برنامه‌های شرکت‌های بزرگ فناوری برای خروج خطوط تولید از کشور چین

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : چین China ، اپل Apple ، مایکروسافت Microsoft ، آمازون Amazon ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : جنگ تجاری آمریکا و چین با افزایش روزافزون تعرفه‌های اعمال شده به کالاهای طرفین و پس از مشکلات ایجاد شده برای هواوی از حد لفاظی‌ معمول و بیانیه‌های سیاسی فراتر رفته و سایه شوم آن هر لحظه بر سر کسب و کارهای مختلف به‌خصوص در دنیای فناوری گسترده‌تر می‌شود. بازار چین با ارائه نیروی کار ارزان و بی‌شمار، بهشت بی‌بدیلی برای کمپانی‌های بزرگ در طی چند دهه گذشته بوده و بخش بزرگی از فرایند تولید در برندهایی نظیر اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل، HP ،Dell و چندین نام کوچک و بزرگ دیگر، در این کشور صورت می‌پذیرد. در شرایط فعلی اما ظاهرا بسیاری از این شرکت‌ها خروج از این بازار را به ادامه این شرایط پر استرس و زیان‌آفرین ترجیح می‌دهند.

Giant Tech Firms Plan to Move Production away from China Nikkei Report

گزارش جدید منتشر شده توسط Nikkei Asian Review از تلاش کمپانی‌های بزرگ آمریکایی از جمله گوگل،‌ آمازون، مایکروسافت، HP و Dell برای انتقال خط تولید خود از کشور چین به سایر کشورهای آسیایی حکایت دارد؛ طبق این گزارش، این پنج کمپانی در پی یافتن کشورهای جایگزینی برای تولید بوده و هریک مقصد تازه‌ای را در این زمینه مشخص کرده‌اند. به گفته Nikkei، جدا از این شرکت‌ها، اپل نیز در ماه گذشته در پی ارزیابی هزینه‌های ناشی از انتقال 15 تا 30 درصدی فرایند تولید آیفون به خارج از چین (از جمله به دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی) بوده است.

نگرانی اصلی شرکت‌های گوگل، آمازون و مایکروسافت به مواردی مثل اسپیکرهای هوشمند و کنسول‌های بازی تعلق دارد که این آخری در صورت بروز مشکلی جدی‌تر، جدا از شرکت‌های آمریکایی، کمپانی‌های نامدار ژاپنی سونی و نینتندو را نیز درگیر خواهد کرد. در مورد آمازون به صورت مشخص، به جز اسپیکرهای هوشمند Echo، خط تولید کتاب‌خوان‌های الکترونیکی (e-readers) کیندل نیز در معرض تهدید قرار گرفته و این شرکت ظاهرا در حال برنامه‌ریزی برای انتقال این خطوط تولید به کشور ویتنام است. به گفته این گزارش، مایکروسافت، دو کشور تایلند و اندونزی را در نظر دارد که در صورت ادامه شرایط بغرنج فعلی از آن‌ها برای برای راه‌اندازی خط تولید کنسول بازی Xbox و اسپیکر Cortana استفاده خواهد نمود.

Amazon Echo Plus

اسپیکر هوشمند Amazon Echo Plus

اعمال تعرفه‌های سنگین گمرکی به‌طور مشخص بر بازار کنسول‌های بازی ویدئویی نیز تأثیر منفی بزرگی بر جای می‌گذارد تا جایی‌که هفته گذشته کمپانی‌های سونی، مایکروسافت و نینتندو در نامه مشترکی به دولت آمریکا با اشاره به آسیب‌های نامتناسب وارد شده از این طریق بر صنعت بازی‌های ویدئویی، خارج شدن کنسول‌های بازی از تعرفه‌های سنگین گمرکی را خواستار شدند. تعرفه گمرکی‌ 25 درصدی آمریکا، با گسترش به کالاهای الکترونیکی مصرفی نظیر لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی، هزینه‌های سنگینی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند که در نهایت افزایش قیمت کالاهای مصرفی، محدودیت سودآوری کمپانی‌های سازنده و کاهش قدرت خرید کاربران را در پی خواهد داشت.

Microsoft Xbox One S

Nikkei‌ در رابطه با مقصد گوگل پس از خروج احتمالی از بازار چین، اطلاعات مشخصی را منتشر نکرده اما این شرکت نیز با توجه به محبوبیت روزافزودن اسپیکرهای هوشمند و اهمیت حفظ این بازار رقابتی، در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی، احتمالا چاره‌ای جز خروج از بازار چین نخواهد داشت.

شرایط پیچیده فعلی برای برندهای کامپیوتری از این نیز دشوارتر بوده چرا که به گفته Nikkei، تنها برای دو شرکت HP و Dell از نزدیک به 70 میلیون نوت‌بوک ارائه شده در سال گذشته، اکثر آن‌ها در چین ساخته شده‌اند و از این رو جابجایی این حجم تولید به کشورهای دیگر، چندان آسان به نظر نمی‌رسد. طبق این گزارش، Dell در حال تولید آزمایشی نوت‌بوک در کشورهای تایوان، ویتنام و فیلیپین بوده و HP نیز انتقال 20 تا 30 درصد حجم تولید خود به خارج از چین و به‌طور مشخص به تایلند و تایوان را بررسی می‌کند. اچ‌پی و دل تنها کمپانی‌های کامپیوتری در این زمینه نبوده و حتی شرکت‌های آسیایی لنوو، ایسر و ایسوس نیز برنامه انتقال احتمالی را در دستور کار خود دارند..

روسأی جمهور آمریکا و چین هفته گذشته در جریان اجلاس گروه 20 در اوساکای ژاپن گفت‌وگوهای اولیه‌ای را برای بازگشت هواوی به بازار آمریکا و تسهیل روابط تجاری فی‌مابین آغاز نمودند که احتمالا به حل و فصل برخی از مشکلات فعلی کمپانی‌های چینی و آمریکایی در آینده منجر می‌شود. خبرهایی از این دست البته ظاهرا تأثیر چندانی بر تصمیم شرکت‌های درگیر در این ماجرا برای پیگیری راه‌حل‌های جایگزین و پلن‌های B آن‌ها نداشته و در حالی‌که هواوی همچنان مصرانه در پی به ثمر نشاندن تلاش‌های چندین‌ ساله خود برای سیستم‌عامل HongmengOS این شرکت (در مقابل اندروید) است، کمپانی‌‌های آمریکایی نیز به احتمال قوی، فرایند انتقال حداقل بخشی از خط تولید خود به خارج از کشور چین را در آینده را پیگیری خواهند کرد. اهمیت این مسئله را فارغ از روابط تجاری همچنان پر تنش دو کشور، باید در افزایش هزینه‌های تولید در کشور چین نیز جست‌وجو کرد که یافتن میزبانی جدید برای کارخانه‌های تولیدی کمپانی‌های آمریکایی را به امری بدیهی تبدیل کرده است.

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید‌کننده کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند در جهان به حساب می‌آید و میزان واردات و صادرات کالاهای الکترونیکی این کشور در حالی در سال 2017 از مرز 1.35 تریلیون دلار عبور کرد که این رقم در سال 1991 تنها 10 میلیارد دلار بوده است. در این میان اعمال تعرفه‌های سنگین گمرکی به 250 میلیارد دلار از کالاهای چینی وارد شده به آمریکا، ضربه سختی را به بسیاری از کمپانی‌های فناوری وارد نمود تا جایی‌که، آینده بسیاری از این کسب و کارها در صورت تداوم شرایط فعلی و ادامه فعالیت در چین کاملا در ابهام قرار می‌گیرد. از نگاهی دیگر خروج کمپانی‌های مذکور از بازار چین، نگرانی‌هایی را در مورد افزایش بیکاری و روند رشد اقتصادی این کشور ایجاد کرده که این دومی در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود از سال 1990 تا به امروز قرار گرفته است.  

منبع : Nikkei