راه‌اندازی اشتراک نرم‌افزار سنسور – گام بعدی سونی در صنعت سنسورهای تصویری

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : بدون شک، سونی در حوزه سنسورهای تصویری حرف اول را در دنیا می‌زند. در اواسط می 2020 بود که این شرکت ژاپنی با معرفی سنسورهای IMX500 و IMX501 برای اولین بار در دنیا نشان داد که می‌توان قابلیت پردازش هوش مصنوعی را به سنسورهای تصویری اضافه کرد. حال، طبق خبری که در روز دوشنبه 29 ژوئن 2020 (9 تیر 1399) از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد، کمپانی سونی می‌خواهد با الگوبرداری از موفقیت پلی‌استیشن، از وابستگی خود به چند تولیدکننده در بازار بی‌ثبات اسمارت‌فون بکاهد. سونی قصد دارد با راه‌اندازی سرویس اشتراک برای سنسورهای تصویری مجهز به تحلیل داده، اقدام به فروش نرم‌افزار کند.

سازوکار سنسورهای تصویری بر پایه دریافت و تبدیل نور به سیگنال‌های الکتریکی است. حال، با تبدیل این سنسورها به پلتفرمی برای نرم‌افزار – چیزی شبیه به سرویس پلی‌استیشن پلاس – شاهد تغییرات بنیادینی در بخش سنسورهای تصویری سونی خواهیم بود؛ کسب‌وکاری که با دست‌آوردهای شگرف در حوزه سخت‌افزاری، پیشتاز صنعت بوده و ارزش کنونی آن به 10 میلیارد دلار بالغ می‌شود.

پس از سال‌ها زیان‌دهی در بازار بی‌ثبات محصولات الکترونیکی مصرفی، سونی به دنبال کسب درآمدهای مکرر بوده و حرکت اخیر سونی با این امر همخوانی دارد. دنیل لوب (Daniel Loeb)، سرمایه‌گذار بزرگ آمریکایی، پیش از این خواستار منشعب شدن کسب‌وکار سنسورهای تصویری سونی شده بود. اما به گفته تحلیلگران، کسب موفقیت در این بخش می‌تواند پاسخ کوبنده‌ای برای دنیل لوب باشد.

هیدکی سومه‌میا (Hideki Somemiya)، که در شرکت سونی سرپرستی تیم جدیدی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های سنسور را بر عهده دارد، می‌گوید: «ما جایگاه مستحکمی در بازار سنسورهای تصویری داریم، که به منزله دروازه‌ای برای داده‌های تصویری عمل می‌کند.» سومه‌میا با اشاره به ماهیت بازگشت‌پذیرِ پردازش داده‌ وابسته به نرم‌افزار در مقابل کسب‌وکاری که صرفا سخت‌افزاری باشد، ابراز امیدواری کرد که تحلیل این داده‌ها با هوش مصنوعی، بتواند بازاری را برای سونی خلق کند که از لحاظ ارزش، حتی از پتانسیل رشد خود بازار سنسورها نیز بزرگ‌تر باشد.

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، سونی چندی پیش موفق به تولید نخستین سنسور تصویری با قابلیت پردازش هوش مصنوعی شد. این سنسور کاربردهای گوناگونی دارد. به عنوان مثال، با نصب این سنسور در دوربین‌های امنیتی، می‌توان کارگرانی که کلاه ایمنی به سر ندارند را شناسایی کرد. همچنین، با استفاده از این سنسور در خودرو، می‌توان سطح خواب‌آلودگی راننده را زیر نظر داشت. نکته مهم در آنجاست که بدون ایجاد اختلال در دوربین، می‌توان نرم‌افزار سنسور را اصلاح کرد و یا آن را جایگزین نمود.

سونی امیدوار است که مشتریان با پرداخت اشتراک ماهانه، برای بهره‌مندی از سرویس نرم‌افزار سنسور ثبت نام کنند. درست مثل گیمرهایی که پس از خرید کنسول پلی‌استیشن، اقدام به خرید نرم‌افزار بازی کرده و یا با ثبت نام در سرویس‌های بازی آنلاین، اشتراک می‌گیرند. لازم به ذکر است، سونی هنوز تاریخ دقیقی را برای شروع سرویس نرم‌افزار سنسورهای تصویری اعلام نکرده است، اما سومه‌میا در یک کنفرانس خبری – که ماه گذشته برگزار شد – از تقاضا برای این سرویس از سوی خرده‌فروشان و کارخانه‌ها خبر داد.

تغییر نگرش

علاوه‌بر سونی، رقبایی مثل سامسونگ و شرکت آمنی‌ویژن (که در تملک چینی‌ها قرار دارد) نیز در حال گسترش قابلیت‌های نرم‌افزاری سنسورهای تصویری خود هستند، اما به گفته تحلیلگران، سونی با در اختیار داشتن 52 درصد از سهم بازار جهانی، یک سر و گردن از سایرین بالاتر است. البته به باور سومه‌میا، در کسب‌وکاری که همواره اعتبارش در گرو مشخصات سخت‌افزاریِ سازندگان اسمارت‌فون بوده، برای اتخاذ رویکرد نرم‌افزار-محور، ابتدا باید ذهنیت‌ها را تغییر داد. لازم به ذکر است، عمده درآمد بخش سنسورهای تصویری سونی از 5 شرکت سازنده اسمارت‌فون به دست می‌آید.

صندوق پوشش ریسک Third Point، به ریاست دنیل لوب، اصرار دارد که سونی بخش سنسورهای تصویری را از شرکت منشعب کند. استدلال لوب این است که اگر این بخش از شرکت، زیر پیچیدگی‌های کمپانی سونی پنهان نشود، می‌تواند ارزش بالاتری داشته باشد. اما کنی‌چیرو یوشیدا (Kenichiro Yoshida)، مدیرعامل سونی، با این نظریه مخالف است. به باور وی، وجود بخش سنسورهای تصویری در شرکت، امکان دسترسی به منابع گروهی را برای آن آسان‌تر کرده و گذشته از اینها، تنوع یکی از نقاط قوت سونی به شمار می‌رود.

به گفته جونیا آیادا (Junya Ayada)، تحلیلگر "JPMorgan Securities"، حرف‌های آقای یوشیدا حاوی این پیام است که تمرکز سونی روی رشد سودآوری در کنار کسب‌وکارهای متنوع خواهد بود. به گفته آیادا، شاید سبد محصولات سونی پیچیده‌تر شده باشد، اما این شرکت ژاپنی در مارچ 2019 برای دومین سال متوالی از سوددهی بی‌سابقه خبر داد.

آتسوشی اوسانای (Atsushi Osanai)، استاد دانشکده بازرگانی در دانشگاه Waseda، معتقد است داشتن تکنولوژی با کاربردهای متنوع، می‌تواند در دوران بلاتکلیفی، سودمند باشد. اوسانای گام بعدیِ سنسورهای تصویری را در تکنولوژی اتومبیل‌های خودران می‌بیند، ولی بر این باور است که کشف کاربردهای دیگرِ این سنسورها از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته هنوز هم افرادی هستند که پتانسیل سرویس اشتراکی برای نرم‌افزار سنسورهای تصویری سونی را نادیده می‌گیرند. به اعتقاد این افراد، سال‌ها زمان لازم است تا چنین کسب‌وکاری بتواند برای سونی به سوددهی برسد. به گفته هیدکی یاسودا (Hideki Yasuda)، تحلیلگر Ace Securities، تعداد سنسورهای تصویری که در کارخانه‌ها و خرده‌فروشی‌ها به کار گرفته می‌شود، در مقایسه با تعداد سنسورهای استفاده شده در صنعت اسمارت‌فون (که سالانه بیش از یک میلیارد دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار جهانی می‌کند)، ناچیز به نظر می‌رسد.

منبع : Reuters