معرفی Charge 5 دست‌بند سلامتی جدید Fitbit با صفحه‌نمایش رنگی OLED و حسگر نوار قلب

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، دستبند هوشمند Smart Band ، فیت بیت Fitbit ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : شرکت فیت‌بیت که حالا به‌صورت رسمی زیر مجموعه گوگل به حساب می‌آید پس از هفته‌ها انتشار شایعات جسته و گریخته، بالاخره در روز چهارشنبه 25 آگوست 2021 (3 شهریور 1400) دست‌بند سلامتی جدید خود را با نام Charge 5 رونمایی کرد. این دست‌بند از لحاظ طراحی بزرگ‌ترین تغییرات را نسبت به دیگر اعضای خانواده چارج (که نخستین بار در سال 2015 با Charge HR معرفی شدند) تجربه کرده و با فاصله گرفتن از فرم چهارگوش و لبه‌های تیز معمول این سری، از ظاهری نرم با گوشه‌های گرد بهره می‌برد. طراحی جدید البته تنها نکات مثبت Charge 5 نبوده و در امکانات نیز با نکات تازه‌ای روبرو می‌شویم که از آن جمله باید به اولین پنل رنگی OLED در این خانواده اشاره کرد.

صحبت در مورد Charge 5 را باید از طراحی آن آغاز کرد که همانطور که اشاره شد در مقایسه با نسل‌های قبلی این خانواده ظاهری نرم و هموارتر (smooth) به خود گرفته است. در این طراحی لبه‌های تخت، شکل‌های هندسی و زوایای تند پیشین جای خود را به گوشه‌های خمیده و لبه‌های گرد داده و بدین‌ترتیب حس خوشایندتری را در زیر دست ایجاد می‌کنند.

این دست‌بند نسبت به Charge 4 برآمدگی کمتری داشته و 10 درصد نازک‌تر شده است. همچنین سنسورهای بخش پایینی دستگاه نیز حالا با بدنه تلفیق شده و خبری از بیرون‌زدگی‌ آن‌ها (آن‌طور که در Charge 4 رخ داده بود) نیست.

فیت‌بیت Charge 4 در سمت چپ و Charge 5 در سمت راست

دیگر نکته جالب‌توجه در مورد Charge 5 به طراحی بدون دکمه آن تعلق دارد که از این لحاظ به Fitbit Luxe شباهت پیدا می‌کند. نبود هرگونه دکمه در این دست‌بند به معنای اجبار به استفاده از صفحه‌نمایش برای کنترل دستگاه است و برخلاف Charge 3 و Charge 4 که از یک دکمه لمسی در کناره دستگاه بهره می‌بردند در این‌جا مطلقا هیچ دکمه‌ای (اعم از فیزیکی یا لمسی) در نظر گرفته نشده است. نوار بزرگی که در کناره دست‌بند و مجزا از فریم پیرامونی قرار گرفته در نگاه اول ممکن است مشابه یک دکمه به نظر می‌رسد اما این قسمت همانطور که در ادامه خواهیم دید برای گرفتن نوار قلب (ECG) به‌کار می‌رود.

تغییرات در طراحی این مدل به بندهای دستگاه نیز ادامه پیدا کرده جایی‌که به‌گفته شرکت سازنده با به‌کارگیری بندهای موسوم به Infinity Bands که برای «تمرین‌های ورزشی و پوشیده شدن در کل روز» بهینه شده‌اند راحتی بیشتری در مقایسه با بندهای پیشین ایجاد شده و مکانیزم رهاسازی سریع آن‌ها نیز امکان تغییر شکل ظاهری و استفاده از بندهای دلخواه دیگر را فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش AMOLED دستگاه یک نمونه 1.04 اینچی‌ست که 10 درصد بزرگ‌تر از نسل قبلی آن بوده و روشنایی 450 نیتی آن نیز در مقایسه با روشنایی 200 نیتی Charge 4 بیش از دو برابر شده است. بنابراین با در اختیار داشتن یک صفحه‌نمایش بزرگ و روشن‌تر، خواندن محتوای پنل در شرایط مختلف به‌خصوص در محیط‌های خارجی و به هنگام ورزش کردن بسیار تسهیل خواهد شد. این پنل همچنین اولین صفحه‌نمایش OLED رنگی در این خانواده به حساب می‌آید و با وجود آن‌که ممکن است علاقه‌مندان به صفحه‌نمایش مونوکروم متداول این سری را چندان خوشحال نکند اما در عمل با به‌کارگیری رنگ‌های مختلف نقش موثری در تفکیک داده‌های آماری و تشخیص آن‌ها از یکدیگر ایفا خواهد کرد.

دیگر نکته جالب توجه در مورد این پنل به قابلیت همواره روشن یا always-on dislay آن تعلق دارد که برای اولین بار در یک دست‌بند سلامتی فیت‌بیت رخ داده و (به بهای مصرف بیشتر باتری) بدون نیاز به روشن شدن کامل پنل اطلاعاتی نظیر زمان و تاریخ و داده‌های آنی ورزشی را به‌صورت دائم و همیشگی در معرض دید کاربران قرار می‌دهد. صفحه‌نمایش Charge 5 با پوششی شیشه‌ای مقاوم Gorilla Glass 3 در برابر صدمات فیزیکی محافظت می‌شود.

همانطور که از یک دست‌بند سلامتی یا Fitness tracker می‌توان انتظار داشت در Charge 5 نیز با مجموعه‌ای از امکانات پزشکی و ورزشی روبرو می‌شویم که برخی از آن‌ها از برای اولین بار در این خانواده دیده می‌شود. Charge 5 امکان دنبال کردن ضربان قلب، حرارت سطح پوست و اکسیژن خون (SpO2) را داشته و از آن برای سنجش کیفیت خواب و آ‌ن‌چه امتیاز آمادگی روزانه یا Daily Readiness Score نامیده می‌شود نیز می‌توان بهره برد. امتیاز آمادگی روزانه در حقیقت فاکتوری برای مشخص شدن میزان آمادگی بدن برای انجام تمرین‌های ورزشی‌ست و از طریق آن می‌توان برای انجام دور بعدی ورزش یا استراحت و ریکاوری تصمیم‌گیری کرد.

دیگر حسگر حاضر در این مدل EDA یا ElectroDermal Activity (فعالیت الکترودرمال) است که پیش از این در Fitbit Sense حضور داشت و از طریق آن امکان اندازه‌گیری سطح استرس بدن فراهم می‌شود. دنبال کردن ضربان قلب در این دست‌بند نیز به‌گونه پیشرفته‌تری از حالت عادی صورت می‌گیرد و به‌جز نمایش عادی ضربان قلب امکان ثبت و دنبال کردن فاکتورهایی مثل HRV (تغییرپذیری ضربان قلب یا زمان بین هر ضربان قلب) و RHR (ضربان قلب حین استراحت) را نیز ارائه می‌کند.

اما شاید جالب‌توجه‌ترین فاکتور سلامتی حاضر در این ساعت به گزینه نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG) آن تعلق داشته باشد که برای اولین بار در یک دست‌بند سلامتی از فیت‌بیت دیده می‌شود و پیش‌از این تنها در Fitbit Sense حضور داشت. دسترسی به این ویژگی با لمس نوار فلزی جانبی دستگاه و نگه داشتن آن برای 30 ثانیه انجام می‌پذیرد. Charge 5 در این حالت امکان تشخیص آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی یا Atrial fibrillation را نیز دارد که اختلالی ناشی از تحریک و انقباض نامنظم سلول‌های عضلاتی دهلیز قلب بوده و به پمپاژ نشدن کامل خون از دهلیزها به بطن‌ها منجر خواهد شد. این ویژگی Charge 5 البته در ابتدا در دسترس نبوده و در آینده با یک آپدیت ارائه خواهد شد.

Charge 5 همچنین با پشتیبانی از ماهواره‌های مسیریابی GPS و GLONASS امکان دنبال کردن فعالیت کاربران در محیط‌های خارجی را فراهم می‌کند که البته تأثیر مستقیم و شدیدی بر مصرف باتری دستگاه دارد. باتری این مدل در صورت غیر فعال بودن حالت AOD (روشن بودن دائم صفحه‌نمایش) و استفاده نکردن از حسگر اکسیژن خون برای 7 روز دوام خواهد داشت اما با فعال کردن AOD این زمان به تنها 2 روز کاهش پیدا می‌کند و استفاده از GPS نیز باتری را در 5 ساعت به زانو در می‌آورد. شارژ کامل باتری Charge 5 به 2 ساعت زمان نیاز دارد.

از جمله دیگر ویژگی‌ها و امکانات این مدل باید به پشتیبانی از دنبال کردن 20 فعالیت ورزشی مختلف، شتاب‌سنج داخلی سه محوره، حسگر نور محیطی، موتور ویبره، اتصال NFC با پشتیبانی از Fitbit Pay برای پرداخت و مقاومت بدنه در برابر نفود آب تا عمق 50 متری اشاره کرد. Charge 5 مثل دیگر نمونه‌های مشابه امکان نمایش اعلان‌‌های گوشی هوشمند متصل شده به آن را داشته و در صورتی که از یک گوشی اندرویدی در این حالت استفاده شده باشد می‌توان به‌صورت مستقیم از روی خود دست‌بند نیز به اعلان‌ها پاسخ گفت.

Fitbit Charge 5 در سه رنگ خاکستری، طلایی و استیل با بندهای متفاوت از روز معرفی برای پیش‌سفارش در دسترس بوده و قیمت نهایی آن در بازار ایالات متحده آمریکا، 179.95 دلار، در بریتانیا نزدیک به 170 پوند و در آلمان و فرانسه نیز نزدیک به 180 یورو تعیین شده است. همراه این مدل اشتراک شش‌ماهه Fitbit Premium که در حالت عادی ماهیانه 10 دلار ارزش دارد نیز به خریداران اهدا می‌شود. این مدل در پاییز امسال در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا