معرفی فناوری Antenna On Display شرکت Dongwoo برای قرار دادن آنتن mmWave در زیر لایه نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/7        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، امواج میلی‌متری mmWave
واحد خبر mobile.ir : در حال حاضر فناوری نسل پنجم ارتباطات به یکی از جذاب‌ترین زمینه‌ها در فضای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است و بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه، به دنبال عرضه 5G با قیمت پایین و کارایی بالا هستند. در همین راستا و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یک شرکت کره‌ای به تازگی فناوری جدیدی به نام AoD کوتاه‌شده Antenna on Display یا آنتن در نمایشگر را توسعه داده است که ظاهراً بهبود اساسی در شیوه عملکرد گیرنده‌های نسل پنجم مبتنی بر امواج میلی‌متری ایجاد خواهد کرد.

امروزه حسگرهای اثر انگشت و دوربین‌ گوشی‌های هوشمند زیر لایه نمایشگر جای گرفته‌اند و شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون به دنبال آن هستند که امکان به‌کارگیری فناوری‌های دیگری را نیز در زیر لایه بیازمایند. حال شرکت کره‌ای Dongwoo Fine-Chem که یکی از بزرگ‌ترین سازندگان حسگرهای لمسی در نمایشگرهای OLED است، آنتن نسل پنجم mmWave جدیدی را معرفی کرده است که می‌تواند زیر لایه صفحه‌نمایش قرار گیرد. از آنجا که این آنتن موج میلی‌متری به صورت شفاف ساخته شده، مانعی برای نمایش محتوا در گوشی ایجاد نخواهد کرد. فناوری نسل پنجم مبتنی بر امواج میلی‌متری در حال حاضر سریع‌ترین نوع از ارتباط سلولار به شمار می‌رود که در دسترس کاربران قرار گرفته است. اما با توجه به برد کمتر و کارایی آن در مسافت‌های کوتاه، به آنتن‌های بیشتری نیاز دارد.

آنتن‌های سیگنال به طور معمول در پشت دستگاه‌های هوشمند یا نزدیک لبه‌های آن تعبیه می‌شوند تا توان دریافت سیگنال در آن‌ها تقویت شود. اما مسئله این است که این بخش‌ها معمولاً توسط دست کاربر پوشانده می‌شود و در نتیجه قسمتی از سیگنال دریافتی دستگاه کاهش می‌یابد. از این رو کمپانی نوآور کره‌ای به دنبال آن است که با قرار دادن آنتن 5G در زیر لایه نمایشگر، این مسئله را برطرف سازد چرا که احتمال بسیار کمی برای پوشانده شدن این بخش توسط کاربر وجود دارد.

فناوری Antenna on Display هنوز در مراحل اولیه ساخت و توسعه به سر می‌برد و هیچ یک از گوشی‌های هوشمند تا به امروز به این تکنولوژی مجهز نشده است. اما مطابق اخبار، کمپانی Dongwoo Fine-Chem قصد دارد تا چندی دیگر محصول نهایی‌شده خود را در کنگره جهانی موبایل 2021 در بارسلون به نمایش بگذارد. به این ترتیب، در صورت پذیرش فعالان صنعت، احتمالاً پس از این زمان، شاهد کاربرد فناوری آنتن 5G زیر لایه نمایشگر در گوشی‌های نسل پنجم خواهیم بود.

جالب آن که کمپانی Dongwoo در حال آزمودن شیوه‌هایی است که این فناوری آنتن را در خودروها، پنجره ساختمان‌ها و روشنایی خیابان‌ها نیز به کار گیرد. این امر، دست کم به لحاظ نظری، به گسترش زیرساخت‌های 5G بدون نیاز به تجهیزات قابل مشاهده زیاد کمک خواهد کرد.

به گفته را این هو (Rha In-ho)، مدیر عامل Dongwoo Fine-Chem، «فناوری‌هایی همچون واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به تکنولوژی mmWave 5G نیاز دارند که سرعت بالا و تأخیر پایین را ارائه می‌دهد، اما نسخه کنونی از تجربه تمام‌عیار نسل پنجم غالباً به سبب محدودیت‌های mmWave 5G دیری نمی‌پاید. خرسندیم که از فناوری AoD خود رونمایی می‌کنیم و به دنبال همکاری با تولیدکنندگان تراشه و گوشی هوشمند هستیم تا همراه با یکدیگر به نوآوری 5G دست یابیم.»

تکنولوژی نسل پنجم نیز به مانند ساختارهای پیشین از باندهای فرکانسی مختلفی برای ارتباط استفاده می‌کند. فناوری Antenna on Display قادر است باندهای فرکانسی n258 ،n257 و n260 موج میلی‌متری را پوشش دهد. در واقع با وجود سرعت بیشتر فناوری 5G نسبت به 4G LTE، همواره طیفی وجود دارد که mmWave 5G در انتهای بالایی این طیف تعریف می‌شود.

اصطلاح mm در mmWave 5G بدان معنی است که طول موج سیگنال در این شیوه در مقیاس میلی‌متری و بسیار کوتاه است. برای دستیابی به این طول موج، به سیگنالهایی نیاز است که فرکانس آن‌ها حداقل 30 و حداکثر 300 گیگاهرتز و طول موج آن‌ها 1 تا 10 میلی‌متر باشند. به بیان دیگر، فناوری 5G به طور معمول دارای سیگنالهایی است که به طور متوسط بین 2.4 گیگاهرتز تا 4 گیگاهرتز فرکانس دارند. گفته می‌شود که mmWave 5G اپراتور T-Mobile به عنوان نمونه، سرعتی بین 300 مگابیت تا 1 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند.

اپراتورهای مخابراتی هریک نام خاصی را به mmWave 5G اختصاص دادهاند؛ چنان که Verizon آن را 5G Ultra wideband، اپراتور AT&T آن را +5G و T-Mobile آن را 5G UltraCapacity نامیده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا فناوری Antenna on Display به مرحله عمل می‌رسد و می‌تواند دسترسی کاربران را به سیگنال این اپراتورها فراهم آورد، یا صرفاً در حد ایده‌ای جالب توجه باقی خواهد ماند.

منبع : Dongwoo Fine-Chem


ایسام