پتنت هواوی برای دوربین گوشی هوشمند با دیافراگم متغیر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کیفیت تصاویر گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر بهبود زیادی یافته است. امروزه حتی ارزان‌ترین مدل‌های اسمارت‌فون نیز مجهز به دوربین‌های چندگانه هستند و می‌توانند در شرایط مختلف به ثبت عکس و فیلم بپردازند. در همین مسیر اخیراً روندی آغاز شده که در آن در دوربین برخی گوشی‌ها از فناوری دیافراگم متغیر استفاده می‌شود. دیافراگم متغیر یا variable aperture که پیش از این به عنوان جزئی از دوربین‌های حرفه‌ای مثل SLR دیجیتال و بدون آینه محسوب می‌شد، اکنون به حوزه گوشی‌های هوشمند نیز وارد شده و هر سال تولیدکنندگان بیشتری از این فناوری و موارد مشابه آن برای توسعه سیستم دوربین اسمارت‌فون خود استفاده می‌کنند.

این نوع دیافراگم ابتدا توسط سامسونگ در سال 2018 و با گوشی هوشمند گلکسی S9 معرفی شد و پس از آن شاهد به‌کارگیری این فناوری در گلکسی S10، نوت9 و نوت10 هم بودیم. کمپانی سونی نیز با گوشی‌های Xperia 1 III و Xperia 5 III مجهز به لنز تله‌فتوی متغیر در سال جاری میلادی به کاربرد این فناوری پیوست. در این دو اسمارت‌فون، دوربین تله‌فتوی 12 مگاپیکسلی پریسکوپی از فاصله کانونی متغیر 70 و 105 میلی‌متر برخودار است که به ترتیب زوم اپتیکال 2.9 و 4.4 برابری را در دیافراگم‌های متغیر f/2.3 یا f/2.8 ارائه می‌کنند. به علاوه، شرکت اوپو نیز به تازگی از لنزهای متحرکی با قابلیت زوم اپتیکال پیوسته در فاصله کانونی 85 تا 200 میلی‌متر رونمایی کرده است. حال به نظر می‌رسد که شرکت هواوی نیز به صنعت دیافراگم متغیر وارد شده و پتنتی را به ثبت رسانده که در آن عملکرد لنزهای دیافراگم متغیر توصیف شده است.

حق اختراع جدید هواوی که نخستین بار توسط وب‌سایت هلندی LetsGoDigital مشاهده شده، در روز 28 ژانویه 2021 (بهمن 1399) با عنوان «دیافراگم، ماژول دوربین و دستگاه الکترونیکی» در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسیده و این سازمان آن را در 19 آگوست 2021 (28 مرداد 1400) منتشر کرده است. همان طور که می‌دانید عملکرد دیافراگم دوربین به این ترتیب است که تیغه‌های دیافراگم (که روی سنسور قرار دارند) برای دریافت نور بیشتر، باز می‌شوند و زمانی که نور کافی در دسترس باشد، دیافراگم کوچک می‌شود.

مطابق پتنت ثبت‌شده، به نظر می‌رسد لنز دیافراگم متغیر هواوی دارای شش تیغه است و محدوده دیافراگم نیز متغیر خواهد بود؛ هرچند میزان دقیق این محدوده هنوز روشن نیست. برای مقایسه بهتر است بدانید که عدد دیافراگم گلکسی S9 در نقاط با نور کم f/1.5 و در نقاط پرنورتر f/2.4 است و هشت تیغه دارد. به علاوه، دیافراگم متغیر این گوشی تنها برای یک لنز طراحی شده است.

جالب آن که کانال Technizo Concept در یوتیوب نیز مجموعه‌‌ای از تصاویری انتزاعی منتسب به این پتنت را به صورت سه‌بعدی منتشر کرده که در آن لنز دوربین و مدلی سه بعدی از یک گوشی هوشمند نشان داده شده است. با این حال، جزئیات مرتبط با دیافراگم متغیر در این مدل‌سازی به چشم نمی‌خورد و نمی‌توان از آن برای فهم شیوه کاربرد دیافراگم متغیر توسط هواوی استفاده کرد.

البته اخیراً پتنت دیگری نیز برای اسمارت‌فونی مجهز به دیافراگم متغیر برای همه لنزها به نام سامسونگ معرفی شده است؛ به طوری که شاهد به‌کارگیری این قابلیت نه تنها در لنزهای واید و اولترا واید، بلکه در لنز تله‌فتوی دوربین هم خواهیم بود. این در حالی است که هواوی در پتنت خود درباره سنسورهایی که فناوری دیافراگم متغیر را روی آن‌ها پیاده خواهد کرد، اطلاعاتی منتشر نکرده است.

کارشناسان احتمال داده‌اند در صورت اجرایی شدن این پتنت، کمپانی چینی از این فناوری در گوشی‌های پرچمدار سری P و Mate خود استفاده خواهد کرد.

در پایان همچون همیشه نباید از یاد برد که این ایده در حال حاضر یک پتنت و ایده مفهومی است و احتمال دارد که هیچ گاه اجرایی نشود؛ اگر چه با توجه به حضور رقبایی مانند سامسونگ و اوپو در این عرصه، به نظر می‌رسد هواوی نیز بخت خود را خواهد آزمود و این فناوری را در محصولات آینده خود به کار خواهد گرفت.

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا