آشنایی با حالت سینمایی یا Cinematic Mode در آیفون‌های جدید اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : دوربین Camera ، Apple iPhone 13 ، Apple iPhone 13 mini ، Apple iPhone 13 Pro Max ، Apple iPhone 13 Pro ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل هفته گذشته از نسل جدید گوشی‌های خود شامل آیفون 13 پرو، آیفون 13 پرو مکس، آیفون 13 و آیفون 13 مینی رونمایی کرد. یکی از ویژگی‌های جالب توجهی که به هر چهار گوشی خانواده آیفون 13 افزوده شده، حالت سینمایی یا Cinematic mode نام دارد. این ویژگی به گونه‌ای طراحی شده که این محصولات را به یک دوربین مناسب برای سینماگران تبدیل می‌سازد و قابلیت‌های متفاوتی را برای ثبت ویدئوهای حرفه‌ای سینمایی فراهم می‌کند. این ابداع جدید با روند جاری در صنعت اسمارت‌فون هم‌نواست که در آن دوربین‌ها به سرعت در حال تکاملند و اپل نیز تمرکز ویژه‌ای بر بهبود دوربین‌های خود در زمینه برداشت ویدئو داشته است.

همان طور که می‌دانید دیافراگم لنز دوربین اصلی در دو گوشی پیشرفته‌تر سری آیفون 13 نسبت به مدل‌های سال گذشته بازتر شده و از f/1.6 به f/1.5 رسیده‌ است. به علاوه، اندازه پیکسل‌های این دو محصول نیز در مقایسه با پیکسل‌های 1.7 میکرونی نمونه‌های سال قبل بزرگ‌تر شده و به 1.9 میکرون افزایش یافته است. اما در کنار این موارد که همگی جالب توجه هستند، حالت سینمایی یا Cinematic mode احتمالاً جذاب‌ترین ویژگی سری جدید گوشی‌های اپل به شمار می‌رود که نه فقط در دو مدل پرو بلکه در آیفون 13 و نسخه مینی آن نیز در دسترس قرار دارد. این حالت، قابلیت‌هایی همچون تغییر افکت عمق میدان و تغییر محل فوکوس را حتی پس از برداشت ویدئو امکان‌پذیر می‌سازد. در همین راستا، اپل از کاترین بیگلو (Kathryn Bigelow)، کارگردان برنده جایزه اسکار و گریگ فریزر (Greig Fraser)، فیلم‌بردار برنده جایزه ایمی نیز دعوت کرده بود که در رویداد معرفی آیفون‌های جدید حضور داشته باشند.

حالت سینمایی به کاربر اجازه می‌دهد دیافراگم یا فاصله کانونی (f-stop) را برای تغییر عمق میدان بعد از برداشت فیلم تنظیم کند. این قابلیت همچنین نه تنها امکان تغییر شیء مورد نظر برای فوکوس، بلکه تغییر محل و موضوع فوکوس را فراهم می‌آورد. به طوری که می‌توان به صورت حرفه‌ای نقطه تمرکز قاب را تغییر داد. Cinematic mode همانند حالت معمول برداشت ویدئو، در نسبت تصویر 16:9 و وضوح فیلم‌برداری 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه کار می‌کند. آن چه در این میان با حالت معمول تفاوت دارد آن است که به جای رزولوشن و نرخ فریم، عدد دیافراگم در گوشه بالا و سمت چپ نمایشگر نشان داده می‌شود و با ضربه زدن روی آن می‌توان عمق میدان را کنترل کرد یا با کاهش فاصله کانونی، تصویر پس‌زمینه را تار نمود و یا با افزایش عدد f روی سوژه‌های مورد نظر فوکوس انجام داد.

هنگامی که در حالت سینمایی دکمه قرمز برداشت ویدئو فشرده می‌شود، گوشی آیفون شروع به ایجاد داده عمق برای هر فریم می‌کند؛ فرآیندی که به یک پردازنده بسیار سریع نیاز دارد. در گام بعدی هنگامی که دوربین در حال برداشت ویدئوست، گوشی آیفون به طور خودکار افراد و سوژه‌ها را شناسایی و سپس از شبکه‌های عصبی برای تشخیص زمان مناسب تغییر فوکوس استفاده می‌کند. به عنوان نمونه، هنگامی که سوژه در فیلم سرِ خود را به سوی دوربین می‌چرخاند یا وارد قاب تصویر می‌شود، تغییر فوکوس به صورت روان انجام می‌پذیرد.

در سری آیفون 13 در واقع برای شناسایی و تعیین عمق میدان از روشی با نام ناهماهنگی استریو یا stereo disparity میان دوربین‌های واید و اولترا واید استفاده شده است؛ نقشه عمق میدان حاصل از این فرایند توسط نرم‌افزار تحلیل می‌شود و به طور انتخابی پیش‌زمینه و پس‌زمینه را تار کرده و فاصله کانونی انتخاب‌شده را شبیه‌سازی می‌کند. در واقع با آن که حسگرهای قوی‌ این گوشی‌ها، عمق میدان را نسبت به نمونه‌های پیشین کمتر نشان می‌دهند، نقشه عمق میدان می‌تواند با استفاده از امکان رایانش اضافه مشابه با حالت پرتره، پس‌زمینه را اندکی تار ساخته و عمق را در فیلم‌برداری آشکار سازد.

همان طور که اشاره شد، کاربران می‌توانند فوکوس هر بخش از صحنه را تغییر دهند یا حتی فهرستی از موارد را بر اساس طراحی صحنه و میزانسن خود، برای فوکوس از یک سوژه به سوژه دیگر، ایجاد کنند.

به گفته جانی مانزاری (Johnnie Manzari)، طراح رابط کاربری انسانی اپل، دوربینهای سری آیفون 13 هنگام ورود سوژه به کادر، به طور هوشمندانه آن را پیشبینی و روی آن فوکوس می‌کنند. این فرایند با دریافت اطلاعات اضافه از دوربین اولترا واید صورت می‌گیرد. اگر سوژه به فرد یا سوژه دیگری نگاه کند، دوربین به طور خودکار بر آن موضوع تمرکز خواهد کرد و زمانی که سوژه نگاه خود را برگرداند، فوکوس بار دیگر به صورت خودکار روی این شخص خواهد بود.

پیش‌تر جنبه‌هایی از این نوع فناوری را شاهد بوده‌ایم، اما نحوه پیاده‌سازی و توجه ویژه اپل به تجربه کلی حاصل از این شیوه فیلم‌برداری، جذابیت خاصی به آن بخشیده است. در واقع پس از بررسی گزینه‌های خلاقانه تصویربرداری دیجیتال، به منظور آموزش الگوریتم‌های فوکوس خودکار، اینک با فرایندی مواجه هستیم که نسبت به نمونه‌های پیشین تجربه بهتری را ایجاد می‌کند و از ویدئوهای ضبط‌شده به کمک الگوریتمهای ساده‌تری همچون فوکوس خودکار با اولویت مرکز قاب یا نزدیک‌ترین سوژه (از طریق تشخیص چهره)، کیفیت بهتری را ارائه می‌دهد.

توانایی تصمیم‌گیری در مورد فوکوس و عمق میدان (پس از برداشت ویدئو) نیز می‌تواند نه تنها در سبک فیلم‌برداری موبایلی، بلکه در کل صنعت فیلم‌برداری انقلابی ایجاد کند و به سینماگران و کارگردانان اجازه دهد تا هنگام فیلم‌برداری به کنش‌ها و شکار لحظات توجه بیشتری داشته باشند.

البته هنوز کیفیت افکت عمق میدان مشخص نیست، اما احتمالاً مشابه ثبت تصاویر پرتره در حالت زاویه باز یا wide-angle خواهد بود و محدودیت‌هایی نیز خواهد داشت. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، در حال حاضر حالت سینمایی به وضوح 1080p در سرعت 30 فریم در ثانیه محدود می‌شود. با این حال امکان استفاده از حالت Dolby Vision HDR برای آن در نظر گرفته شده که به طور هوشمند هر فریم را طبقه‌بندی می‌کند و از داده‌های دینامیک برای افزایش دامنه پویای خروجی بهره می‌گیرد تا ویدئوی HDR ثبت‌شده در سایر دستگاه‌های سازگار به صورت تخت و بدون عمق میدان به نمایش درنیاید. این حالت همچنین از مزایای وسعت رنگ گسترده یا Wide Color Gamut نیز برخوردار است و از این رو رنگ فیلم فراتر از محدوده sRGB یا فضای رنگ rec.709 به نمایش درمی‌آید.

اپل نخستین تولیدکننده‌ای نیست که به دنبال ورود به زمینه تصویربرداری سینمایی است و پیش از این کمپانی‌هایی همچون سامسونگ و برخی سازندگان چینی موبایل نیز به دنبال استفاده از حالت محو کردن ترکیبی در ثبت ویدئوها بوده‌اند. برخی هم مانند کمپانی سونی به صورت تخصصی با این حوزه مواجه شده‌اند و اسمارت‌فون‌هایی با کنترل بسیار مناسب زاویه شاتر و خروجی HDR ده بیتی را عرضه کرده‌اند؛ همانند آن چه اپل پیش از این با سیستم پیشرفته Dolby Vision در کیفیت 4K/120p ارائه کرده است.

آنچه تلاش تازه اپل را در این حوزه رنگ ‌و ‌بویی دیگر بخشیده، کوشش ابرشرکت آمریکایی برای کنار هم قرار دادن این ویژگی‌ها در قالبی قابل استفاده برای کاربران معمولی است؛ هدفی که به تمامی جذاب به نظر می‌رسد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا