مقامات ایالات متحده فیس‌بوک، اپل، آمازون و گوگل را به سوء استفاده از بازار متهم کرده‌اند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : فیس بوک Facebook ، اپل Apple ، آمازون Amazon ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمیته ضد انحصار کنگره ایالات متحده آمریکا در نشستی که در روز سه‌شنبه 6 اکتبر سال جاری میلادی (15 مهر 1399) در مجلس نمایندگان این کشور برگزار شد، چهار شرکت برتر فناوری شامل گوگل، اپل، آمازون و فیس‌بوک را متهم کرد که از قدرت خود در بازار برای نابود کردن رقبا و به زانو درآوردن کسب‌وکارهای کوچک استفاده می‌کنند تا به سود بیشتری دست یابند. به گزارش خبرگزاری رویترز، هرچند در این نشست پیشنهاد شد که این شرکت‌ها به لحاظ عملکرد رقابتی بازسازی شوند و به کنترل و رقابت در کسب‌وکار مشابه پایان دهند، اما به شیوه بازسازی هیچ یک از آنها اشاره‌ای نشده است.

این گزارش ۴۴۹ صفحه‌ای تغییرات گسترده‌ای در قانون ضد انحصار یا antitrust پیشنهاد و به توصیف «ده‌ها نمونه از سوء استفاده شرکت‌ها از قدرت خود» پرداخته است. این متن همچنین آشکار ساخته است که این ابرشرکت‌ها چگونه برای غلبه بر رقبا و کنترل سهم بیشتری از اینترنت، دست به هر کاری زده‌اند.

گزارش کمیته با اشاره به شرکت فیس‌بوک، از قدرت انحصاری آن در بازار تبلیغات آنلاین و بازار شبکه‌های اجتماعی سخن گفته و به عنوان یک نمونه، به فرایند تملک اینستاگرام در سال 2012 اشاره کرده است. در این سال مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیر عامل فیس‌بوک، از این پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس به عنوان رقیبی جدی و خطری بالقوه یاد کرده است. با چنین دیدگاهی، طبیعی است که خرید شرکت‌هایی همچون اینستاگرام و واتس‌اپ تلاش جدی فیس‌بوک برای حفظ موقعیت انحصاری و از میان بردن رقابت قلمداد شود.

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک

تنظیم‌کنندگان این گزارش در مورد گوگل نیز به این نتیجه رسیده‌اند که شیوه عملکرد این کمپانی به ایجاد انحصار در صنعت جست‌وجو و بازار تبلیغات مرتبط با جست‌وجو انجامیده است. در این متن گوگل به عنوان شرکتی توصیف‌ شده که از طریق «اکوسیستمی به‌هم‌پیوسته از مونوپولی‌ها» به طور کامل بازار را تحت سلطه خود گرفته است. به علاوه، ترکیب خدمات متنوع این شرکت حجم عظیمی از داده‌های کاربران را در اختیار آن قرار می‌دهد؛ مسأله‌ای که به نوبه خود به تثبیت و تشدید سلطه گوگل بر بازار می‌انجامید.

تغییرات پیشنهادی کمیته درباره عملکرد گوگل مواردی همچون توقف حضور همزمان در مزایده‌های فضای تبلیغات آنلاین و برگزاری این مزایده‌ها را در بر می‌گیرد. ابرشرکت آمریکایی انحصار خود را در زمینه جست‌وجو برقرار ساخته و با «تاکتیک‌های غیر رقابتی» آن را تقویت می‌کند که تکیه بر اکوسیستم اندروید از آن جمله است. چنان که گزارش‌های متعددی پیرامون سوء استفاده گوگل از قدرت خود در ملزم ساختن تولیدکنندگان گوشی برای نصب اپ‌های این شرکت و استفاده پیش‌فرض از آن‌ها وجود دارد. امری که در نهایت به رهبری بلامنازع گوگل در برخی حوزه‌های کاربردی منجر شده است. این کمپانی همچنین با تکیه بر مرورگر کروم، گوگل مپس و گوگل کلاد به سلطه خود تداوم می‌بخشد و از برنامه‌هایی همچون Android Lockbox برای ردیابی اپلیکیشن‌های رقیب استفاده می‌کند.

گوگل همواره ادعاهای مطرح‌شده درباره انحصارطلبی خود را رد کرده است و مانع تلاش‌های صورت‌گرفته برای مهار و محدود ساختن سیاست‌های خود در اندروید و پلتفرم جست‌وجو شده ‌است. حال اگر تهیه‌کنندگان این گزارش راه خود را با موفقیت باز کنند، گوگل ناچار باید در زمینه اپ‌ها و الزام به استفاده از آن‌ها در گوشی‌های مبتنی بر اندروید تغییراتی به وجود آورد. هرچند چنین تغییراتی موجب رقابت‌پذیری بیشتر خواهد شد، اما تضمینی برای ادامه موفق آن نیست. چرا که فروشگاه پلی استور و اپلیکیشن‌هایی مانند Gmail همچنان برنامه‌هایی ضروری برای کاربران در ایالات متحده به شمار می‌روند و مصرف‌کنندگان استفاده از آن‌ها را بر شمار زیادی از گزینه‌های جایگزین ترجیح می‌دهند.

اپل دیگر شرکتی است که در این گزارش به انحصارگری متهم شده است. غول کوپرتینویی قدرت بی‌رقیبی در توزیع نرم‌افزارهای پلتفرم iOS دارد و از کنترل خود بر این سیستم عامل و فروشگاه آن برای «ایجاد و تقویت موانع رقابت و تبعیض علیه رقبا بهره می‌گیرد، در حالی که پیشنهادهای خود را در اولویت قرار می‌دهد.» البته در این گزارش به نقش مثبت و «مزایای قابل توجه» اکوسیستم اپل برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان نیز اشاره شده است. اما شیوه غیر رقابتی در زمینه دستگاه‌های iOS و الزام توسعه‌دهندگان به پرداخت هزینه‌های بالا در نهایت موجب کاهش رقابت‌پذیری در این بخش از بازار شده است.

آمازون چهارمین شرکت انحصارگر در گزارش کمیته ضد انحصار است. بر اساس تحلیل این کمیته، شرکت آمریکایی قدرت خود را بر بخش بزرگی از فروشندگان همکار و طرف سوم و همچنین بسیاری از تامین‌کنندگان خود اعمال می‌کند. مطابق این گزارش، سهم آمازون از بازار خرده‌فروشی آنلاین ایالات متحده «دست کم» 40 درصد است، حال آن که برخی برآوردها از سهم 50 درصد یا بیش از آن نیز حکایت دارند.

بر اساس پیشنهاد این کمیته، آمازون باید فعالیت در بازارهایی را که در آن‌ها با خرده‌فروشان دیگر رقابت می‌کند، متوقف سازد. از سوی دیگر در این گزارش از کنگره آمریکا خواسته شده تا به مجریان قوانین ضد انحصار آزادی عمل بیشتری دهند تا بتوانند فرآیند تملک رقبای بالقوه را متوقف سازند. آمازون برای تداوم انحصار خود از روش‌های گوناگونی مانند خرید شرکت‌ها، تضعیف فروشندگان طرف سوم و استفاده از الکسا برای جمع‌آوری داده‌های کاربر و عرضه کالا متناسب با آن استفاده می‌کند.

این گزارش تحت نظارت نماینده دموکرات، دیوید سیسلین (David Cicilline)، در کمیته ضد انحصار تهیه شده است. رویترز بر همین اساس پیش‌بینی کرده که در صورت پیروزی جو بایدن (Joe Biden)، اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان ممکن است بر کنگره برای اقدام متناسب با یافته‌های این گزارش و تشدید قوانین ضد انحصار فشار آورند.

این کمیته در انتهای گزارش اقدامات جدی را برای مقابله با انحصار پیشنهاد کرده و خواستار «جداسازی ساختاری» و محدودیت پلتفرم‌های مسلط بازار، برای حضور در کسب‌وکارهای فعال در بازارهای دیگر شده است. سیاست‌گذاران کنگره همچنین توصیه کرده‌اند که نه تنها از عرضه و اولویت بخشیدن به سرویس‌های کمپانی‌های انحصارگر جلوگیری به عمل آید، بلکه این خدمات به شیوه رقابتی‌تری عرضه شود و انتقال اطلاعاتی که ممکن است به تغییر تصمیم مصرف‌کننده‌ بیانجامد نیز تسهیل گردد.

به علاوه، اعضای کمیته خواستار تغییر راهبردی در شیوه اِعمال قوانین ضد انحصار شده‌اند. بر این اساس پیشنهاد شده است که فرایندهای ادغام و تملک به صورت پیش‌فرض ضد رقابتی قلمداد گردند و سپس از شرکت‌ها خواسته شود تا خلاف این را اثبات کنند. همچنین اطلاعات مرتبط با تمرکز قدرت شرکت‌ها نیز باید به صورت پیوسته جمع‌آوری شود.

البته اینکه اصلاحات مورد نظر رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا نه، مسئله‌ای است که با عوامل دیگری ارتباط دارد. جمهوری‌خواهان همینک با برخی معیارهای مطرح‌شده در این گزارش مخالفت کرده‌اند که «جداسازی ساختاری» از آن جمله است. از این رو مجلس نمایندگان ناگزیر باید موافقت سنا و رییس جمهور را برای تدوین موفق قوانین جلب نماید. امری که اهمیت انتخاب 3 نوامبر امسال را در زمینه اقدامات ضد انحصار بیش از پیش نشان می‌دهد.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا