وضعیت صنعت بازی‌های موبایل پس از فعال شدن "شفافیت ردیابی اپ" در iOS

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، بازی Game ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : آپدیت iOS 14.5 در آوریل 2021 چند ویژگی جدید را به آیفون آورد. از جمله این تغییرات می‌توان به قابلیت "شفافیت ردیابی اپ" (App Tracking Transparency) اشاره کرد که بدون شک مناسبات زیادی را در صنعت موبایل تغییر داد. به زبان ساده، اپل با این کار، شناسه تبلیغ‌کنندگان یا همان IDFA را از حالت opt-out (انصراف اختیاری) به حالت opt-in (پذیرفتن اختیاری) تغییر داد. این کار از یک طرف جایگاه اپل را به عنوان برند اسمارت‌فونی که بیشترین توجه را به حریم شخصی کاربر دارد تحکیم کرد، اما از طرف دیگر به موجب این قابلیت، شخصی‌سازی و هدفمندسازی تبلیغات در iOS برای کمپانی‌های تبلیغ‌کننده (به ویژه فیس‌بوک) دشوار شده است.

به همین دلیل، به‌گفته وال‌استریت ژورنال، از زمان فعال شدن "شفافیت ردیابی اپ" در iOS، بسیاری از تبلیغ‌کنندگان به جای iOS به اندروید متمایل شده‌اند. اما نکته مهم اینجاست که طبق مقاله‌ای که اخیرا در VentureBeat منتشر شد، شفافیت ردیابی اپ در iOS علاوه‌بر دنیای تبلیغات، صنعت بازی‌های موبایل را نیز به شکل جدی تحت تأثیر قرار داده است. فارغ از اینکه این تأثیرات به نفع صنعت گیمینگ بوده یا به ضرر آن تمام شده، در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که توسعه‌دهندگان چگونه خود را با این تغییرات وفق داده و چه ایده‌هایی برای پول‌سازی بازی‌ها در ذهن دارند.

تبلیغات درون-برنامه‌ای (In-App Ads)

آن دسته از بازی‌ها که برای کسب درآمد خود به تبلیغات درون-برنامه‌ای امیدوار بودند، در حال حاضر روزگار خوشی ندارند. به موجب قابلیت "شفافیت ردیابی اپ"، کاربران iOS این اختیار را خواهند داشت تا اجازه استفاده از IDFA یا شماره ردیابی شخصی خود را به اپلیکیشن داده و یا این اجازه را از آن سلب کنند. در صورت سلب اجازه، اپلیکیشن مورد نظر دیگر نمی‌تواند تبلیغات را به صورت هدفمند و شخصی‌سازی شده به کاربران نشان دهد و در نتیجه درآمد ناشر کاهش می‌یابد.

یکی از راه‌های مقابله با این پدیده – که در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌ها از آن استفاده می‌کنند – آن است که حجم به مراتب بالاتری از تبلیغات را به هر کاربر ارائه کنند. با این کار، احتمال اینکه کاربر، تبلیغات مرتبط با علایق و نیازمندی‌های خود را ببیند بالا می‌رود، اما در مقابل، کیفیت بازی کاربر به شدت افت می‌کند (مسلما هیچکس دوست ندارد در هنگام بازی حجم زیادی از تبلیغات را دریافت کند).

از این رو، ناشران با یک دوراهی مواجهند: از یک سو ناشر باید بتواند تعادلی مناسب بین تبلیغات درون-برنامه‌ای و گیم‌پلی ایجاد کند تا کاربر با دیدن این حجم از تبلیغات، بازی را رها نکند. اما از سوی دیگر، ناشر باید میزان درآمد را برای کمپانی صاحب بازی به حداکثر برساند.

خرید‌های درون-برنامه‌ای (In-App Purchases)

به منظور مقابله با کاهش شدید تبلیغات هدفمند، بسیاری از توسعه‌دهندگان در نظر دارند تا به جای افزایش حجم تبلیغات، تعداد خریدهای درون-برنامه‌ای را در بازی‌های خود بیشتر کنند. البته این راه‌حل نیز عواقب خاص خود را در پی دارد. به عنوان مثال این کار باعث می‌شود تا بازی مذکور در ردیف بازی‌های pay-to-win (پول بده برنده شو) قرار گرفته و بسیاری از گیمرهایی که تمایلی به پرداخت ندارند را دل‌زده کند، زیرا افرادی که پرداختی انجام نداده‌اند احساس می‌کنند قواعد بازی برای آنها ناعادلانه شده است.

البته خریدهای درون-برنامه‌ای از عناصر مهم بازی‌ها بوده و باید برای گیمرهایی که مایل به پرداخت هستند جذابیت داشته باشد، منتهی این پرداخت‌ها نباید تأثیر چشمگیری در روند گیم‌پلی داشته باشد. به همین دلیل توسعه‌دهندگان در تلاشند تا پرداخت‌های درون-برنامه‌ای را به سمت امتیازاتی مثل برخورداری از پوسته‌ها و شخصیت‌های جدید در بازی هدایت کنند تا به این ترتیب، تمامیت بازی به خطر نیفتد. رسیدن به چنین تعادلی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است.

بتل‌پس (Battle Pass)

پس از فعال شدن "شفافیت ردیابی اپ" در iOS، فروش بتل‌پس برای هر فصل از بازی‌های مختلف رونق بیشتری گرفت. با خرید بتل‌پس، گیمر می‌تواند از برخی مزایای جانبی در بازی برخوردار شود، مثل فرصت انجام مأموریت‌های بیشتر برای کسب امتیاز و یا بهره‌مندی از پوسته‌های اختصاصی. در اینجا نیز توسعه‌دهندگان به منظور حفظ تمامیت گیم‌پلی بازی، اجازه نمی‌دهند ماهیت این مزایای جانبی به گونه‌ای باشد که گیمر را در گیم‌پلی بازی جلو بیندازد.

SKAdNetwork جایگزینی برای IDFA

مهم‌ترین جایگزینی که از سوی iOS برای ردیابی IDFA ارائه شده، SKAdNetwork نام دارد. SKAdNetwork در واقع شیوه مورد تأیید اپل برای تبلیغ‌کنندگان است که با استفاده از آن تبلیغات را اثربخش‌تر کنند. کار اصلی SKAdNetwork ارائه یک پنجره 24 ساعته برای تبلیغ‌کننده است تا postback اعتبار نصب را از دیوایس کاربر دریافت کند. از فواید SKAdNetwork می‌توان به این مورد اشاره کرد که چنان‌چه گیمر پیشرفت چشمگیری در بازی داشته باشد (و یا حتی خریدی انجام دهد) به منزله سیگنالی برای تبلیغ‌کننده است مبتنی بر اینکه این گیمر ارزش سرمایه‌گذاری داشته و در نتیجه تبلیغات بیشتری به وی نشان داده می‌شود. به همین دلیل است که پس از تغییرات رخ داده در IDFA، توسعه‌دهندگان آرایش بازی را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که مراحل اولیه بازی با سرعت بیشتری سپری شود تا توسعه‌دهنده بتواند از پنجره 24 ساعته اولیه، به بهترین شکل استفاده کند.

پررنگ‌تر شدن نقش LiveOps

LiveOps کوتاه‌شده Live Operations (مجموعه عملیات زنده) بوده و به هر گونه تغییر، به‌روزرسانی یا بهبود یک بازی، بدون نیاز به عرضه ورژن جدیدی از آن بازی گفته می‌شود. هدف از ارائه LiveOps مدیریت چرخه زندگی گیمر، از ابتدای آشنایی با بازی تا زمانی‌ست که آن بازی را برای همیشه کنار می‌گذارد. حال که شناسه‌های یکتای کاربران iOS به منظور هدف قرار دادن کاربران و جلوگیری از ریزش گیمرها همیشه در دسترس نیست، LiveOps می‌تواند نقشی کلیدی در صنعت توسعه بازی‌ها ایفا کند.

این تازه اول راه است

از اعمال قابلیت "شفافیت ردیابی اپ" در iOS و تغییرات مربوط به IDFA تنها 3 ماه بیشتر نگذشته است. لذا انتظار می‌رود در ماه‌ها و سال‌های پیش رو شاهد تکامل بیشتری در حوزه صنعت بازی‌های موبایل باشیم. مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد، صرفا بخش کوچکی از راه‌حل‌هایی‌ست که توسعه‌دهندگان از زمان آپدیت iOS 14.5 تا کنون در توسعه بازی‌ها به کار بسته‌اند و باید منتظر ماند و دید که در آینده چه ایده‌های دیگری به کمک توسعه‌دهندگان خواهد آمد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا