اضافه شدن 6 قابلیت جدید به اندروید از تابستان امسال

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بعید است اندروید 12 تا قبل از پاییز امسال رسما عرضه شود. اما حدود یک هفته پیش گوگل از راه‌اندازی یک ویژگی جدید برای گوشی‌های پیکسل خبر داد. همچنین، این شرکت روز سه‌شنبه 15 ژوئن 2021 (25 خرداد 1400) با انتشار خبری در وبلاگ رسمی خود، از 6 قابلیت جدید در اندروید رونمایی کرد. این ویژگی‌های جدید به اندروید 12 یا گوشی‌های پیکسل محدود نبوده و همه دیوایس‌های مجهز به اندروید (ظاهرا 6 و بالاتر) در سراسر دنیا، به‌زودی در تابستان امسال می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند. ظاهرا، این نخستین باری‌ست که گوگل در یک پست وبلاگی، پکیجی از امکانات جدید برای اندروید را یک‌جا معرفی می‌کند. در ادامه با این 6 ویژگی آشنا می‌شویم.

هشدار زمین‌لرزه، چند ثانیه قبل از وقوع

سال گذشته، گوگل پروژه عظیمی را آغاز کرد تا بتواند بزرگ‌ترین شبکه تشخیص زمین‌لرزه دنیا را بر مبنای تکنولوژی ایجاد شده در گوشی‌های اندرویدی بسازد. به این ترتیب، به لطف این سیستم رایگان، مردم چند ثانیه قبل از وقوع زلزله با دریافت هشدار، این امکان را خواهند داشت که اقدامات ایمنی لازم را انجام دهند. به گفته گوگل، این سیستم – که Android Earthquake Alert System (سیستم هشدار زمین‌لرزه اندروید) نام گرفته – سال گذشته در نیوزیلند و یونان راه‌اندازی شد و به‌زودی در کشورهای ترکیه، فیلیپین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز فعال خواهد شد. ظاهرا گوگل در راه‌اندازی این سامانه هشدار، کشورهایی که بیشتر در معرض خطر زلزله هستند را در اولویت قرار داده و امیدوار است در سال‌های پیش رو، این سیستم را در کشورهای بیشتری پیاده‌سازی کند.

ستاره‌دار کردن پیامک‌های مهم در اپلیکیشن Messages

بدون شک در اپلیکیشن پیام‌های شما، انبوهی از پیامک‌های ارسالی و دریافتی از اعضای خانواده، دوستان، همکاران و سایرین وجود دارد. مسلما بعضی از این پیامک‌ها برای شما بسیار مهم هستند اما پیدا کردن و دسترسی به این پیام‌های مهم، در این شرایط واقعا دشوار است. اما با قابلیت جدیدی که به‌زودی برای کاربران اندروید فعال می‌شود، پیدا کردن و دسترسی به پیامک‌های مهم آسان شده و دیگر نیازی به اسکرول کردن تمام مکالمات نخواهد بود. برای این منظور، کافی‌ست روی پیامک مورد نظر ضربه (tap) زده و آن را نگه داشته و سپس آن را ستاره‌دار کنید. به این ترتیب، هرگاه بخواهید به یک پیام مهم (مثل آدرس یک دوست) دسترسی داشته باشید، می‌توانید یک‌راست به قسمت پیامک‌های ستاره‌دار مراجعه کنید.

ویژگی کاربردی دیگری که به اپلیکیشن Messages اضافه خواهد شد، افزایش امنیت پیام‌ها با رمزنگاری سرتاسری (end-to-end) خواهد بود. البته این قابلیت صرفا به هنگام مکالمات یک-به-یک و در هنگام روشن بودن اینترنت کار می‌کند. به گفته گوگل، در SMSهای ساده (که از رمزنگاری پشتیبانی نمی‌کنند) و یا چت‌های گروهی، رمزنگاری سرتاسری غیرفعال خواهد بود.

پیشنهادهای مبتنی بر متن برای به‌کارگیری ایموجی‌ها

"آشپزخانه ایموجی" (Emoji Kitchen) نام قابلیتی‌ست که بیش از یک سال پیش به کی‌بورد اندرویدی گوگل (موسوم به جی‌بورد) اضافه شد. کاربر در آشپزخانه ایموجی می‌تواند با ترکیب ایموجی‌ها، استیکر جدید بسازد. در ماه می سال جاری میلادی، گوگل با اضافه کردن بخش جدیدی در استیکرهای اخیرا استفاده‌شده آشپزخانه ایموجی، امکان دسترسی سریع به استیکرهایی که بیش از بقیه استفاده می‌شوند را فراهم کرد. اما به گفته گوگل، قرار است قابلیتی به جی‌بورد اضافه شود که در حین تایپ پیام، می‌تواند متناسب با متن آن، ایموجی مناسب را به کاربر پیشنهاد کند. این قابلیت هم‌اکنون در نسخه بتای جی‌بورد در دسترس بوده و از تابستان امسال تمام کاربران جی‌بورد (در اندروید 6 و بالاتر) برای پیام‌هایی که به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی نوشته می‌شود، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

دسترسی به تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌های مورد علاقه، تنها با فرمان صوتی

به‌زودی با دستیار Google Assistant می‌توانید کنترل بیشتری بر گوشی خود داشته باید. علاوه‌بر پاسخ به سؤالات، Google Assistant صرفا با فرمان صوتی کاربر، قادر خواهد بود تا کارهای خاصی را درون اپلیکیشن‌ها انجام دهد، مثل پرداخت صورت‌حساب‌های کارت اعتباری (در اپلیکیشن Capital One) یا به نمایش گذاشتن مسافتی که در این هفته دویده‌اید (در اپلیکیشن Strava). برای اطلاع از اینکه با فرمان صوتی کنترل کدام اپلیکیشن‌ها را می‌توانید در دست بگیرید، کافی‌ست جمله Hey Google, shortcuts (هی گوگل، میان‌برها) را به Google Assistant بگویید.

وارد کردن راحت‌تر پسورد و قابلیت تشخیص نگاه در Voice Access

ویژگی Voice Access (دسترسی صوتی) در اندروید، در ابتدا برای افرادی که ناتوانی‌های حرکتی دارند طراحی شد، اما این ویژگی می‌تواند برای کاربران عادی نیز مفید باشد، زیرا کاربر صرفا با استفاده از صدای خود می‌تواند پیمایش در گوشی و اپلیکیشن‌های آن را به شکل سریع و مؤثر انجام دهد. به لطف قابلیتی موسوم به gaze detection (تشخیص خیره شدن) – که فعلا در مرحله بتا به سر می‌برد – می‌توانید Voice Access را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که تنها زمانی کار کند که شما در حال نگاه به صفحه گوشی خود هستید. نکته جدید دیگر در Voice Access، ارتقاء نحوه ورود پسورد با صوت است. به موجب این قابلیت جدید، زمانی که یک فیلد پسورد شناسایی می‌شود، کاربر صرفا با صدای خود می‌تواند حروف، اعداد و حتی نمادها را نیز وارد کند.

تجربه شخصی‌تر در Android Auto

به گفته گوگل، به‌زودی امکان شخصی‌سازی بیشتری در Android Auto (پلتفرم اندرویدی گوگل مخصوص خودرو) فراهم خواهد شد، از جمله شخصی‌سازی صفحه لانچر مستقیما از خود گوشی و تنظیم دستی حالت تاریک یا Dark Mode. به‌علاوه، به لطف امکاناتی مثل زبانه‌های جدید در اپلیکیشن‌های مدیا و همچنین گزینه "برگشت به بالا" و دکمه A تا Z در اسکرول بار، مرور کردن محتوا راحت‌تر شده است.

به گفته گوگل، اپلیکیشن‌های شارژ خودروی الکتریکی، پارک و مسیریابی، در Android Auto گنجانده شده‌اند. نکته دیگر آنکه کاربر می‌تواند از صفحه لانچر به پیام‌رسان‌های موردعلاقه خود دسترسی داشته باشد. همچنین می‌توانید مستقیما از اپلیکیشن‌های Messages و واتس‌اپ، به خواندن و ارسال پیام اقدام کنید. امکانات ذکر شده در Android Auto، برای گوشی‌های مجهز به اندروید 6 و بالاتر (در صورت اتصال به خودروهای سازگار) فراهم خواهد بود.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا