویدئویی که از سوی کوالکام در معرفی این تراشه جدید منتشر شده، به چند طرح مرجع (reference design) اشاره می‌شود، از جمله یک PC دو-در-یک با دو نمایشگر و دستگاهی با طراحی جدید مجهز به یک کی‌بورد تاشو. همچنین، بعید نیست مایکروسافت در ساخت تبلت‌های Surface نیز، به این تراشه جدید روی آورد.  

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا