درخواست پتنت هواوی برای نمایشگر خمیده موسوم به Arc Display

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : نمایشگرهای خمیده تقریبا به یکی از مؤلفه‌های ثابت گوشی‌های رده‌بالای هواوی تبدیل شده‌اند. البته در دیوایس‌های هواوی، نمایشگر خمیده بیش از آنکه کاربردی باشد، صرفا جنبه زیبایی دارد. اما درخواست پتنت جدید هواوی نشان می‌دهد این شرکت چینی احتمالا در پی آن است تا ضمن تغییر طراحی نمایشگر خمیده، آن را از یک عنصر زیبایی‌بخش به یک مؤلفه کارآمد تبدیل کند. در این درخواست پتنت، هواوی به توصیف اسمارت‌فونی می‌پردازد که نمایشگر خمیده آن انحنای به‌مراتب بیشتری دارد، تا جایی که ضمن پوشش تمام لبه‌های راست و چپ، قسمتی از پشت دستگاه را هم در بر می‌گیرد. هواوی نام Arc Display (نمایشگر قوسی) را برای این نوع طراحی انتخاب کرده است.

مبحث تولید گوشی هوشمند با نمایشگر خمیده یا بدون آن، از جمله بحث‌هایی‌ست که نظرات بسیار متنوع و بعضا ضدونقیضی پیرامون آن بیان شده است. شکی نیست که وجود یک نمایشگر خمیده، می‌تواند زیبایی و شکیل بودن یک گوشی هوشمند را دوچندان کند. اما در مقابل، دشواریِ کار کردن با نمایشگرهای خمیده، امری اجتناب‌ناپذیر است زیرا معمولا واکنش نمایشگرهای خمیده به لمس در قسمت لبه‌ها، به‌خوبی انجام نمی‌گیرد. نکته منفی دیگر، هزینه بالای تولید نمایشگرهای خمیده است که تولیدکننده را از ساخت چنین دیوایس‌هایی منصرف می‌کند. مثل سامسونگ که این روزها تولید گوشی با نمایشگر خمیده را نسبت به گذشته کاهش داده است.

هواوی در دو سال گذشته گوشی‌های هوشمند Mate 30 Pro و Mate 40 Pro را وارد بازار کرد. این دو محصول به نمایشگرهای خمیده موسوم به لبه-به-لبه (edge-to-edge) با زاویه انحنای 88 درجه مجهز شده بودند. اما در درخواست پتنت جدید هواوی – که به‌تازگی توسط وب‌سایت LetsGoDigital رصد شد – این شرکت با تشریح طراحی مدل فوق ‌پیشرفته‌ای از این نمایشگرها، قصد دارد پنجره جدیدی از ابتکار و خلاقیت در زمینه طراحی نمایشگرهای خمیده را روی صنعت باز کند.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، در نمایشگر خمیده‌ توصیف‌شده در این درخواست پتنت (موسوم به Arc Display)، انحنای نمایشگر بسیار زیاد بوده و علاوه بر لبه‌ها تا قسمتی از پشت دیوایس هم امتداد پیدا می‌کند. طبق تصاویر منتشر شده به همراه این درخواست پتنت، ضخامت دستگاه در لبه‌ها به نصف کاهش یافته و این امر زیبایی خاصی به گوشی می‌بخشد. اما علاوه بر زیبایی، هواوی کاربردهای دیگری را هم برای این نوع طراحی پیش‌بینی کرده است.

با توجه به اینکه نمایشگر تمام لبه‌های دستگاه را می‌پوشاند، امکان قرار دادن کنترل‌های لمسی (از جمله دکمه‌های مجازی تنظیم صدا) روی لبه‌ها فراهم شده است. قرارگیری دکمه‌های ماشه‌ای مجازی روی لبه دستگاه نیز متصور بوده و گیمر در هنگام در دست گرفتن گوشی به شکل افقی، می‌تواند در جریان بازی از آنها استفاده کند. می‌توان این قابلیت را جایگزینی برای دکمه‌‌های شانه‌ای در دیوایس‌هایی مثل Nintendo Switch و Valve Steam Deck تلقی کرد. از دیگر کاربردهای بدیهی این نوع نمایشگر، می‌توان به نمایش نوتیفیکیشن‌ها در لبه گوشی اشاره کرد.

نکته جالب دیگری که در درخواست پتنت اخیر به آن اشاره شده، آن است که لبه‌های دیوایس مورد بحث در این طرح از سیستم لمسی حساس به فشار بهره می‌برد؛ چیزی شبیه به قابلیت لمس سه‌بعدی (3D Touch) در آیفون‌های قدیمی اپل. به بیان دیگر، بسته به درجه فشاری که به لبه گوشی وارد می‌شود، نوع کارکردها متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است، دکمه‌های لمسی مجازی به دکمه‌های فیزیکی برتری دارند، زیرا برخلاف دکمه‌های فیزیکی که عمدتا به یک کارکرد محدودند، دکمه‌های مجازی متناسب با نوع اپلیکیشنی که در حال اجراست، می‌توانند کارکردهای متنوعی را به نمایش بگذارند.

رندر فرضی گوشی به‌تصویر کشیده شده از سوی کانال یوتوبی Technizo Concept و LetsGoDigital

باید توجه داشت که اسمارت‌فون مورد بحث در اینجا، صرفا حاصل ایده‌پردازی هواوی بوده و هیچ تضمینی برای تولید آن وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از مشخصات سخت‌افزاری این گوشی (مثل چیپ‌ست و حافظه داخلی) نامشخص هستند. البته هواوی در پتنت اخیر خود به برخی جزییات متصور برای این گوشی نیز اشاره کرده است، از جمله سیستم خنک‌کننده اختصاصی، تراشه هوش مصنوعی، اسپیکرهای استریو و دوربین سلفی درون نمایشگر.

در کنار تمام مزایای ایده جدید هواوی، بد نیست کمی هم به معایب آن اشاره کنیم. با توجه به اینکه در دست گرفتن یک گوشی به ناچار مستلزم تماس انگشتان دست با لبه‌های آن است، سناریوی لمس ناخواسته منوها و دکمه‌های مجازی، دور از انتظار نخواهد بود. به همین دلیل، چنان‌چه هواوی بخواهد این گوشی را به تولید برساند، باید با به کار گرفتن قابلیت‌ "دفع لمس هوشمند"، مانع از این اتفاقات شود. همچنین، نظر به اینکه در این گوشی، نمایشگر نقش دکمه‌ها را نیز ایفا می‌کند، افتادن گوشی از دست کاربر، یک کابوس خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است، درخواست پتنت مذکور ابتدا در مارچ 2019 از سوی هواوی به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) تسلیم و پس از طی یک دوره نسبتا طولانی، سرانجام در 15 جولای 2021 (24 تیر 1400) در وب‌سایت USPTO منتشر شد. ناگفته نماند، هواوی اولین شرکتی نیست که چنین ایده‌ای را در سر داشته است. در این زمینه، شیائومی یک پله جلوتر است. این کمپانی چینی در اواخر سپتامبر 2019 از اسمارت‌فون Mi Mix Alpha با نمایشگری گسترده در دورتادور بدنه (به جز نوار دوربین در بخش پشتی) رونمایی کرد. اوایل فوریه سال جاری میلادی نیز شاهد معرفی یک گوشی مفهومی از سوی شیائومی بودیم که در آن نمایشگر علاوه بر خمیدگی در طرفین، در لبه‌های بالا و پایین نیز دارای انحناست؛ طراحی که عمدتا با عنوان "آبشار" (waterfall) شناخته می‌شود.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا