معرفی سری iQOO 5 – گیمینگ‌فون‌های قدرتمند با شارژر فوق‌العاده در نسخه Pro

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دوربین پریسکوپی Periscope Camera ، Vivo iQOO 5 5G ، Vivo iQOO 5 Pro 5G ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : برند iQOO (زیرمجموعه ویوو) چندی‌ست با گیمینگ‌فون‌های خود، جایگاه خوبی در بازار اسمارت‌فون‌های مخصوص بازی پیدا کرده و با توجه به قیمت نسبتا مناسب محصولاتش، رقیب سرسختی به حساب می‌آید. این کمپانی در روز دوشنبه 17 آگوست 2020 (27 مرداد 1399) از تولید سری جدید گوشی‌های گیمینگ خود خبر داد. این سری در حال حاضر از دو گوشی با نام‌های iQOO 5 و iQOO 5 Pro تشکیل شده است. نمایشگر AMOLED، پردازنده قدرتمند اسنپ‌دراگون 865 و دوربین سه‌گانه از مهم‌ترین ویژگی‌های این دو گوشی به حساب می‌آیند. ورژن Pro شباهت‌های بسیاری با نسخه اصلی دارد، اما لنز پریسکوپی با زوم قدرتمند و تکنولوژی شارژ فوق سریع، آن را از iQOO 5 متمایز می‌کند.

طراحی

اسمارت‌فون iQOO5 در اندازه‌های 8.32×75.60×160.04 میلی‌متر طراحی شده، 197 گرم وزن داشته و در رنگ‌های آبی و خاکستری وارد بازار می‌شود. iQOO 5 Pro با طول و عرض کمتری – یعنی 73.30×159.56 میلی‌متر – تولید شده است. این گوشی از لحاظ ظاهر در دو ورژن متفاوت به تولید می‌رسد. ورژن اول Track Version نام داشته و از یک قاب شیشه‌ای مشکی رنگ با ظاهری مشابه بافت فیبرکربن تشکیل شده که لبه‌های آبی رنگ آن (با تداعی اشعه آبی‌رنگ) ترکیب زیبایی را خلق می‌کند.

ورژن دوم – که Legendary Edition نام گرفته – از همکاری iQOO با کمپانی خودروسازی BMW M Motorsport حکایت دارد. در این نسخه، قاب پشتی ظاهرا پوششی از چرم سفیدرنگ داشته و رنگ‌های قرمز، مشکی و آبی (برگرفته از لوگوی BMW M) به شکل نواری در سمت چپ (در امتداد ماژول دوربین) به چشم می‌خورند. ناگفته نماند، Track Version ضخامتی معادل 8.9 میلی‌متر داشته و وزن آن 198 گرم است، در حالیکه ضخامت و وزن در Legendary Edition به ترتیب 9.53 میلی‌متر و 196.7 گرم اعلام شده است.

نمایشگر

در هر دو گوشی با یک نمایشگر AMOLED به قطر 6.56 اینچ و رزولوشن 1080×2376 پیکسل مواجهیم. حاشیه بالایی تنها 1.75 میلی‌متر و حاشیه پایینی 2.8 میلی‌متر است. به این ترتیب با یک نمایشگر فول-اسکرین سروکار داریم که نسبت صفحه به بدنه آن 92.6 درصد اعلام شده است. نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و نرخ نمونه‌برداری تاچ 240 هرتزی به‌وضوح نشان می‌دهد که این نمایشگر برای بازی ساخته شده است. نمایشگر این دو گوشی از استاندارد +HDR10 پشتیبانی کرده و با داشتن تأییدیه از کمپانی SGS، از چشمان کاربر در برابر اشعه آبی محافظت می‌کند. لازم به ذکر است، تنها تفاوت نمایشگر در این دو گوشی به ظاهر آنها بر می‌گردد؛ بر خلاف نمایشگر تخت در iQOO 5، نمایشگر نسخه Pro در راست و چپ دارای انحناست. البته این انحنا تا روی لبه گوشی ادامه پیدا نمی‌کند، زیرا به گفته شرکت سازنده در سمت راست و چپ نمایشگر، حاشیه‌هایی به ضخامت 1.48 میلی‌متر وجود دارد.

پردازنده و حافظه

تراشه قدرتمند اسنپ‌دراگون 865 در قلب گوشی‌های جدید iQOO قرار گرفته که در مقایسه با اسنپ‌دراگون 855، عملکرد CPU آن 25 درصد افزایش و میزان مصرف GPU تا 35 درصد کاهش داشته است. اسنپ‌دراگون 865 – که با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده – مشتمل بر 1 هسته 2.84 گیگاهرتزی و 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی (همگی مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A77) و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 650 است. در iQOO 5 متناسب با مدل دستگاه، 8 یا 12 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR5) و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 3.1) پیش‌بینی شده است. تنها تفاوت نسخه Pro در این بخش، آن است که در پیکربندی‌های آن، فقط حافظه 256 گیگابایتی به چشم می‌خورد. ظاهرا امکان ارتقاء حافظه در هیچ یک از دو گوشی وجود ندارد.

دوربین

هر دو گوشی از سه دوربین در پشت دستگاه بهره می‌برند. در iQOO 5 دوربین اصلی – که ظاهرا از سنسور GN1 سامسونگ تشکیل شده – رزولوشنی معادل 50 مگاپیکسل داشته و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.85 است (احتمالا همان دوربین اصلی +Vivo X50 Pro). در کنار این دوربین، یک دوربین التراواید 13 مگاپیکسلی – با میدان دید 120 درجه و گشودگی f/2.2 – به چشم می‌خورد که به گفته شرکت سازنده، نقش دوربین ماکرو را نیز ایفا می‌کند. عضو سوم این مجموعه نیز یک دوربین پرتره 13 مگاپیکسلی (f/2.46) است که زوم دیجیتال تا 20 برابر را امکان‌پذیر می‌کند.

به گفته iQOO، الگوریتم هوش مصنوعی برای کاهش نویز در این دوربین، کیفیت عکاسی در شب را بالا می‌برد. حالت عکاسی از ستارگان نیز یکی دیگر از قابلیت‌های دوربین iQOO 5 است. به گفته شرکت سازنده، این دوربین توانایی ضبط ویدئوی 8K را داشته و با توجه به لرزه گیر الکترونیکی (EIS)، انتظار می‌رود تاحدی بتواند لرزش‌های دست را خنثی کند. ناگفته نماند، دوربین جلو نیز 16 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/2.45 است.

در iQOO 5 Pro هم با یک مجموعه 3 دوربینی مواجه هستیم، با این تفاوت که در نسخه Pro، به جای دوربین پرتره 13 مگاپیکسلی، یک دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز پریسکوپی و گشودگی f/3.4 دیده می‌شود. لنز پریسکوپی این دوربین، امکان زوم اپتیکال تا 5 برابر و همچنین زوم هیبریدی تا 60 برابر را فراهم می‌کند. برتری دیگر دوربین در نسخه Pro، آن است که علاوه بر EIS، لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS نیز پیش‌بینی شده است. قابلیت Super Night Vision 4.0 نیز یکی دیگر از امکانات iQOO 5 Pro به شمار می‌رود. سایر مشخصات دوربین در نسخه Pro (از جمله دوربین‌های اصلی، التراواید و سلفی) تفاوتی با نسخه معمولی ندارند.

باتری

ظرفیت باتری در iQOO 5 برابر با 4,500 میلی‌آمپر ساعت بوده و با شارژ سریع 55 واتی موسوم به FlashCharge از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری 50 دقیقه اعلام شده است. طبق ادعای iQOO، این باتری در حالت استندبای 4G تا 480 ساعت و در هنگام مکالمه 4G تا 18.5 ساعت دوام خواهد داشت. با استفاده از باتری این گوشی می‌توان باتری دیوایس‌های دیگر را از طریق شارژ معکوس نیز شارژ نمود. شرکت سازنده در معرفی باتری این گوشی به قابلیتی تحت عنوان "حالت شارژ هوشمند" اشاره کرده که می‌تواند با در نظر گرفتن زمان استراحت شما عمل شارژ را انجام دهد. به این ترتیب که باتری به سرعت تا 80 درصد شارژ شده و سپس پروسه شارژ شدن به طور خودکار تعلیق می‌شود، اما تا قبل از پایان استراحت شما، پروسه شارژ ذخیره باتری را به 100 درصد می‌رساند. این کار می‌تواند با کاستن از فرسایش باتری، به عمر آن بیفزاید.

بدون شک، گوشی iQOO 5 Pro یکی از فوق‌العاده‌ترین باتری‌های صنعت اسمارت‌فون را داشته و شاید جذاب‌ترین قسمت این گوشی باتری آن باشد. ظرفیت باتری در iQOO 5 Pro به 4,000 میلی‌آمپر ساعت کاهش یافته است. شاید خیال کنید، این نکته با جمله قبل در تضاد باشد، اما این تمام ماجرا نیست. آنچه باتری نسخه Pro را استثنایی کرده، تکنولوژی Super FlashCharge یا شارژ فوق سریع 120 واتی آن است که حدود یک ماه پیش از سوی iQOO معرفی شد. به لطف این تکنولوژی، شارژ کامل باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی نسخه Pro تنها 15 دقیقه طول می‌کشد (تقریبا به اندازه گوش دادن به 3 آهنگ!). برای رساندن ذخیره باتری از 0 تا 50 درصد نیز فقط 5 دقیقه زمان لازم است. iQOO برای باتری این گوشی، موفق به اخذ تأییدیه شارژ سریع ایمن از کمپانی آلمانی TÜV Rheinland شده است. دوام باتری نسخه Pro در حالت استندبای 4G تا 269 ساعت و در صورت مکالمه 4G تا 13 ساعت اعلام شده است. ناگفته نماند، سایر مشخصات – از جمله شارژ معکوس سیمی و شارژ هوشمند – در اینجا نیز برقرار است.

گیمینگ

در گوشی‌های مخصوص بازی، داغ کردن دستگاه امری طبیعی بوده و باید برای آن چاره‌ی اندیشید. راه‌حل iQOO مثل همیشه سیستم خنک‌کننده مایع است که در iQOO 5 از نوع VC یا اتاقک بخار بوده و ناحیه‌ای به مساحت 12,751 میلی‌متر مربع را شامل می‌شود که در قیاس با iQOO 3 تا 21.4 درصد بیشتر شده است. دفع حرارت در این سیستم بهبود یافته و طبق ادعای شرکت سازنده، می‌تواند دمای CPU را تا 12 درجه پایین بیاورد. همین سیستم در نسخه Pro نیز پیاده‌سازی شده است، با این تفاوت که مساحت بیشتری (معادل 14,581 میلی‌متر مربع) را در بر می‌گیرد.

موتور خطی Z-axis و سیستمی حرفه‌ای – که شرکت سازنده آن را Monster Engine نامیده – افکت‌های لرزشی متنوعی را ایجاد می‌کنند که برای گوشی‌های گیمینگ یک ضرورت به حساب می‌آید، از جمله شوک لرزشی 4 بعدی که iQOO در معرفی گوشی‌ها از آن نام برده است. از دیگر قابلیت‌های لرزشی این گوشی‌ها، می‌توان از شبیه‌ساز کی‌بورد نام برد که به گفته شرکت سازنده، کاربر با فعال کردن آن در هنگام تایپ کردن، حس فشردن دکمه‌های کی‌بورد را تجربه خواهد کرد. موتور شتاب‌دهنده Multi-Turbo 4، دو اسپیکر استریو و صدای های-فای با محدوده دینامیکی بالاتر از 120 دسی‌بل، از دیگر مواردی‌ست که بازی با این گوشی‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌نماید.

ارتباطات و سیستم‌عامل

اسمارت‌فون‌های جدید iQOO دوسیم‌کارته بوده و به ارتباطات 5G مجهزند. وای-فای 6، بلوتوث 5.1 و NFC نیز از دیگر امکانات ارتباطی آنها به شمار می‌رود. حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر تعبیه شده و علاوه‌ بر آن، با استفاده از تشخیص چهره (Face Wake) نیز می‌توان گوشی‌ها را قفل‌گشایی نمود. هر دو گوشی با اندروید 10 و پوسته iQOO UI 1.5 روانه بازار می‌شوند. دستیار دیجیتال Jovi نیز در هر دو دیوایس فعال است.

قیمت و زمان عرضه

ثبت پیش‌سفارش برای خرید اسمارت‌فون‌های سری iQOO 5 آغاز شده و این محصولات رسما از 24 آگوست (3 شهریور) در چین آماده فروش خواهند بود. جزییات مربوط به عرضه بین‌المللی این گوشی‌ها، احتمالا در آینده اعلام خواهد شد. قیمت گوشی‌های جدید iQOO در پیکربندی‌های مختلف به شرح زیر است:

- iQOO 5 در مدل 8/128 گیگابایت: 3,998 یوان که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 576 دلار

- iQOO 5 در مدل 12/128 گیگابایت: 4,298 یوان (619 دلار)

- iQOO 5 در مدل 12/256 گیگابایت: 4,598 یوان (662 دلار)

- iQOO 5 Pro در مدل 8/256 گیگابایت: 4,998 یوان (720 دلار)

- iQOO 5 Pro در مدل 12/256 گیگابایت: 5,498 یوان (792 دلار)

منبع : Vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا