موسسه ترندفورس: افزایش سالانه 20 درصدی درآمد سازندگان قطعات نیمه‌رسانا در سه‌ماهه دوم 2020

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، تی اس ام سی TSMC ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین بررسی‌ موسسه پژوهشی ترندفورس درآمد ترکیبی 10 شرکت برتر تولیدکننده نیمه‌رسانا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی بیش از 20 درصد افزایش خواهد یافت. گزارش مورد اشاره در روز پنج‌شنبه 11 ژوئن 2020 (22 خرداد 1399) منتشر شده و نشان می‌دهد این رشد در حالی روی داده که کاهش قابل ملاحظه‌ای در حجم سفارش قرص‌های سیلیکونی یا در اصطلاح wafer در سه‌ماهه نخست 2020 دیده نشده است. با این حال، مشتریان قطعات نیمه‌رسانا در فصل دوم سال جاری میلادی، سفارش‌های خود را به سبب افزایش تولید دستگاه‌های موجود و کاربردهای جدید ناشی از همه‌گیری COVID-19 گسترش داده‌اند.

البته نباید درآمد نسبتا پایین سازندگان نیمه‌رسانا را در سه‌ماهه دوم 2019 از یاد برد که خود یکی از عواملی محسوب می‌شود که سبب شده درآمد این قطعات در سه‌ماهه دوم سال جاری رشد سالانه قابل توجهی را نشان دهد.

کمپانی TSMC در این دوره سه‌ماهه افزایش سالانه 30.4 درصدی را تجربه کرده است؛ رشدی که از دید کارشناسان ترندفورس به لطف تقاضای پایدار برای محصولاتی بوده که بر اساس فناوری‌ها و مالکیت معنوی این شرکت ساخته شده‌اند. همچنین تقاضای جدید برای پروسسورها، چیپ‌ست‌های رایانش فوق سریع یا HPC، سی‌پی‌یوها و پردازنده‌های گرافیکی مورد نیاز برای دورکاری در اسمارت‌فون‌های 5G عامل دیگر رشد درآمد کمپانی تایوانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است. ترندفورس در ادامه پیش‌بینی کرده است که تحریم‌ هواوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC، تأثیر چندانی بر درآمد این شرکت نداشته باشد؛ چرا که دیگر مشتریان TSMC همچون AMD، مدیاتک، NVIDIA و کوالکام همچنان به دنبال استفاده از فناوری‌های تولیدی آن هستند. رئیس هیأت مدیره این شرکت نیز به تازگی تصریح کرده که ممنوعیت تجارت با هواوی از سوی ایالات متحده آمریکا تأثیری بر کسب‌وکار TSMC ندارد و این کمپانی می‌تواند به سرعت مشتریان جدیدی را جایگزین غول چینی نماید.

با توجه به استقبال خوب کاربران از اسمارت‌فون‌های نسل پنجم مجهز به پلتفرم‌های 5G رده میانی و پیشرفته سری 7 اسنپ‌دراگون تقاضا برای فناوری پروسه 7 نانومتری سامسونگ نسبتا پایدار بوده است. غول کره‌ای تولید مدارهای مجتمع درایور نمایشگر یا DDIC (کوتاه‌شده Display Driver IC) و حسگر تصویری CMOS (CMOS image sensor) را به سبب افزایش پیش‌بینی‌شده نرخ نفوذ گوشی‌های 5G گسترش داده است. سامسونگ همچنین ظرفیت لیتوگرافی EUV خود را نیز در کارخانه هواسئونگ (Hwaseong) افزایش داده که به نوبه خود سبب گسترش کاربرد محصولات این شرکت در خارج از کسب‌وکار موبایل می‌شود. بر این اساس انتظار می‌رود درآمد سامسونگ در این بخش در سه‌ماهه دوم 2020 چیزی حدود 15.7 درصد افزایش یابد.

با وجود سودآوری TSMC و سامسونگ در فصل اخیر، کمپانی آمریکایی GlobalFoundries تحت تاثیر روند کاهشی تقاضا در حوزه میکروپروسسورها و تراشه‌های خودرو قرار گرفته است. در نتیجه این شرکت فضای محدودی برای رشد درآمد سالانه در فصل دوم 2020 در اختیار دارد که پیش‌بینی می‌شود به 6.9 درصد برسد.

به سبب افزایش تقاضا برای آی‌سی درایور و دیگر محصولاتی که در شرایط همه‌گیری جهانی مورد توجه قرار گرفته‌اند، انتظار می‌رود درآمد کمپانی تایوانی UMC با رشد سالانه دو رقمی در سه‌ماهه دوم 2020 به 23.9 درصد برسد. به همین ترتیب شرکت SMIC هم افزایش تقاضا برای محصولات ساخته‌شده از قرص‌های سیلیکونی ۱۲ اینچی مانند حافظه فلش NOR و eNVM در کنار قرص‌های سیلیکونی 8 اینچی همچون چیپ‌های حسگر اثر انگشت، آی‌سی مدیریت انرژی (PMIC) و برخی میکروکنترلرها یا MCUهای با کاربری عمومی را تجربه کرده است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود درآمد این شرکت در دومین فصل سال جاری میلادی به رشد سالانه 19 درصدی دست یابد. هر چند ممنوعیت‌های جدید وزارت بازرگانی ایالات ‌متحده علیه هواوی ممکن است متغیرهای تازه‌ای را پیش روی SMIC قرار دهد که به طور بالقوه بر پیشرفت ظرفیت‌های این شرکت چینی موثر باشد.

در همین راستا، شرکت‌های رده پایین‌تر تولیدکننده قطعات نیمه‌رسانا نیز از فضای جدید و افزایش تقاضا سود برده‌اند. به طور مثال، درآمد TowerJazz از تولید محصولات فرستنده-گیرنده یا transceiver سیلیکون فوتونیک و RF با تقاضای روبه‌رشد برای زیرساخت نسل پنجم و مراکز داده مرتبط با آن افزایش یافته است. این در حالی است که فروش مجموع این محصولات همچنان نتوانسته کاهش فروش محصولات الکترونیکی مصرفی را جبران کند. به این ترتیب حفظ ظرفیت تولید و نرخ بهره‌برداری TowerJazz ممکن است تا حدودی با دشواری همراه باشد. به علاوه با آن که تقاضای زیادی برای محصولات CIS وجود دارد، آینده تقاضای برای محصولات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از این رو ترندفورس با دیدگاهی محتاطانه برآورد کرده که مجموع درآمد TowerJazz در سهماهه دوم 2020 حدود 1.3 درصد افزایش سالانه را شاهد باشد.

رشد درآمد شرکت PSMC هم عمدتا به سبب تقاضا بالا برای محصولات CIS شامل دوربین‌های آی‌پی، چیپ‌های حسگر تصویری رده پایین و میانی گوشی‌های هوشمند و CISهای ساده دوربین‌های امنیتی و مدار بسته رقم خورده است که همگی رشدی پایدار را در چین تجربه کرده‌اند. PSMC از نظر درآمد در سه‌ماهه دوم 2019 در مقایسه با دوره‌های مشابه، اعداد نسبتا پایینی را به ثبت رسانده و حال کارشناسان ترندفورس انتظار دارند که درآمد این شرکت در فصل منتهی به ژوئن 2020 با 71 درصد رشد سالانه همراه باشد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود که به لطف افزایش تقاضای مشتریان چینی برای DDIC پنل‌های بزرگ نمایشگر و PMICهای مورد استفاده در سرورها و مراکز داده‌ها، درآمد شرکت تایوانی VIS نیز در دومین فصل 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.9 درصد بیشتر شود.

هوا هونگ (Hua Hong)، یکی دیگر از شرکت‌های چینی تولیدکننده قطعات نیمه‌رساناست که بر توسعه ظرفیت تولید قرص‌ سیلیکونی ۱۲ اینچی و ارتقاء محصولات ۹۰ نانومتری خود، شامل حسگرهای eFlash ،CIS، نیمه‌رساناهای قدرت یا power semiconductors و RF تمرکز دارد. اگر چه به نظر می‌رسد که ظرفیت تولید این کمپانی را باید هنوز در حال گسترش ارزیابی کرد، با این حال تجربه دوره‌ای از رونق در سه‌ماهه دوم 2019، به معنای کاهش 4.4 درصدی درآمد این شرکت در فصل دوم امسال خواهد بود. کمپانی DB HiTek نیز افزایش عظیم تقاضا برای CIS و DDIC را در مشتریان کره‌ای خود شاهد بوده و انتظار می‌رود در این سه‌ماهه افزایش درآمد 4.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند. البته ترندفورس این موج تقاضا را اقدامی پیشگیرانه تلقی کرده که به منظور افزایش موجودی انبار شرکت‌ها و برای مقابله با کاهش احتمالی عرضه صورت گرفته است. از این رو به نظر می‌رسد عملکرد آتی مشتریان DB HiTek همچنان باید مورد بررسی قرار گیرد.

گزارش ترندفورس نشان می‌دهد که همه‌گیری COVID-19 مشتریان قرص‌های سیلیکونی را به واکنش سریع و افزایش تقاضا وادار ساخته است. امری که با تغییر در کاربردهای نهایی محصولات و هدایت مشتریان به ذخیره چیپ‌های مرتبط با این کاربردها آغاز شده و به نوبه خود تثبیت برنامه‌های تولیدکنندگان تراشه را برای سه‌ماهه دوم 2020 در پی خواهد داشت. با این حال، موج تقاضای بالا برای افزایش موجودی انبارهای تراشه ممکن است در ادامه و توسط راهبردهای تنظیم موجودیِ مصرف‌کنندگان کاهش یابد. به علاوه، تنش فزاینده میان چین و ایالات ‌متحده آمریکا به این معنا است که همه تولیدکنندگان تراشه از این موج تقاضا بهره‌مند نمی‌شوند و تقاضای افزایش‌یافته در سه ماهه دوم نمی‌تواند محرکی برای افزایش درآمد کل این صنعت در دراز مدت باشد. بنابراین، بازار نیمه‌رساناها احتمالا در شش ماهه دوم سال جاری میلادی با ابهامات بسیاری مواجه خواهد بود.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا