پیش‌بینی ترندفورس از عرضه 5.07 میلیارد واحدی ماژول دوربین گوشی‌های هوشمند در سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/1/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، دوربین Camera ، ترندفورس TrendForce
واحد خبر mobile.ir : برندهای برتر و تولیدکنندگان تراز جهانی اسمارت‌فون در واکنش به تقاضا و توجه روزافزون مصرف‌کنندگان به عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند، پیوسته در پی برآوردن این تقاضای فزاینده و تصاحب سهم بیشتری از بازار هستند. امری که به نوبه خود سبب افزایش قابل توجه عرضه سالانه ماژول‌های دوربین شده است. چنان که مطابق جدیدترین گزارش موسسه ترندفورس در روز دوشنبه 12 آوریل سال جاری میلادی (23 فروردین 1400)، با وجود تأثیر همه‌گیری جهانی COVID-19 بر بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2020، عرضه ماژول دوربین اسمارت‌فون‌ها همچنان رشد سالانه 3 درصدی را نشان می‌دهد.

این افزایش از آن روست که تعداد دوربین‌های به کار رفته در هر گوشی افزایش یافته و به این ترتیب، با وجود کاهش عرضه برخی برندهای برتر، میزان تقاضا برای قطعات دوربین، همچنان روند افزایشی داشته است. کارشناسان ترندفورس بر این اساس پیش‌بینی کرده‌اند که عرضه سالانه ماژول دوربین در سال 2021 نیز با رشدی 11 درصدی به 5.07 میلیارد واحد برسد.

البته تولیدکنندگان علاوه بر افزایش تعداد ماژول‌ دوربین برای هر گوشی، مشخصات و قابلیت‌های حسگر دوربین‌ها را نیز ارتقا داده‌اند. از یک سو، وضوح سنسور دوربین اصلی برخی مدل‌های اسمارت‌فون‌های اندرویدی به 64 مگاپیکسل رسیده است؛ حسگری که ضریب نفوذ آن در سال 2021 از 20 درصد فراتر خواهد رفت و سریعترین رشد و اقبال عمومی را در میان مشخصات دوربینهای اصلی به خود اختصاص خواهد داد. البته شرکت‌هایی همچون اپل همچنان به استفاده از دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی ادامه خواهند داد و سعی خواهند کرد به جای افزایش وضوح حسگر، بر کیفیت کلی عکس‌های ثبت‌شده تمرکز کنند. از سوی دیگر، از نظر سنسورهای تصویری CMOS پیش‌بینی می‌شود که سازندگان شناخته‌شده‌ای مانند اپل، هواوی و شیائومی اندازه حسگر دوربین‌ محصولات خود را به یک اینچ افزایش دهند تا کیفیت و عملکرد ماژول دوربین را در شرایط با نور کم محیطی یا شب‌هنگام بهبود بخشند.

عرضه ماژول دوربین گوشی هوشمند از سال 2017 تا سال 2021

به علاوه توجه بازار به دوربینهای اولترا واید، کمپانی اپل را بر آن داشته است که مدل‌های آینده آیفون خود یعنی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس را از نگاه ترند فورس به VCM (کوتاه‌شده voice coil motors، موتورهای سیمپیچ صوتی که سیستم فوکوس خودکار را هدایت می‌کنند) مجهز سازد و به این شیوه عملکرد فوکوس خودکار را در مدل‌های پرچمدار خود ارتقا بخشد. هواوی و اوپو نیز با تکیه بر فناوری FreeForm Lens، می‌کوشند اثر اعوجاجی را که معمولاً در گوشه‌ها و اطراف عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اولترا واید ظاهر می‌شود، برطرف سازند.

تحلیلگران ترندفورس در پایان اعلام کرده‌اند که کاربرد گسترده دوربینهای پریسکوپی توسط برندهای اندرویدی تولیدکننده اسمارت‌فون به رشد سالانه چشمگیر 429 درصدی این ماژول‌ها در سال 2020 انجامیده است. این دوربین‌ها در مقایسه با دوربینهای تله‌فوتوی حاضر در گوشی‌های آیفون (که زوم نوری 2.5 برابری را ارائه می‌دهند) قادرند زوم نوری حداقل 5 برابری را در اختیار کاربر قرار دهند که به معنای وضوح بسیار بالای تصویر در موقعیتهای عکاسی دوربرد (long-range photography) است. با این حال به نظر می‌رسد کاهش پیشبینی‌شده در عرضه گوشی‌های هوشمند هواوی و آنر که از نظر دوربین پریسکوپی، تهاجمی‌ترین رویه را در کل صنعت در پیش گرفته‌اند، بر عرضه کلی این ماژول‌ها در سال 2021 تأثیری منفی بر جای خواهد گذاشت. چنان که به باور تحلیل‌گران ترندفورس، رشدی مشابه با سال 2020 برای ماژول‌های پریسکوپی با قابلیت فوکوس خودکار پیوسته، بدون تولید انبوه و تمایل دیگر سازندگان برای استفاده از این حسگرها تکرار نخواهد شد.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا