معرفی فناوری 2x2 On-Chip Lens سونی برای ثبت تصاویر با وضوح بالا

نمایش خبر

تاریخ : 1398/9/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی به تازگی فناوری جدیدی را در زمینه حسگرهای تصویری گوشی‌های هوشمند معرفی کرده است. این تکنولوژی که به اختصار 2x2 OCL (کوتاه‌شده On-Chip Lens) نامیده می‌شود، راهکاری است که امکان فوکوس با سرعت بالا، حساسیت زیاد، دامنه دینامیکی و وضوح بالا را فراهم می‌سازد. حسگرهای تصویر به خصوص آن دسته که پیکسل‌های کوچکی دارند و در گوشی‌های هوشمند به کار می‌روند به آرایه میکرولنز داخلی مجهزند تا به هدایت تمام نور دریافتی به فتو دیود یا دیود نوری حسگر کمک کنند. در حال حاضر هر پیکسل، لنز مختص به خود را دارد اما سونی راه حلی را ابداع کرده که در آن چهار پیکسل مجاور با رنگ یکسان روی یک لنز داخلی یا لنز روی تراشه جای می‌گیرند.

سونی مدعی است که این فناوری چندین مزیت دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

1- شناسایی اختلاف فاز در تمام پیکسل‌ها

از آنجا که روش‌های مرسوم برای تشخیص اختلاف فاز از پیکسل‌های اختصاصی بدون قابلیت تصویربرداری بهره می‌برند، تنها تعداد کمی از پیکسل‌ها می‌توانند به عنوان پیکسل شناسایی مورد استفاده قرار گیرند. حال با توجه به این که در راهکار 2x2 OCL پیکسل‌های تصویربرداری را می‌توان به عنوان پیکسل شناسایی به کار گرفت، اختلافات فاز در تمام پیکسل‌ها قابل تشخیص خواهد بود و در نتیجه حسگر قادر است با دقت بالا روی سوژه‌های کوچک فوکوس کند.

2- بهبود عملکرد فوکوس در نور کم

برای دستیابی به فوکوس پایدار در نور کم، اطلاعات به دست ‌‌آمده از پیکسل‌های مختلفِ شناساییِ اختلاف فاز باید یکپارچه شوند و سپس اثر نویز در آن‌ها حذف گردد. همان طور که اشاره شد، فناوری 2x2 OCL می‌تواند اختلاف فاز را در تمام پیکسل‌ها شناسایی کند. از این طریق امکان یکپارچه‌سازی اطلاعات بیشتر و دستیابی به فوکوس پایدار فراهم می‌گردد.

3- وابسته نبودن عملکرد فوکوس به شکل یا جهت قرارگیری سوژه

از آنجا که روش‌های تشخیص اختلاف فاز متداول، پیکسل را برای شناسایی به صورت جانبی و افقی از یکدیگر جدا می‌کنند، برای تشخیص سوژه در راستای افقی عملکرد مطلوبی ندارند (به طور نمونه، سوژه‌هایی که دارای لبه‌هایی در جهت افقی هستند). با این حال، راهکار2x2 OCL می‌تواند سوژه را در هر دو جهت افقی و عمودی به خوبی تشخیص دهد و به این ترتیب، با استفاده از اختلاف فاز در هر موقعیت، فوکوس خودکار با سرعت بالا را ممکن ‌سازد. در شکل زیر ویژگی‌های شناسایی اختلاف فاز در سوژه‌های دارای لبه در زوایای مختلف نشان داده شده است.

4- وضوح، حساسیت و دامنه دینامیکی (HDR) بالا با آرایه فیلتر رنگ Quad Bayer

استفاده از آرایه فیلتر رنگ با ساختار Quad Bayer که در آن چهار پیکسل مجاور دارای رنگ مشابه کنار هم قرار داده می‌شوند، پاسخگوی نیاز به حساسیت و وضوح بالا خواهد بود. به علاوه در این فناوری، از تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا ( یا HDR) نیز پشتیبانی می‌شود. در واقع، تبدیل آرایه از طریق یک تابع پردازش سیگنال منحصر‌به‌فرد، امکان تصویربرداری با وضوح بالا را فراهم می‌سازد. به علاوه، با استفاده از یکپارچه کردن چهار پیکسل مجاور با رنگ یکسان می‌توان به تصاویر و ویدئوهای روشن با نویز کم دست یافت. همچنین افزایش حساسیت نیز از طریق فناوری 2x2 OCL به دست می‌آید که کارایی استفاده از نور را افزایش می‌دهد. در نهایت، با استفاده از فناوری کنترل نوردهی و تابع پردازش سیگنال انحصاری، ارائه خروجی HDR به صورت آنی امکان‌پذیر شده است.

البته هنوز مشخص نیست که فناوری جدید چه زمانی در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شود؛ اما سرعت پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید بسیار زیاد شده است؛ چنان که در مدت کمتر از یک سال شاهد ارتقای وضوح دوربین گوشی‌های هوشمند از 48 مگاپیکسل به 64 و سپس 108 مگاپیکسل بوده‌ایم. از این رو می‌توان انتظار داشت که به زودی استفاده از این راهکار نیز در اسمارت‌فون‌ها آغاز شود.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا