نگاه از نزدیک به عملکرد دوربین‌های چهارگانه هواوی nova 5T

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : Huawei nova 5T ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : از حضور هواوی نوا 5T در بازار داخلی مدت نسبتا کوتاهی می‌گذرد و این گوشی با توجه به مشخصات و رده قیمتی نسبتا مناسب توجه خریداران را به خود جلب کرده است. از جمله مشخصات برجسته این مدل باید به مجموعه دوربین‌های اصلی آن اشاره کرد که روی کاغذ نیازهای مختلف کاربران در شرایط گوناگون را پاسخ می‌‌گوید. در این مجموعه جدا از دوربین اصلی به یک دوربین التراواید و یک واحد تصویربرداری از فاصله نزدیک یا ماکرو بر می‌خوریم و علاوه بر این، دوربین دیگری برای تعیین عمق میدان و محو کردن پس‌زمینه نیز در نظر گرفته شده است. در مطلب پیش ضمن معرفی بیشتر این دوربین‌ها با قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها در شرایط مختلف آشناتر می‌شویم.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

معرفی و آشنایی با امکانات نرم‌افزاری

در بخش پشتی nova 5T از سه دوربین با امکان برداشت تصویر و یک واحد 2 مگاپیکسلی تعیین عمق میدان استفاده شده که به ترتیب از بالا به پایین شامل یک دوربین 16 مگاپیکسلی التراواید با f/2.2 ، یک دوربین 48 مگاپیکسلی با f/1.8 و در نهایت یک دوربین 2 مگاپیکسلی برداشت ماکرو با f/2.4 می‌شوند که این آخری در خارج از این مجموعه و در زیر لوگوی هواوی قرار گرفته است. دوربین التراواید این گوشی از فوکوس خودکار بی‌بهره است اما میدان دید گسترده آن به 117 درجه می‌رسد و بدین‌ترتیب می‌توان سوژه‌های بیشتری را در یک کادر تصویر جا داد. دوربین اصلی از سنسور مشهور IMX586 شرکت سونی بهره می‌برد که از ابعاد 1/2 اینچی برخوردار بوده و پیکسل‌های 0.8 میکرونی آن نیز در تلفیق با یکدیگر، تشکیل یک پیکسل بزرگ 1.6 میکرونی را در وضوح 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض می‌دهند. این دوربین از لرزه‌گیر دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی یا AIS بهره می برد و حالت عکاسی در شب یا Night Mode نیز برای آن در نظر گرفته شد است. دوربین سوم یا ماکرو همانطور که از اسم آن مشخص است برای برداشت تصاویر از فاصله نزدیک در نظر گرفته شده و با کمک آن می‌توان از فاصله 4 سانتی‌متری سوژه‌ها، تصویر برداری نمود.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

در بخش نرم‌افزاری این دوربین با تجربه‌ای مشابه دیگر گوشی‌های اخیر هواوی روبرو می‌شویم و همان رابط کاربری آشنای پیشین با امکاناتی مثل فعال کردن گزینه هوش مصنوعی،‌ سوییچ آسان بین دوربین‌های مختلف و امکان زوم دو برابری بلافاصله از بخش اصلی در نظر گرفته شده است. زوم 2X ارائه شده در این بخش البته از نوع دیجیتال بوده و برای آن دوربین جداگانه‌ای در دسترس نیست. از طریق منوی More در رابط کاربری این دوربین می‌توان به حالت‌های مختلف تصویربرداری از برداشت ماکرو و پانوراما گرفته تا اسلوموشن و تایم‌لپس و البته حالت Pro دست یافت. در حالت Pro، چندین گزینه مختلف برای تغییر در نظر گرفته شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به عدد ISO، سرعت شاتر و فوکوس دستی اشاره کرد. در این حالت امکان برداشت تصاویر RAW نیز وجود دارد.

عکاسی در روز

وضوح پیش‌فرض دوربین اصلی در نوا 5T همانطور که اشاره شد با فناوری Quald Bayer، یک چهارم وضوح اصلی یعنی 12 مگاپیکسل است جایی‌که با ترکیب پیکسل‌های چهارگانه سعی در افزایش کیفیت و کاهش هرچه بیشتر نویز شده است. تصاویر دوربین در این حالت در حضور نور مناسب روز از رنگ‌های زنده و محدوده دینامیکی جالب توجه‌ای برخوردارند اما در مورد برخی جزییات دورتر و پیچیده‌تر مثل شاخ و برگ درختان با شرایط چندان ایده‌آلی همچون دیگر بخش‌های تصویر روبرو نمی‌شویم. این مورد البته به جز در زمان بزرگ کردن تصاویر به اندازه واقعی آن‌ها چندان به چشم نمی‌آید.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

با روشن کردن گزینه AI کنتراست تصویر اندکی بیشتر شده و رنگ‌ها نیز اشباع‌شده‌تر به نظر می‌رسد امری‌که شاید برای اشتراک‌گذاری تصویر در شبکه‌های اجتماعی جذابیت بالاتری را ایجاد کند.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

در رابط کاربری دوربین گزینه‌ای برای گرفتن عکس با 2 برابر زوم در نظر گرفته شده که در نبود دوربین جداگانه‌ای بدین‌ منظور، به معنای برش عکس و زوم دیجیتال از دوربین اصلی‌ست. در عمل اما از نتیجه به دست آمده نمی‌توان چندان نیز ناراضی بود و در برخی موارد کیفیت نسبتا مناسبی را نیز ارائه می‌دهد.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

با گرفتن عکس در وضوح کامل 48 مگاپیکسلی، با وجود بزرگ‌تر شدن حجم فایل نهایی و امکان زوم بیشتر در آن، لزوما با کیفیت بالاتری روبرو نمی‌شویم و تأثیر پیکسل‌های کوچک‌تر در آن مشهود است.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

همانطور که در گوشی‌های جدیدتر هواوی و بعضا برند آنر نیز دیده‌ایم در اینجا نیز گزینه‌ای تحت عنوان 48MP AI Ultra Clarity در نظر گرفته شده که نتیجه بهتری را نسبت به تصاویر عادی 48 مگاپیکسلی ایجاد می‌کند اما برای گرفتن آن باید مثل حالت شب، دوربین را چند لحظه ثابت نگه داشت و نگته پیداست که سوژه مورد عکاسی نیز باید ثابت و بدون حرکت باشد. این حالت کمک چندانی به بهبود روشنایی نکرده اما در زمینه ارتقاء جزییات، موفق عمل می‌کند.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

دوربین واید گوشی در همان حد و اندازه‌های معمول این رده ظاهر شده و در نبود فوکوس خودکار جزییات متوسط و رنگ‌های سردتری را نسبت به دوربین اصلی ارائه می‌کند البته در اینجا نیز مثل دوربین اصلی می‌توان از محدوده دینامیکی تصاویر این دوربین رضایت داشت. میدان دید 117 درجه‌ای این دوربین، محدوده کاملا وسیع‌تری را در خود جای می‌دهد و به لطف مکانیزم نرم‌افزاری داخلی، خمیدگی چندانی نیز در کناره‌های کادر آن دیده نمی‌شود.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

دوربین ماکروی دستگاه جزییات و کیفیت مناسبی را با توجه به رزولوشن تنها 2 مگاپیکسلی آن ارائه می‌دهند و با وجود آن‌که رنگ آن نسبت به دوربین اصلی تا حدودی متفاوت است و در نبود فوکوس خودکار، برای گرفتن یک عکس مطلوب باید به صورت دستی کاملا به سوژه نزدیک شد اما از نتیجه کار می‌توان رضایت داشت و در دنیای واقعی نیز کاربردهای متعددی خواهد داشت.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

تصاویر عادی نوا 5T در شب با وضوح 12 مگاپیکسلی و با پیکسل‌های 1.6 میکرونی، از جزییات نچندان پایین و نورگیری نسبتا قابل‌قبولی برخوردارند اما هنوز با نویز نسبتا بالایی به خصوص در زمان بزرگ‌نمایی تصویر روبرو می‌شویم.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

با فعال کردن گزینه Night Mode یا حالت شب و ثابت نگه‌داشتن دوربین برای چند ثانیه، طبق انتظار نورگیری تصویر بهبود یافته و جزییات بیشتری در آن به خصوص در آسمان شب پدیدار می‌شود. اثر نویز البته هنوز در این تصاویر نیز حضور داشته که در برخی مناطق تاریک‌تر به کاهش شارپ‌نس و اصطلاحا softتر شدن تصویر منجر شده است.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

عملکرد دوربین واید در شب طبق انتظار با سنسور کوچک‌تر از یک سو و نبود فوکوس خودکار از سوی دیگر، بیشتر از دوربین اصلی تحت تأثیر قرار گرفته و جزییات کمتر و نویز بیشتری در آن دیده می‌شود تا جایی‌که شاید استفاده از آن در شب چندان منطقی به نظر نرسد.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

نکته جالب در این میان، این‌که می‌توان از حالت شب برای دوربین واید نیز استفاده کرد؛ امری‌که سطح جزییات را کاملا بالاتر برده و نویز را کاهش می‌دهد. البته در این حالت نیز قسمت‌هایی پر نویز تصویرِ عادی، به میزان زیادی softتر شده و جزییات کمتری را به نمایش می‌گذارند. وضوح دوربین واید در این حالت از 16 به 12 مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند اما عملکرد آن بسیار با بهبود روبرو می‌شود.

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

 

Huawei nova 5T -  هواوی نوا 5تی

فیلم‌برداری دوربین اصلی نوا 5T حداکثر با وضوح 2160p یا همان 4K با 30 فریم در ثانیه انجام شده و در صورت تمایل می‌‌توان آن را به وضوح 1080p‌ با 30 یا 60 در ثانیه نیز تغییر داد. نکته مثبت اصلی در مورد ویدئوهای این دوربین، فعال بودن گزینه لرزه‌گیر دیجیتالی یا آنگونه که هواوی می‌گوید AI Image Stabilization (تثبیت تصویر با هوش مصنوعی) است که در همه حالت‌ها فعال بوده و گزینه‌ای برای غیر فعال کردن آن در رابط کاربری نیز در در نظر گرفته نشده است. نبود گزینه‌ای برای خاموش کردن این لرزه‌گیر البته خود نکته‌ای نسبتا منفی در این میان به حساب می‌‌آید چرا که همواره بخشی از فریم برای تصحیح لرزش‌های احتمالی بریده شده و این موضوع در مواردی که دوربین به صورت ثابت مثلا روی یک سه‌پایه قرار دارد به نفع کاربران تمام نمی‌شود.

ویدئوهای برداشت شده در نوا 5T در هر دو دوربین اصلی و واید از محدوده دینامیکی بالایی برخوردار بوده و رنگ‌های زنده‌ای را ارائه می‌کنند. از کنتراست و نویز این مجموعه نیز می‌توان رضایت داشت و در زمینه جزییات نیز امتیاز نسبتا متعادلی را کسب می‌کنند. نمونه ویدئوهای برداشت شده دوربین اصلی در وضوح‌های مختلف را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

در یک نگاه کلی از عملکرد دوربین‌های اصلی حاضر در نوا 5T یعنی دوربین 48 مگاپیکسلی واید و دوربین 16 مگاپیکسلی التراواید در سناریوهای مختلف می‌توان به میزان زیادی رضایت داشت و با آن‌که با کاهش نور و عکاسی در شب از این کیفیت کاسته می‌شود اما به شرط ثابت بودن سوژه، هنوز می‌توان تصاویر مناسبی را به فعال بودن گزینه Night mode برداشت کرد. دوربین ماکرو، در سوژه‌های نیازمند به عکاسی از فاصله نزدیک، بسیار کاربردی بوده و سطح جزییات در آن تا حدودی بالاتر از حد انتظار است. در زمینه فیلم‌برداری با نتیجه متوسط رو به بالایی روبرو می‌شویم که از نظر رنگ، نویز و کنتراست کاملا راضی‌کننده ظاهر می‌شوند. فعال بودن لرزه‌گیری دیجیتال برای هر سه وضوح فیلم‌برداری، پشتیبانی از حالت Pro و امکان برداشت تصویر با فرمت DNG در حالت RAW دیگر مزیت‌های جالب‌توجه این دوربین را تشکیل می‌دهند. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا