تور گیمینگ در سرزمین نوا 5T: از کندی کراش تا پاب‌جی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : بازی Game ، Huawei nova 5T ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : از عمر اولین گوشی‌های مخصوص بازی به زحمت نزدیک به 3 سال می‌گذرد؛ اسمارت‌فون‌هایی که علاوه بر قابلیت‌های پیشرفته پردازشی و گرافیکی،‌ به امکانات سخت‌افزاری ویژه‌ای نیز برای این رده مجهز بودند. موبایل‌های گیمینگ اما به دلیل قیمت بالا چندان در دسترس نبوده و اکثر کاربران از گوشی‌های معمول خود برای انجام بازی استفاده می‌کنند. کیفیت اجرای یک بازی روی گوشی‌های هوشمند به نوع چیپ‌ست پردازشی و گرافیک دستگاه وابسته است و در این میان نوع حافظه رم و حافظه داخلی نیز نقش موثری را ایفا می‌کنند. در مطلب پیش رو قابلیت‌های گیمینگ یکی از گوشی‌های جدید بازار یعنی هواوی nova 5T را در چند بازی پر طرفدار و محبوب بررسی می‌کنیم

کاربری یک گوشی موبایل به خصوص در شرایط بغرنج و پیچیده فعلی از یک وسیله ارتباطی صرف کاملا فراتر رفته و نه‌تنها حکم کامپیوتر همیشه همراه کاربران را ایفا می‌کند بلکه به اولین وسیله دسترسی به اطلاعات، کتابخانه الکترونیکی و ابزاری برای سرگرمی و گذران وقت نیز تبدیل شده است. نقش گوشی‌های هوشمند در صنعت میلیارد دلاری گیمینگ، حالا از هر زمان دیگری پر رنگ‌تر بوده و طبق جدیدترین آمار بیش از 60 درصد درآمد جهانی بازی‌های ویدئویی به گیم موبایلی تعلق دارد. از دیگر سو در طی سال‌های اخیر بازی‌های موبایلی از لحاظ کیفیت به شدت ارتقاء یافته و موفقیت و تجربه کاربری افراد در برخی از نمونه‌های جریان‌ساز این رده به‌طور مستقیم با نوع سخت‌افزار و توان گرافیکی گوشی‌های هوشمند در ارتباط است. بهترین مثال‌ها در این زمینه را می‌توان در دو بازی بسیار پر طرفدار یکی دو سال اخیر یعنی PUBG و Fortnite جست‌وجو کرد که جدا از میزان مهارت بازی‌کنان، نوع پردازنده و گرافیک دستگاه، حجیم حافظه رم و سرعت حافظه داخلی، میزان پاسخگویی لمسی صفحه‌نمایش، توان باتری و حتی نحوه تهویه و کاهش گرمای داخلی گوشی نیز نقش مستقیمی در انجام موفقیت‌آمیز هر دو بازی ایفا می‌‌نمودند.

بدین‌ترتیب نگفته پیداست که پیشرفته‌تر بودن یک گوشی موبایل ارتباط مستقیمی با کیفیت اجرای بازی در آن داشته و گوشی‌های پرچمدار با پردازنده‌های سریع، گرافیک‌های مدرن و حافظه‌های رم بالا، بهترین نتیجه را حداقل روی کاغذ به خود اختصاص می‌دهند. در این میان اما برخی از گوشی‌های رده میانی نیز با ارائه مشخصات سخت‌افزاری پیشرفته،‌ شرایط مناسب و قابل‌قبولی را با توجه به رده قیمتی خود ارائه می‌دهند. از جمله این اسمارت‌فون‌ها باید به هواوی nova 5T اشاره کرد که با وجود قرارگیری در رده میانی، از چیپ‌ست پردازشی پیشرفته‌ای به نام Kirin 980 بهره می‌برد که پیش از این در اسمارت‌فون‌های پرچمدار این برند از جمله P30 Pro به‌کار گرفته شده بود. در این چیپ‌ست 7 نانومتری از 4 هسته ARM Cortex-A76 (مرتب شده در دو زیر دسته 2 هسته‌ای 2.6 و 1.92 گیگاهرتزی) و 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز استفاده شده و گرافیک 10 هسته‌ای Mali-G76 MP10 آن نیز کاملا قدرتمند به نظر می‌رسد. در این مدل همچنین از 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه UFS 2.1 استفاده شده که هر دو برای انجام پیچیده‌ترین بازی‌ها نیز مناسب به نظر می‌رسند.

تست کیفیت اجرای بازی‌های مختلف در نوا 5T را در سه مرحله با انجام بازی‌های ساده و اصطلاحا casual، بازی‌های با گرافیک متوسط و در نهایت بازی‌های پیشرفته نیازمند به بالاترین توان گرافیکی انجام می‌دهیم و در هر نوبت به بررسی المان‌هایی مثل سرعت و حرکت روان در مسیر بازی ‌پرداخته و حرارت داخلی ایجاد شده پس از گذشت یک زمان مشخص را اندازه‌گیری می‌کنیم.

بازی‌های در نظر گرفته شده در بخش نمونه‌های ساده و Casual شامل دو بازی Candy Crush و Tetris می‌شود و در بخش بازی‌های پیشرفته‌تر نیز به سراغ دو عنوان Clash of Clans و Minion Rush می‌رویم. در نهایت به‌عنوان دو بازی سنگین و اصطلاحا demanding نیز PUBG Mobile و Dead Trigger 2 را در نظر گرفته‌ایم. هر بازی را به‌صورت مداوم و به مدت 10 دقیقه انجام می‌دهیم و جدا از کیفیت اجرای بازی و حرارت ایجاد شده، میزان حافظه رم مصرفی را نیز اندازه‌گیری می‌کنیم.

1- بازی‌های با گرافیک ساده و دم‌دستی (Casual Games)

- Tetris

بازی کلاسیک تتریس که سابقه درخشان آن به روزهای اولیه گیم‌های دستی در دهه‌های گذشته باز می‌گردد هنوز یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی برای تمامی نسل‌ها به حساب می‌آید؛ بازی فکر جالبی که با وجود آن‌که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما در عمل پیچیدگی‌های فراوانی را ارائه می‌کند. برای اجرای تتریس به گزینه‌های پردازشی پیشرفته‌ای نیاز نیست و نگفته پیداست که نوا 5T با پردازنده و گرافیک قوی خود به راحتی و بدون هیچ مشکلی این بازی را اجرا می‌کند. در حین بازی به هیچ مورد کندی سرعت بر نخوردیم و 20 دقیقه اجرای بازی طبق انتظار به‌خوبی به پایان رسید. پیش از اجرای این تست 62 درصد از فضای رم یعنی در حدود 4,780 مگابایت آن آزاد بود که پس از اجرای این بازی تنها مقدار اندکی از آن مصرف شده و حافظه آزاد به 58 درصد کل حافظه رم یعنی به 4,490 مگابایت کاهش یافت. در حین انجام این بازی حرارت بسیار اندکی ایجاد شد که در نیمه بالایی پشت دستگاه و بیشتر متمایل به سمت راست بود. 10 دقیقه بازی تتریس در نوا 5T درصد باتری را نیز تغییر نداد و بدین‌ترتیب انرژی مصرفی آن به کمتر از 1 درصد می‌رسد.

- Candy Crush Saga

بازی کندی کراش نیز همچون تتریس یکی از پر مخاطب‌ترین بازی‌های موبایلی در تمامی سطوح به حساب می‌آید که با بیش از 500 میلیون نصب در Play Store همواره در بین برترین بازی‌های ساده و دم‌دستی به حساب می‌آید. کندی کراش نیز به مشخصات سخت‌افزاری ویژه‌ای برای اجرا نیاز نداشته و در ساده‌ترین گوشی‌های هوشمند نیز به راحتی اجرا می‌شود. در حین اجرای این بازی به هیچ تأخیر یا کندی مشخصی بر نخوردیم و بازی به راحتی اجرا شد. میزان رم مصرفی این بازی از تتریس نیز کمتر بوده و از حوالی 4,780 مگابایت رم آزاد قبل از اجرای آن به 4,630 مگابایت پس از 10 دقیقه رسید. گرمای تولیدی این بازی البته اندکی بیشتر بوده و با این‌که هنوز به هیچ عنوان گرمای زیادی به حساب نمی‌آید اما شاید یکی دو درجه‌ای بیشتر از بازی تتریس بود. کندی کراش در طی 10 دقیقه، 1 درصد از باتری گوشی را مصرف نمود.

2- بازی‌های با گرافیک متوسط

- Clash of Clans

با این‌که تب بازی کلش آو کلنز در یکی دو سال تا حدودی فروکش کرده اما این بازی هنوز نیز با نصب بیش از 500 میلیونی روی پلی‌استور از جمله محبوب‌ترین بازی‌های این پلتفرم محسوب می‌شود. بازی کلش نیز به مشخصات سخت‌افزاری بالایی نیاز ندارد اما بیش از دو بازی قبلی، حافظه رم را درگیر کرده و به دلیل نیاز به انجام طولانی‌مدت، در باتری نیز تأثیر مشهودی برجای می‌گذارد. نوا 5T به راحتی از پس اجرای بی‌نقص این بازی برآمده و تنها اندکی محوطه مرکزی و سمت راست بالای بخش پشتی آن گرم شد. میزان حافظه رم درگیر برای این بازی بین 300 تا 400 مگابایت است که طبیعتا برای اسمارت‌فونی با رم 8 گیگابایتی و حافظه آزاد نزدیک به 4.7 گیگابایتی مشکلی را برای اجرا ایجاد نمی‌کند. 10 دقیقه اجرای Clash of Clans نیز 1 درصد باتری گوشی را به خود اختصاص داد.

- Minion Rush

بازی‌های سبک دویدن بی‌انتها یا endless run یکی از پر کاربردترین سبک‌های مورد استفاده برنامه‌نویسان برای ساخت بازی‌های مختلف است که از جمله موفق‌ترین آن‌ها باید به عناوینی مثل Temple Run، Subway Surfer و البته Minion Rush اشاره کرد. مینیون راش که در زمان خود موفقیت بسیار بالایی را کسب کرده و هنوز نیز با نصب بالای 100 میلیونی، از جمله بازی‌های پر طرفدار به حساب می‌آید از گرافیک جذاب و محیط مفرحی برخوردار است و با نیاز به دیتای نسبتا زیاد، احتمالا رم بیشتری را نیز به خود اختصاص خواهد داد. در اجرای 10 دقیقه‌ای مینیون راش طبق انتظار با لگ و تأخیری روبرو نشدیم و افت فریم نیز به هیچ عنوان در حین اجرای این بازی در نوا 5T وجود ندارد. میزان مصرف رم این بازی اندک و تنها در حدود 100 تا 200 مگابایت بود و باتری نیز در این میان تنها 2 درصد کاهش یافت. گرم شدن گوشی نیز با اینکه نسبت به بازی‌های قبلی بازهم بیشتر بود اما این میزان هنوز نیز در حد معقول و آنچه «گرم» و نه «داغ» نامیده می‌شود باقی ماند.

3- بازی‌های با گرافیک سنگین

- PUBG Mobile

با اجرای PUBG بالاخره به محدوده بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا روبرو می‌شویم که با حجم دیتایی نزدیک به 1.8 گیگابایت و اشغال حجم بالایی از رم، هر گوشی پیشرفته‌ای را نیز به چالش می‌کشد. مراحل اولیه اجرای PUBG پس از پشت سر گذاشتن دانلودهای پیاپی پیش از بازی چند دقیقه‌ای به طول انجامیده و از این رو زمان 10 دقیقه‌ای اجرای این بازی را از لحظه ورود به فضای اصلی، محاسبه می‌کنیم. با حضور حجم بالایی از رم، مشکلی از بابت کمبود این حافظه در نوا 5T، (که یکی از اصلی‌ترین مشکلات کاربران در حین اجرای PUBG‌ به حساب می‌آید) وجود نداشت و با تکیه بر پردازنده و گرافیک قدرتمند حرکت روان و بدون مشکلی را در محیط این بازی تجربه کردیم. پاب‌جی نزدیک به 1.3 گیگابایت از فضای رم را در حین انجام بازی به خود اختصاص داد و 10 دقیقه اجرای آن نیز 4 درصد از ذخیره باتری کاست. بدین‌ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که با اجرای طولانی‌تر و حتی 30 یا 40 دقیقه‌ای آن نیز بیش از 12 تا 16 درصد از ظرفیت باتری کاسته نشود. بازی‌های سنگین و گرافیکی نظیر PUBG معمولا حرارت نسبتا زیادی را ایجاد می‌کنند و در نوا 5T نیز با این‌که سطح حرارت از بازی‌های قبلی بالاتر بوده و حاشیه ظاهرا فلزی گوشی در بخش بالایی را نیز درگیر می‌کند اما هنوز حرارت ایجاد شده در حد ایجاد یک حس نامطلوب و داغ تلقی کردن بدنه نیست.

- Dead Trigger 2

بازی‌های زامبی از دیگر سبک‌های پر طرفدار در بین بازی‌کنان حرفه‌ای موبایلی به حساب می‌آید و Dead Trigger 2 نیز از جمله نمونه‌های‌جدید و موفق این رده به حساب می‌آید. این بازی که در لیست Editors' Choice پلی‌استور نیز قرار داد بیش از 50 میلیون بار دانلود شده و در موقعیت‌های و سناریوهای مختلف، شرایط نسبتا مناسبی را برای تست قدرت گرافیکی و پردازشی دستگاه فراهم می‌کند. دد تریگر 2 فضای چندانی از رم را برخلاف پاب‌جی اشغال نکرده و این بار تنها نزدیک به 200 مگابایت به آن اختصاص پیدا می‌کند اما این بار جدا از همان میزان مصرف باتری یعنی 4 درصد به ازای تنها 10 دقیقه بازی، بدنه گوشی بیشتر از تمامی عناوین قبلی گرم شده و به طور مشخص شاسی سمت چپ گوشی حرارت نسبتا بالایی را ایجاد می‌کند. در مجموع از کیفیت اجرای این بازی نیز می‌توان به میزان زیادی رضایت داشت و توان پردازشی و قدرت بالای گرافیک این مجموعه بار دیگر به نمایش گذاشته می‌شود.

هواوی نوا 5T در یک نگاه کلی،‌با وجود آن‌که از قابلیت‌های مخصوص گوشی‌های گیمینگ مثل صفحه‌نمایش‌های با فریم‌رِیت بالا، دکمه‌های اختصاصی قابل برنامه‌ریزی و سیستم خنک‌کننده اتاقک بخار بی‌بهره است اما در عمل به لطف پردازنده‌ پر سرعت، گرافیک مدرن و حافظه رم و حافظه داخلی نسبتا بالا عملکرد مناسبی را در حین انجام بازی‌های مختلف از خود به نمایش می‌گذارد و حتی در سنگین‌ترین شرایط نیز حرارت چندانی در آن ایجاد نمی‌شود. یک نکته منفی در این میان ظرفیت نچندان بالای باتری این گوشی است که برای انجام طولانی‌مدت بازی‌های سنگین، فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد. حفره پانچی دوربین سلفی نیز با وجود آن‌که در اغلب موارد چندان عضو مزاحمی در تصویر به حساب نمی‌آید اما در برخی موارد نیز بعضی از المان‌های بازی را می‌پوشاند. در مجموع با نگاهی به تمامی موارد گفته شده، می‌توان از نوا 5T به عنوان دستگاه مناسبی برای انجام بازی با قیمت مناسب یاد کرد که مشکل چندانی برای اجرای طیف وسیعی از بازی‌های مختلف از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین نمونه‌ها در آن به چشم نمی‌خورد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا