آشنایی با ماهیت Digital Legacy در iOS 15.2: دسترسی به داده‌های iCloud پس از مرگ کاربر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حریم خصوصی Privacy ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : پیشرفت تکنولوژی همواره مسائل جدیدی را در روابط اجتماعی انسان‌ها به دنبال داشته است. شاید برایتان جالب باشد که حتی قوانین ارث نیز می‌تواند از تکنولوژی تأثیر بپذیرد. تصور کنید فردی از دنیا رفته و حالا خانواده شخص متوفی – به هر دلیلی – باید حتما به فضای ذخیره‌سازی ابری او دسترسی پیدا کرده و یا برای پی بردن به برخی حقایق، رمز گوشی هوشمند او را بلد باشند. با توجه به اینکه دسترسی به چنین اطلاعاتی می‌تواند زمینه سوءاستفاده و متعاقبا برخی جرائم را به دنبال داشته باشد، کمپانی‌های فناوری معمولا قوانین سفت و سختی را در این زمینه اعمال می‌کنند. اما ظاهرا اپل راه‌کار جدیدی برای حل این مشکل پیدا کرده است.

کمپانی اپل به دنبال حل مسأله‌ای پیچیده است که تا کنون زمینه‌ساز نارضایتی‌های فراوانی بوده است. تا به امروز روال به این ترتیب بود که وقتی یکی از کاربران اپل از دنیا می‌رفت، دسترسی به حساب iCloud او تقریبا غیرممکن بود. طبق شرایط استفاده از خدمات iCloud، اطلاعات شخص متوفی به همراه او از بین رفته و حتی با ارائه گواهی فوت نیز نمی‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. اما ظاهرا اپل به منظور رفاه حال کاربران، قصد دارد تغییراتی را در ضوابط خود ایجاد کند.

اوایل ژوئن سال جاری میلادی، اپل در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود از راه‌اندازی برنامه‌ای جدید موسوم به Digital Legacy (میراث دیجیتال) در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به موجب این برنامه – که قرار است با آپدیت iOS 15.2 اجرایی شود – کاربر می‌تواند تا 5 نفر را به عنوان «مخاطبین میراث» یا Legacy Contacts در نظر بگیرد. این افراد پس از مرگ کاربر می‌توانند به داده‌ها و اطلاعات شخصی ذخیره‌شده در فضای iCloud، از جمله عکس‌ها، اسناد و حتی خریدهای او، دسترسی داشته باشند. جالب است بدانید فیس‌بوک و گوگل پیش از اپل به این فکر افتاده و چنین سیستمی را برای کاربران خود فعال کرده بودند.

در گذشته بارها شاهد آن بودیم که خانواده‌های داغدار به دلیل امتناع اپل از صدور اجازه دسترسی به حساب iCloud کاربر فوت شده، علیه این شرکت شکایت کرده‌اند. مطمئنا وقوع این موارد برای کمپانی صاحب‌نامی مثل اپل، صورت خوشایندی ندارد. حال، امید است با فعال شدن قابلیت جدید Digital Legacy در آینده نزدیک، بسیاری از این مسائل مرتفع شود. به احتمال زیاد راه‌اندازی این سیستم می‌تواند از انتظارهای طولانی برای رأی دادگاه و امیدهای واهی جهت رسیدن به اطلاعات شخص متوفی جلوگیری کند.

مطمئنا اپل برای تضمین امنیت Digital Legacy تمهیداتی را اندیشیده تا هیچ‌کس نتواند این سیستم را دور بزند. مهم‌ترین جنبه این تضمین آن است که Digital Legacy فقط و فقط باید پس از مرگ کاربر فعال شود تا به این ترتیب کسی نتواند بدون اجازه به اطلاعات کاربر زنده دسترسی پیدا کند. بدترین شرایطی که می‌توان تصور کرد آن است که مخاطبینی که توسط کاربر به عنوان Legacy Contacts انتخاب شده‌اند، به منظور دسترسی به عکس‌ها، اسناد و تاریخچه خریدهای شخص فوت شده، باید گواهی فوت و کلید دسترسی (access key) را به اپل ارائه کنند. پس از آن، اپل یا اجازه دانلود یک کپی از داده‌های موجود در privacy.apple.com را به آنها می‌دهد و یا این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که بتوانند اطلاعات مورد نظر را از طریق icloud.com فقط مشاهده کنند.

لازم به ذکر است، اجازه اپل به مخاطبین میراث برای دسترسی به داده‌های شخص متوفی همیشگی نبوده و این افراد پس از مرگ کاربر در یک بازه زمانی محدود می‌توانند این داده‌ها را مشاهده و یا ذخیره کنند. پس از اتمام بازه زمانی مذکور، حساب شخص فوت‌شده برای همیشه پاک خواهد شد.

نحوه افزودن مخاطبین میراث یا Legacy Contacts

همان طور که گفته شد، این قابلیت پس از آپدیت iOS 15.2 به سیستم‌عامل آیفون یا آی‌پد اضافه می‌شود. پس از آپدیت سیستم‌عامل، در دیوایس‌های مجهز به iOS مسیر زیر را دنبال کنید: Settings> [نام شما] > Password & Security (در کامپیوترهای Mac این مسیر باید طی شود: System Preferences > Apple ID > Password & Security). پس از آن در قسمت Legacy Contact، طبق دستورالعمل گفته شده، اقدام به افزودن مخاطبین مورد نظر کنید. در صورت استفاده از Family Sharing، کافی‌ست یکی از اعضای خانواده را از لیست انتخاب کنید.

پس از انتخاب مخاطبین مورد نظر، این موضوع را از طریق Messages به آنها اطلاع دهید. چنانچه مخاطبین از این کار رضایت داشته باشند، یک کپی از کلید دسترسی به طور خودکار در تنظیمات Apple ID آنها ذخیره می‌شود. اگر مخاطبین انتخابی، درخواست شما را رد کنند، نوتیفیکیشنی در این رابطه دریافت خواهید کرد. گفتنی‌ست، دانستن کلید دسترسی برای وارد شدن به حساب کاربر (پس از مرگ او) ضروری‌ست.

در پایان لازم به ذکر است، چنانچه مخاطب مورد نظر شما سیستم‌عامل آیفون یا آی‌پد خود را به iOS 15.2 آپدیت نکرده باشد، باز هم می‌توانید او را به عنوان Legacy Contact انتخاب کنید. البته در این صورت آنها دیگر نمی‌توانند کلید دسترسی را در دیوایس خود ذخیره کنند. به این ترتیب، باید کلید دسترسی را به نحوی دیگر در اختیار آنها بگذارید.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا