گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018- فصل ناموفق دیگری برای بخش موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : سونی در روز 30 اکتبر سال جاری میلادی (8 آبان 1397) گزارش مالی خود را از فصل سوم سال 2018 (منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2018 این شرکت) منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مجموع فروش و سود عملیاتی این کمپانی در سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2018 برابر با 2,182.8 میلیارد ین (حدود 19,576 میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد را نشان می‌دهد. سود عملیاتی این شرکت نیز 239.5 میلیارد ین (2,148 میلیون دلار) اعلام شده که نشانگر رشد سالانه 17 درصدی‌ست. سونی به غیر از بخش ارتباطات همراه، در اغلب بخش‌ها به ویژه «بازی و خدمات شبکه‌ای» موفق بوده و همین بخش منبع اصلی درآمدزایی شرکت در سه‌ماهه اخیر بوده است.

Sony Q2 2018 Financial Results

با وجود عملکرد نامطلوب سونی در بخش ارتباطات همراه و گوشی‌های هوشمند، این شرکت در سال جاری دو اسمارت‌فون ارزشمند Xperia XZ2 Premium (نخستین گوشی سونی با دوربین دوگانه) و Xperia XZ3 (اولین اسمارت‌فون سونی با پنل OLED) را وارد بازار کرد که با استقبال کاربران مواجه شد. به علاوه، مطابق نظرسنجی اخیر موسسه پژوهشی Strategy Analytics، صفحه‌نمایش Xperia XZ3 عنوان یکی از بهترین نمایشگرهای OLED بازار را در آگوست گذشته به خود اختصاص داده است.

در گزارش سونی، جزئیات مربوط به نتایج مالی این شرکت در سه‌ماهه دوم سال مالی جاری به تفکیک بخش‌های مختلف ارائه شده است که در ادامه نگاهی اجمالی به آن‌ها خواهیم داشت.

• ارتباطات همراه

در سه‌ماهه دوم سال مالی 2018 فروش سونی در این بخش با کاهش سالانه 32 درصدی به 117.8 میلیارد ین رسیده است. این افت فروش عمدتا به سبب کاهش فروش گوشی‌های هوشمند به ویژه در اروپا، آمریکای لاتین و خاور میانه بوده است. از سوی دیگر، کاهش فروش در این سه‌ماهه، در کنار زیان ناشی از هزینه‌های خرابی پرداخت شده (impairment charge) معادل 16.2 میلیارد ینی در دارایی‌های بلندمدت (در پی بازنگری پیش‌بینی سودآوری آینده در کسب‌وکار اسمارت‌فون‌ها) سبب شده که زیان عملیاتی این بخش به 29.8 میلیارد ین برسد. البته در مقابل، کاهش هزینه‌های عملیاتی نیز عامل مثبتی برای کم شدن زیان عملیاتی بوده است.

Sony Q2 2018 Financial Results

سونی در فاصله زمانی آوریل تا ژوئن سال جاری 2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار عرضه کرده بود و حال در سه‌ماهه اخیر به رقم 1.6 میلیون اسمارت‌فون رسیده است. مقایسه این میزان عرضه با مدت زمان مشابه در سال قبل، یعنی 3.4 میلیون واحد، افت بیش از 50 درصدی را نشان می‌دهد که بسیار ناامیدکننده‌ است. به علاوه سونی پس از اعلام نتایج مالی مربوط به سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2018، پیش‌بینی کرده بود که تا پایان سال مالی جاری، 9 میلیون گوشی هوشمند به فروش خواهد رساند، اما نتایج ضعیف سه‌ماهه گذشته، این پیش‌بینی را به 7 میلیون واحد کاهش داده است.

Sony Xperia XZ3

سونی اکسپریا XZ3

سونی در ادامه این گزارش، از برنامه‌های خود برای افزایش سودآوری کسب‌وکار اسمارت‌فون خبر داده است. ظاهرا این شرکت ژاپنی تصمیم گرفته است که برای کاهش ریسک کسب‌وکار، دامنه فعالیت‌های خود را در این حوزه محدودتر سازد. سونی به همین هدف قصد دارد با برنامه‌ریزی دقیق و سخت‌گیرانه هزینه‌های عملیاتی خود را در این بخش تا پایان مارس 2021 به حدود نصف این هزینه‌ها در پایان سال مالی 2017 (پایان یافته در 31 مارچ 2018) کاهش دهد. به علاوه به صورت فعالانه از فناوری و زیرساخت کسب‌وکار سخت‌افزاری خود بهره گیرد و همزمان جذابیت محصولات را نیز افزایش دهد. البته با توجه به زمان‌بر بودن تأثیر این اقدامات روی نتایج مالی شرکت، سونی پیش‌بینی کرده است که در سه سال مالی آتی همچنان با زیان عملیاتی مواجه خواهد بود و با تلاش برای پیاده‌سازی برنامه ارتقای سودآوری، می‌کوشد علی‌رغم این زیان عملیاتی، تا پایان مارس 2021 این بخش را سودآور سازد.

• نیمه‌رساناها

درآمد حاصل از فروش این بخش در سه‌ماهه گذشته با 11 درصد رشد سالانه، به 254.4 میلیارد ین رسیده که عمدتا به سبب افزایش فروش حسگرهای تصویری مورد استفاده در دوربین گوشی‌های هوشمند و بهبود ترکیب محصولات بوده است. ناگفته نماند که در سه‌ماهه گذشته، با توجه به کوچک شدن کسب‌وکار ماژول‌های دوربین سونی، فروش این دسته از قطعات با افت چشمگیری مواجه شده است.

Sony Q2 2018 Financial Results

با وجود افزایش درآمد و فروش، سود عملیاتی سونی در این بخش با 1.4 میلیارد ین کاهش نسبت به زمان مشابه سال گذشته به 47.9 میلیارد ین رسیده است. این امر عمدتا به سبب افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه و همچنین هزینه‌های استهلاک (اعم از اموال فیزیکی و غیر فیزیکی) بوده که البته تا حدی با افزایش سود حاصل از فروش حسگرهای تصویری جبران شده است.

سونی با توجه به تأثیر مثبت نرخ تبدیل ارز، در کنار عرضه حسگر TOF با نورگیری از پشت (back-illuminated) که تولید انبوه آن از نیمه دوم سال مالی جاری آغاز شده است، پیش‌بینی خود را از فروش و سود عملیاتی این بخش به ترتیب به 910 و 140 میلیارد ین افزایش داده است.

سونی در این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای حسگرهای تصویری در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت؛ چرا که افزایش استفاده از سنسورهای تصویری بزرگ و دوربین‌های چند-حسگری در گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد یافت. این شرکت برای پاسخ به این نیاز فزاینده قصد دارد هزینه‌های سرمایه‌ای خود را برای تولید حسگرهای تصویری به حداکثر برساند.

• بازی و خدمات شبکه‌ای

فروش سودآورترین بخش سونی در سه‌ماهه گذشته با 27 درصد رشد سالانه به 550.1 میلیارد ین رسیده است. به علاوه، سود عملیاتی این بخش، با 35.9 میلیارد ین افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 90.6 میلیارد ین رسیده است. سونی دلیل اصلی این رشد را افزایش فروش نرم‌افزاری بازی عنوان کرده است.

Sony Q2 2018 Financial Results

سونی علاوه بر ارائه گزارش مالی از سه‌ماهه دوم، پیش‌بینی خود را از فروش این بخش برای سال مالی 2018 اعلام کرده است. بر همین اساس، پیش‌بینی شده است که میزان فروش و سود عملیاتی بخش بازی و خدمات شبکه‌ای در کل سال 2018 به ترتیب به 2,350 میلیارد ین و 310 میلیارد ین خواهد رسید که نسبت به پیش‌بینی سه‌ماهه اول برای سال مالی 2018 افزایش یافته است. سونی افزایش فروش نرم‌افزاری بازی و همچنین مشترکان سرویس بازی آنلاین PlayStation Plus را در کنار تأثیر مثبت نرخ تبدیل ارز و افزایش فروش PlayStation4 از جمله عواملی می‌داند که باعث بیشتر شدن میزان پیش‌بینی‌شده فروش و سود عملیاتی این شرکت خواهد شد.

• محصولات و راهکارهای تصویربرداری

فروش این بخش در فصل اخیر با 5 درصد رشد سالانه به 163.9 میلیارد ین رسیده است. اگر چه فروش دوربین‌های دیجیتال به خاطر تأثیر بازار کاهش یافته اما فروش کلی این بخش به دلیل رشد فروش محصولاتی با ارزش افزوده بالا همچون لنز و دوربین‌های بدون آینه با قابلیت تعویض لنز (interchangeable lens mirrorless cameras) با افزایش روبه‌رو شده است. سود عملیاتی این بخش نیز با 2.9 میلیارد ین افزایش سالانه به 21.8 میلیارد ین رسیده که بیشتر از همه به دلیل فروش محصولاتی با ارزش افزوده بالا بوده است.

Sony Q2 2018 Financial Results

• موسیقی

با وجود افزایش درآمد حاصل از استریم موسیقی، درآمد سالانه این بخش در فصل اخیر با 1 درصد کاهش به 203.9 میلیارد ین رسیده است. همچنین سود عملیاتی سالانه این بخش با روندی نسبتا ثابت، 31.5 میلیارد ین گزارش شده است. یکی از دلایل کاهش درآمد بخش موسیقی، تأثیر استاندارد جدید حسابداری و گزارشگری مالی بوده است. ضمن آن که عوامل دیگری همچون کاهش فروش موسیقی ضبط‌شده و افت درآمدهای حاصل از دانلود دیجیتال و فیزیکی نیز در این زمینه اثرگذار بوده‌اند.

Sony Q2 2018 Financial Results

• Sony Pictures

درآمد سونی در این بخش نیز با افت سالانه 3.1 میلیارد ینی به 240.9 میلیارد ین رسیده است. در بخش Motion Pictures علی‌رغم افزایش فروش محصولات تلویزیونی و شبکه‌های رسانه‌ای، درآمدهای حاصل از فروش تولیدات سینمایی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. گفتنی است که درآمد این بخش در سه‌ماهه دوم سال گذشته به سبب اکران موفق جهانی «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» افزایش قابل توجهی یافته بود.

Sony Q2 2018 Financial Results

از سوی دیگر، سود عملیاتی این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 3 برابر افزایش یافته و به 23.5 میلیارد ین رسیده است. سونی دلیل این افزایش درآمد را تأثیر 8.3 میلیارد ینی استاندارد جدید حسابرسی و افزایش درآمد مجوزهای تلویزیونی در Motion Pictures اعلام کرده است. به علاوه، درآمد بخش گیشه Sony Pictures هم با مدیریت Tom Rothman در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر 2018 برای نخستین بار در چهار سال گذشته، بیش از 1 میلیارد دلار را تا ماه اکتبر به ثبت رسانده است.

• سرگرمی‌های خانگی و صدا

درآمد این بخش از سونی نیز با 9 درصد کاهش سالانه به 274.9 میلیارد ین رسیده است که مهم‌ترین عامل این افت، کاهش فروش تلویزیون عنوان شده است. امری که به تصمیم راهبردی شرکت برای جلوگیری از گسترش کسب‌وکار در جهت تمرکز بر سودآوری باز می‌گردد.

Sony Q2 2018 Financial Results

سود عملیاتی این بخش هم در این بازه زمانی 24.5 میلیارد ین بوده که نسبت به سال گذشته روندی نسبتا ثابت را نشان می‌دهد. این گزارش از تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز و کاهش فروش به عنوان عوامل ثابت ماندن سود عملیاتی یاد کرده است. البته بهبود ترکیب محصولات باعث روی آوردن به مدل‌هایی با ارزش افزوده بیشتر شده است.

خدمات مالی

در نهایت درآمد سونی در بخش خدمات مالی با 27 درصد رشد سالانه به 353.5 میلیارد ین رسیده است. افزایش درآمد این بخش عمدتا حاصل از بهبود سرمایه‌گذاری در حساب‌های مستقل (separate account) و افزایش حق بیمه اجباری در شرکت بیمه Sony Life بوده است.

Sony Q2 2018 Financial Results

سود عملیاتی این بخش نیز به 39.2 میلیارد ین رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 2.6 میلیارد ین افزایش را نشان می‌دهد.  

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا