معرفی vivo Y76s و Y15s – جدیدترین اسمارت‌فون‌های ویوو

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 810 Dimensity 810 ، هلیو پی 35 Helio P35 ، Vivo Y76s ، Vivo Y15s ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : ویوو بسیاری از گوشی‌های هوشمند پایین‌رده و بعضا میان‌رده خود را در خانواده Y به تولید می‌رساند. این کمپانی اخیرا از دو دیوایس دیگر در این رده رونمایی کرد که عبارتند از vivo Y76s و vivo Y15s. گوشی هوشمند Y76s مشخصات بالاتری داشته و به لطف چیپ‌ست Dimensity 810 به ارتباطات نسل پنجم مجهز است. در مقابل، صرف‌نظر از باتری قوی‌تر Y15s، این گوشی در مجموع مشخصات پایین‌تری داشته و فاقد تکنولوژی 5G است. Y76s در حال حاضر مختص بازار چین بوده و مقصد نخست گوشی Y15s نیز سنگاپور اعلام شده است. هرچند که احتمال عرضه این دو محصول در سایر بازارها در آینده نزدیک، دور از ذهن نخواهد بود. در ادامه بیشتر با گوشی‌های جدید ویوو آشنا می‌شویم.

Vivo Y76s

گوشی هوشمند vivo Y76s ابعادی برابر با 7.79×75×163.84 میلی‌متر داشته و 175 گرم وزن دارد. شرکت سازنده در توصیف بخش پشتی گوشی از نوعی طراحی موسوم به micro-arc یاد می‌کند. ظاهر لنزهای دوربین در پشت نیز در نوع خود جالب بوده و به شکل حلقه‌های CD طراحی شده است. Y76s در رنگ‌های سفید (Star Diamond White)، مشکی (Starry Night Magic) و آبی (Galaxy Blue) به تولید می‌رسد.

نمایشگر 6.58 اینچی این گوشی رزولوشن +FHD (معادل 1080×2408 پیکسل) داشته و از پنل‌های ال‌سی‌دی تشکیل شده است. نسبت تصویر نمایشگر 20:9 بوده و 90.61 درصد از سطح بدنه را پوشش می‌دهد. ویوو بدون اشاره به داشتن تأییدیه از کمپانی خاصی، تأکید می‌کند که قابلیتی موسوم به Game Eye Protection 2.0، با فیلتر نور آبی مانع از آسیب به چشمان کاربر در هنگام بازی می‌شود. ناگفته نماند، نرخ به‌روزرسانی نمایشگر 60 هرتز و نرخ نمونه‌برداری تاچ آن 180 هرتز اعلام شده است.

Y76s برای پردازش از چیپ‌ست Dimensity 810 (محصول مدیاتک) استفاده می‌کند. این تراشه – که با لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده – از 2 هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 6 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G57 است. یک سیستم خنک‌کننده 5 لایه نیز برای کاهش حرارت چیپ‌ست در نظر گرفته شده که طبق ادعای ویوو می‌تواند دمای آن را تا 10 درجه سلسیوس کاهش دهد.

8 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR4x) برای این دستگاه پیش‌بینی شده که با استفاده از تکنولوژی Memory Fusion 2.0 می‌توان تا 4 گیگابایت دیگر به شکل مجازی به آن اضافه کرد. متناسب با مدل گوشی، 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این حافظه از نوع UFS 2.2 بوده و با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان آن را تا 1 ترابایت دیگر نیز ارتقا داد.

دپارتمان اپتیک Y76s از دو دوربین در پشت و یک دوربین در جلو تشکیل شده است. ماژول مستطیل‌شکلی که در پشت گوشی قرار گرفته، میزبان یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/1.8) و یک دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی (f/2.4) است. دوربین اصلی مجهز به فوکوس خودکار بوده و به کاربر اجازه می‌دهد تا به صورت دیجیتال تا 10 برابر روی سوژه زوم کند. به گفته ویوو، به لطف روش کاهش نویز چندفریمی، این دوربین تصاویر مناسبی را در محیط‌های تاریک به دست می‌دهد. حالت پرتره، عکس پویا (دینامیک)، حالت حرفه‌ای، عکاسی تایم-لپس، عکاسی از اسناد، فیلم‌برداری و عکاسی همزمان با دوربین‌های عقب و جلو و ضبط ویدئوی 1080p از دیگر امکانات این مجموعه دوربین بر شمرده شده است. ناگفته نماند، یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی (f/2.0) نیز در ناچ قطره آب بالای نمایشگر قرار گرفته که به گفته شرکت سازنده از زوم دیجیتال تا 2 برابر بهره‌مند است.

ظرفیت باتری Y76s برابر با 4,100 میلی‌آمپر ساعت بوده و از شارژ سریع 44 واتی پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای ویوو، تنها با 34 دقیقه شارژ کردن می‌توان ذخیره باتری را به 70 درصد رساند. این باتری در حالت استندبای 4G تا 26.6 روز و در حالت مکالمه 4G VoLTE تا 16 ساعت دوام خواهد داشت. لازم به ذکر است با توجه به پشتیبانی از شارژ معکوس، با استفاده از کابل OTG می‌توان از این باتری برای شارژ باتری سایر دیوایس‌ها نیز بهره گرفت.

حسگر اثر انگشت Y76s روی دکمه پاور جای گرفته است. علاوه بر این حسگر، برای قفل‌گشایی گوشی می‌توان از روش تشخیص چهره (Face Wake) نیز استفاده کرد. سیستم‌عامل گوشی اندروید 11 بوده و رابط کاربری اختصاصی OriginOS 1.0 تا حدی ظاهر و امکانات آن را دستخوش تغییر کرده است. بد نیست بدانید ویوو با استناد به برخی تست‌های انجام شده روی این دستگاه در محیط آزمایشگاه، دوام و استحکام آن را به رخ کشیده است. این تست‌ها عبارتند از: تست فشار دادن دکمه پاور 150 هزار بار، تست فشار دادن دکمه تنظیم صدا 70 هزار بار، تست درآوردن و جا زدن کابل USB شش هزار بار و نهایتا تست درآوردن و جا زدن هدفون 6 هزار و پانصد بار.

Y76s یک گوشی دوسیم‌کارته (از نوع نانو) بوده و از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) در شبکه 5G پشتیبانی می‌کند. بلوتوث 5.1، پورت USB-C، جک هدفون و پشتیبانی از مسیریاب‌های Galileo ،Beidou ،GLONASS ،GPS و QZSS سایر گزینه‌های ارتباطی این دستگاه را تشکیل می‌دهند.

همان طور که گفته شد، گوشی هوشمند vivo Y76s در دو پیکربندی به تولید می‌رسد. ورژن 128 گیگابایتی این گوشی 1,799 یوان چین قیمت دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 281 دلار آمریکا. ورژن 256 گیگابایتی نیز 1,999 یوان (313 دلار) قیمت‌گذاری شده است. تاریخ دقیق ورود این محصول به بازار هنوز مشخص نیست، اما به احتمال زیاد ویوو سعی دارد آن را به فستیوال فروش آنلاین چین در روز 11 نوامبر – معروف به روز مجردها – برساند.

Vivo Y15s

گوشی هوشمند vivo Y15s از بدنه‌ای پلاستیکی تشکیل شده و قاب پشتی آن دارای طراحی سه‌بعدی است. این دیوایس در ابعادی معادل 8.28×75.2×163.96 میلی‌متر طراحی شده و 179 گرم وزن دارد. نمایشگر 6.51 اینچی این گوشی – مثل Y76s – از ال‌سی‌دی تشکیل شده اما رزولوشن آن به +HD (معادل 720×1600 پیکسل) افت کرده است. ناگفته نماند، حالت محافظت از چشم (به واسطه فیلتر نور آبی) در معرفی این محصول نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

ویوو در ساخت Y15s به تراشه ضعیف‌تری از مدیاتک – یعنی Helio P35 – بسنده کرده و این گوشی را تنها در یک پیکربندی – با 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت حافظه داخلی – به تولید رسانده است. لازم به ذکر است در صورت نیاز، 1 گیگابایت از فضای حافظه داخلی می‌تواند به کمک حافظه RAM دستگاه بیاید. حافظه داخلی نیز با استفاده از میکرو اس‌دی تا 1 ترابایت دیگر قابل ارتقاست.

در قیاس با مجموعه اپتیک Y76s، تعداد دوربین‌های پشت گوشی در Y15s تغییری نکرده، اما رزولوشن دوربین اصلی به 13 مگاپیکسل (با گشودگی f/2.2) کاهش یافته است. دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی (f/2.4) نیز دوربین اصلی را یاری می‌کند. ناگفته نماند، یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی (f/2.0) در جلوی دستگاه به چشم می‌خورد. طبق ادعای شرکت سازنده، قابلیتی تحت عنوان Selfie Softlight می‌تواند کیفیت سلفی در محیط کم‌نور را بالاتر ببرد.

تنها برتری Y15s نسبت به Y76s به باتری آن مربوط می‌شود. ظرفیت باتری این گوشی برابر با 5,000 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده، اما استاندارد شارژ 10 واتی آن چنگی به دل نمی‌زند.

نکته قابل‌توجه درباره Y15s آن است که اندروید 11 نصب شده روی این گوشی از نوع Go edition است. منوی داخلی گوشی نیز بر مبنای پوسته Funtouch OS 11.1 توسعه یافته است. مثل Y76s در اینجا نیز حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور تعبیه شده که طبق ادعای ویوو می‌تواند گوشی را ظرف تنها 0.23 ثانیه قفل‌گشایی کند. علاوه بر آن، قابلیت تشخیص چهره (Face Wake) نیز در این گوشی فعال است.

شاید فکر کنید رده پایین این گوشی و سیستم‌عامل Android Go باعث شود که نتوان به خوبی با آن بازی کرد، اما ویوو نظر متفاوتی دارد. در معرفی این محصول به قابلیتی موسوم به Multi-Turbo 3.0 اشاره شده است. به گفته شرکت سازنده، این قابلیت با بهینه‌سازی هسته‌های چیپ‌ست و اولویت‌بندی CPU و حافظه داخلی (به ویژه هنگامی که برنامه‌های زیادی در پس‌زمینه در حال اجرا هستند)، می‌تواند تجربه بازی روان‌تری را به کاربر ارائه کند.

Y15s یک گوشی دو سیم‌کارته از نوع نانو است. همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، این اسمارت‌فون فاقد ارتباطات نسل پنجم بوده و نهایتا از 4G پشتیبانی می‌کند. متأسفانه در این گوشی شاهد به کارگیری پورت قدیمی microUSB هستیم. در رابطه با پشتیبانی از جک هدفون نیز حرفی به میان نیامده است. بلوتوث 5.0، مسیریاب‌های GLONASS ،Beidou ،GPS و Galileo و پشتیبانی از OTG از دیگر امکانات ارتباطی این گوشی بر شمرده شده‌اند.

گوشی هوشمند vivo Y15s در دو رنگ آبی (Mystic Blue) و سبز (Wave Green) وارد بازار می‌شود. همان طور که قبلا هم ذکر شد، Y15s در ابتدا راهی کشور سنگاپور می‌شود. مشتریان سنگاپوری هم‌اکنون می‌توانند این محصول را از طریق وب‌سایت ویوو و دیگر شرکای خرده‌فروشی این شرکت در سنگاپور، سفارش دهند. گوشی هوشمند Y15s قیمتی برابر با 179 دلار سنگاپور دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 133 دلار آمریکا.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا