مقایسه HONOR 9A با Redmi 8 – مبارزان اقتصادی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مقایسه Compare ، هلیو پی 22 Helio P22 ، اسنپ دراگون 439 Snapdragon 439 ، Honor 9A ، Xiaomi Redmi 8 ، شیائومی Xiaomi ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : در مسیر خرید یک گوشی جدید به فاکتورهای تعیین‌کننده متنوعی برمی‌خوریم که بعضی از آن‌ها مثل صفحه‌نمایش و دوربین تقریبا برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی دیگر مثل پردازنده، حافظه رم و شارژر سریع باتری در ردیف فاکتورهای تخصصی‌تر قرار می‌گیرند. این موارد به‌خصوص برای گوشی‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت از اهمیت بالاتری برخوردارند چرا که برای کاهش هرچه بیشتر قیمت تمام‌شده، بعضا برخی امکانات مهم، فدای بعضی ویژگی‌های عمومی‌تر شده و تأثیر منفی مهمی بر تجربه کاربری افراد برجای می‌گذارند. Redmi 8 و Honor 9A دو گوشی ارزان‌قیمت این روزهای بازار هستند که در این مطلب آن‌ها را رو در روی هم قرار داده‌ایم.

طراحی و شکل ظاهری

طراحی و شکل ظاهری گوشی‌های ارزان‌قیمت، تا همین چند سال پیش از درجه اهمیت پایین‌تری برای شرکت‌ها برخوردار بوده و معمولا بیشتر انرژی و وقت تیم‌های طراحی و توسعه صرف گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده‌های پیشرفته‌ای می‌شد که سود بیشتری را نصیب این شرکت‌ها می‌کنند. روند سودآوری گوشی‌های پیشرفته‌تر البته هنوز با تغییر خاصی روبرو نشده اما با افزایش تدریجی قیمت گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر و تغییر سمت و سوی خریداران به طرف نمونه‌های ارزان‌قیمت‌تر، اهمیت رقابت در این بخش از بازار نیز پر رنگ‌تر از همیشه شده و حالا با گوشی‌های ارزان‌قیمت خوش‌ساختی روبرو می‌شویم که معمولا نشانی از آن‌ها در محصولات چند سال گذشته همین برندها نمی‌بینیم.

هر دو عضو این رقابت یعنی Honor 9A و Redmi 8 از جمله دستاوردهای مشخص این تغییر نگاه به حساب می‌آیند جایی‌که در هر دو مورد با گوشی‌های زیبا و جذابی روبرو می‌شویم که با دیدگاه‌های کلاسیک در رابطه با این رده قیمتی، تناسب چندانی ندارند. صفحه‌نمایش‌های بزرگ با حاشیه‌های نسبتا اندک در بخش رویی و رنگ‌آمیزی جذاب بدنه در پشت دستگاه ظاهر جذابی را به این دو گوشی بخشیده و تفاوت‌ها در این قسمت را تنها می‌توان به سلیقه شخصی افراد مرتبط دانست. جنس فریم و بخش پشتی در هر دو گوشی پلاستیکی بوده و هر دو نیز کاملا براق و جاذب اثر انگشت طراحی شده‌اند آنر 9A در این میان با نوار مات دورتادور گوشی برتری محسوسی بر رقیب خود دارد و از سوی دیگر خمیده بوده لبه‌های بخش پشتی در Redmi 8 نسبت به لبه‌های تخت Honor 9A، آن را به گوشی خوش‌دست‌تری بدل کرده است.

در این دو گوشی با نسبت تصویر متفاوتی برای صفحه‌نمایش‌ها یعنی 20:9 در Honor 9A و 19:9 در Redmi 8 روبرو می‌شویم؛ این نسبت متفاوت، آنر 9A را گوشی کشیده‌تر و باریک‌تری نشان می‌دهد که در کنار صفحه‌نمایش بزرگ‌تر تفاوت‌های محسوسی را در طول و عرض این دو گوشی ایجاد کرده است؛ آنر 9A از طول و عرضی برابر با 159.07 و 74.06 میلی‌متر برخوردار است و این در حالی‌ست که Redmi 8 با طول 156.5 و عرض 75.4 میلی‌‌متری طبق انتظار گوشی کوتاه‌قامت‌تر و عریض‌تری‌ست. هر دو گوشی به واسطه باتری حجیم داخلی از ضخامتی بیش از 9 میلی‌متر برخوردارند که سهم ردمی 8 با ضخامت 9.4 میلی‌متری از رقیب خود با ضخامت 9.04 میلی‌متری روی کاغذ بیشتر است در عمل البته تخت بودن لبه‌های بخش پشتی در آنر 9A و خمیده بودن آن‌ها در ردمی 8 به نفع دومی تمام شده و تا حدودی حس نازک‌تری را در دست ایجاد می‌کند.

در زمینه وزن تفاوت خاصی مابین این دو گوشی وجود نداشته و با 185 گرم در آنر 9A و 188 گرم در ردمی 8 از شرایط یکسانی برخوردارند. در یک نگاه کلی از شکل ظاهری و طراحی هر دو گوشی می‌توان به میزان زیادی رضایت داشت و با این‌که هریک در برخی موارد بر حریف خود برتری دارند اما در نهایت انتخاب یکی از میان این‌ دو بیش از همه چیز به سلیقه خریداران باز می‌گردد.

صفحه‌نمایش

در حالی‌که صفحه‌نمایش‌های بزرگ فول‌اسکرین تا همین اواخر تنها مختص گوشی‌های گران‌قیمت بازار بودند اما بالاخره سر و کله آن‌ها در گوشی‌های خوش‌قیمت و اقتصادی نیز پیدا شده است. در آنر 9A با یک صفحه‌نمایش 6.3 اینچی روبرو می‌شویم و ردمی 8 نیز از یک صفحه‌نمایش 6.22 اینچی بهره می‌برد. فناوری ساخت هردوی این صفحه‌نمایش‌ها، IPS LCD بوده و حاشیه به‌نسبت ضخیمی در پایین آن‌ها دیده می‌شود. در توصیف رزولوشن هردوی این صفحه‌نمایش از عبارت +HD استفاده می‌شود اما معادل عددی این وضوح با توجه نسبت تصویر این صفحه‌نمایش‌ها، متفاوت بوده و در Redmi 8 با نسبت 19:9 به 720×1520 پیکسل و در Honor 9A با نسبت 20:9 به 720×1600 پیکسل می‌رسد. این 80 پیکسل اضافی با این‌که اندکی در فشردگی پیکسلی این دو پنل تأثیرگذار بوده (278 در مقابل 270 پیکسل در هر اینچ) اما عملا تفاوت بزرگی را از لحاظ کیفیت ایجاد نکرده و هر دو گوشی روی کاغذ از عملکرد مشابه‌ای در این زمینه برخوردارند.

صفحه‌نمایش هر دو گوشی در زیر نور مستقیم خورشید عملکرد متوسط رو به پایینی دارند و دقت رنگ بالایی نیز طبق انتظار از این رده قیمتی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد در عمل البته مشکل بزرگی در این میان وجود نداشته و اغلب کاربران، احتمالا با مشکل خاصی در حین استفاده از این دو صفحه‌نمایش روبرو نمی‌شوند. یک برتری بزرگ ردمی 8 در بخش صفحه‌نمایش در مقایسه با Honor 9A به پوشش محافظ Gorilla Glass 5 آن باز می‌گردد که تجربه‌ای متفاوت و کاملا فراتر از این رده قیمتی‌ست.

دوربین‌های اصلی و سلفی

در بخش پشتی Honor 9A از یک دوربین 13 مگاپیکسلی با f/1.8 و یک دوربین 5 مگاپیکسلی التراواید با f/2.2 استفاده شده و سنسور عمق میدان آن نیز یک نمونه 2 مگاپیکسلی f/2.4 است در Redmi 8 اما با مجموعه ساده‌تری روبرو می‌شویم که تنها شامل یک دوربین 12 مگاپیکسلی f/1.8 و یک سنسور عمق میدان 2 مگاپیکسلی می‌شود. در حالی‌که اطلاعی از نوع سنسور دوربین حاضر در Honor 9A در دست نیست، در Redmi 8 از سنسور IMX363 شرکت سونی استفاده شده که با حضور در گوشی Pixel 3a نامی برای خود دست و پا کرده و روی کاغذ شرایط بهتری را نسبت به Honor 9A نشان می‌دهد. در عمل اما با شرایط ایده‌آلی در Redmi 8 روبرو نمی‌شویم و عمدتا به دلیل ضعف نرم‌افزاری، از کیفیت تصویر کاسته می‌شود. دوربین اصلی Honor 9A از سوی دیگر از کیفیت مناسب‌تری برخوردار است و در یک مقایسه رو در رو در محیط‌های با نور کافی شرایط بهتری را ارائه می‌کند. عملکرد هیچ‌یک از این دو دوربین در محیط‌های با نور کم و در شب مناسب نیست.

دوربین 5 مگاپیکسلی التراواید در آنر 9A با این‌که امکان جدیدی را نسبت به Redmi 8 ارائه کرده و تصویر کاملا وایدتری را نسبت به حالت عادی برداشت می‌کند اما عملا به دلیل کیفیت نچندان بالای لنز مقابل دوربین و نبود فوکوس خودکار، عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشته و همانطور که در بررسی تخصصی این گوشی نیز به آن پرداخته شد حاشیه‌های کادر را مات و مبهم به تصویر می‌کشد.

در زمینه دوربین سلفی شباهت‌ نزدیکی بین این دو گوشی وجود داشته هر دو به یک نمونه 8 مگاپیکسلی f/2.0 مجهز شده‌اند که فاقد فوکوس خودکار بوده و در حضور نور کافی و رعایت فاصله معمول برداشت سلفی یعنی نزدیک به یک دست، تصاویر قابل‌قبولی را برداشت می‌کنند.

پردازنده و حافظه

هر دو گوشی این رقابت از پروسسورهای 12 نانومتری 8 هسته‌ای مجهز به پردازنده‌های ARM Cortex-A53 بهره می‌‌برند و از این لحاظ تفاوتی مابین آن‌ها وجود ندارد. فرکانس این هسته‌ها اما اندکی متفاوت بوده و در حالی‌که در پروسسور MediaTek Helio P22 حاضر در آنر 9A با 4 هسته 2 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی روبرو می‌شویم، چیپ Snapdragon 439 ردمی 8 از 4 هسته 1.95 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.45 گیگاهرتزی بهره می‌برد که تفاوت‌های ناچیزی را به‌نمایش می‌گذارند. این تفاوت البته ممکن است در برخی پردازش‌های چند رشته‌ای، به چند درصدی نتیجه بهتر در Honor 9A منجر شود اما این اختلاف چندان بزرگ نخواهد بود و با وارد کردن فاکتورهای دیگری مثل حافظه رم و گرافیک، شرایط در بعضی موارد، حتی به ضرر این مدل تا حدودی تغییر می‌کند. برای نمونه باید به تست Geekbench 5 اشاره کرد که امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای Honor 9A در آن به ترتیب به حوالی 140 و 490 واحد می‌رسد اما ردمی 8 همین تست را با امتیازهای کاملا بالاتری حول و حوش 180 و 780 پشت سر می‌گذارد.

با وارد کردن گرافیک، این اختلاف عمیق‌تر شده و برای نمونه در تست گرافیکی (Sling Shot Extreme (OpenGL ES 3.1 از مجموعه 3DMark در حالی‌که ردمی 8 امتیازی نزدیک به 440 واحد را ثبت می‌کند، در Honor 9A به رقمی نزدیک به 290 واحد دست پیدا می‌کنیم.

در تست‌ تعیین‌کننده AnTuTu v8 در صورت انتخاب نسخه مجهز به رم 3 گیگابایتی Redmi 8 با اختلاف بزرگی روبرو نمی‌شویم و هر دو امتیازهای زیر 100 هزار واحدی را ثبت می‌کنند اما با انتخاب نسخه پیشرفته‌تر ردمی 8 با رم 4 گیگابایتی، شرایط در اینجا نیز تا حدودی تغییر می‌کند.

حافظه داخلی هر دو گوشی از نوع eMMC 5.1 است و از این لحاظ تفاوتی ندارند اما در حالی‌که آنر 9A تنها در یک نسخه با رم 3 گیگابایتی ارائه می‌شود، ردمی 8 در یک نسخه پیشرفته‌تر با رم 4 گیگابایتی نیز عرضه شده است. برتری آنر 9A در این میان البته به حافظه داخلی آن تعلق دارد که با رم 3 گیگابایتی نیز فضای 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند اما در ردمی 8 در صورت تهیه نسخه ارزان‌تر، تنها 32 گیگابایت حافظه داخلی در دسترس شما قرار می‌گیرد. هر دو گوشی به اسلات حافظه جانبی مستقل مجهزند که از این طریق می‌توان حافظه داخلی دستگاه را بدون مزاحمت برای سیم‌کارت‌های دوگانه تا 512 گیگابایت دیگر ارتقاء داد.

باتری و شارژر

برگ برنده اصلی هر دو گوشی این رقابت در باتری بسیار حجیم 5 هزار میلی آمپر ساعتی آن‌ها نهفته است که با توجه به وضوح پایین صفحه‌نمایش، دوام بسیار بالایی را نوید می‌دهند. هردوی این مدل‌ها با یک شارژر نسبتا ضعیف 10 واتی ارائه می‌شوند که به زمانی نسبتا طولانی برای پر کردن این باتری‌های حجیم نیاز دارند در این میان اما با یک تفاوت جالب و شاید تعیین‌کننده روبرو می‌شویم جایی‌که امکان تهیه یک شارژر قوی‌تر 18 واتی به‌صورت جداگانه برای ردمی 8 وجود دارد که عملا سرعت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دیگر تفاوت قابل ذکر در این بخش را باید در پورت اتصال شارژ جست‌وجو کرد که در Honor 9A از نوع قدیمی و منسوخ شده microUSB است اما در ردمی 8 از درگاه USB-C استفاده می‌شود.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

در حالی‌که گوشی‌های ارائه شده از سوی هواوی و آنر در نزدیک به یک سال گذشته فاقد سرویس‌های GMS و فروشگاه Google Play بوده‌اند، بخش نرم‌افزار و سیستم‌عامل نیز بخش مهمی از این رقابت و مقایسه را تشکیل می‌دهد. در Honor 9A از سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری Magic UI 3.1 استفاده شده که شباهت کاملی به EMUI 10 شرکت هواوی دارد؛ در دیگر سو در Redmi 8 همچنان از نسخه قدیمی‌تر این سیستم‌عامل یعنی اندروید 9 پای استفاده می‌شود که به رابط کاربری MIUI 11 مزین شدن است. حضور اندروید 10 در آنر 9A مطمئنا به‌عنوان نکته مثبتی در این میان مطرح می‌شود اما غیبت سرویس‌های گوگل و در صدر آن‌ها فروشگاه Google Play از میزان این برتری به میزان زیادی می‌کاهد. در غیبت سرویس‌های گوگل با GMS، نصب بسیاری از برنامه‌ها با محدودیت روبرو می‌شود و به‌جای فروشگاه گوگل باید از مجموعه AppGallery یا فروشگاه‌های متفرقه دیگر در این زمینه استفاده کرد. در رابطه با این محدودیت به‌طور کامل در بررسی تخصصی آنر 9A سخن گفته‌ایم. در سوی دیگر با این‌که ردمی 8 از نسخه پیشین اندروید استفاده می‌کند و برنامه‌ای برای آپگرید آن به نسخه 10 هنوز ارائه نشده اما مشکلی در زمینه نرم‌افزاری و دسترسی به Google Play نداشته و از این لحاظ به حریف خود برتری کاملی دارد.

گزینه‌های ارتباطی

در رده ارزان‌قیمت بازار معمولا با گزینه‌های ارتباطی محدودی روبرو می‌شویم و هر دو رقیب این بررسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به حداکثر سرعت ارتباطات 4G در مشخصات این دو گوشی اشاره مستقیمی نشده اما از روی مودم حاضر در چیپ‌ست پردازشی آن‌ها می‌توان به تقریبی در این زمینه دست یافت. چیپ‌ست پردازشی Helio P22 در دانلود 4G تحت LTE Cat.7‌ به سرعت 300Mbps دست می‌یابد و آپلود LTE Cat.13 آن نیز حداکثر 150Mbps است. در Snapdragon 439 اما با سرعت‌های پایین‌تری روبرو می‌شویم جایی‌که سرعت دانلود تحت LTE Cat.4 حداکثر 150Mbps است و آپلود نیز از 75Mbps‌ فراتر نمی‌رود.

وای‌فای هر دو گوشی از نوع تک باند نسخه n بوده و جک هدست نیز در هر دو مدل حضور دارد. آنر 9A به NFC‌ مجهز بوده و بلوتوث آن نیز نسخه 5 است در دیگر سو در حالی‌که در ردمی 8 از NFC‌ خبری نیست، بلوتوث آن نیز قدیمی‌تر و نسخه 4.2 است. همه چیز نیز در مورد بخش ارتباطی ردمی 8 منفی نبوده و با حضور درگاه اینفرارد بر حریف خود برتری دارد. هر دو مدل این رقابت از امکان استفاده از رادیوی FM بدون نیاز به اتصال هدست نیز بهره می‌برند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا