معرفی Motorola Edge نسل دوم با پروسسور Snapdragon 778G و دوربین 108 مگاپیکسلی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/5/29        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 778 جی Snapdragon 778G ، Motorola Edge 2021 ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : نزدیک به سه هفته پیش شرکت موتورولا از سه گوشی جدید در خانواده اِج با تام‌های Edge 20 ،Edge 20 Lite و Edge 20 Pro رونمایی کرد و همین چند روز پیش نیز Edge 20 Fusion به‌عنوان نسخه تغییریافته‌ای از Edge 20 Lite با پروسسور Dimensity 800U به‌نمایش گذاشته شد. لیست اعضای خانواده Edge موتورولا در سال 2021 اما ظاهرا هنوز تکمیل نشده چرا که این شرکت در روز پنج‌شنبه 19 آگوست 2021 (28 مرداد 1400) گوشی دیگری را در همین سری با نام Motorola Edge (بله دقیقا هم‌نام با Motorola Edge سال گذشته) معرفی کرده است. Edge جدید که در ادامه آن را Edge نسل دوم می‌نامیم نسبت به Edge سال قبل با تغییرات متعددی همراه شده که اغلب مثبت ارزیابی می‌شوند.

در اولین گام و قبل از معرفی محصول جدید موتورولا، توجه به این‌ نکته ضروری‌ست که Edge نسل دوم را باید ادامه‌ای برای Edge سال قبل قلمداد کرد و در صورت وارد کردن +Edge به این معادله به‌شدت با کاهش مشخصات در این مدل روبرو می‌شویم.

طراحی ظاهری

Edge جدید برخلاف انتظاری که از نام و سابقه آن در گذشته در ذهن داریم از لحاظ ظاهری با تغییرات بزرگی روبرو شده که حذف لبه‌های خمیده دو طرف صفحه‌نمایش و تخت شدن نمایشگر در صدر آن‌ها جای دارد؛ این تغییر با وجود آن‌که از لمس تصادفی صفحه‌‌نمایش (که بزرگ‌ترین مشکل این‌گونه نمایشگرهاست) ممانعت به‌عمل می‌آورد اما ضمن افزایش چشمگیر عرض، ظاهر گوشی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. دیگر نکته منفی در طراحی Edge نسل دوم به حاشیه ضخیم زیر صفحه‌نمایش (اصطلاحا chin) تعلق دارد که در Edge سال قبل تنها چند میلی‌متر بود اما حالا تا حد یک گوشی میان‌رده ارزان‌قیمت افزایش پیدا کرده است.

موتورولا در توصیف جنس بدنه این گوشی صرفا به شیشه 2.5D روی صفحه‌نمایش و جنس پلاستیکی (PMMA) بخش پشتی اشاره کرده و بدین‌ترتیب نه‌تنها ظاهرا از شیشه محافظ گوریلاگلس 5 روی پنل مدل قبلی در این‌جا خبری نیست بلکه شاسی مقاوم آلومینیوم 6000 نیز جای خود را به پلاستیک داده است. درجه حفاظت اعلام شده برای این گوشی IP52 است که عملا به‌معنای مقاومت در برابر پاشیده شدن ملایم آب (مثلا در یک باران سبک) خواهد بود و امکان غوطه‌وری در آب را ندارد. طراحی دوربین‌های بخش پشتی نیز تغییر کرده و حالا لنزهای بزرگ‌تری را در یک محوطه هم‌رنگ با بدنه مشاهده می‌کنیم.

ابعاد و وزن

با توجه به تخت شدن صفحه‌نمایش از یک سو و افزایش چشمگیر حاشیه پایینی پنل از سوی دیگر انتظار افزایش قابل ملاحظه طول و عرض این مدل را داریم که در عمل نیز دقیقا به همین صورت اتفاق افتاده است؛ طول و عرض Edge نسل دوم به‌ترتیب 169 و 75.6 میلی‌متر است که در مقایسه با Edge سال قبل با طول و عرض 161.6 و 71.1 میلی‌متری دنیایی از تفاوت را نشان می‌دهند بخشی از این تفاوت البته به 0.1 اینچ بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش تعلق دارد. Edge نسل دوم اما در زمینه ضخامت موفق بوده و با وجود افزایش ظرفیت باتری، ضخامت 9.29 میلی‌متری نسل قبلی را به 8.99 میلی‌متر کاهش داده است.

داستان در مورد وزن متفاوت بوده و با وجود پلاستیکی شدن شاسی (در مقابل آلومینیوم سری 6000 در نسل قبلی) وزن گوشی عمدتا به‌دلیل افزایش ظرفیت باتری از 188 گرم حالا به 200 گرم رسیده است.

صفحه‌نمایش

اندازه صفحه‌نمایش حاضر در نسل دوم Edge از 6.7 اینچ سال قبل به 6.8 اینچ افزایش پیدا کرده و همزمان وضوح آن نیز به 1080×2460 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20.5:9) رسیده است. فناوری ساخت این پنل برخلاف قبل دیگر OLED نیست و به LCD تغییر پیدا کرده اما با وجود آن‌که این تغییر را باید امری منفی تلقی کرد، ارتقاء چشمگیر در نرخ رفرش به‌خوبی آن را جبران کرده‌ است. این صفحه‌نمایش در هر ثانیه 144 بار به‌روزرسانی می‌شود که در مقایسه با نرخ رفرش تنها 90 هرتزی Edge سال قبل شرایط این نمایشگر را به یک‌باره متحول می‌کند. تأخیر تاچ در این پنل نیز به‌عنوان یک نکته مثبت دیگر، 576 هرتز اعلام شده است. با توجه به تغییر فناوری ساخت صفحه‌نمایش، سنسور اثر انگشت نیز از درون پنل جابجا شده و حالا در کناره گوشی قرار گرفته است.

دوربین سلفی

موتورولا جایگاه حفره پانچی دوربین سلفی را نیز در این گوشی تغییر داده و آن را از کناره سمت چپ به مرکز منتقل کرده است. این دوربین 32 مگاپیکسل وضوح داشته و پیکسل‌های 0.7 میکرونی آن بعد از ترکیب چهار سلول مجاور هم با یکدیگر، تشکیل یک پیکسل بزرگ‌تر 1.4 میکرونی را در وضوح پیش‌فرض 8 مگاپیکسل می‌دهند. این موضوع روی کاغذ به عملکرد بهتر دوربین در محیط‌های با نور کم منجر می‌شود. حداکثر وضوح برداشت ویدئوی این دوربین 4K با 30 فریم در ثانیه است و از برداشت ویدئوی اسلوموشن فول اچ‌دی با 120 فریم و اچ‌دی با 240 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند. این دوربین همچنین وظیفه تشخیص چهره و بازگشایی قفل صفحه‌نمایش از این طریق را نیز ایفا می‌کند.

دوربین‌های اصلی

دوربین اصلی Edge نسل دوم با ارتقاء چشمگیری نسبت به گذشته یک نمونه 108 مگاپیکسلی با سنسوری به ابعاد 1/1.52 اینچ و گشودگی دیافراگم لنز f/1.9 است که در آن 9 پیکسل‌ 0.7 میکرونی مجاور هم با یکدیگر ترکیب شده و تشکیل یک پیکسل مجازی کاملا بزرگ 2.1 میکرونی را در وضوخ پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی می‌دهند. برای مقایسه کافی‌ست بدانیم که دوربین اصلی Edge سال قبل یک نمونه 64 مگاپیکسلی با سنسور کوچک‌تر 1/1.72 اینچی بود که پیکسل‌های 0.8 میکرونی آن بعد از ترکیب چهارگانه با یکدیگر به اندازه 1.6 میکرون در وضوح 16 مگاپیکسلی می‌رسیدند. دوربین اصلی Edge نسل دوم همچنان فاقد لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS است و حداکثر وضوح برداشت ویدئو در آن نیز به 4K/30fps یا 1080p با 30 و 60 فریم در ثانیه می‌رسد.

دوربین دوم گوشی یک نمونه 8 مگاپیکسلی اولتراواید با میدان دید 119 درجه‌ای‌ و دیافراگم f/2.2 است که پیکسل‌هایی با اندازه 1.12 میکرون دارد و از برداشت تصویر در فاصله بسیار نزدیک (Macro Vision) نیز پشتیبانی می‌کند. یک سنسور 2 مگاپیکسلی عمق میدان (بدون قابلیت عکاسی و صرفا برای محو کردن پس‌زمینه تصاویر دوربین اصلی در حالت پرتره) تنها عضو باقی‌مانده بخش تصویربرداریEdge نسل دوم بوده و از دوربین تله‌فتوی نسل قبلی نیز در این‌جا صرفنظر شده است.

چیپ‌ست پردازشی و حافظه

پردازش در Edge جدید با پروسسور 6 نانومتری Snapdragon 778G انجام می‌شود که به 4 هسته Cortex-A78 و 4 هسته A55 همراه با گرافیک Adreno 642L مجهز شده و بدین‌ترتیب در مقایسه با Snapdragon 765G حاضر در مدل پیشین با تغییرات بزرگی در زمینه پردازش و گرافیک روبرو شده است. حداکثر حافظه رم و حافظه داخلی دستگاه به‌ترتیب 8 و 256 گیگابایت است اما منابع خبری از ارائه نسخه 6GB/128GB نیز برای این گوشی خبر داده‌اند. از اسلات حافظه جانبی در این مدل خبری نیست.

باتری و شارژر

ظرفیت 5 هزار میلی آمپر ساعتی باتری این مدل که موتورولا آن را برای استفاده دو روزه (تحت شرایط خاص و مشخص) کافی می‌داند نسبت به سال قبل با افزایش 500 میلی آمپر ساعتی روبرو شده و شارژر TurboPower همراه آن نیز حالا به‌جای 18 وات، 30 وات توان دارد. به‌گفته موتورولا با اتصال تنها 10 دقیقه‌ای این شارژ می‌توان 9 ساعت از گوشی (بازهم در شرایط تعریف شده و خاص) استفاده کرد.

ارتباطات و اتصالات

اج جدید در بخش اتصالات سیمی از درگاه USB-C با استاندارد سرعتی USB 2.0 برخودار بوده و جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز از لیست امکانات آن حذف شده است. در بخش ارتباطات بی‌سیم نیز جدا از 5G و 4G LTE از بلوتوث 5.2، وای‌فای 6E، اتصال NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانس GPS/GLONASS/Galileo پشتیبانی می‌کند. دیگر نکته قابل اشاره در این قسمت، حذف اسپیکرهای استریو از ساختار این مدل است که با یک اسپیکر تکی در بخش پایینی جایگزین شده است.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

Motorola Edge Gen 2 با سیستم‌عامل اندروید 11 تنها در یک رنگ آبی تیره (Nebula Blue) از دوم سپتامبر (11 شهریور 1400) به‌صورت اختصاصی برای بازار آمریکای شمالی به بازار عرضه می‌شود. قیمت این گوشی در حالت عادی 699.99 دلار در نظر گرفته شده اما این قیمت برای یک مدت محدود 499.99 دلار در نظر گرفته خواهد شد.

منبع : Motorola