معرفی سنسور دوربین جدید سونی به نام IMX318

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/30        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، imx 318 ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir :  شرکت سونی سنسور دوربین جدید مخصوص گوشی‌های هوشمند --به نام IMX318-- را معرفی کرد. این سنسور Exmor RS دارای دو ویژگی ممتاز فوکوس اتوماتیک هیبریدی سریع و تثبیت‌کننده تصویر سه محوره هستند. بنا به ادعای سونی، فوکوس اتوماتیک تنها در 0.03 ثانیه توسط این سنسور انجام می‌شود و تثبیت‌کننده آن نیز نخستین نمونه در نوع خود است.

این فوکوس اتوماتیک هیبریدی سریع چگونه عمل می‌کند؟ به گفته سونی در فوکوس اتوماتیک هیبریدی، فوکوس اتوماتیک تشخیص فازی و فوکوس اتوماتیک تشخیص کنتراست با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

introducing sony imx318 sensor

پیش از این، ترکیب دو فوکوس نام برده شده در همکاری سنسور دوربین با چیپ‌ست پردازشی گوشی صورت می‌پذیرفت و سونی با IMX318 اولین سنسور تصویر Stacked CMOS که فوکوس اتوماتیک هیبریدی مستقیما درون پردازنده سیگنال داخلی سنسور (ISP) جاسازی شده است را معرفی می‌کند. بدین وسیله سرعت فوکوس اتوماتیک به 0.03 ثانیه در عکس‌برداری و 0.017 ثانیه در حین فیلم‌برداری (با سرعت 60 فریم در ثانیه) کاهش می‌یابد.

پیش از این، دوربین چند گوشی مانند LG G4 به تثبیت کننده سه محوره مجهز بوده‌‌اند اما در Sony IMX318 برای اولین بار تثبیت کننده سه محوره در پردازنده سیگنال داخلی (ISP) آن جاسازی شده است. در نتیجه بلاخره می‌توانیم با استفاده از خروجی سیگنال حاصل از سنسور ژیروسکوپ سه محوره خارجی ویدئوهایی با کیفیت مناسب 4K را با لرزش حداقلی دوربین به دست آوریم. این تکنولوژی جدید به کار رفته در IMX318 نه تنها لرزش دوربین را برطرف می‌کند بلکه سبب تصحیح اعوجاج لنز نیز می‌شود. علاوه بر این با توجه به این که تثبیت سازی توسط سخت‌افزار سنسور تصویر انجام می‌شود، انرژی کمتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. توانایی تثبیت‌ سازی قابل توجه IMX318 آن را به یک قطعه مناسب جهت به‌کار گیری در دوربین‌ droneها تبدیل کرده است.

introducing sony imx318 sensor

Sony IMX318 جزء سنسور‌های با سایز 1/2.6” محسوب می‌شود و وضوح آن 22.5 مگاپیکسل است. سایز پیکسل‌های این سنسور تنها 1 میکرون است که ارائه‌کننده یکی از کوچک‌ترین پیکسل‌های سنسور برای دوربین گوشی‌های موبایل است. هرچه اندازه پیکسل در سنسور دوربین بزرگ‌تر باشد میزان نوری که می‌تواند در شرایط کم نور دریافت کند بیشتر و در نتیجه عملکرد بهتری خواهد داشت. برای مثال امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند دارای پیکسل‌های 1.12 میکرونی هستند در حالی که اندازه پیکسل دوربین‌های با عملکرد بهتر در نور کم، به 1.55 میکرون نیز می‌رسد. با وجود کوچک بودن اندازه پیکسل‌های IMX318، به ادعای سونی کیفیت آن دست کمی از کیفیت سنسور محبوب IMX230 (با سایز پیکسل 1.12 میکرون) ندارد.

به گفته سونی این محصول در سه‌ماهه دوم 2016 و در ماه می عرضه خواهد شد و با توجه به این زمان به‌کار گیری آن در پرچمداران بعدی این برند پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به این که اپل و سامسونگ از مشتریان قدیمی و وفادار سونی هستند بعید نیست شاهد استفاده از IMX318 در iPhone 7 و Galaxy Note 6 نیز باشیم.  

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا