معرفی کنترل‌گرهای انتقال قدرت با توان 100 وات – گام بزرگ سامسونگ در عرصه شارژ سریع و امن

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : یو اس بی نوع سی USB Type-C ، شارژ سریع Quick Charge ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : در ماه آوریل بود که سامسونگ اعلام کرد، رقم سرمایه‌گذاری شرکت در کسب‌وکار چیپ‌های منطقی، تا سال 2030 به 133 تریلیون وان خواهد رسید. در همین راستا، این کمپانی کره‌ای در روز سه‌شنبه 28 می 2019 (7 خرداد 1398) از طراحی و تولید دو کنترل‌گر انتقال قدرت (PD) مبتنی بر USB Type-C خبر داد. این کنترل‌گرها – که در واقع دو تراشه مختلف هستند – SE8A و MM101 نام دارند. با استفاده از این کنترل‌گرهای جدید، شارژرها با برقراری ارتباط با دیوایس، می‌توانند با ارائه میزان مطلوب و بهینه‌ای از قدرت به دستگاه، عمل شارژ شدن را سریع‌تر و با بازدهی بیشتری به انجام برسانند.

Samusngs New USB PD Controllers for Power Adaptors

هر دو تراشه جدید سامسونگ به یک Flash تعبیه‌شده (یا eFlash) تجهیز شده‌اند. این امر باعث می‌شود تا به منظور برخورداری از به‌روزترین مشخصات، تراشه‌ها بتوانند سفت‌افزار (یا در اصطلاح firmware) خود را تغییر داده و به‌روزرسانی کنند. هر دو تراشه از شارژ 100 واتی پشتیبانی کرده و به این ترتیب، امکان تأمین انرژی مورد نیاز حتی برای دیوایس‌های بزرگی مثل تبلت، لپ‌تاپ یا مانیتور را نیز فراهم می‌کنند (مقایسه کنید با شارژرهای متعارف 10 واتی در اسمارت‌فون‌ها).

این کنترل‌گرهای انتقال قدرت از جدیدترین مشخصات USB برای شارژ سریع، یعنی USB-PD 3.0، برخوردار بوده و چالش‌های مربوط به سازگاری و بازدهی در دیوایس‌های مختلف موبایل و همچنین سایر وسایل الکترونیکی را برطرف می‌کنند. این چالش‌ها ممکن است باعث شوند که دیوایس مورد نظر، کندتر از حالت عادی و یا بیش از آنچه مورد نیاز است شارژ شود که این امر می‌تواند چرخه عمر باتری را به مخاطره بیندازد. نیاز فزاینده برای گسترش تجربه‌ دستگاه‌های همیشه روشن از یک سو و مقبولیت USB به عنوان راه‌کاری برای شارژ و انتقال داده از سویی دیگر، موجب شده تا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن باشد که تکنولوژی‌های امن و کم‌مصرفِ شارژ سریع در طیف گسترده‌ای از کاربردها به کمک مصرف‌کنندگان بیایند.

Samusngs New USB PD Controllers for Power Adaptors

چگونگی انجام عمل شارژ با IC کنترلرهای PD در هنگام شارژ سریع

به گفته بن ک. هور (Ben K. Hur)، معاون ارشد بازاریابی System LSI در شرکت سامسونگ، علاوه بر امکانات هوشمندتر و باتری‌های بزرگ‌تر، راه‌کارهای نوآورانه در زمینه شارژ نیز به ما این اجازه را می‌دهند تا بتوانیم کارهای بیشتری را با دیوایس‌های موبایل خود انجام دهیم. با ادامه همین روند، آداپتورهایی که می‌توانند ضمن شارژ سریع دیوایس‌ها، پادمان‌هایی (safeguards) را هم در برابر دسترسی‌های بدون مجوز برقرار کنند، به شدت مورد نیاز هستند. کنترل‌گر انتقال قدرت MM101 و کنترل‌گر SE8A – که از لحاظ امنیتی ارتقا یافته – نه تنها عمل شارژ را سریع‌تر و امن‌تر می‌کنند، بلکه سرویس‌های جدیدی را نیز فعال می‌کنند که می‌تواند به غنی‌تر شدن تجربه‌های موبایلی در آینده کمک کند.

تراشه MM101 برای احراز هویت محصول، از الگوریتم رمزنگاری متقارن AES پشتیبانی می‌کند. AES کوتاه‌شده Advanced Encryption Standard و به معنای "استاندارد رمزنگاری پیشرفته" است. جالب است بدانید، MM101 با برخورداری از قابلیت حس کردن رطوبت، می‌تواند شرایط امن‌تری را برای شارژ فراهم نماید.

Samusngs New USB PD Controllers for Power Adaptors

پروسه اعتبار سنجی و شارژ سریع در کنترلرهای جدید PD سامسونگ

SE8A نخستین راه‌کار صنعت است که در آن، کنترل‌گر PD و نوعی آی‌سی امنیتی موسوم به Secure Element، در یک تراشه ترکیب می‌شوند. به گفته سامسونگ، این کار جنبه‌های حفاظتی بیشتری را برای دستگاه به همراه خواهد داشت، از جمله ذخیره‌سازی کلید امنیتی و رمزگذاری و رمزگشایی داده‌های حساس به شکل متراکم. SE8A از نوعی برنامه احراز هویت در USB Type-C پشتیبانی می‌کند. این برنامه مختص شارژرها و دیوایس‌های مجهز به USB Type-C بوده و اجازه سوء استفاده از محصولات تأییدنشده را نمی‌دهد. این امنیت ارتقایافته، پتانسیل‌هایی را برای انواع جدیدی از محتوا و سرویس‌ها خلق می‌کند که ممکن است به برند، موقعیت یا رویدادی خاص منحصر باشند.

برای امنیت بیشتر، هر دو تراشه در برابر افزایش ولتاژ نیز محافظت می‌شوند. تراشه MM101 در حال نمونه‌گیری بوده و SE8A به تولید انبوه رسیده است. با این حساب، SE8A زودتر وارد بازار خواهد شد. با توجه به اینکه USB-IF (انجمن مجریان یواس‌بی) در حال تعریف استانداردهای صنعتی در این حوزه است، انتظار می‌رود در آینده شارژرها و دیوایس‌های بیشتری از نوع USB Type-C به مقوله‌های امنیتی – مثل شیوع بدافزار و درز کردن داده‌ها – بپردازند. 

منبع : Samusng


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا