Asus ROG Phone II: تعریف تازه‌ای برای گوشی‌های مخصوص بازی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/31        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، چین China ، بازی Game ، Asus ROG Phone II ، ایسوس Asus

واحد خبر mobile.ir : مفهوم گوشی‌های هوشمند مخصوص بازی از‌ دو سال پیش با معرفی دیوایس قدرتمندی به نام Razer Phone به ادبیات اسمارت‌فون‌های اندرویدی وارد شد. پس از چندی مدل‌های متعددی در این کلاس به معرض نمایش گذاشته شدند که از آن جمله می‌توان به شیائومی بلک شارک، بلک شارک 2 و بلک شارک Helo، نوبیا Red Magic Mars و Red Magic 3 و البته ROG Phone از ایسوس اشاره کرد. Asus ROG Phone تقریبا یک سال پیش معرفی شد و همچنان یکی از پر امکانات‌ترین مدل‌های این خانواده محسوب می‌شود. شرکت ایسوس امروز نسل جدید گوشی‌های گیمینگ خود را با نام ROG Phone II معرفی نمود که روی کاغذ تمامی رقبای خود را با اختلاف پشت سر می‌گذارد.

Introducing Asus ROG Phone II

شرکت ایسوس درست همانند کمپانی ریزر از تجربه طولانی‌مدتی در زمینه سخت‌افزارهای مرتبط با بازی‌های کامپیوتری برخوردار بوده و همین موضوع شرایط بهتری را برای این کمپانی در مقایسه با دیگر رقبای حاضر در این کلاس فراهم کرده است. مدل سال گذشته این کمپانی یعنی ROG Phone تجربه جذابی را در ارائه صفحه‌نمایش 90 هرتزی OLED به نمایش گذاشت که در کنار قابلیت‌هایی مثل دکمه‌های حساس به فشار Air Trigger، نورپردازی RGB، فیدبک‌های لرزشی مشابه کنترلرهای بازی، پردازنده اورکلاک شده و لیست بلندبالایی از لوازم جانبی، رقبای خود را به مبارزه‌ای سرسختانه دعوت می‌کرد.

Introducing Asus ROG Phone

Asus ROG Phone

ROG Phone II نکات مثبت نسل قبلی را ارتقاء داده و با تجهیز به سخت‌افزارهای قدرتمند جدا از مفهوم گیمینگ در حد و اندازه‌های یک ابر پرچمدار ظاهر می‌شود.

- طراحی بدنه، ابعاد و اندازه‌‌ها: آشنای غول‌آسا

شکل ظاهری و طراحی بدنه ROG Phone II تغییر چندانی نسبت به مدل پیشین نداشته و در اینجا نیز همان صفحه‌نمایش فاقد ناچ همراه با اسپیکرهای استریو در جلو و دوربین‌های دوگانه افقی با دریچه‌های هوا و لوگوی ROG در بخش پشتی به چشم می‌‌خورد. با بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش و ارتقاء ظرفیت باتری، ابعاد گوشی افزایش یافته و جدا از آن با وزن 240 گرم حتی در رده گیمینگ نیز با یکی از سنگین‌ترین نمونه‌ها روبرو می‌شویم. ضخامت این مدل ظاهرا، 9.48 میلی‌متر است که نزدیک به 1.18 میلی‌متر نسبت به ROG Phone با افزایش روبرو شده است.

Introducing Asus ROG Phone II

المان‌های جانبی دستگاه تغییر چندانی را نسبت به گذشته تجربه نکرده‌اند و در اینجا نیز در کناره سمت راست جدا از دکمه‌های تغییر صدا و پاور با دکمه‌های لمسی حساس به فشار موسوم به AirTriggers روبرو می‌شویم که در هر بازی‌، وظایف مختلفی را بر عهده می‌گیرند به عنوان نمونه در بازی محبوب PUBG، دکمه سمت راست برای شلیک کردن و دکمه سمت چپ برای نگاه کردن به اطراف در نظر گرفته شده است. در پایین به جک هدفون و پورت USB-C بر می‌‌خوریم و در سمت چپ نیز به جز درگاه سیم‌کارت، دومین پورت USB-C دستگاه قرار دارد که می‌توان از آن برای شارژ کردن باتری گوشی در حین بازی کردن بدون اشغال شدن بخش پایینی، بهره برد.

Introducing Asus ROG Phone II

- صفحه‌نمایش: اولین AMOLED با نرخ رفرش 120 هرتزی

این اولین برای نیست که یک گوشی موبایل از نرخ بازسازی 120 هرتزی برای صفحه‌نمایش بهره می‌برد و پیش از این، Razer Phone نیز به این قابلیت مجهز شده بود؛ ROG Phone II اما با یک تفاوت مهم نسبت به Razer Phone همراه شده که آن را در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. فناوری ساخت صفحه‌نمایش 6.59 اینچی ROG Phone II از نوع AMOLED است که برای اولین بار به نرخ بازسازی 120 هرتزی مجهز شده است. نرخ رفرش بالاتر این صفحه‌نمایش به حرکت روان در بین منوهای دستگاه منجر شده و تجربه کاربری روان‌تری را ارائه می‌‌دهد. پشتیبانی از این نرخ فریم در حین انجام بازی نیز بسیار اهمیت دارد اما نکته محدودکننده در این میان این است که در حال حاضر تنها تعداد انگشت‌شماری از بازی‌های موبایلی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. نرخ رفرش صفحه‌نمایش را به جز 120 هرتز می‌توان به صورت دلخواه روی 60 یا 90 هرتز نیز تنظیم نمود.

Introducing Asus ROG Phone II

صفحه‌نمایش ROG Phone II از قابلیت نمایش 10 بیتی HDR برخوردار بوده و 108 درصد از پالت رنگ DCI-P3 را نیز پشتیبانی می‌کند. نرخ نمونه‌برداری (sampling rate) تاچ این صفحه‌نمایش، 240 هرتز اعلام شده و به گفته شرکت سازنده به لطف بهینه‌سازی‌های انجام پذیرفته در هسته اندروید، میزان تأخیر در پاسخگویی قابلیت لمسی این صفحه‌نمایش حالا به تنها 49 میلی‌ ثانیه رسیده است که نه‌تنها آن را نسبت به S10 پلاس و OnePlus 7 Pro با تأخیرهای به ترتیب 87 و 85 میلی‌ ثانیه در جایگاه بهتری قرار می‌دهد بلکه نسبت به آیفون XS Max نیز شرایط بهتری دارد. سنسور اثر انگشت نوری دستگاه نیز درون این صفحه‌نمایش قرار دارد.

- AirTriggers: کنترلرهای لمسی

ایر تریگرها یا کنترلرهای لمسی کناره سمت راست که نقشی مشابه Shoulder buttons در کنترلر کنسول‌های بازی دارند با تغییر روبرو شده و حالا می‌توان انگشت‌ها را بدون نگرانی از لمس تصادفی روی آن‌ها قرار داد. این دکمه‌ها در طراحی جدید خود، فشار را تشخیص داده و از تشخیص ژست‌های حرکتی با کشیدن شدن دست نیز پشتیبانی می‌کنند.

Introducing Asus ROG Phone II

- باتری: 6,000mAh با شارژر 30 واتی

افزایش ظرفیت باتری یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید ROG Phone II‌ به حساب می‌آید؛ ظرفیت باتری جدید دستگاه از 4 هزار میلی آمپر ساعت مدل سال گذشته حالا به 6,000mAh افزایش یافته که در این رده، رقیب چندانی را پیش روی خود نمی‌بیند. این باتری به گفته شرکت سازنده می‌تواند با یک بار شارژ تا 7 ساعت، انرژی مورد نیاز دستگاه در بازی PUBG با نرخ به‌روزرسانی 60 هرتزی را تأمین کند و با پشتیبانی از یک شارژر سریع 30 واتی موسوم به ROG HyperCharge از طریق یک کابل 3 آمپری به سرعت شارژ می‌شود. این گوشی همچنین از شارژ سریع معمول Quick Charge 4.0 نیز پشتیبانی می‌کند.

- دوربین: زن‌فون 6 بدون چرخش

با وجودی که در تمامی دیگر رده‌های اسمارت‌فون، دوربین یکی از اصلی‌ترین المان‌های سخت‌افزاری دستگاه به حساب می‌آید، این مورد در یک گوشی مخصوص بازی با قابلیت‌های متعدد گیمینگ، چندان مصداق نداشته و مانور چندانی روی این مورد توسط شرکت‌های سازنده صورت نمی‌گیرد؛ امری که ROG Phone II نیز از آن مستثنی نیست. دوربین اصلی دستگاه در بخش پشتی یک نمونه 48 مگاپیکسلی Quad Bayer است که برای عملکرد بهتر در نور کم، از ترکیب چهار پیکسل مجاور و کاهش وضوح به 12 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. دوربین دوم دستگاه نیز یک نمونه واید 13 مگاپیکسلی‌ست که از میدان دید 125 درجه‌ی برخوردار است. وضوح دوربین سلفی این مجموعه نیز 24 مگاپیکسل در نظر گرفته شده است.

Introducing Asus ROG Phone II

- پردازنده: اولین SD855 Plus

شرکت کوالکام هفته گذشته از پروسسور موبایلی جدید اسنپ‌دراگون 855 پلاس رونمایی نمود که در مقایسه با SD855 معمول، از فرکانس بالاتری در تک هسته قدرتمند خود برخوردار بوده و از لحاظ گرافیکی نیز با 15 درصد بهبود روبرو شده است. ROG Phone II اولین گوشی هوشمند بازار مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون 855 پلاس است که از این لحاظ مشابه ROG Phone‌ سال گذشته عمل می‌کند که با نسخه اورکلاک شده‌ای از SD845 ارائه شده بود.

رم دستگاه، 12 گیگابایت و حافظه داخلی آن، حداکثر 512 گیگابایت از نوع پر سرعت UFS 3.0 است که در این مورد نیز برتری محسوسی نسبت به رقبای اصلی خود دارد.

- صدا: جک هدست، ‌میکروفون‌‌های چهارگانه، اسپیکرهای استریو

صدا، نقش مهمی در یک گوشی مخصوص بازی داشته و ROG Phone II نیز با تعبیه دو اسپیکر استریو در بالا و پایین صفحه‌نمایش به این نکته توجه فراوانی داشته است. این اسپیکرها مثل گذشته از DTS:X Ultra پشتیبانی کرده و بدین‌ترتیب امکان شبیه‌سازی صدای چند کاناله را عرضه می‌کنند. بزرگ‌تر شدن فضای در اختیار این مجموعه نیز به 2.5 برابر صدای بلندتر این اسپیکرها منجر شده است. جک هدست از لیست مشخصات دستگاه حذف نشده و همچنان در بخش پایینی گوشی حضور دارد و تعبیه چهار میکروفون برای این مدل نیز دریافت صدای واضح، فارغ از نحوه در دست گرفتن گوشی را تضمین می‌کند.

Introducing Asus ROG Phone II

- کنترلرهای Kunai: ردپای نینتندو

یکی از جالب‌ترین لوازم جانبی ارائه شده برای این مدل، کنترلرهای دوگانه موسوم به ROG Kunai Gameoad است که یک نگاه به آن‌ها منبع الهام طراحان ایسوس یعنی کنترلرهای Joy-Con نینتندو را به روشنی آشکار می‌کند. این کنترلرها می‌‌توانند به دو طرف گوشی متصل شوند و یا اینکه با قرار گرفتن در کنار هم در یک مجموعه مستقل، به عنوان یک گیم‌پد وایرلس عمل کنند.

Introducing Asus ROG Phone II

- TwinView Dock II: صفحه‌نمایش دوم، باتری 5,000mAh

دیگر لوازم جانبی جالب‌توجه این مدل، داکی به نام TwinView Dock II است که خود دارای یک صفحه‌نمایش 120 هرتزی در بالا بوده و ROG Phone II همراه با دسته‌های Kunai نیز در بخش پایینی آن قرار می‌گیرد تا وزن کل این مجموعه به 639 گرم برسد! صفحه‌نمایش دوم در این ترکیب، اطلاعات مفیدی را در حین بازی به کاربر ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به نقشه مسیر در بازی Asphalt 9 اشاره کرد. Shadowgun Legends بازی دیگری‌ست که از داک TwinView Dock II پشتیبانی می‌کند. این داک، جدا از صفحه‌نمایش به یک باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی جداگانه و یک فن خنک‌کننده مجهز است.

Introducing Asus ROG Phone II

- AeroActive Cooler II: خنک‌تر، کم‌صداتر

یک عامل بازدارنده مهم در طراحی گوشی‌های مخصوص بازی به نحوه هدایت گرمای بیش از اندازه تولید شده در مجموعه به خارج از دستگاه تعلق دارد. ROG Phone II بدین‌منظور از یک خنک‌کننده دارای فن به نام AeroActive Cooler II بهره می‌برد که به بخش پشتی دستگاه متصل شده و انرژی مورد نیاز خود را از پورت USB جانبی دریافت می‌کند، این خنک‌کننده جدا از عملکرد به عنوان یک پایه نگه‌دارنده، قادر است دمای بخش خارجی دستگاه را تا 5 درجه کاهش دهد. صدای تولیدی از این خنک‌کننده تنها، 24 دسی‌بل است که نسبت به نسل قبلی تا 4 برابر، کاهش یافته است. برای کاهش دمای داخلی اسمارت‌فون نیز مثل گذشته از سیستم اتاقک‌ بخار یا 3D vapor chamber استفاده شده است.

Introducing Asus ROG Phone II

- لرزش: موتورو ویبره دوگانه

نوع ویبره دسته کنسول‌های بازی همواره یکی از تفاوت‌های اصلی بازی‌های موبایلی با همتایان کنسولی آن‌ها بوده و برتری در این بخش همواره از آن کنسول‌های ویدئویی بوده است. ROG Phone II برای کم‌رنگ‌تر کردن این اختلاف، از دو موتور لرزش، یکی در سمت چپ و دیگر در سمت راست بهره می‌برد که جدا از ایجاد لرزشی مشابه دسته‌های کنسولی، برای شبیه‌سازی لرزش‌های دکمه‌های جانبی AirTriggers نیز به کار گرفته می‌شوند. شدت لرزش‌های ROG Phone II به گفته ایسوس تا 3 برابر قوی‌تر از وان‌پلاس 7 پرو است. میزان تأخیر لرزش در این مجموعه به گفته شرکت سازنده به تنها 20 میلی‌ثانیه کاهش یافته که در بهبود تجربه بازی، نقش مهمی ایفا می‌کند.

- قیمت – زمان حضور در بازار

ایسوس ROG Phone II از فردا، ‌23 جولای 2019 (1 مرداد 1398) به بازار چین عرضه می‌شود اما برای تهیه آن در سایر بازارها، باید تا هفته اول سپتامبر (از 10 شهریور 1398 به بعد) به انتظار نشست. قیمت دستگاه هنوز به صورت رسمی از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است.  

منبع : Asus