معرفی Poco X3 NFC با Snapdragon 732 و صفحه‌نمایش 120 هرتزی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 732 جی Snapdragon 732G ، Xiaomi Poco X3 NFC ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : پس از گذشت مدت‌ها از ارائه Pocophone F1 در سال 2018، پوکو در ژانویه 2020 به‌عنوان برندی مستقل از شیائومی جدا شد و پس از آن در طی ماه‌های گذشته سه گوشی جدید با نام‌های Poco M2 Pro ،Poco F2 Pro و Poco X2 را در رده میانی و پیشرفته رونمایی کرد. این گوشی‌ها اما اسمارت‌فون‌های مستقلی نبوده و نمونه‌های تغییر نام یافته‌ای از گوشی‌های Redmi محسوب می‌شدند. این برند اما در روز دوشنبه 7 سپتامبر 2020 از Poco X3 NFC رونمایی کرده که می‌توان آن را اولین گوشی مستقل این شرکت در تجدید حیات دوباره آن تلقی کرد. X3 NFC، میان‌رده‌ای خوش‌قیمت با امکانات مناسب است که اولین گوشی مجهز به پروسسور Snapdragon 732G نیز به حساب می‌آید.

طراحی و شکل ظاهری

اولین نکته جدید در X3 NFC در مقایسه با نسل قبلی آن به طراحی دستگاه تعلق دارد که جدا از فرم جدید صفحه‌نمایش با سلفی پانچی مرکزی بیش از همه در طراحی بخش پشتی این مدل متبلور شده است؛ در این قسمت از یک طراحی دو رنگ عمودی با نشان Poco در پایین استفاده شده و فرم دوربین‌های این بخش در یک قاب مستطیلی با حاشیه دایره‌ای پیرامون آن ترکیب تازه‌ای را ارائه کرده است.

X3 البته گوشی چندان کوچک و ظریفی نبوده و با ابعاد 9.4×76.8×165.3 میلی‌متری و وزن 215 گرمی کاملا بزرگ و سنگین به نظر می‌رسد. در مقایسه با Poco X2، در طول و عرض با تفاوتی روبرو نمی‌شویم اما ضخامت گوشی نزدیک به 0.6 میلی‌متر بیشتر شده و در زمینه وزن نیز با 7 گرم افزایش روبرو می‌شویم. بخش پشتی گوشی از پلاستیک براق ساخته شده و احتمالا در شاسی پیرامونی نیز از همین جنس استفاده شده است.

صفحه‌نمایش

درست همانند X2، در این‌جا نیز از یک صفحه‌نمایش 6.67 اینچی فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9 یعنی 1080×2400 پیکسل استفاده شده که با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی، جذابیتی فراتر از این رده قیمتی ارائه می‌دهد. این نرخ رفرش صفحه‌نمایش البته ثابت و ایستا نبوده و با توجه به نوع محتوای به نمایش درآمده، بین 50، 60، 90 و 120 هرتز تغییر می‌کند؛ جایی‌که مثلا در هنگام انجام یک بازی منطبق با فناوری، نرخ رفرش به 120 هرتز رسیده و در هنگام خواندن یک متن به حداقل خود کاهش پیدا می‌کند. این مسئله در کاهش مصرف انرژی و افزایش دوام باتری نقش موثری را ایفا خواهد کرد. پوشش محافظ روی این صفحه‌نمایش از نوع Gorilla Glass 5 است.

نرخ دریافت تاچ در این پنل به 240 هرتز می رسد و از نسبت صفحه‌نمایش به بدنه 91.25 درصدی، کنتراست 1,500:1، پشتیبانی 84 درصدی از طیف NTSC و حداکثر روشنایی معمول 450 نیتی برخوردار است. در توصیف این صفحه‌نمایش به پشتیبانی آن از HDR10 و گواهی TÜV Rheinland در کاهش نور آبی مضر ساطع شده از پنل اشاره شده که سیمای یک صفحه‌نمایش LCD قابل‌قبول را ترسیم می‌کنند. در مرکز بخش بالایی این پنل یک حفره کوچک برای قرارگیری دوربین سلفی دستگاه قرار دارد که در مقایسه با X2 با حفره بیضی‌شکل در کناره سمت راست، تفاوت مشهودی دارد. دوربین سلفی گوشی یک نمونه 20 مگاپیکسلی بدون فوکوس خودکار با دیافراگم f/2.2 است که با تجمیع چهارگانه پیکسل‌ها در یکدیگر به سایر 1.6 میکرونی برای پیکسل‌ها دست پیدا می‌کند. با توجه به فناوری ساخت صفحه‌نمایش، امکان انتقال سنسور اثر انگشت به درون صفحه‌نمایش وجود ندارد و این حسگر در کناره گوشی و روی دکمه پاور قرار گرفته است.

دوربین‌های بخش پشتی

در پشت دستگاه در یک طراحی جدید از سه دوربین و یک سنسور عمق میدان در کنار هم استفاده شده که در مرکز این قسمت در بالا جای گرفته‌اند. دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی گوشی از سنسور Sony IMX682 بهره می‌برد که از اندازه نسبتا بزرگ 1/1.73 اینچی برخوردار بوده و پیکسل‌های 0.8 میکرونی آن با تجمیع پیکسل‌ها در وضوح 16 مگاپیکسلی به 1.6 میکرون می‌رسد. لنز 6 مرحله‌ای این دوربین از گشودگی دیافراگم f/1.89 برخوردار است و فوکوس خودکار آن نیز از طریق فناوری تشخیص فاز صورت می‌پذیرد. برای مقایسه، با وجود آن‌که در Poco X2 نیز از دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی استفاده شده بود اما نسخه پیشرفته‌تر سنسور سونی یعنی IMX686 در آن حضور داشت.

دومین دوربین این مجموعه 13 مگاپیکسلی التراواید با ابعاد پیکسل 1 میکرونی و میدان دید 119 درجه‌ای‌ست که در مقابل لنزی با f/2.2 قرار گرفته است. در Poco X2‌ با وجود آن‌که دوربین التراواید از وضوح کمتری یعنی 8 مگاپیکسل برخوردار بود اما ابعاد پیکسل‌های آن 1.12 میکرون بوده و میدان دید 120 درجه‌ای را ارائه می‌داد.

در نهایت سومین و آخرین دوربین با قابلیت تصویربرداری در این مجموعه یک نمونه 2 مگاپیکسلی برداشت ماکرو بدون فوکوس خودکار است که از ابعاد پیکسل‌های 1.75 میکرون برخوردار بوده و دیافراگم لنز آن نیز f/2.4 است. با این دوربین می‌توان از فاصله 4 سانتی‌متری سوژه‌ها، تصویربرداری کرد.

پردازش – حافظه

همین هفته پیش بود که شرکت کوالکام از پروسسور 8 نانومتری جدیدی با نام Snapdragon 732G رونمایی کرد که در فرکانس هسته‌های قوی‌تر و گرافیک، نسبت به نسل قبلی آن یعنی Snapdragon 730G با بهبود روبرو شده است. در زمان رونمایی این پروسسور از برند Poco به‌عنوان ارائه‌دهنده اولین گوشی مجهز به این پلتفرم یاد شد و حالا Poco X3 NFC این قول را به واقعیت بدل کرده است. در ساختار این پروسسور از 2 هسته Kryo 460 (مبتنی بر معماری هسته‌های ARM Cortex-A76) با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 استفاده شده و گرافیک Adreno 618 آن نیز در زمینه رندرینگ گرافیک با 15 درصد بهبود نسبت به همنام‌ پیشین خود در SD730G روبرو شده است.

در X3 برای جلوگیری از ایجاد حرارت بیش از اندازه از فناوری خنک‌سازی مایع یا آن‌گونه که پوکو از آن یاد می‌کند، LiquidCool Technology 1.0 Plus استفاده شده و لوله‌های مسی انتقال حرارت با ابعاد بیشتر و چندین لایه گرافیت نیز طبق اعلان رسمی این شرکت، حرارت پردازنده را تا 6 درجه کاهش می‌دهند.

حافظه رم گوشی 6 گیگابایت از نوع LPDDR4X بوده و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.1 دارد. اسلات حافظه خارجی microSD نیز در این گوشی حضور دارد که از طریق آن می‌توان حافظه داخلی را تا 256 گیگابایت دیگر ارتقاء داد. این حافظه از نوع ترکیبی بوده و از بین سیم‌کارت دوم یا کارت‌ حافظه باید تنها یکی را انتخاب کرد. یک نکته جالب دیگر در مورد اجزای داخلی این گوشی، موتور خطی ویبره آن است که به گفته شرکت سازنده تا 150 نوع لرزش مختلف را بسته به سناریو‌های گوناگون ایجاد می‌کند.

باتری

یک ویژگی برجسته X3 NFC که حساب آن را به‌طور کامل از نمونه‌های پیشین این برند جدا می‌کند، باتری حجیم و قدرتمند 5,160 میلی آمپر ساعتی آن است که تغییر بزرگی را نسبت به باتری 4,500mAh حاضر در X2 ارائه می‌دهد و از M2 Pro‌ با باتری 5,000mAh نیز فراتر می‌رود. این باتری که به گفته پوکو در یک استفاده متوسط و متعادل (moderate) تا دو روز پاسخگوی کاربران خواهد بود با یک شارژر سریع 33 واتی از طریق درگاه USB-C تعذیه می‌شود که 100 درصد ظرفیت آن در 65 دقیقه پر شده و شارژ آن پس از گدشت 30 دقیقه به 62 درصد می‌رسد. پوکو همچنین از فناوری شارژ جدیدی در این گوشی یاد کرده که MMT یا Middle Middle Tab نام دارد و در آن برخلاف باتری‌های معمول که پر کردن باتری از پایین رو به بالا انجام می‌شود، در این فرایند جریان الکتریکی به وسط باتری منتقل شده و از آن‌جا به‌صورت یکسان و همزمان به بالا و پایین آن منتقل خواهد شد. این امر به گفته پوکو، سرعت شارژ یکسان و مداومی را به همراه خواهد داشت.

ارتباطات

مهم‌ترین قابلیت ارتباطی این گوشی از نگاه شرکت سازنده، همانطور که در نام دستگاه نیز دیده می‌شود، گزینه NFC است که در هیچ‌یک از دو مدل X2 و M2 Pro‌ حضور نداشت. حداکثر سرعت تبادلات دیتا در این مدل با توجه به حضور مودم Snapdragon X15 LTE احتمالا به 800 و 150 مگابیت بر ثانیه به ترتیب در دانلود و آپلود می‌رسد و همانطور که به‌روشنی مشخص است از 5G نیز در آن خبری نیست. وای‌فای 5 (یا ac)، بلوتوث 5.1، پشتیبانی از مسیریاب‌های GPS/GLONASS/BeiDou و جک 3.5 میلی‌‌متری دیگر گزینه‌های ارتباطی این مدل را تشکیل می‌دهند. به‌عنوان یک گزینه جذاب دیگر برای کاربران علاقه‌مند به موسیقی در این گوشی باید به اسپیکرهای استریوی آن اشاره کرد که یکی در پایین و دیگری در بالا در محل اسپیکر تماس قرار دارد.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

Poco X3 NFC با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری MIUI 12 در دو رنگ خاکستری (Shadow Gray) و آبی (Cobalt Blue) از 8 سپتامبر 2020 (18 شهریور 1399) به بازار عرضه شده و قیمت در نظر گرفته شده برای دو نسخه مجزای آن با رم‌های 6 و 8 گیگابایتی به ترتیب 229 و 269 یورو تعیین شده است. این قیمت‌ها البته برای خریداران اولیه گوشی با تخفیف همراه شده و به ترتیب به 199 و 249 یورو کاهش می‌یابد.


به روزرسانی - قیمت شیائومی پوکو ایکس 3 ان اف سی در بازار ایران

گوشی شیائومی Poco X3 NFC به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی شیائومی Poco X3 NFC از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Poco


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا