معرفی Y70s Vivo – نخستین اسمارت‌فون مجهز به Exynos 880

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اکسینوس 880 Exynos 880 ، نسل پنجم 5G ، Vivo Y70s ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : هر روز مدل‌های جدیدتری از گوشی‌های میان‌رده 5G با قیمت‌هایی بهتر از قبل در دنیا عرضه شده و به این ترتیب، بازار گوشی‌های میان‌رده روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود. در تأیید این مطلب، شرکت چینی Vivo در روز دوشنبه 25 می 2020 (5 خرداد 1399) از جدیدترین اسمارت‌فون خود در سری Y رونمایی کرد. این گوشی میان‌رده Vivo Y70s نام داشته و از ارتباطات نسل پنجم بهره‌مند است. گوشی هوشمند Y70s نخستین دیوایسی است که در ساخت آن از چیپ‌ست Exynos 880 استفاده می‌شود. طراحی زیبا، دوربین سه‌گانه، نمایشگر بزرگ، RAM نسبتا بالا و از همه مهم‌تر قیمت مناسب، از دیگر ویژگی‌های برجسته Y70s به شمار می‌روند. در ادامه بیشتر با این دیوایس جدید آشنا می‌شویم.

Y70s ابعادی برابر با 8.46×76.61×162.07 میلی‌متر داشته و وزن آن 190 گرم است. این گوشی در سه رنگ سفید (Fog Illusion)، مشکی (Moon Shadow Black) و آبی (Starlight Blue) به تولید می‌رسد. به گفته شرکت سازنده، عمده قاب پشتی به شکل مات طراحی شده، به جز قسمت نواری‌شکل زیر ماژول دوربین که بافت براقی داشته و همین دوگانگی مات-براق، طراحی دستگاه را زیباتر می‌کند.

نمایشگر ال‌سی‌دی گوشی 6.53 اینچ قطر داشته و با نسبت تصویر 19.5:20 بلند و کشیده جلوه می‌کند. رزولوشن نمایشگر فول اچ‌دی پلاس (معادل 2340×1080 پیکسل) بوده و به گفته شرکت سازنده، 90.72 درصد از بدنه گوشی را پوشش می‌دهد. در قسمت بالا سمت چپ نمایشگر، حفره‌ای برای دوربین جلو تعبیه شده است. طبق ادعای Vivo این گوشی می‌تواند در برابر تشعشع آبی صفحه نمایش، از چشمان کاربر محافظت کند (البته در این مورد، Vivo به داشتن تأییدیه از مؤسسه یا کمپانی خاصی اشاره نمی‌کند).

همان‌طور که گفته شد، Y70s نخستین گوشی هوشمندی‌ست که از تراشه Exynos 880 استفاده می‌کند. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 8 نانومتری ساخته شده – مشتمل بر 2 هسته 2 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A77) و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G76 MP5 است. به عبارتی، می‌توان گفت Exynos 880 همان Exynos 980 است که از سرعت کلاک هسته‌های آن کاسته شده و با برخی تغییرات جزیی در زمینه ISP و حداکثر وضوح مورد پشتیبانی برای صفحه‌نمایش روبرو شده است.

لازم به ذکر است، Exynos 880 با داشتن مودم داخلی 5G، امکان بهره‌مندی دیوایس از فناوری نسل پنجم را فراهم کرده و طبق ادعای Vivo، به لطف این تراشه، مالتی‌تسکینگ و اجرای همزمان چند اپلیکیشن، به‌راحتی در Y70s انجام می‌گیرد. 6 یا 8 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR4x) و 128 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 2.1) برای این گوشی در نظر گرفته شده که ظاهرا غیرقابل ارتقاست.

بخش اپتیک Y70s از یک سیستم 3 دوربینه تشکیل شده است. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.79 است. دوربین واید 8 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2 و میدان دید 112 درجه) و دوربین عمق 2 مگاپیکسلی (f/2.4) دیگر اعضای این سیستم هستند. زوم دیجیتال، فوکوس ثابت، فوکوس خودکار و ردیابی چشم انسان از جمله امکانات این دوربین برشمرده شده‌اند. Vivo تأکید زیادی روی قابلیت این دوربین در تصویربرداری در شب دارد. به گفته شرکت سازنده، ترکیب چندین فریم از داده‌های RAW، در کنار کاهش نویز فضایی، جزییات عکس در نور کم را تضمین کرده و روی کاغذ، تصویر مناسبی را به دست می‌دهد.

ضبط ویدئوی 4K و وجود لرزه‌گیر الکترونیکی (EIS) برای ضبط ویدئو از امکانات فیلم‌برداری مجموعه دوربین در Y70s محسوب می‌شوند. ناگفته نماند، دوربین جلو – که در حفره نمایشگر جای گرفته – 16 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.0 است. از این دوربین برای قفل‌گشایی به روش تشخیص چهره نیز استفاده می‌شود؛ قابلیتی که Vivo آن را Face Wake نامیده است.

یک باتری 4,500 میلی‌آمپر ساعتی، انرژی Y70s را تأمین می‌کند. این باتری با شارژر 18 واتی (مطابق اطلاعات سایت رسمی این مدل) و از طریق پورت قدیمی microUSB شارژ می‌شود؛ هرچند برخی منابع پورت اتصال این گوشی را USB-C اعلام کرده‌اند. Vivo در معرفی این محصول، به موتور دوگانه برای شارژ سریع و موتور صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق هوش مصنوعی اشاره می‌کند. بنابر آنچه در وب‌سایت Vivo آمده، این باتری تا 8.3 ساعت بازی، 11.8 ساعت مکالمه و 15.2 ساعت خواندن متن را پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، به لطف تراشه Exynos 880، این گوشی از ارتباطات 5G در هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) برخوردار است. به گفته Vivo، طراحی آنتن 360 درجه‌ای، به ثبات بیشتر سیگنال کمک می‌کند. ظاهرا سرعت دانلود در این گوشی به 3.55 گیگابیت در ثانیه نیز می‌رسد. Y70s یک گوشی دو سیم‌کارته (از نوع نانو) بوده و از جک هدفون نیز بهره‌مند است.

علاوه‌بر سازوکار تشخیص چهره، حسگر اثر انگشت نیز روی دکمه پاور در لبه سمت راست دستگاه تعبیه شده که طبق ادعای Vivo می‌تواند در 0.18 ثانیه گوشی را قفل‌گشایی کند. اندروید 10 سیستم‌عامل Y70s است و پوسته FuntouchOS 10 ظاهر و امکانات آن را تا حدی تغییر داده که از جمله مهم‌ترین امکانات آن، وجود دستیار دیجیتال Jovi است. ناگفته نماند، Vivo در معرفی این گوشی با اشاره به برخی امکانات نرم‌افزاری – از قبیل موتور شتاب‌دهنده Multi-Turbo 3.0، شمارش معکوس بازی (Game Countdown) و تغییر صدای بازی (Game Voice Change) – قابلیت‌های گیمینگ Y70s را نیز به رخ می‌کشد.

قاعدتا هرجا صحبت از گیمینگ باشد، خواه ناخواه، با گرم شدن بیش از حد دیوایس مواجه هستیم. البته، طبق ادعای Vivo، به لطف وجود لوله‌هایی به طول 90 میلی‌متر، سیستم خنک‌کننده مایع در این گوشی برقرار شده است. این سیستم با یک گرمابَر چندلایه از جنس PGS (ورق گرافیتی پیرولیتیک) کامل می‌شود که مساحتی برابر با 10 هزار میلی‌متر مربع دارد و به همراه ژل رسانای حرارتی و کارکرد هوش مصنوعی در صرفه‌جویی در مصرف، می‌تواند دمای CPU را در برخی موارد مستقیما تا 10 درجه پایین بیاورد.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید این محصول هم‌اکنون شروع شده و قرار است از تاریخ 1 ژوئن (12 خرداد) رسما وارد بازار چین شود. مدل پایه این گوشی با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی، 1,998 یوان قیمت‌گذاری شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 280 دلار. برای خرید مدل پیشرفته این گوشی – که 8 گیگابایت RAM دارد – باید 2,198 یوان (308 دلار) هزینه کرد. ظاهرا Y70s ارزان‌قیمت‌ترین گوشی 5G برند Vivo در بازار چین است.

منبع : Vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا