گزارش App Annie نشان‌دهنده ثبت رکود تازه‌ای از میزان دانلود اپلیکیشن‌ها و درآمد حاصل از آنهاست

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/1/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوگل پلی Google Play ، Play Store ، گوگل Google ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، آمار Statistics ، اپلیکیشن Application ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : میزان دانلود اپلیکیشن‌ها و درآمد حاصل از آنها در سه‌ماهه نخست 2018 رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت App Annie در روز دوشنبه 9 آوریل سال جاری میلادی، دانلود از طریق فروشگاه‌هایGoogle Play و App Store در سه‌ماهه اخیر با بیش از 10 درصد رشد سالانه به 27.5 میلیارد رسیده است که بالاترین میزان دانلود تاکنون محسوب می‌شود. به علاوه، مقدار پرداخت پول از سوی مصرف‌کنندگان برای خرید برنامه‌ها نیز 22 درصد رشد سالانه داشته و درآمد حاصل از اپ‌های iOS و اندروید در مجموع به 18.4 میلیارد دلار رسیده است. این آمار حیرت‌آور است چرا که تنها دانلودهای جدید اپ‌ها را در بر می‌گیرد و ارقام مربوط به نصب مجدد و به‌روزرسانی در آن محاسبه نشده است.

App Annie Q1 2018 Global iOS and Google Play Downloads Report

البته این اولین باری نیست که App Annie از ثبت رکورد در خصوص میزان دانلود و درآمد حاصل از اپ‌ها خبر می‌دهد. در فصل چهارم 2017، همزمان با تعطیلات سال جدید میلادی، نیز میزان دانلود و درآمد اپلیکیشن‌ها به رکورد تازه‌ای دست یافته بود، تا جایی که در سه‌ماهه مذکور، Google Play بالاترین میزان دانلود را تا آن زمان تجربه کرد. به علاوه، میزان درآمد و دانلود از فروشگاه‌های اپلیکیشن در سه‌ماهه سوم نیز رکورد تازه‌ای بر جای گذاشت؛ امری که بنا بر تحلیل App Annie با رشد بازار اپ در چین، هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی مرتبط بوده است.

نکته جالب توجه دیگری که در این گزارش به چشم می‌خورد آن است که مجموع پول پرداخت‌شده از سوی کاربران برای اپ‌ها در سه‌ماهه نخست 2018، در حقیقت بیش از 18.4 میلیارد دلار بوده است؛ چرا که در گزارش App Annie صرفا اپلیکیشن‌های پولی در کنار خرید یا پرداخت هزینه اشتراک از طریق اپ مد نظر قرار گرفته است. بر این اساس، درآمد واقعی حاصل از اپ‌ها بسیار بیشتر از این رقم بوده و مواردی همچون تبلیغات درون اپلیکیشن‌‌ها، درآمد فروشگاه‌های اندرویدی متفرقه غیر گوگلی و تجارت موبایلی از جمله در خرید (shopping) و هم‌پیمایی (ride-sharing) در این گزارش لحاظ نشده است.

App Annie Q1 2018 Global iOS and Google Play Downloads Report

میزان پرداخت کاربران در گوگل پلی و فروشگاه اپل در مجموع در سه‌ماهه اول 2017 و 2018

تحلیل‌‌های کارشناسان App Annie نشان می‌دهد که تا پایان سه‌ماهه نخست 2018، در مجموع بیش از 6.2 میلیون اپلیکیشن در دو فروشگاه Google Play و App Store عرضه شده است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد این اپ‌ها تقریبا تمام جنبه‌های زندگی کاربران را پوشش می‌دهند. این امر به سادگی در رفتار مصرف‌کنندگان قابل مشاهده است، زیرا بر اساس این گزارش، کاربران معمولیِ گوشی‌های هوشمند در روز حدود 3 ساعت از وقت خود را در اپلیکیشن‌ها سپری می‌کنند و در طول ماه به حدود 40 برنامه کاربردی دسترسی دارند.

در گزارش App Annie دو معیار مهم برای مقایسه میان فروشگاه اندروید و iOS در نظر گرفته شده است. این دو معیار میزان دانلود اپ‌ها و مقدار پول پرداخت‌شده از سوی کاربران را در بر می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین نتایج این گزارش، نقش پررنگ بازارهای نوظهور در میزان دانلود و چرخه اقتصادی اپ‌ها است.

میزان دانلود از Google Play در سه‌ماهه گذشته بیش از 19.2 میلیارد و همین میزان در خصوص App Store بالغ بر 8.2 میلیارد بوده است. این ارقام به خوبی نشان می‌دهند که فروشگاه iOS در این دوره سه‌ماهه، فاصله دانلود اپ‌های خود را با Google Play به میزان 10 درصد کاهش داده است.

App Annie Q1 2018 Global iOS and Google Play Downloads Report

میزان دانلود اپلیکیشن‌ها برحسب فروشگاه در سه‌ماهه اول 2018

جالب آن که در سه‌ماهه نخست 2018 از نظر میزان پول پرداخت‌شده از سوی کاربران، فاصله Google Play با iOS در مقایسه با سه‌ماهه گذشته 10 درصد کاهش یافته است. در سه‌ماهه اخیر، میزان پول صرف‌شده مصرف‌کنندگان در Google Play در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است، در حالی که iOS شاهد رشد سالانه 20 درصدی بوده است. اما صرف نظر از این نکته، App Store برتری خود را بر Google Play از نظر میزان پول پرداخت‌شده در سراسر جهان حفظ کرده است.

App Annie Q1 2018 Global iOS and Google Play Downloads Report

میزان هزینه پرداختی کاربران برحسب فروشگاه در سه‌ماهه اول 2018

در سه‌ماهه نخست 2018، اپلیکیشن‌های خرید (Shopping) در هر دو پلتفرم iOS و اندروید از نظر سهم بازار دانلود رشد سالانه چشمگیری داشته‌اند. به علاوه خرده‌فروشی‌ها نیز فرایند استفاده از اپ‌ها را ادامه داده‌اند؛ تا جایی که خرده‌فروشان سنتی و الکترونیکی در پاسخ به اشتیاق مصرف‌کنندگان به خرید موبایلی، تجربه خرید موبایلی را مستحکم‌تر کرده و ارتقا بخشیده‌اند. مطابق تحلیل کارشناسان App Annie این روند ادامه خواهد داشت؛ زیرا خرده‌فروشان برای کسب موفقیت با محیط خرید جدید موبایلی سازگار خواهند شد.

از سوی دیگر، اپلیکیشن‌های بازی‌ نیز در هر دو فروشگاه اندروید و iOS محرک بزرگی برای افزایش دانلود در سه‌ماهه اخیر نسبت به فصل پیشین بوده‌اند؛ چنان که تغییرات قابل توجه در بازی‌های موبایلی همچون PUBG Mobile و Fortnite کاربران را مجذوب خود ساخته است.

بر اساس این گزارش، اپلیکیشن‌های موسیقی و صوتی در کنار اپ‌های سرگرمی بیشترین رشد سهم بازار سالانه و سه‌ماهه را در زمینه پول صرف‌شده توسط مصرف‌کنندگان در Google Play تجربه کرد‌ه‌اند. این امر عمدتا به سبب گرایش عمده مصرف‌کنندگان برای پرداخت هزینه اشتراک برای استفاده از اپ‌های پخش ویدئو و موسیقی بوده است. علاوه بر App Annie، شرکت Sensor Tower نیز پیش از این طی گزارشی به این نکته اشاره کرده بود که تقاضا برای اشتراک ویدئو در سال 2017 رشدی 77 درصدی داشته و درآمد آن در iOS و Google Play به رقمی در حدود 781 میلیون رسیده است. در این میان، Netflix از نظر درآمد حاصل از مصرف‌کنندگان جایگاه نخست را در میان اپ‌های غیر بازی در سال 2017 به خود اختصاص داده است.

مطابق گزارش کارشناسان App Annie، درآمد iOS در فصل نخست 2018 عمدتا حاصل از اشتراک اپ‌های تناسب اندام و سلامتی بوده است که به دلیل تصمیمات سال نو و تغییر رفتار مشتریان برای اشتراک اپ‌های تناسب اندام بوده است. در این زمینه، کاربران در کشورهای انگلیس و آلمان پس از کاربران آمریکایی بیشترین افزایش سهم بازار فصلی و سالانه را در اختیار داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که در پی بلوغ بازار اپ‌ها، مصرف‌کنندگان در مقیاس وسیع پرداخت بیشتر برای مزایای روبه‌رشد حاصل از کاربرد اپ‌ها را برمی‌گزینند.

App Annie Q1 2018 Global iOS and Google Play Downloads Report

در کنار این روند، آمریکا، روسیه و ترکیه شاهد رشد سالانه بازار دانلود از طریق iOS بوده‌اند. از سوی دیگر انتظار می‌رود بازارهای نوظهور پیشتازان اصلی رشد سالانه سهم بازار دانلود از Google Play باشند. بر اساس همین تحلیل است که می‌توان بیشترین افزایش سهم بازار گوگل را در سه‌ماهه نخست سال جدید در کشورهای هند، اندونزی و برزیل درک کرد؛ روندی که در دو سال گذشته نیز جریان داشته است.

بر اساس گزارش اخیر، ایالات متحده آمریکا محرک مهمی در افزایش پول پرداخت‌شده توسط مشتریان در گوگل‌پلی بوده و در میان سایر کشورها بیشترین افزایش سهم بازار فصلی و سالانه را تجربه کرده است. بعد از آمریکا، ژاپن و فیلیپین به ترتیب بیشترین رشد سهم بازار را در زمینه میزان پول پرداخت‌شده از سوی مصرف‌کنندگان در نسبت با فصل چهارم 2017 شاهد بوده‌اند. به علاوه، کشورهای آلمان و فرانسه بیشترین رشد سالانه سهم بازار در میزان هزینه مصرف‌کننده را به خود اختصاص داده‌اند. 

منبع : App Annie