گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون EMEA در سه‌ماهه پایانی 2018 – زنگ خطر هواوی برای سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1398/1/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : به‌تازگی یکی از وب‌سایت‌های فناوری، خبری را با این مضمون منتشر کرد که رکود جهانی بازار اسمارت‌فون، سامسونگ را در حالت بحرانی قرار داده است. اما ظاهرا این رکود چندان برای هواوی معنادار نبوده، زیرا این شرکت چینی در منطقه EMEA، سهم به‌سزایی از بازار را از سامسونگ و اپل ربوده است. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC که در روز پنجشنبه 21 مارچ 2019 (1 فروردین 1398) منتشر شد، رشد سریع هواوی در بازار اسمارت‌فون EMEA ادامه دارد، به طوری که در آخرین فصل از سال 2018، برای نخستین بار یک چهارم بازار اندروید این منطقه در اختیار هواوی قرار گرفت. لازم به ذکر است، اروپا، خاور میانه و آفریقا، سه حوزه‌ای هستند که منطقه EMEA را تشکیل می‌دهند.

IDC EMEA Smartphone Market Report Q4 2018

بنا بر آنچه که در گزارش IDC آمده، طی سه‌ماهه چهارم سال 2018، در مجموع 98.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار EMEA شده که از لحاظ تعداد، نسبت به مدت مشابه سال 2017 تغییر محسوسی نداشته، اما از منظر ارزش، با رسیدن به 35.5 میلیارد دلار، 2.5 درصد رشد داشته است. شاید در نگاه اول به این آمار، این طور برداشت کنید که بازار منطقه EMEA طی یک سال گذشته، تقریبا بدون تغییر مانده، اما به گفته IDC، حقیقت آن است که در مدت مذکور، بازار اروپا با رشد و بازارهای آفریقا و خاور میانه با افت مواجه شده‌اند.

طی سه‌ماهه چهارم سال 2018، سامسونگ با عرضه 27.7 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، 28 درصد از مجموع بازار EMEA را به خود اختصاص داد و مثل گذشته در رتبه نخست قرار گرفت. اما اگر این آمار را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ طی یک سال گذشته، 3.8 درصد افت نموده است. می‌توان گفت بخشی از بحرانی که سامسونگ به آن دچار است، از برندهای معتبر چینی نشأت می‌گیرد. این برندها، بازار آسیا – که زمانی تحت سیطره سامسونگ بود – را تحت هجمه خود قرار داده‌اند.

البته این اتفاق برای اپل رخ نداده است. به عنوان مثال، بازار هند که زمانی در دست سامسونگ بود، اکنون توسط شیائومی تسخیر شده و جالب است بدانید این امر تنها دو سال طول کشید. در مقابل، تنها یک درصد از هندی‌ها به استفاده از آیفون تمایل نشان داده‌اند و لذا استفاده از لفظ بحران برای اپل بی‌معنی خواهد بود.

IDC EMEA Smartphone Market Report Q4 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در منطقه EMEA در سه‌ماهه چهارم سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

در سه‌ماهه پایانی سال گذشته، هواوی موفق شد 20.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در منطقه EMEA عرضه کند. به این ترتیب، هواوی با در دست داشتن 21.2 درصد از بازار این منطقه، پس از سامسونگ در جایگاه دوم می‌ایستد. اما نکته تأمل‌برانگیز، رشد 73.7 درصدی هواوی نسبت به سه‌ماهه پایانی 2017 است. جالب است بدانید، علاوه بر اینکه هواوی از لحاظ تعداد، یک چهارم بازار اندروید EMEA را تحت سیطره خود درآورده، از لحاظ ارزش نیز، یک سوم از ارزش بازار اسمارت‌فون این منطقه به هواوی تعلق دارد. این درحالی‌ست که سهم سامسونگ از ارزش بازار، افت نموده است.

به گفته مارتا پینتو (Marta Pinto)، مدیر تحقیقاتی IDC در بخش مطالعات EMEA، چیزی نمانده بود که هواوی در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی این قاره (EEA)، از سامسونگ سبقت بگیرد. در صنعت اسمارت‌فون، همه نگاه‌ها به هواوی است تا ببینند به چه میزانی رشد می‌کند. البته پس از هشدار اخیر اپل درباره کاهش سوددهی، این شرکت آمریکایی نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته تا مشخص شود افت اپل تا چه حد خواهد بود.

درست است که عملکرد اخیر اپل در بازار EMEA مثل سه‌ماهه مشابه سال 2017 نبوده، اما به باور مارتا پینتو، در مجموع می‌توان گفت اپل سه‌ماهه‌ای منطقی را پشت سر گذاشته است. طی سه‌ماهه چهارم سال 2018، بیش از 16 میلیون دستگاه آیفون در بازار EMEA عرضه شد که در قیاس با تعداد آیفون‌های عرضه شده در مدت مشابه سال گذشته (19.3 میلیون آیفون)، 14.8 درصد افت داشته است. با این حساب، در پایان سال 2018، حدود 16.6 درصد از بازار EMEA در تملک اپل بوده و این شرکت، سومین برند برتر منطقه به شمار می‌رود. البته ناگفته نماند، سهم اپل از ارزش بازار EMEA، از 46 درصد در سال گذشته به 41 درصد تنزل یافته است.

یکی از کمپانی‌های موفق در بازار اسمارت‌فون EMEA، هولدینگ Transsion است. این شرکت چینی در مقیاس بازار جهانی کمتر شناخته شده، اما در منطقه اروپا، خاور میانه و آفریقا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. طبق گزارش IDC، این شرکت با عرضه 8.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار EMEA، بیش از 8 درصد از این بازار را تسخیر نموده و پس از اپل، چهارمین عرضه‌کننده بزرگ اسمارت‌فون در این منطقه محسوب می‌شود. بد نیست بدانید عرضه گوشی‌های هوشمند Transsion – که اسمارت‌فون‌های خود را با برندهای  Infinix ،Itel ،Tecnoو Spice تولید می‌کند – طی یک سال گذشته در منطقه EMEA، بیش از 31 درصد رشد داشته است.

IDC EMEA Smartphone Market Report Q4 2018

طبق گزارش IDC، کمپانی شیائومی فصلی استثنایی را در منطقه EMEA پشت سر گذاشته است. درست است که این برند چینی طی فصل اخیر تنها 4.2 میلیون اسمارت‌فون را وارد بازارهای این منطقه نموده، اما همین حجم از عرضه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (2.4 میلیون دستگاه)، بیش از 70 درصد رشد را نشان می‌دهد. به گفته سایمون بیکر (Simon Baker)، مدیر برنامه IDC در بخش EMEA، ورود شیائومی به بازار‌های جدید اروپا، یکی پس از دیگری صورت گرفته و سهم این برند از بازار اروپا همواره رو به رشد بوده که البته این کار برای شیائومی با پروسه دشواری همراه بوده است.

به گفته بیکر، در حال حاضر شیائومی در تمام بازارهای اروپا حضور دارد (به ویژه در قالب خرده‌فروشی توسط اپراتورها) که مزیت بزرگی برای این برند محسوب می‌شود. شیائومی با تکیه بر بازاریابی گسترده و همچنین سبد محصولات قدرتمند، قصد دارد در جدالی تن به تن با سامسونگ، حضور خود در اروپا را پررنگ‌تر کند. گفتنی‌ست، چنین تغییر سریعی در این منطقه، به ندرت در میان برندهای برتر بازار مشاهده شده است.

مارتا پینتو معتقد است، یکی از جنبه‌های برتری هواوی بر سامسونگ، به ساب‌برند Honor مربوط می‌شود، که تا به حال عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است. در حال حاضر، Honor تقریبا مستقل از هواوی اداره شده و می‌توان گفت این دو برند تا اندازه‌ای هم با یکدیگر رقابت دارند. Honor در مقایسه با هواوی، عمدتا گوشی‌های خود را از طریق خرده‌فروشی و کمتر از راه اپراتورها به فروش می‌رساند. از طرفی، قیمت اسمارت‌فون‌های Honor نیز پایین‌تر است. وجود هر دوی این برندها در کنار هم، امتیازات بیشتری را برای هواوی در بازار به همراه خواهد داشت.

IDC EMEA Smartphone Market Report Q4 2018

پیش‌بینی عرضه و سهم بازار سیستم‌عامل‌‌های موبایلی از 2019 تا 2023 (پلتفرم RTOS تنها برای فیچرفون‌ها)

در پایان گفتنی‌ست، طبق پیش‌بینی IDC، بازار اسمارت‌فون منطقه EMEA در سال 2019 افتی 0.1 درصدی را تجربه خواهد کرد که عمده آن به غرب، شرق و مرکز اروپا مربوط می‌شود. در صورتی که انتظار می‌رود در پایان سال 2019، عرضه گوشی‌های هوشمند در خاور میانه و آفریقا با 2.8 درصد رشد همراه شود. با توجه به قیمت‌های مناسب گوشی‌های اندرویدی در قیاس با آیفون و جایگزین کردن فیچرفون‌ها با دیوایس‌های اندرویدی از سوی مصرف‌کنندگان، سیستم‌عامل اندروید همچنان پلتفرم شماره یک منطقه EMEA باقی خواهد ماند.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا