معرفی کدک ویدئویی VVC با قابلیت کاهش حجم ویدئو تا 50 درصد

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کدک ویدئویی Video Codec ، وی وی سی VVC
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه آلمانی Fraunhofer HHI در روز دوشنبه 6 جولای 2020 (16 تیر 1399) اعلام کرد که پس از سال‌ها پژوهش، کدک ویدئویی VVC (یا H.266) نهایی شده است. Fraunhofer این دستاورد را حاصل همکاری با شرکای صنعتی خود از جمله اپل، اریکسون، اینتل، هواوی، مایکروسافت، کوالکام و سونی می‌داند. طبق ادعای این مؤسسه، استاندارد جدید VVC از لحاظ فشرده‌سازی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و در مقایسه با استاندارد قبلی – یعنی HEVC (یا H.265) – می‌تواند ضمن حفظ کیفیت تصویری، حجم فایل را تا حدود 50 درصد کاهش دهد. با توجه به اینکه تقریبا 80 درصد از تمام ترافیک اینترنت به استریم ویدئو مربوط می‌شود، می‌توانیم کدک VVC را یک دستاورد بزرگ بنامیم.

کدک VVC با کاهش نیاز به داده، راندمان انتقال ویدئو در شبکه‌های موبایل (که با محدودیت در ظرفیت داده‌ها مواجهند) را بالاتر می‌برد. به عنوان مثال، استاندارد پیشین HEVC برای انتقال یک ویدئوی 90 دقیقه‌ای با وضوح UHD به 10 گیگابایت داده نیاز دارد. اما طبق ادعای Fraunhofer، برای انتقال همین ویدئو با کدک VVC، تنها 5 گیگابایت داده نیاز است. به گفته Fraunhofer، کدک جدید VVC برای ویدئو با وضوح‌های مختلف – از SD گرفته تا 8K – و همچنین ویدئوهای 360 درجه مناسب بوده و می‌تواند از HDR روی همه این ویدئوها پشتیبانی کند. البته از آنجا که کدک VVC با در نظر گرفتن محتوای ویدئویی با رزولوشن‌های بسیار بالا توسعه یافته، برتری این استاندارد به ویژه در استریم ویدئوهای 4K یا 8K روی نمایشگر تخت تلویزیون، محسوس‌تر خواهد بود. ناگفته نماند، کدک VVC نه تنها برای ویدئوهای معمولی، بلکه برای اپلیکیشن‌های به اشتراک‌گذاری صفحه و استریم بازی نیز مناسب است.

بنجامین براس (Benjamin Bross)، رییس گروه سیستم‌های کدگذاری ویدئو در مؤسسه Fraunhofer، با اشاره به صرف زمانی حدود 3 سال برای توسعه به این استاندارد، کدک VVC را مایه افتخار Fraunhofer دانست. به گفته بنجامین براس، با توجه به جهش چشمگیر در بازدهی کدگذاری در VVC، استفاده از ویدئو در سراسر جهان بیش از پیش افزایش خواهد یافت. همچنین، تنوع کارکرد VVC این کدک را به گزینه جذابی برای طیف گسترده‌تری از کاربردهای مربوط به انتقال و ذخیره‌سازی ویدئو تبدیل می‌کند. دتلف مارپه (Detlev Marpe)، ریاست دپارتمان کدگذاری و تحلیل ویدئو در مؤسسه Fraunhofer، ضمن اشاره به نقش کلیدی این مؤسسه در توسعه استانداردهای پیشینِ کدگذاری ویدئو (از جمله AVC و HEVC)، ابراز خرسندی کرد که در حال حاضر بیش از 50 درصد از بیت‌های اینترنت با تکنولوژی Fraunhofer تولید می‌شوند.

مثل استانداردهای قبلی، VVC نیز دربردارنده گزینه‌هایی‌ست که از مالکیت معنوی معافند، مثل AV1 متن‌باز و پیاده‌سازی EVC پایه. به گفته Fraunhofer، قرار است یک مدل مجوزدهی شفاف و یکپارچه بر مبنای اصل FRAND (عادلانه، منطقی و به دور از تبعیض) به منظور استفاده از پتنت‌های استاندارد مربوط به VVC ایجاد شود. در همین راستا، مجمعی موسوم به MC-IF (مجمع صنعتی کدگذاری رسانه) تشکیل شده است. علاوه بر Fraunhofer، هم‌اکنون بیش از 30 شرکت و سازمان در MC-IF عضویت دارند. تراشه‌های جدید مورد نیاز برای استفاده از کدک VVC – مثل تراشه‌های دیوایس‌های موبایل – در پروسه طراحی قرار دارند. به گفت توماس شیرل (Thomas Schierl)، از مقامات Fraunhofer، نخستین نرم‌افزار برای پشتیبانی از VVC (هم نرم‌افزار کدگذار و هم نرم‌افزار کدگشا) در پاییز سال جاری میلادی از سوی این مؤسسه عرضه خواهد شد.

به گفته Fraunhofer، کدک ویدئویی VVC نتیجه حداقل 4 نسل از استانداردهای بین‌المللی برای کدگذاری ویدیویی است. استانداردهای قبلی یعنی AVC و HEVC – که با تلاش‌های فراوان Fraunhofer تولید شده بودند – در حال حاضر در بیش از 10 میلیارد دیوایس در سراسر دنیا فعال بوده و بیش از 90 درصد از مجموع حجم بیت‌های ویدئویی دنیا را تشکیل می‌دهند. این دو استاندارد، به خاطر نقش پررنگی که در پیشرفت تکنولوژی تلویزیونی داشتند، موفق به دریافت 3 جایزه مهندسی Emmy شدند.

در سپتامبر 2017 بود که اپل با رونمایی از iOS 11، قابلیت پشتیبانی از کدک HEVC را به این سیستم‌عامل اضافه کرد. در حال حاضر، کاربران آی‌دیوایس‌ها این امکان را دارند که در تنظیمات دستگاه، با انتخاب گزینه "سازگارترین" از کدک قبلی H.264 استفاده کنند، اما برداشت ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و همچنین ضبط ویدئوی اسلوموشن با سرعت 240 فریم در ثانیه، تنها با کدک HEVC امکان‌پذیر است. اینکه چه مدت طول می‌کشد تا استفاده از کدک جدید VVC همه‌گیر ‌شود، هنوز مشخص نیست، ولی مطمئنا امری زمان‌بر خواهد بود. نباید فراموش کنیم علی‌رغم اینکه نخستین ورژن کدک HEVC در ژانویه 2013 عرضه شد، کدک قدیمی AVC هنوز هم حضور پر رنگی در صنعت دارد.

منبع : Fraunhofer HHI


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا