پیش‌بینی ترندفورس از وضعیت بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1399/12/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی ترندفورس در روز سه‌شنبه 9 مارس سال جاری میلادی (19 اسفند 1399) پیش‌بینی خود را از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، با توجه به فروش بالای سری آیفون 12 و همچنین استراتژی تهاجمی شرکت‌های چینی در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند که در واکنش به تحریم‌های هواوی در تلاش برای تصاحب سهم بازار این کمپانی هستند، تولید جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه منتهی به مارس 2021 احتمالا به 342 میلیون واحد خواهد رسید. رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 25 درصدی حکایت می‌کند اما نسبت به سه‌ماهه چهارم 2020 افت اندک 6 درصدی را نشان می‌دهد.

در واقع با آن که در سالیان اخیر، میزان تولید گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست هر سال میلادی نسبت به فصل پایانی سال پیش از آن، افت 20 درصدی را تجربه می‌کند، ظاهراً فصل ابتدایی سال جدید، مطابق این قاعده عمل نکرده است.

هرچند همه‌گیری COVID-19 سبب شد که سهم بازار گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت کاهش یابد، اما اپل توانست در این بازار با معرفی نمونه‌های مبتنی بر فناوری نسل پنجم و اتخاذ راهبرد قیمت‌گذاری تهاجمی، موقعیت خود را حفظ کند. ابرشرکت آمریکایی به‌گفته ترندفورس در سه‌ماهه چهارم 2020 با تولید 77.6 میلیون آیفون، نسبت به فصل سوم سال گذشته میلادی، 85 درصد افزایش را محقق ساخته و با پیشی گرفتن از سامسونگ به رتبه اول تولید اسمارت‌فون در دوره زمانی مذکور دست یافته است. به علاوه، در فصل منتهی به دسامبر 2020، سهم آیفون 12 در کل تولید این گروه محصولات نیز حدود 90 درصد بوده است. روندی که به نظر می‌رسد در سه‌ماهه نخست امسال ادامه یافته و مطابق پیشبینی‌ ترندفورس، کل تولید آیفون به 54 میلیون دستگاه خواهد رسید که نزدیک به 80 درصد از آن‌ به مدل‌های آیفون 12 اختصاص خواهد داشت.

Apple iPhone 12

اپل با نگاهی جدی به آینده بازار قصد دارد چهار دستگاه آیفون پرچمدار جدید را در نیمه دوم 2021 روانه بازار کند و احتمالاً به استراتژی قیمت‌گذاری تهاجمی خود نیز وفادار خواهد بود. این کمپانی با تکیه بر پیشرفتهای سخت‌افزاری، چیپ‌ست گوشی‌های خود را به A15 bionic ارتقا خواهد داد. ضمن این که قابلیت‌های مختلف آیفون نیز در نسخه‌های بعدی بهبود خواهد یافت. از این رو می‌توان چهار مدل پرچمدار آینده غول کوپرتینویی را گونه بهبودیافته‌ای از سری آیفون 12 به شمار آورد.

رتبه تولید و حجم کل تولید شش برند برتر سازنده اسمارت‌فون (تعداد به میلیون عدد)

به گزارش ترندفورس، سامسونگ در سه‌ماهه پایانی 2020 با کاهش فصلی 14 درصدی، 67 میلیون دستگاه اسمارت‌فون تولید کرد و در مقام دوم برترین تولیدکنندگان جهان قرار گرفت. عملکرد این شرکت تحت تأثیر رقابت با آیفون و شرایط خاص بازار در فصل تعطیلات پایان سال در مناطق آمریکای شمالی و اروپا قرار گرفته است. کمپانی کره‌ای در آغاز سه‌ماهه نخست 2021، پرچمدار جدید سری گلکسی S21 را زودتر از معمول عرضه کرد تا سهم بازار خود را در بخش محصولات پیشرفته حفظ کند و همزمان پیشنهادهای جذاب قیمتی را برای افزایش فروش جدیدترین دستگاه‌های خود در نظر گرفت. تحلیلگران ترندفورس انتظار دارند که حجم تولید فصل اول 2021 سامسونگ به 62 میلیون دستگاه برسد و این شرکت برای کل سال 2021 نیز از نظر میزان تولید اسمارت‌فون در رتبه نخست تولیدکنندگان جهانی گوشی هوشمند قرار گیرد. با این حال، حفظ موقعیت رهبری بازار برای سامسونگ پیوسته دشوارتر شده است. چرا که با حضور سازندگان چینی و رشد سریع آن‌ها در سال‌های اخیر، سهم بازار غول کره‌ای در حال کوچک شدن است. این کمپانی احتمالاً برای مقابله با شرایط جدید سری گلکسی فولد خود را با نمایشگر خم‌شونده با خانواده گلکسی نوت مجهز به نمایشگرهایی با اندازه بزرگ ترکیب خواهد کرد. اما تمرکز اصلی فروش سامسونگ همچنان روی سری گلکسی A خواهد بود که مدل‌هایی را در بخش‌های رده بالا، میانی و پایین رده این کلاس قیمتی در بر می‌گیرد. در واقع سامسونگ برای رقابت مؤثر با برندهای چینی که نسبت عملکرد به قیمت بهتری دارند، مشخصات پیشرفته و مزیت قیمتی گوشی‌های خانواده گلکسی A را حفظ خواهد کرد.

Samsung Galaxy S21+ 5G

اوپو (با احتساب برندهای اوپو، وان‌پلاس و ریل‌می)، شیائومی و ویوو در سه‌ماهه پایانی 2020 به ترتیب 50، 47 و 31.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون تولید کرده‌اند که رتبه‌های سوم تا ششم را در سطح جهان برای آن‌ها به ارمغان آورده است. انتظار می‌رود این سه برند استراتژی تولید تهاجمی خود را در سه‌ماهه کنونی حفظ کنند و بازار خود را در خارج از مرزهای چین و داخل آن گسترش دهند. با این وجود، رشد احتمالی حجم تولید در این کمپانی‌ها، مسئله ظرفیت تولید و تامین تراشه را در پی خواهد داشت. از جنبه راهبردی، این سه برند چینی همچنان به دنبال سهم بازار رو به افول هواوی هستند و فعالیتهای جدی را برای تحقیق و توسعه محصولات جدید در دستور کار قرار داده‌اند. به طور مشخص، شیائومی و اوپو، به ترتیب با سری‌های مقرون‌به‌صرفه Redmi و ریل‌می در مسیر به دست آوردن سهم بازار هواوی حرکت می‌کنند. به علاوه، انتظار می‌رود شیائومی با تکیه بر توسعه حضور خود در بازارهای خارج از چین، در زمینه افزایش سهم بازار عملکرد بهتری را در سال 2021 به ثبت رساند.

در این میان، هواوی برای کنترل آثار ناشی از افزایش تنش چین و آمریکا، میزان بالایی از موجودی قطعات را حفظ کرد که در نهایت تا حدی موجب کاهش آثار تحریم‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده شد. کمپانی چینی در سه‌ماهه پایانی 2020، با افت 21 درصدی نسبت به دوره قبلی، 34.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را تولید کرد و در فصل چهارم سال میلادی گذشته رتبه پنجم فهرست جهانی را به خود اختصاص داد. اما در ادامه مسیر اگر تأمینکنندگان طرف قرارداد هواوی نتوانند مجوز عرضه محصولات خود را به این شرکت، تا پایان سه‌ماهه نخست سال جاری به دست آورند، شرکت چینی با کمبود شدید قطعات و کاهش تولید مواجه خواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد آنر هم که چندی پیش از شرکت مادر خود مستقل شد، با مسئله کمبود مواد اولیه مواجه است و احتمالاً حجم تولید این کمپانی هم در ادامه کاهش خواهد یافت.

Huawei Mate 40E

بر اساس گزارش ترندفورس، کمپانی ال‌جی از ابتدای سال 2021 به دنبال تعلیق یا فروش بخش تولید گوشی هوشمند خود بوده و تحقیق و توسعه برای تولید مدل‌های جدید اسمارت‌فون را نیز به حال تعلیق درآورده است. این امر در کنار کمرنگ شدن حضور هواوی، تردید بیشتری را به بازار گوشی‌های هوشمند تحمیل کرده است. اگرچه ال‌جی در گذشته یکی از پیشگامان نوآوری و توسعه اسمارت‌فون به شمار می‌رفت، اما عملکرد فروش آن در مقایسه با رقبایی همچون سامسونگ و اپل در بخش محصولات پیشرفته چندان مطلوب نبود. از سوی دیگر، شرکت کره‌ای در بخش‌ گوشی‌های رده پایین و میان رده بازار نیز بازی را به تولیدکنندگان چینی با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه واگذار کرده است. در نتیجه سهم بازار گوشی‌های هوشمند ال‌جی از سال 2016 با کاهش تدریجی سالانه همراه بوده و سرانجام در سال 2020 از نظر میزان تولید به مقام نهم در رتبه‌بندی جهانی رسیده است. از این رو به نظر می‌رسد ال‌جی تلاش‌ خود را برای فروش محصولات به قاره آمریکا معطوف خواهد ساخت و برآورد می‌شود که این شرکت در برابر تولیدکنندگانی مانند سامسونگ، شیائومی و حتی برندهای داخلی کمتر شناخته‌شده شرکت‌های مخابراتی حرفی برای گفتن نداشته باشد.

تحلیلگران ترندفورس در پایان پیش‌بینی کرده‌اند که با کاهش تدریجی گسترش همه‌گیری جهانی کرونا در سال 2021، صنعت گوشی‌های هوشمند که نیاز ضروری و روزمره عموم مردم را تأمین می‌کند، به احتمال زیاد بهبود قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. بر این اساس، تقاضا برای جایگزینی اسمارت‌فون و همچنین تقاضا در بازارهای نوظهور سبب خواهد شد که کل حجم تولید در سال 2021 به 1.36 میلیارد واحد برسد که با 9 درصد افزایش سالانه همراه است. البته کمبود ظرفیت تولید قطعات گوشی هوشمند موجب عرضه بسیار محدود این گروه از محصولات از جمله پردازنده و کنترلر یکپارچه صفحه‌نمایش و تاچ (TDDI) برای ساخت گوشی‌های هوشمند خواهد شد. از این رو برندهای برتر جهان ناچار باید به قطعات قابل تأمین بسنده کنند و گلوگاه‌های احتمالی را تاب آورند.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا