نگاهی به انتظارات از رویداد Oculus Connect 6: آغاز فصل تازه‌ای از AR و VR

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، آکیولس Oculus
واحد خبر mobile.ir : ششمین دور از رویداد Oculus Connect شرکت فیس‌بوک دو روز دیگر در روزهای 25 و 26 سپتامبر 2019 (3 و 4 مهر 1398) در سن‌خوزه کالیفرنیا برگزار می‌شود؛ در این رویداد مثل سال‌های گذشته خبرهای جدیدی در هر دو حوزه واقعیت مجازی و افزوده انتظار کاربران را می‌کشد و به احتمال قریب به یقین نسل تازه‌ای از سخت‌افزارهای مرتبط در این حوزه نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. در فاصله کوتاهی تا آغاز Oculus Connect 6 حدس و گمان‌ها در رابطه با موارد احتمالی قابل ارائه در این رویداد بالا گرفته و منابع مختلف، پیش‌بینی‌های متنوعی را در این زمینه مطرح کرده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به تغییر تمرکز فیس‌بوک از VR به AR اشاره کرد.

کنفرانس Oculus Connect در طی سالیان گذشته همواره محلی برای رونمایی از ابداعات فیس‌بوک در زمینه VR و AR بوده که نخستین نمونه آن را می‌توان در Oculus Connect 2 در اواخر سال 2015 با معرفی Gear VR جست‌وجو کرد جایی‌که بازی Minecraft علاوه بر Gear VR برای Oculus Rift نیز ارائه شد. این روند پس از آن در سال‌های بعد نیز تکرار شد و در Oculus Connect 3 در سال 2016 کنترلرهای حرکتی Oculus Touch در کانون توجه قرار گرفتند و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک نیز از تمرکز تیم اوکولوس روی یک هدست مستقل با امکان دنبال کردن حرکات کاربران که در آن زمان پروژه سانتا کروز نامیده می‌شد، خبر داد. Oculus Connect 4 که در سال 2017 برگزار شد محل معرفی هدست مستقل Oculus Go با قیمت 199 دلار بود و علاوه بر آن کنترلرهای لمسی تازه‌ای نیز به پروژه سانتا کروز افزوده شد. در نهایت سال گذشته در جربان رویداد Oculus Connect 5 نهال نوپای پروژه سانتا کروز به بار نشست و هدست مستقل Oculus Quest با قیمت 399 دلاری معرفی شد.

در رابطه با رویداد پیش روی Oculus Connect 6 اما هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست و تنها داده رسمی ارائه شده در این زمینه به سایت این رویداد و عبارت درج شده در آن باز می‌گردد: «این جایی‌ست که فصل بعدی برای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی آغاز می‌شود.» با نگاهی جزیی‌تر به این عبارت می‌توان دو ترکیب «فصل بعدی» و «واقعیت افزوده» را مهم‌تر از سایر موارد تلقی کرد که هریک از رویکرد جدید فیس‌بوک حکایت دارند؛ در رابطه با بخش اول، فیس‌بوک ظاهرا فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته را به عنوان نقطه پایانی بر فصل اول فناوری‌های واقعیت افزوده و مجازی می‌داند؛ فصلی‌که دستگاه‌های واقعیت مجازی مختلفی مثل Oculus Go، Oculus Rift و Oculus Quest در آن ارائه شدند و از این به بعد شرکت فیس‌بوک به گفته زاکربرگ، از نسل جدید دستگاه‌های VR سخن می‌گوید.

این رویه البته با پر رنگ‌تر شدن هرچه بیشتر دیوایس‌های AR یا واقعیت افزوده در طی یکی دو سال اخیر با تغییر روبرو شده و فیس‌بوک نیز مثل دیگر شرکت‌های درگیر در این زمینه جدا از VR، فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه AR نیز آغاز کرده است. فعالیت‌های جدید فیس‌بوک به‌خصوص از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که طبق خبرها و اطلاعاتی که از منابع مختلف در حال انتشار است، شرکت اپل نیز ظاهرا با ارائه یک عینک‌ AR (که در حال حاضر از آن با کد نام Garta یاد می‌شود) به‌زودی به جمع سازندگان مطرح در این کلاس افزوده شده و با حضور خود بسیاری از معادلات این بازار را از نو تعریف خواهد کرد. به گفته برخی منابع غیر رسمی، این عینک در سال 2020 معرفی شده و از سال 2021 در بازار حضور خواهد داشت. بدین‌ترتیب با توجه به تأکید فیس‌بوک بر گشوده شدن فصل دیگری در دنیای VR و AR می‌توان با درصد احتمال بالایی از معرفی یک کلاس کاملا جدید و نوظهور در Oculus Connect 6 سخن گفت که شاید شامل رده جدیدی در زمینه واقعیت افزوده باشد.

دیگر گمانه‌زنی در این زمینه به وضعیت فعلی هدست‌های Rift S و Quest تعلق دارد که هر دو فروش نسبتا مناسبی را تجربه می‌کنند و در مورد Quest در حال حاضر به دلیل درخواست بالا، حتی به سختی می‌توان آن را در بازار یافت. بدین‌ترتیب شاید ارائه یک هدست واقعیت مجازی (VR) جدید از سوی فیس‌بوک و هم‌رده با Quest و Rift S با توجه به امکان ایجاد یک رقابت داخلی ناخوشایند بین محصولات فیس‌بوک، چندان منطقی به نظر نرسد.

تا آغاز رویداد Oculus Connect 6 تنها دو روز دیگر باقی‌ست و مطمئنا انتظار برای مشاهده محصولات جدید فیس‌بوک در این رده چندان طولانی نخواهد شد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا