آشنایی با گیمینگ‌فون‌های iQOO 8 و iQOO 8 Pro – نمایشگر 120 هرتزی در کنار شارژ سریع 120 واتی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، حسگر اثر انگشت التراسونیک Ultrasonic Fingerprint Sensor ، اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، اسنپ دراگون 888 پلاس Snapdragon 888 Plus ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، Vivo iQOO 8 ، Vivo iQOO 8 Pro ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : اواخر آوریل سال جاری میلادی، iQOO از سری اسمارت‌فون‌های گیمینگ iQOO 7 پرده برداشت. حال که کمتر از چهار ماه از آن زمان گذشته، از تولید نسل بعدی این گوشی‌ها خبر می‌رسد. برند iQOO در ابتدا از زیربرندهای ویوو به شمار می‌رفت، اما چندی‌ست که از این کمپانی مستقل شده است. این برند – که عمدتا آن را به خاطر تولید گوشی‌های مخصوص بازی می‌شناسیم – روز سه‌شنبه 17 آگوست 2021 (26 مرداد 1400) از دو اسمارت‌فون مخصوص گیمینگ جدید در چین رونمایی کرد. این گوشی‌ها iQOO 8 و iQOO 8 Pro نام داشته و نسل بعدی سری iQOO 7 محسوب می‌شوند. در ادامه جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات این دو محصول را با هم مرور می‌کنیم.

iQOO 8 Pro

طراحی

در بین تولیدکنندگان گوشی‌های گیمینگ، شاید iQOO تنها برندی باشد که در طراحی قسمت پشتی بدنه، از طرح و نقش‌‌ها و رنگ‌پردازی‌های مرسوم در این حوزه کمتر استفاده کرده و محصولاتش بیش از اینکه به گوشی‌های گیمینگ شباهت داشته باشند، به اسمارت‌فون‌های معمولی شبیه‌اند. اسمارت‌فون جدید iQOO 8 Pro نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. این اسمارت‌فون اندازه‌هایی برابر با 9.19×75.20×165.01 داشته و 203.9 گرم وزن آن است. از لحاظ طراحی، این گوشی در دو مدل Legendary Edition (به رنگ سفید با نوارهایی به رنگ آبی، مشکی و قرمز) و مدل Track Version (به رنگ مشکی و بافتی با ظاهری مشابه فیبر کربن) به تولید می‌رسد. ناگفته نماند، مدل Legendary Edition با همکاری کمپانی BMW M طراحی شده است.

نمایشگر

شرکت سازنده در ساخت iQOO 8 Pro یکی از بهترین نمایشگرهای حال حاضر دنیا یعنی Samsung E5 AMOLED را انتخاب کرده که از سوی وب‌سایت تحلیلی DisplayMate در 14 آیتم حائز نمره +A شده است. این نمایشگر 6.78 اینچی دارای نسبت تصویر 20:9 بوده و 92.22 درصد از سطح بدنه را پوشانده است. رزولوشن بالای نمایشگر (معادل1440×3200 پیکسل) و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی، بازی کردن با این گوشی را لذت‌بخش می‌کند. طراحی خمیده نمایشگر نیز، زیبایی ظاهری گوشی را دوچندان کرده است.

به گفته شرکت سازنده، استفاده از پنل جدید E5 به جای E4 در این گوشی، موجب صرفه‌جویی 25 درصدی در مصرف انرژی آن شده است. نمایشگر iQOO 8 Pro از دالبی ویژن و +HDR10 پشتیبانی کرده و طبق ادعای سازنده، به لطف وجود یک تراشه مستقل برای نمایشگر، محتوای با کیفیت پایین SDR می‌تواند به HDR تبدیل شود. حداکثر روشنایی نقطه‌ای صفحه نمایش نیز 1,500 نیت اعلام شده که در نوع خود کم‌نظیر است.

حسگر اثر انگشت

یکی از نقاط قوت iQOO 8 Pro به توان بالای حسگر اثر انگشت آن مربوط می‌شود؛ سنسوری که iQOO از آن با عنوان "حسگر 3 بعدی التراسونیک" یاد می‌کند. مثل اکثر پرچمدارهای روز دنیا، در اینجا نیز حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر تعبیه شده است. مساحت ناحیه اختصاص داده‌شده برای اسکن اثر انگشت 578 میلی‌متر مربع اعلام شده که نسبت به iQOO 7 بیش از 11 برابر افزایش داشته است. به گفته شرکت سازنده، حسگر موجود در این گوشی جدید، عمل قفل‌گشایی را ظرف تنها 0.2 ثانیه انجام می‌دهد که این نیز نسبت به سری قبلی گوشی‌های iQOO تا 38.7 درصد سریع‌تر است.

نکته جالب دیگر به مرحله راه‌اندازی اولیه مربوط می‌شود. عمده دیوایس‌های موجود در بازار، هنگامی که بخواهند برای اولین بار اثر انگشت شما را ثبت کرده و به حافظه بسپارند، از شما درخواست می‌کنند که حسگر را به دفعات زیاد لمس کنید. اما طبق ویدیویی که اخیرا منتشر شده، iQOO 8 Pro تنها با یک بار اسکن، می‌تواند الگوی اثر انگشت شما را به حافظه بسپارد. بد نیست بدانید، برای افزایش امنیت، می‌توان قفل‌گشایی را به جای یک انگشت با دو انگشت (به صورت همزمان) انجام داد؛ قابلیتی که در حال حاضر در هیچ یک از دیوایس‌های حاضر در بازار دیده نمی‌شود. ناگفته نماند، علاوه ‌بر حسگر اثر انگشت، قابلیت تشخیص چهره – موسوم به Face Wake – نیز برقرار است.

پردازش

قدرتمندترین تراشه موبایلی حال حاضر دنیا – یعنی اسنپ‌دراگون 888 پلاس – سکان هدایت iQOO 8 Pro را در دست دارد. این چیپ‌ست 5 نانومتری مشتمل بر یک هسته 3 گیگاهرتزی Cortex-X1، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 660 است. با توجه به داغ کردن CPU در گوشی‌های گیمینگ، یک سیستم خنک‌کننده مایع – متشکل از اتاقک بخار – برای این دیوایس پیش‌بینی شده است. به تناسب پیکربندی دستگاه، 8 یا 12 گیگابایت حافظه RAM (از نوع LPDDR5) و 256 یا 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی (از نوع UFS 3.1) در اختیار کاربر قرار دارد.

دوربین

ماژول پشت دستگاه، 3 دوربین با چیدمان ال-شکل را در خود جای داده است. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/175 است. این دوربین از سنسور Sony IMX766V تشکیل شده است؛ همان سنسوری که در ساخت Oppo Find X3 Pro و OnePlus Nord 2 نیز به کار گرفته شد. این سنسور – درست مثل دوربین اصلی در پرچمدارهای جدید سری X ویوو – از لرزه‌گیر 5 محوره گیمبالی بهره می‌برد. طبق ادعای iQOO، به لطف حساسیت بالای این دوربین به نور و همچنین دامنه دینامیکی بالای آن، عکاسی و فیلم‌برداری در شب با کیفیت مناسبی همراه خواهد بود. فوکوس خودکار تشخیص فاز، حالت حرفه‌ای، حالت پانوراما، ضبط ویدئوی 8K و فیلم‌برداری اسلوموشن با وضوح 1080p از جمله امکانات این دوربین به شمار می‌روند.

یک دوربین التراواید 48 مگاپیکسلی که سنسور آن Sony IMX598 است، دوربین اصلی را یاری می کند. گشودگی این دوربین f/2.2 و میدان دید آن 114 درجه اعلام شده است. در نهایت می‌رسیم به یک دوربین پرتره 16 مگاپیکسلی (f/2.23) با فاصله کانونی 60 میلی‌متری. این دوربین دارای لرزه‌گیر اپتیکال بوده و زوم اپتیکال تا 2.5 برابر و زوم دیجیتال تا 20 برابر را به دست می‌دهد. ناگفته نماند، یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 نیز در حفره مرکزی نمایشگر قرار دارد.

باتری

iQOO 8 Pro از یک باتری 4,500‌ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که در واقع از ترکیب دو باتری 2,250 میلی‌آمپر ساعتی تشکیل شده است. ذخیره 100 درصدی باتری می‌تواند این گوشی هوشمند را به مدت 405.6 ساعت در حالت استندبای (تک‌سیم 4G) نگه دارد. همچنین در صورت مکالمه پیوسته در شبکه 4G، عمر باتری 12.5 ساعت خواهد بود. شاید ظرفیت باتری این گوشی در قیاس با گوشی‌های گیمینگ دیگر کمتر باشد، اما مطمئنا تکنولوژی شارژ باتری شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

به لطف استاندارد شارژ فوق سریع 120 واتی، می‌توانید ظرف تنها 18 دقیقه، ذخیره باتری را از 0 به 100 درصد برسانید. نکته جالب دیگر آن است که این گوشی نخستین اسمارت‌فون iQOO مجهز به شارژ بی‌سیم بوده و به لطف استاندارد شارژ بی‌سیم 50 واتی، می‌توانید باتری را در 42 دقیقه فول‌شارژ کنید. نکته جالب‌تر آنکه علاوه بر شارژ معکوس با استفاده از کابل OTG، امکان شارژ معکوس بی‌سیم نیز فراهم است. به عبارت دیگر، اگر دیوایس دیگری (مجهز به شارژ بی‌سیم) را در قسمت پشتی iQOO 8 Pro قرار دهید، باتری آن دیوایس با استاندارد Qi و توان 10 وات شارژ خواهد شد.

سیستم‌عامل و ارتباطات

iQOO 8 Pro با سیستم‌عامل اندروید 11 و رابط کاربری اختصاصی OriginOS 1.0 وارد بازار خواهد شد. این همان پوسته با هوم‌اسکرین مبتنی بر ویجت است که قبلا در گوشی‌های ویوو نظیر آن را دیده‌ایم. از امکانات OriginOS 1.0 می‌توان به دستیار هوشمند Jovi و قابلیت زیرنویس‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی (چیزی شبیه به Live Caption) اشاره کرد. قابلیت امنیتی Smart Privacy Protection نیز اجازه دسترسی اپلیکیشن‌های متفرقه به اطلاعات کلیپ‌بورد و اپلیکیشن SMS را نمی‌دهد. iQOO 8 Pro یک گوشی دو سیم‌کارته (از نوع نانو) بوده و از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) در شبکه نسل پنجم، پشتیبانی می‌کند. بلوتوث 5.2، پورت USB-C، تراشه NFC و سامانه‌های ناوبری Galileo ،Beidou ،GLONASS ،GPS و QZSS از دیگر گزینه‌های ارتباطی این گوشی به شمار می‌روند.

قیمت و زمان عرضه

گوشی هوشمند iQOO 8 Pro از 26 آگوست (4 شهریور) وارد بازار چین خواهد شد. قیمت این محصول برای ورژن پایه (8GB/256GB) معادل 4,999 یوان چین است که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 770 دلار آمریکا. مدل متوسط – که بدون تغییر در حافظه 256 گیگابایتی داخلی، حافظه RAM آن به 12 گیگابایت می‌رسد – 5,499 یوان (848 دلار) قیمت دارد. برای خرید مدل پیشرفته – با 12 گیگابایت RAM و 512 گیگابایت حافظه داخلی – نیز باید 5,999 یوان (925 دلار) هزینه کرد.

iQOO 8

طراحی

بدیهی‌ست که گوشی هوشمند iQOO 8 از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری پایین‌تر از نسخه پرو قرار می‌گیرد. این دیوایس با اندازه‌های 8.63×75.14×159.06و وزنی معادل 199.9 گرم، کمی کوچک‌تر و سبک‌تر از نسخه پرو است. مدل‌های Legendary Edition و Track Version که به‌ترتیب در رنگ‌های سفید و مشکی طراحی شده بودند، برای این گوشی نیز استفاده شده‌اند، اما به جز این دو طرح، iQOO 8 در یک مدل دیگر نیز به تولید می‌رسد که شرکت سازنده آن را Burn می‌نامد. رنگ این مدل به طور پیش‌فرض سفید است، اما با توجه به استفاده از مواد "الکتروکرومیک" در قسمت پشتی آن، وقتی گوشی زیر نور آفتاب قرار می‌گیرد، پس از جذب نور کافی از سفید به نارنجی کم‌رنگ تغییر رنگ می‌دهد. البته به گفته شرکت سازنده، چنانچه دیوایس به مدت طولانی زیر نور خورشید باشد، مکانیسم تغییر رنگ آن ممکن است تا حدی ضعیف شود.

نمایشگر

برخلاف نمایشگر خمیده نسخه پرو، در اینجا با یک صفحه تخت روبرو هستیم. قطر نمایشگر 6.56 اینچ، نسبت تصویر آن 19.8:9 و نسبت صفحه به بدنه آن 92.76 درصد اعلام شده است. این نمایشگر نیز AMOLED بوده و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی دارد، اما رزولوشن آن به +FHD (معادل 1080×2367 پیکسل) کاهش یافته است. تراشه مستقلی که در iQOO 8 به نمایشگر اختصاص یافته، نرخ فریم آن را بهبود بخشیده و میزان مصرف آن را پایین می‌آورد. حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر جای گرفته، اما در اینجا با یک سنسور نوری معمولی مواجه هستیم و از آن حسگر 3 بعدی التراسونیک خبری نیست.‌ درون این صفحه‌نمایش دو نقطه حساس به فشار در چپ و راست جای دارند که می‌توان از آن‌ها در هنگام بازی سود جست. HDR، پوشش 100 درصدی طیف DCI-P3 و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 1,200 نیت، سایر مشخصات این نمایشگر را تشکیل می‌دهد.

پردازش

به جای ورژن پلاس، در iQOO 8 از ورژن معمولی تراشه اسنپ‌دراگون 888 استفاده شده است. تنها تفاوت ورژن معمولی با پلاس در آن است که فرکانس تک‌هسته Cortex-X1 در ورژن معمولی 2.84 گیگاهرتز است و توان پردازشی هوش مصنوعی در آن نیز از 32 به 26 تریلون عملیات در ثانیه (TOPS) کاهش پیدا می‌کند. مثل عمده گوشی‌های گیمینگ، در iQOO 8 نیز خنک‌کننده جزو لاینفک آن است. این دیوایس با پیکربندی‌های 8GB/128GB و 12GB/256GB به تولید می‌رسد. حافظه RAM دستگاه از نوع LPDDR5 و حافظه داخلی آن از نوع UFS 3.1 عنوان شده است.

دوربین

در iQOO 8 مجموعه اپتیک ساده‌تری را شاهد هستیم. دوربین اصلی این مجموعه 48 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.79 است. این دوربین – که از سنسور Sony IMX598 تشکیل شده – به فوکوس خودکار تشخیص فاز و زوم دیجیتال 20 برابری مجهز است. مثل نسخه پرو، در اینجا نیز شرکت سازنده روی توانایی دوربین اصلی در عکاسی و فیلم‌برداری در شب‌هنگام تأکید دارد. عکاسی تایم-لپس، فیلم‌برداری اسلوموشن و ضبط ویدئوی 4K از دیگر قابلیت‌های این دوربین بر شمرده شده است. دوربین التراواید 13 مگاپیکسلی – با گشودگی f/2.2 و میدان دید 120 درجه – عضو بعدی این مجموعه است. یک دوربین پرتره 13 مگاپیکسلی – با گشودگی f/2.46 و فاصله کانونی 50 میلی‌متری – نیز این مجموعه را کامل می‌کند. ظاهرا دوربین جلوی دستگاه همان دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی (f/2.4) در نسخه پرو است.

باتری

در مقایسه با باتری 4,500 میلی‌آمپر ساعتی در نسخه پرو، ظرفیت باتری iQOO 8 به 4,350 میلی‌آمپر ساعت کاهش یافته که آن هم در واقع متشکل از دو باتری جداگانه (هر یک به ظرفیت 2,175 میلی‌آمپر ساعت) است. اما نکته مثبت در آنجاست که علی‌رغم افزایش ظرفیت این باتری نسبت به باتری iQOO 7 (نسخه چینی با ظرفیت باتری 4 هزار میلی آمپر ساعت)، شرکت سازنده موفق شده وزن iQOO 8 را تا 9.6 گرم پایین‌تر بیاورد. باتری این گوشی می‌تواند در حالت استندبای (تک‌سیم 4G) تا 357.6 ساعت و در صورت مکالمه پیوسته 4G تا 11.2 ساعت دوام بیاورد. مثل نسخه پرو، در اینجا نیز شاهد شارژ سریع 120 واتی هستیم که می‌تواند در 18 دقیقه باتری را فول‌شارژ کند. پشتیبانی از OTG و شارژ معکوس سیمی نیز به قوت خود باقی‌ست، اما شارژ بی‌سیم در iQOO 8 جایی ندارد.

iQOO 8 مثل نسخه پرو با اندروید 11 و پوسته OriginOS 1.0 وارد بازار می‌شود. ارتباطات گوشی – اعم از بهره‌مندی از شبکه نسل پنجم، NFC، بلوتوث 5.2 و ... – نیز نسبت به نسخه پرو تغییری نکرده است.

قیمت و زمان عرضه

فروش رسمی گوشی هوشمند iQOO 8 از 24 آگوست (2 شهریور) در چین آغاز خواهد شد. نسخه 8GB/128GB این گوشی با قیمت 3,799 یوان (585 دلار) به فروش می‌رسد. نسخه پیشرفته‌تر (12GB/256GB) نیز 4,199 یوان (647 دلار) قیمت گذاری شده است.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا