طراح سابق اپل در پنج سالگی اپل واچ از روند طراحی آن سخن می‌گوید

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : طراحی Design ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : پنج سال پیش در 24 آوریل 2015، اپل نخستین سری محصولات پرطرفدار اپل واچ را به بازار عرضه کرد. در نگاه نخست نکته عجیب این بود که اپل ساعت هوشمند خود را به روال معمول و مطابق انتظار آی‌واچ نامگذاری نکرد. جالب آن که چند سال پیش از آن زمان و در سال 2012، شرکتی با نام OMG Electronics درخواستی را برای نشان تجاری iWatch ارائه کرده بود؛ به این هدف که ساعت هوشمندی را با این نام طراحی کند. به همین منظور و برای جذب سرمایه اولیه نام این محصول را در پلتفرم تأمین مالی جمعی Indiegogo ثبت کرد و امیدوار بود بتواند 100 هزار دلار سرمایه جذب کند. اما در پایان تنها 1,434 دلار سرمایه به دست آورد و در نتیجه ساعت iWatch هیچ گاه به مرحله تولید نرسید.

عِمران چاودری (Imran Chaudhri)، یکی از کسانی است که نزدیک به بیست سال در تیم طراحی محصولات اپل حضور داشته و طرح‌های او در محصولات این شرکت از جمله آیفون، اپل واچ، آی‌پد، آی‌پاد و ایرپاد به کار گرفته شده است. با آن که چاودری در سال 2017 اپل را ترک کرده، در روزهای اخیر به مناسبت پنج سالگی اپل واچ رشته توئیتی را همراه با عکس‌ها و داستان‌هایی درباره این ساعت هوشمند در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است. برای مثال، در این توئیت‌ها آشکار شده که نمونه اولیه اپل ‌واچ در واقع نسل ششم آی‌پاد نانو بوده که به یک بند ساعت مجهز شده است. طراح اپل در حساب توئیتر خود اشاره کرده که هرگر فرصت نیافته تا نمونه اولیه طرح را به استیو جابز نشان دهد، چرا که بنیانگذار اپل مدت کوتاهی بعد از ارائه این نمونه و همچنین iOS 5 از دنیا رفته است. تصویر زیر بر اساس طرح‌های اولیه‌ای بازسازی شده است که چاودری برای صفحه home ساعت هوشمند اپل در نظر گرفته بود.

طراح شرکت اپل در ادامه توئیت خود جزئیات بیشتری را درباره رویه‌های شرکت در روند تولید این ساعت هوشمند بیان کرده است. به گفته او هیچ یک از پروانه‌های مورد استفاده در طراحی واچ‌فیس‌ Motion آسیب ندیدند، زیرا پیش از آن مرده بودند. در واقع آنها به لطف انیمیشن ساخته‌شده توسط اندرو زوکرمن (Andrew Zuckerman)، فیلم‌ساز و عکاس آمریکایی، بار دیگر به زندگی بازگشتند. به علاوه، پروانه آبی مشهور این طرح نیز اکنون پشت شیشه قاب عکسی در خانه چاودری جا خوش کرده است.

او در ادامه افزوده که واچ‌فیس Solar نه تنها برای کاربران مسلمان طراحی شد تا بتوانند در ماه‌هایی همچون رمضان به سرعت محل قرارگیری خورشید (و احتمالا اوقات شرعی) را مشاهده کنند، بلکه هدف آن سایر کاربران هم بود تا بتوانند ارتباط میان خورشید با زمان و ساعت را متوجه شوند.

اپل واچ مشهورترین ساعت جهان به حساب می‌آید. با آن که برندهای سوئیسی معروفی مانند رولکس، لونژین (Longines) و امگا بیش از صد سال قدمت دارند، عرصه رقابت را به برند جدیدی واگذار کرده‌اند که تنها پنج سال از عمر آن می‌گذرد. بر اساس گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019، بخش پوشیدنی‌های این کمپانی که ساعت‌های هوشمند را نیز در بر می‌گیرد، سریع‌ترین نرخ رشد را در میان دیگر بخش‌ها به خود اختصاص داده؛ رشدی که نه تنها به لطف عملکرد اپل واچ محقق شده بلکه با ایرپادهای بی‌سیم بلوتوثی شرکت نیز مرتبط است.

امروز با گذشت پنج سال از عمر ساعت هوشمند اپل، این محصول به دستگاهی شهرت یافته که زندگی‌ انسان‌ها را نجات می‌دهد. به عنوان نمونه، قابلیت رصد ضربان قلب در اپل واچ تاکنون کاربران زیادی را از عملکرد قلب و مشکلات مربوط به سلامتی آگاه ساخته است. تعداد این گروه از افراد به حدی رسیده که اپل از برخی از آنها خواسته تجربه خود را در قالب ویدئویی به اشتراک بگذارند. در مدل‌های جدیدتر این ساعت همچون اپل ‌واچ سری 4 و سری 5 غول کوپرتینویی حسگر اندازه‌گیری نوار قلب یا ECG را افزوده است که می‌تواند هر نوع بی‌نظمی در ریتم قلبی را ثبت کند و به کاربر هشدار دهد. به این ترتیب می‌توان از مشکلاتی همچون فیبریلاسیون دهلیزی (یا atrial fibrillation) که ممکن است سبب لخته شدن خون، سکته مغزی یا نارسایی قلبی شود، پیشگیری نمود.

البته اپل به این میزان از توسعه ساعت هوشمند خود قانع نیست. بر اساس اخبار و گمانه‌زنی‌ها، انتظار می‌رود اپل واچ سری 6 به ابزاری برای سنجش درصد اشباع اکسیژن خون یا pulse oximeter و همچنین برنامه‌ای برای ردیابی خواب کاربر مجهز باشد. سطح اکسیژن خون در هر فرد به طور طبیعی باید در حدود 94 تا 100 درصد باشد و اگر این میزان به کمتر از 80 درصد برسد نشان‌دهنده مشکلی در قلب یا مغز خواهد بود. سطح اشباع اکسیژن در ماه‌های اخیر و پس از آن توجه بیشتری به خود جلب کرد که مقاله‌ای در نیویورک تایمز در خصوص ارتباط کاهش سطح اشباع اکسیژن خون (به میزان 50 درصد) با نشانه‌های اولیه ابتلا به COVID-19 منتشر شد.

بر اساس گزارش‌ها اپل همچنین در حال کار روی حسگری است که امکان سنجش میزان گلوکز خون کاربر را در اپل‌ واچ فراهم می‌نماید. آن دسته از مبتلایان به دیابت که به انسولین وابسته‌اند، چندین مرتبه در طول روز با دستگاه مخصوصی قند خود را اندازه‌گیری می‌کنند. از این رو اگر اپل بتواند ابزار سنجش گلوکز را در دستگاه خود جای دهد، میلیون‌ها کاربر جدید به خرید محبوب‌ترین ساعت هوشمند جهان تمایل پیدا خواهند کرد.

منبع : Twitter


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا