معرفی Honor 9X و 9X Pro – نخستین گوشی‌های آنر با دوربین سلفی pop-up

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، کایرین 810 Kirin 810 ، چین China ، Honor 9X ، Honor 9X Pro ، آنر Honor

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آنر، زیر برند هواوی، در روز سه‌شنبه 23 جولای 2019 (1 مرداد 1398) از تولید دو اسمارت‌فون جدید در خانواده X خبر داد. این دو گوشی Honor 9X و Honor 9X Pro نام گرفته و مشخصات آنها نشان می‌دهد مثل مدل قبلی (یعنی Honor 8X) می‌توانند میان‌رده‌های قابل قبولی باشند. نکته مهم آنکه Honor 9X و 9X Pro نخستین اسمارت‌فون‌های آنر هستند که با دوربین سلفی جهنده (pop-up) به تولید می‌رسند و همین امر، نمایشگر بدون حاشیه‌ای را برای این دو گوشی به ارمغان آورده است. هر دو دیوایس از لحاظ طراحی و ظاهر کاملا شبیه هم بوده و از منظر سخت‌افزاری نیز تنها در چند مورد با هم اختلاف دارند. در ادامه بیشتر با مشخصات آنها آشنا می‌شویم.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

Honor 9X

این اسمارت‌فون در ابعاد 8.8×77.2×163.1 میلی‌متر طراحی شده و 206 گرم وزن است. پس می‌توان گفت با یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر دنیا سروکار داریم. همانطور که در مقدمه هم گفته شد، این نخستین بار است که آنر در طراحی گوشی از دوربین pop-up استفاده می‌کند. از طرفی حسگر اثر انگشت هم در این گوشی به لبه سمت راست بدنه منتقل شده است. این موارد باعث شده تا با یک اسمارت‌فون بدون ناچ، بدون حاشیه و بدون سوراخ پانچ روبرو باشیم و لذا می‌توان با صراحت Honor 9X را فول-اسکرین نامید (البته نسبت صفحه به بدنه از سوی کمپانی سازنده اعلام نشده است). گفتنی‌ست، آنر این دیوایس را در سه رنگ آبی، مشکی و قرمز به تولید خواهد رساند.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، طبیعتا نمایشگر گوشی نیز بزرگ خواهد بود. در ساخت Honor 9X از پنل‌های ال‌سی‌دی (از نوع LTPS) به قطر 6.59 اینچ استفاده شده است. رزولوشن فول‌اچ‌دی پلاس این نمایشگر (معادل 1080×2340 پیکسل) همان رزولوشن نمایشگر P Smart Z بوده که تراکم نمایشگر را به 391ppi می‌رساند. ناگفته نماند، نسبت تصویر در این نمایشگر 19.5:9 است.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

چیپ‌ست Kirin 810 (محصول های‌سیلیکون) – که برای اولین بار در Nova 5 به کار گرفته شده بود – در ساخت Honor 9X نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این دومین تراشه 7 نانومتری های‌سیلیکون بوده و از 8 هسته پردازشی تشکیل شده است: 2 هسته قدرتمند 2.27 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A76) و 6 هسته ضعیف‌تر 1.88 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A55). واحد پردازش گرافیکی این تراشه Mali G52 است که به گفته برخی منابع از GPU Turbo 3 نیز پشتیبانی می‌کند.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

گوشی هوشمند Honor 9X در سه پیکربندی به تولید می‌رسد؛ مدل پایه 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد. مدل میانی با همین حافظه داخلی، از 6 گیگابایت RAM برخوردار است. فضای ذخیره‌سازی در مدل پیشرفته 2 برابر شده و به 128 گیگابایت افزایش یافته، اما ظرفیت RAM همان 6 گیگابایت است. در هر سه مدل، با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه، می‌توان حافظه داخلی را تا 512 گیگابایت دیگر نیز ارتقا داد.

در پشت این دستگاه یک مجموعه دوربین دوگانه، متشکل از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی (با گشودگی f/1.8) و یک دوربین 2 مگاپیکسلی برای تشخیص عمق، به چشم می‌خورد. از امکانات مجموعه دوربین می‌توان به فوکوس خودکار، فوکوس فازی، فوکوس کنتراستی، HDR، حالت شب، حالت پرتره، حالت حرفه‌ای و الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای جلوگیری از لرزش اشاره کرد. آنر حرفی از فیلم‌برداری 4K به میان نیاورده، اما فیلم‌برداری اسلوموشن – با سرعت 480 فریم در ثانیه – در اینجا پشتیبانی می‌شود.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

ناگفته نماند، دوربین جلوی این گوشی (با وضوح 16 مگاپیکسل و گشودگی f/1.8) از نوع جهنده (pop-up) بوده و در هنگام گرفتن سلفی، ماژول این دوربین از بدنه بیرون می‌زند.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

ظرفیت باتری Honor 9X برابر با 4,000 میلی‌آمپر ساعت بوده و با یک شارژر 10 واتی (از طریق پورت USB Type-C) شارژ می‌شود. البته پشتیبانی از شارژ سریع در اینجا پیش‌بینی نشده است. Honor 9X یک اسمارت‌فون دوسیم‌کارته (از نوع نانو) است که از ارتباطات 4G VoLTE دوگانه، وای-فای 802.11 ac، بلوتوث نسخه 5.0 و سامانه‌های ناوبری GPS و Beidou برخوردار است. وجود جک 3.5 میلی‌متری هدفون را نیز نباید فراموش کنیم. سیستم‌عامل این گوشی جدید، اندروید Pie است که آخرین ورژن پوسته‌ اختصاصی هواوی – یعنی EMUI 9.1.1 – نیز روی آن کشیده شده است.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

ثبت پیش‌سفارش برای خرید Honor 9X از 23 جولای (1 مرداد) شروع شده و این گوشی از 30 جولای (8 مرداد) وارد بازار چین خواهد شد. قیمت این گوشی در پیکربندی‌های مختلف به شرح زیر است:

- مدل پایه (4GB/64GB): 1,399 یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا معادل 203 دلار)

- مدل میانی (6GB/64GB): 1,599 یوان (معادل 232 دلار)

- مدل پیشرفته (6GB/128GB): 1,899 یوان (معادل 276 دلار)

Honor 9X Pro

همانطور که گفته شد، Honor 9X Pro از بسیاری جهات مشابه Honor 9X است. لذا در اینجا تنها تفاوت‌های Honor 9X Pro را ذکر می‌کنیم. آنر ظاهرا این گوشی را تنها در دو رنگ مشکی و ارغوانی طراحی کرده است. برخلاف دوربین دوگانه در Honor 9X، در نسخه Pro دوربین سه‌گانه را شاهد هستیم که علاوه بر دوربین‌های 48 و 2 مگاپیکسلی، از یک دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز زاویه باز نیز بهره می‌برد.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

Honor 9X Pro از 8 گیگابایت حافظه RAM برخوردار است. این گوشی از لحاظ حافظه داخلی در دو مدل 128 و 256 گیگابایتی به تولید خواهد رسید. چیپ‌ست استفاده شده در این گوشی، همان Kirin 810 است، اما به گفته برخی منابع نسخه Pro با برخورداری از سیستم خنک‌کننده مایع اضافی، کمتر داغ می‌کند.

Introducing Honor 9X and Honor 9X Pro

ثبت پیش‌سفارش برای خرید Honor 9X Pro از 30 جولای (8 مرداد) شروع شده و از 9 آگوست (18 مرداد) در چین به فروش می‌رسد. قیمت این گوشی در ورژن 128 گیگابایتی 2,199 یوان (320 دلار) و در ورژن 256 گیگابایتی 2,399 یوان (349 دلار) اعلام شده است.

عرضه این دو گوشی در خارج از چین، هنوز مشخص نیست. مدل قبلی این خانواده – یعنی Honor 8X – کمی بیش از یک ماه بعد از عرضه این گوشی در چین، وارد اروپا شد. اما با در نظر گرفتن شرایط خصمانه کنونی بین آمریکا و هواوی (کمپانی مادرِ آنر)، احتمال عرضه این دو گوشی جدید با همان فاصله زمانی در خارج از چین، بعید به نظر می‌رسد. البته دولت ترامپ اخیرا از صدور مجوزهایی برای از سرگیری تجارت با هواوی خبر داده، به شرطی که تهدیدی متوجه امنیت ملی آمریکا نباشد. اما هنوز مشخص نیست که این مجوزها، مشمول نرم‌افزار (از جمله سیستم‌عامل اندروید) نیز خواهد بود یا خیر.  

منبع : Honor


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا