اصول ده‌گانه سیاست‌های جدید مایکروسافت برای Microsoft Store اعلام شد

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : فروشگاه مایکروسافت Microsoft Store ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : فروشگاه‌های نرم‌افزار (یا اپ استورها) دروازه‌ای حیاتی هستند که پای برنامه‌نویسان را به محبوب‌ترین پلتفرم‌های دیجیتال دنیا باز می‌کنند. از جمله مهم‌ترین اپ استورهای دنیا می‌توان به App Store (برای iOS)، گوگل Play (برای اندروید) و Microsoft Store (برای ویندوز) اشاره کرد. چندی پیش مایکروسافت سیاست‌های دیگر اپ استورها را زیر سؤال برده و درباره آنها اظهار نگرانی کرده بود. اما ظاهرا این غول آمریکایی قصد دارد ابتدا در مقام اصلاح خود برآید. ریما آلایلی (Rima Alaily)، معاون و جانشین مشاور ارشد مایکروسافت، اخیرا با انتشار پستی در وبلاگ رسمی مایکروسافت، از تدوین سیاست‌های جدید Microsoft Store خبر داد.

سیاست‌های جدید مایکروسافت در قبال فروشگاه‌ نرم‌افزارهای این شرکت در قالب 10 اصل تدوین شده است. به گفته مایکروسافت، این اصول بر مبنای ایده‌ها و کارهای "ائتلاف برای عدالت اپلیکیشن‌ها" یا CAF شکل گرفته است. هدف از تدوین این سیاست‌ها، کمک به انتخاب بهتر کاربران، حصول اطمینان از عدالت و همچنین ترویج نوآوری در ویندوز 10 و همچنین Microsoft Store بوده است. اصول ده‌گانه سیاست‌های جدید مایکروسافت به شرح زیر است:

1- توسعه‌دهندگان این آزادی را دارند که برای توزیع اپلیکیشن‌های ویندوزی خود، اپ استور ما را انتخاب کنند. ما اپ استورهای رقیب – که اقدام به ارائه برنامه‌های ویندوز می‌کنند – را مسدود نخواهیم کرد.

2- ما هیچ اپلیکیشن ویندوزی را صرفا به دلیل مدل کسب‌وکارِ توسعه‌دهنده یا نحوه ارائه محتوا و سرویس‌های آن مسدود نخواهیم کرد؛ خواه محتوا روی یک دیوایس نصب شده یا از فضای ابری استریم شود.

3- ما هیچ اپلیکیشن ویندوزی را به دلیل سیستم پرداختی که توسعه‌دهنده برای پردازش خریدهای درون-اپلیکیشنی انتخاب کرده است، مسدود نخواهیم کرد.

4- در اصول برهم‌کنش‌پذیری مایکروسافت، رابط‌های برهم‌کنش‌پذیری مشخصی تعریف شده‌اند. ما امکان دسترسی به‌موقع به اطلاعات مربوط به این رابط‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهیم داد.

5- توسعه‌دهندگان مادامی که استانداردها و پیش‌نیازهای واقع‌بینانه ما را احراز کنند، امکان دسترسی به اپ استور ما را خواهند داشت؛ از جمله این استانداردها می‌توان پیش‌نیازهای امنیتی، حریم شخصی، کیفیت، محتوا و امنیت دیجیتال را نام برد.

6- هزینه‌هایی که اپ استور ما [از توسعه‌دهندگان] مطالبه می‌کند، معقول بوده و نشان از رقابتی دارد که ما از سوی دیگر اپ استورهای ویندوزی مواجه هستیم. ما هیچ توسعه‌دهنده‌ای را مجبور نمی‌کنیم که آنچه تمایل به فروشش ندارد را از طریق اپلیکیشن خود به فروش برساند.

7- اپ استور ما از ارتباط مستقیم توسعه‌دهندگان با کاربران (از طریق اپلیکیشن‌ها و برای مقاصد مشروع کسب‌وکار) ممانعت به عمل نخواهد آورد.

8- اپ استور ما بین اپلیکیشن‌های خودی و غیرخودی تفاوت قائل نشده و اپلیکیشن‌های رقیب را در همان سطحی نگه می‌دارد که اپلیکیشن‌های خود ما نگه داشته می‌شوند.

9- مایکروسافت برای رقابت با یک اپلیکیشن، هیچ‌گاه از اطلاعات یا داده‌های غیرعلنی اپ استور درباره اپلیکیشن یک توسعه‌دهنده، استفاده نخواهد کرد.

10- اپ استور ما درباره قوانین، سیاست‌ها و فرصت‌های موجود برای ارتقاء و بازاریابی شفاف بوده و همه اینها را به شکل باثبات و واقع‌گرایانه به کار خواهد بست. همچنین، اپ استور تغییرات را اطلاع‌رسانی کرده و به منظور حل اختلافات، فرآیندی عادلانه را فراهم می‌کند.

به گفته مایکروسافت، این اصول ده‌گانه هر از چندگاهی مورد بازبینی قرار گرفته و ممکن است مواردی به آن اضافه شده و یا تغییراتی در آن صورت پذیرد. این تغییرات بر مبنای بازخورد کاربران و همچنین در راستای توسعه‌ در حوزه تکنولوژی، کسب‌وکار و اقدامات نظارتی خواهد بود.

ویندوز 10 یک پلتفرم باز بوده و برخلاف برخی دیگر از پلتفرم‌های دیجیتالی محبوب، توسعه‌دهندگان در انتخاب نحوه توزیع اپلیکیشن‌های خود آزاد هستند. یک گزینه برای توزیع اپلیکیشن، استفاده از Microsoft Store است. طبق ادعای مایکروسافت، توزیع اپلیکیشن بر بستر این استور مزایایی دارد که از آن جمله می‌توان به تضمین امنیت و حفظ حریم شخصی، سهولت دسترسی کاربران و ارائه ابزارها و سرویس‌های اضافی اشاره کرد. اما نباید فراموش کنیم که Microsoft Store تنها یکی از گزینه‌ها بوده و در حال حاضر فروشگاه‌های ویندوزی دیگری – از جمله اپ استورهای Steam و Epic – وجود دارند که از لحاظ قیمت‌گذاری، استانداردها، پیش‌نیازها و قابلیت‌ها با Microsoft Store متفاوتند.

همان طور که گفته شد ویندوز یک پلتفرم باز بوده و این بدان معناست که چنانچه یک توسعه‌دهنده تمایلی به عرضه اپلیکیشن خود در Microsoft Store یا دیگر اپ استورهای ویندوزی نداشته باشد، این امکان برای او محفوظ است که نرم‌افزارش را مطابق با شرایط دلخواه خود، مستقیما و بدون هیچ محدودیتی در فضای اینترنت عرضه کند. اصول 1 تا 4 از سیاست‌های جدید، ناظر به همین امر بوده و این آزادی در انتخاب را برای توسعه‌دهندگان حفظ می‌کنند.

به گفته کارشناسان، این سیاست‌های جدید در واقع جوابی روشن و صریح به مشکلاتی‌ست که اپل و گوگل در اپ استورهای خود با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. از جمله بارزترین این مشکلات، باید به کشمکش حقوقی بین اپل و کمپانی Epic Games اشاره نمود. به موجب سیاست‌های اپل و گوگل، اپ استورهای این دو کمپانی بزرگ 30 درصد از حجم تراکنش‌های مربوط به خریدهای درون-اپلیکیشنی را به عنوان کمیسیون تصاحب می‌کنند. اما کمپانی Epic Games – که نمی‌خواست زیر بار برداشت 30 درصدی کمیسیون برود – در هر دو پلتفرم اندروید و iOS سیستم پرداخت مختص خود را برای بازی Fortnite پیاده‌سازی نمود و بدین ترتیب، قوانین اپل و گوگل را زیر پا گذاشت.

به دنبال این حرکت، اپل و گوگل نیز بازی Fortnite را از اپ استورهای خود حذف نمودند. اما Epic Games این اقدام را برنتابید و از این دو شرکت شکایت کرد. با توجه به ماهیت بازترِ اندروید، کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانند این بازی را از سایر منابع (به جز گوگل پلی) دریافت کرده و روی دیوایس خود نصب کنند. اما کاربران iOS این امکان را نداشته و به این ترتیب تمام کاربران آیفون و آی‌پد از بازی محبوب Fortnite محروم شده‌اند. هنوز هم بین اپل و Epic Games بحث‌هایی در رابطه با سیاست‌های App Store جریان دارد، اما تکلیف نهایی در دادگاهی که احتمالا سال آینده میلادی به‌نتیجه می‌رسد، مشخص خواهد شد.

نکته دیگر آنکه به باور بسیاری از توسعه‌دهندگان، سیاست‌های اپل در قبال App Store امکان رقابت را تا حد زیادی محدود می‌کند. همین امر موجب شده تا کمپانی‌هایی مثل اسپاتیفای، اپیک گیمز، Tile ،Match و چند شرکت دیگر، بسیاری از توسعه‌دهندگان را علیه اپل شورانده و خواستار وجود "میدان نبردی برابر برای کسب‌وکارهای اپلیکیشنی" و همچنین آزادیِ انتخاب در دیوایس‌های اپل شوند. این امر تا جایی جدی شد که کمیسیون اروپا چندی پیش کمیته‌ای را مأمور تحقیق و تفحص درباره ماهیت ضدرقابتیِ اقدامات App Store و Apple Pay نمود. قضیه به اینجا ختم نشده و کنگره آمریکا در هفته‌ای که گذشت با انتشار گزارشی، اپل را به دلیل کنترل نرم‌افزارهای iOS و iPadOS، یک "انحصار تک قطبی" نامید.

جالب است بدانید علاوه بر Microsoft Store – که برنامه‌های ویندوزی در آن ارائه می‌شوند – مایکروسافت یک استور دیگر نیز برای بازی‌های کنسول Xbox دارد، که البته قوانین آن با Microsoft Store متفاوت بوده و در آن، 30 درصد از پرداخت‌های درون-بازی، به عنوان کمیسیون برداشته می‌شود. (درست مثل آنچه در اپ استورهای اپل و گوگل در جریان است). حال این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که چرا اصول ده‌گانه Microsoft Store در مورد استور Xbox اجرا نمی‌شوند؟ پاسخ مایکروسافت به سؤال فوق این است:

«کنسول‌های بازی دیوایس‌های تخصصی بوده و برای استفاده‌ای خاص بهینه شده‌اند. گرچه [این دیوایس‌ها] مورد علاقه طرفدارانشان هستند، اما تعداد آنها در بازار به مراتب کمتر از PCها یا گوشی‌های هوشمند است. و [متعاقبا] مدل کسب‌وکار برای کنسول‌های بازی با اکوسیستم PCها و گوشی‌ها تفاوت زیادی دارد. سازندگان کنسول‌های بازی مثل مایکروسافت، هزینه فراوانی را صرف توسعه سخت‌افزار کنسول می‌کنند، اما به منظور ایجاد بازاری که توسعه‌دهندگان و ناشران بازی بتوانند از آن منتفع شوند، [سازندگان کنسول] آنها را زیرقیمت و یا با حاشیه سود خیلی پایین به فروش می‌رسانند.» مایکروسافت پس از تشریح این تفاوت‌ها، به این نکته اشاره می‌کند که برای تدوین سیاست‌های مناسب برای کنسول‌های بازی به کار بیشتری نیاز است.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا