افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط سامسونگ در سال 2020 برخلاف ادعاهای محیط‌زیستی این شرکت

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : جدیدترین گزارش پایداری سالانه سامسونگ نشان می‌دهد انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی این شرکت در سال 2020 در مقایسه با سال قبل از آن، افزایش داشته است. طبق این گزارش، سامسونگ در سال 2020 به ازای هر 100 میلیون وان درآمد، 3.2 تن گاز CO2 تولید کرده که نسبت به سال قبل از آن 5 درصد بیشتر بوده است. گزارش پایداری گزارشی‌ست که برخی کمپانی‌ها به صورت داوطلبانه منتشر کرده و در آن به تشریح عملکرد مجموعه خود در سه حوزه اقتصاد، محیط زیست و جامعه می‌پردازند. افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و روند کند کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، از جمله مواردی‌ست که ادعاهای سامسونگ در رابطه با مسئولیت‌های اجتماعی خود را زیر سؤال می‌برد.

این انتقادات علیه سامسونگ در زمانی مطرح می‌شود که فعالیت کمپانی‌ها در قبال تغییر اقلیم به شدت زیر ذره‌بین بوده و این نگرانی را به وجود آورده که مبادا این شرکت‌ها به پدیده "سبزشویی" مبتلا شده باشند؛ یعنی در بیان تعهدات و دستاوردهای محیط زیستی خود، اغراق کنند. یون سه‌جونگ (Youn Sejong) مدیر Solutions for Our Climate، یکی از سازمان‌های غیردولتی مستقر در سئول، می‌گوید: «هرکسی طرح‌های ESG (محیط زیستی، اجتماعی و راهبری شرکتی) دارد، همه در حال حرف زدن هستند ... اما ما تغییرات واقعی و ملموسی نمی‌بینیم.»

طبق گزارش اخیر، علت افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای سامسونگ، گسترش عملیات‌های خط تولید نیمه‌رساناهای این شرکت و افزایش خروجی این محصولات اعلام شده است. بد نیست بدانید سامسونگ قرار بود طبق هدف‌گذاری قبلی خود، میزان تولید CO2 در سال 2020 را به 1.55 تن به ازای هر 100 میلیون وان درآمد کاهش دهد. اگر این امر محقق می‌شد، در مقایسه با تولید 5.17 تن CO2 به ازای هر 100 میلیون وان درآمد در سال 2008، سامسونگ می‌توانست به کاهش 70 درصدی دست پیدا کند.

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای سامسونگ از سال 2018 تا 2020 (انتشار به واحد 1000 تن)

البته این ناکامی تنها بخشی از گزارش اخیر سامسونگ بوده و نکات امیدوارکننده زیادی را نیز می‌توان در آن یافت، از جمله اینکه طبق ادعای سامسونگ، هم‌اکنون فعالیت‌ کارخانه‌های این شرکت در اروپا، ایالات متحده و چین، تماما با منابع انرژی تجدیدپذیر انجام می‌شود. همچنین، طبق توافق‌‌های صورت گرفته بین سامسونگ و تأمین‌کنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر در برزیل و مکزیک، منابع انرژی کارخانه‌های سامسونگ در این کشورها تا سال 2025 به منابع تجدیدپذیر تبدیل خواهد شد.

علی‌رغم این دستاوردهای مثبت، یکی از گروه‌های فعال محیط‌ زیست به نام Greenpeace این اقدامات را کافی ندانسته و خواستار آن شده که سامسونگ تلاش بیشتری در این زمینه از خود نشان دهد، زیرا به گفته Greenpeace، انرژی مصرف شده در تأسیسات سامسونگ در اروپا، آمریکا و چین، کمتر از 20 درصد از مجموع انرژی مصرفی کل کارخانه‌های سامسونگ را تشکیل می‌دهد. همچنین، Greenpeace مدعی شده که در سال 2020، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از مجموع انرژی مصرفی سامسونگ، تنها 17.6 درصد بوده و در حال حاضر 82 درصد از نیازهای سامسونگ در حوزه انرژی، از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

به پیشنهاد Greenpeace، بهتر است تغییر منابع انرژی سامسونگ، از کارخانه‌های واقع در کره جنوبی و ویتنام آغاز شود، زیرا حدود 80 درصد از نیازهای انرژی سامسونگ به کارخانه‌های واقع در این دو کشور مربوط بوده و منبع این انرژی‌ها عمدتا زغال‌سنگ است. مسئولین Greenpeace بر این باورند که با توجه به گستردگی کسب‌وکار سامسونگ در کره و ویتنام و تأثیر آن بر اقتصاد این دو کشور و همچنین متعهد شدن این کمپانی به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سایر کشورها، می‌توان امیدوار بود که سامسونگ گام‌های مؤثری را در راستای دست‌یابی آسان‌تر به انرژی‌های تجدیدپذیر در این دو کشور بردارد.

البته به گفته برخی منابع، علی‌رغم هدف‌گذاری‌های دقیق سامسونگ برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این دو کشور، هیچ بازه زمانی مشخصی برای تحقق این اهداف اعلام نشده و این نشان می‌دهد حداقل در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، پیشرفت چشمگیری در این زمینه انتظار نمی‌رود. ناگفته نماند، فعالان محیط زیست بر این باورند که با توجه به نفوذ سیاسی این شرکت، سامسونگ باید در جهت دست‌یابی به انرژی‌های تجدیدپذیر، دولت‌ها را تحت فشار بگذارد. بد نیست بدانید، سامسونگ بزرگ‌ترین کارفرمای شرکتی در کره و ویتنام بوده و بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی این دو کشور داراست.

نقش دولت‌ها در اجرای سیاست‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر به قدری مهم است که یون سه‌جونگ، در قضیه ناکامی کره جنوبی در پیاده‌سازی پروژه‌های تغییر انرژی، انگشت اتهام را به سوی شرکت برق دولتی KEPCO و وزارتخانه‌هایی نشانه گرفته که سال‌هاست در برابر تغییرات بازار انرژی مقاومت کرده‌اند. لازم به ذکر است، در حال حاضر تنها 5 درصد از انرژی کره از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود، اما قوانین جدیدی در راه است که امکان عقد قراردادهای مستقیم برای خرید انرژی را امکان‌پذیر می‌کند. ناگفته نماند، شرکت‌های وابسته به سامسونگ در کنار کمپانی‌هایی مثل هیوندای، KEPCO و برخی دیگر از کمپانی‌ها و مؤسسات مالی کره‌ای، سال هاست که در زمینه توسعه انرژی حاصل از زغال‌سنگ در ویتنام، پیشتاز بوده‌اند.

نکته دیگری که در گزارش پایداری اخیر به آن اشاره شده آن است که میزان جمع‌آوری زباله الکترونیکی سامسونگ در سال 2020، با افزایش 30 هزار تنی نسبت به سال 2019 به 510 هزار تن بالغ شده است. همچنین سامسونگ مدعی شد که در طول سال 2020، موفق شده متوسط میزان مصرف آب خود را تا 4,953 تن در هر روز کاهش داده و در این مدت چیزی حدود 70,181 هزار تن آب آلوده را تصفیه و مجددا مورد استفاده قرار دهد که نسبت به سال 2019 با 1.2 درصد افزایش همراه بوده است. البته، سامسونگ از بیان مقدار مصرف آب روزانه خود در حال حاضر خودداری کرده است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا